Forening stiftelse: Hvor mange (få) person~
Fra : spix

Dato : 13-11-03 15:05

Forening stiftelse: Hvor mange (få) personer kræves det?

Hvor mange personer skal man minimum være for et stifte en forening?

1 person
2 personer
eller flere end 2

Eks. kan 2 personer i en ejendom stifte en antenneforening?

spix

Fra : C@rsten

Dato : 13-11-03 15:17

"spix" <betamax(-FJERN-)@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2 personer
> eller flere end 2
>
> Eks. kan 2 personer i en ejendom stifte en antenneforening?

Jeg mener det er 2!

Carsten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-11-03 15:29

"C@rsten" <Sp@m.nothanks> skrev i en meddelelse

> Jeg mener det er 2!

Enig.
Lejeloven betegner det som 'flere lejere', så to må jo være nok.

Her er stykket:
§29
Stk. 5. Ønsker flere lejere at etablere en fællesantenne i ejendommen
efter stk. 2, kan udlejer forlange, at de pågældende lejere stifter en
antenneforening, som skal stå for etablering og drift af
fællesantenneanlægget. Der skal vælges en bestyrelse for antenneforeningen.
Det påhviler bestyrelsen at meddele udlejer, hvem der sidder i bestyrelsen,
således at udlejer med frigørende virkning kan henvende sig til disse
angående spørgsmål vedrørende antenneanlægget. Bestyrelsen skal samtidig
sende et eksemplar af foreningens vedtægter til udlejer. Antenneforeningen
er erstatningsansvarlig for skade, der er forårsaget af
fællesantenneanlægget. Vedtægterne skal indeholde bestemmelser om, at
foreningen skal tegne en ansvarsforsikring og en kaskoforsikring vedrørende
antenneanlægget, samt at foreningen i tilfælde af ophør skal bære udgifterne
til nedtagning af antenneanlægget og retablering. Udlejer kan forlange, at
foreningen indbetaler et rimeligt depositum til sikkerhed for udgifter til
nedtagning af antenneanlægget og retablering.
Stk. 6. Ved væsentlig tilsidesættelse af de pligter, som er angivet i
stk. 5, kan udlejeren kræve fællesantenneanlægget nedtaget og retablering.

For andre typer af foreninger er der ikke nogle egentlige krav, så her må en
person være mindste antal.

/Per

Fra : Sune Storgaard

Dato : 13-11-03 18:37

Per Christoffersen mumbled his insignificant opinion in:

<klip>
Er det ikke nok at være skizofren?

Fra : spix

Dato : 16-11-03 16:07

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> wrote in news:3fb3ceb0$0$30089
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

Tak for de mange gode svar!

Ganske interessant.

spix

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-11-03 20:33

Scripsit "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>

> For andre typer af foreninger er der ikke nogle egentlige krav, så her må en
> person være mindste antal.

Jeg synes ikke rigtig det giver begrebsmæssig mening at have en
forening med kun én stifter. Jeg tillader mig at tvivle på at sådan en
enmandsforening kan opnå samme retlige status som foreninger i
almindeliged, fx beskyttelse af foreningens aktiver mod medlemmets
kreditorer og skattemæssig uafhængighed af medlemmet.

Derimod kan man måske nok forestille sig at en forening ved
udmeldelser degenererer til kun at have ét medlem.

--
Henning Makholm "I have seen men with a *fraction* of
your trauma pray to their deity for death's

Fra : Peter G C

Dato : 13-11-03 21:24

In news:yahhe18f4hw.fsf@tyr.diku.dk,
Henning Makholm <henning@makholm.net> typed:

[klip]

> [...]
> almindeliged, fx beskyttelse af foreningens aktiver mod medlemmets
> kreditorer og skattemæssig uafhængighed af medlemmet.

