Tvinges til at betale til pension?
Fra : Billy Origon Høngvad

Dato : 13-11-03 14:26

Jeg har taget et job i en detailvarekæde, og har selvfølgelig
skrevet under på en kontrakt.

Nå, men allerede ved samtalen blev jeg gjort bekendt med at
der er tvunget pensionsopsparing, hvilket jo lyder meget fornuftigt.

Nu er det bare sådan at jeg ikke har tænkt mig at gøre en årelang
karriere i denne butikskæde, men i stedet betragter det som et
trin på stigen til et bedre job.

Faktisk tror jeg ikke at jeg bliver der meget længere end de
3 måneder som er gensidig prøvetid.

Jeg har været der 1 måned nu, og min chef rykker for min
underskrift på pensionsaftalen.

Vil det være acceptabelt at jeg siger til ham at jeg først ønsker
at underskrive denne aftale efter min prøvetid, men at de da gerne
må trække bidraget fra min løn alligevel?

Min baggrund for dette er