Et ApS kan stiftes med kun én anpartshaver. Det samme gælder A/S'er. Så
hvorfor skulle en forening ikke kunne stiftes med blot ét medlem. Foreningen
kommer til eksistens når der er vedtægter mv., en bestyrelse .... længere er
den ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-11-03 22:18

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
> Henning Makholm <henning@makholm.net> typed:

> Et ApS kan stiftes med kun én anpartshaver. Det samme gælder A/S'er. Så
> hvorfor skulle en forening ikke kunne stiftes med blot ét medlem.

Hvis jeg er eneejer af et ApS eller et A/S, kan mine kreditorer søge
sig fyldestgjort i mine anparter eller aktier, og på den måde opnå
adgang til de værdier jeg har liggende i selskabet.

Men hvis jeg i stedet opretter en personlig forening, giver det ikke
rigtig mening for mine kreditorer at gøre udlæg i mit medlemsskab.

> Foreningen kommer til eksistens når der er vedtægter mv., en
> bestyrelse .... længere er den ikke.

§1. Foreningens navn er Foreningen af 13. november 2003.
stk. 2. Dens hjemsted er København.
stk. 3. Foreningens formål er at eje varige forbrugsgoder og stille
dem til rådighed for medlemmernes brug.

§2. Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen, som indkaldes
med to ugers varsel når et medlem kræver det.
stk. 2. Mellem generalforsamlinger ledes foreningen af en
forretningsfører, som vælges af og blandt de fremmødte på
generalforsamlingen.

§3. Nye medlemmer kan kun optages hvis de anbefales af et flertal af
de hidtidige medlemmer.
stk. 1. Medlemsskab af foreningen kan ikke overdrages, pantsættes
eller gøres til genstand for kreditorforfølgelse.

§4. Foreningen opkræver et årligt kontingent der fastsættes af
generalforsamligen.

§5. Foreningen kan opløses, og eller vedtægterne kan ændres, ved
almindeligt flertal på generalforsamlingen.

Tror du det vil imponere fogedretten?

--
Henning Makholm "Man vælger jo selv sine forbilleder."

Fra : Peter G C

Dato : 13-11-03 23:13

In news:yahn0b0dl2i.fsf@tyr.diku.dk,
> [...]

> sig fyldestgjort i mine anparter eller aktier, og på den måde opnå
> adgang til de værdier jeg har liggende i selskabet.

Ja, dine personlige kreditorer kan gøre udlæg i anparterne og sælge dem på
auktion.

> Men hvis jeg i stedet opretter en personlig forening, giver det ikke
> rigtig mening for mine kreditorer at gøre udlæg i mit medlemsskab.

Enig. Du har nemlig ikke noget krav i foreningen - hvis vi altså taler om en
ideel forening (det antager jeg vi drøfter hér).

> §1. Foreningens navn er Foreningen af 13. november 2003.
> stk. 2. Dens hjemsted er København.
> stk. 3. Foreningens formål er at eje varige forbrugsgoder og stille
> dem til rådighed for medlemmernes brug.

Uha - nu er den ikke ideel og så er vi ovre i noget lidt andet, men det
ændrer nu ikke på det principielle.

[klip]

> Tror du det vil imponere fogedretten?

Ja da - hvad skal kreditor gøre udlæg i? Medlemsbeviset? Og hvad hjæper det?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-11-03 23:20

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Ja da - hvad skal kreditor gøre udlæg i?

Alle mine aktiver som jeg har doneret til "foreningen".

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : no@spam.dk

Dato : 14-11-03 12:11

Henning Makholm wrote:

[klip]

> Alle mine aktiver som jeg har doneret til "foreningen".

Kreditorerne kan gøre udlæg i alle de overdragne aktiver, når sikringsakten
ikke er foretaget i det omfang, en sikringsakt skal foretages for at opnå
kreditorbeskyttelse.

Iøvrigt accepteres selvbåndlæggelse stort set aldrig.

/Rune Wold

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-11-03 12:49

Scripsit "no@spam.dk" <no@spam.dk>
(Hm, du plejer da at have pænt navn i dine afsenderlinjer. Hvad galt?)

> Kreditorerne kan gøre udlæg i alle de overdragne aktiver, når sikringsakten
> ikke er foretaget i det omfang, en sikringsakt skal foretages for at opnå
> kreditorbeskyttelse.

Og hvad er sikringsakten ved overdragelse af løsøre og/eller rede
penge til en forening? Antag under alle omstændigheder at den er
foretaget korrekt.

> Iøvrigt accepteres selvbåndlæggelse stort set aldrig.

Jeg er ikke helt sikker på hvad "selv-" i "selvbåndlæggelse" lægger
sig til, men antag at jeg har doneret aktiverne til foreningen før jeg
stiftede gælden.

Bemærk at jeg (retorisk) går ud fra Grauslunds påstand om at en
enmandsforening nyder samme kreditorbeskyttelse som en man har været
flere om at stifte.

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type

Fra : Rune Wold

Dato : 14-11-03 14:56

Henning Makholm wrote:

[klip]

> [...]
> Bemærk at jeg (retorisk) går ud fra Grauslunds påstand om at en
> enmandsforening nyder samme kreditorbeskyttelse som en man har været

Med selvbåndlæggelsessynspunktet mener jeg, at man sjældent kan lave en
juridisk konstruktion, der udelukkende går ud på at unddrage aktiver for
kreditorforfølgning. Der skal være realitet i konstruktionen forstået på
den måde, at konstruktionen må have retsvirkninger ud over det blotte
forhold mellem skyldner og kreditor.
Men jeg vil gerne understrege, at jeg ikke mener, at man dermed kan
sige, at en person aldrig enemand kan stifte en forening. Det mener jeg
nemlig godt kan lade sig gøre. I hvilket omfang det nyder
kreditorgyldighed må afgøres konkret.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Peter G C

Dato : 14-11-03 12:42

In news:yahr80b3o92.fsf@tyr.diku.dk,
Henning Makholm <henning@makholm.net> typed:

[klip]

> Alle mine aktiver som jeg har doneret til "foreningen".

Hvis du har givet dem til foreningen kan du jo ikke selv råde over
aktiverne.

Men gør du som det fremgår af vedtægterne kommer der noget skattemæssigt ind
i sagen - og så bliver det pludselig dyrt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-11-03 13:20

> [...]

> [klip]

> Hvis du har givet dem til foreningen kan du jo ikke selv råde over

Nej, men det kan bestyrelsen som sjovt nok også er mig.

> Men gør du som det fremgår af vedtægterne kommer der noget skattemæssigt ind
> i sagen - og så bliver det pludselig dyrt.

Hvordan harmonerer den påstand med din forudsætning om at
enmansforeningnen er lige så selvstændig som hvis der havde været
mange medlemmer?

--
Henning Makholm "Lad min høne være."

Fra : Peter G C

Dato : 14-11-03 15:53

In news:yah1xsbf8g1.fsf@tyr.diku.dk,
Henning Makholm <henning@makholm.net> typed:

[klip]

> Nej, men det kan bestyrelsen som sjovt nok også er mig.

Du kan råde over dem i foreningsregi. Det er vist meget teoretisk - men
det bør holde, hvis der er tale om en ideel forening.

> Hvordan harmonerer den påstand med din forudsætning om at
> enmansforeningnen er lige så selvstændig som hvis der havde været
> mange medlemmer?

Der er tale om to selvstændige, juridiske personer. Hvis du låner et aktiv
ud til en anden bliver dette beskattet. Hvis du lejer du ud bliver det
beskattet. Hvis du over for fogeden kan vise, at du betaler skat for at
benytte disse aktiver, og foreningen er registreret som erhvervsdrivende så
er vi ved at være der. Selve denne metode er så dyr, at du ikke har råd til
det.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 15-11-03 00:37

"Peter G C" skrev:

> Der er tale om to selvstændige, juridiske personer.

Ole Hasselbalch skriver i "Foreningsret", 3. udg.: "Der er efter dansk ret
intet til hinder for, at én person etablerer et foreningsforhold - men
konstruktionen vil næppe blive anerkendt som selvstændig juridisk person,
førend der kommer flere deltagere."

/kristian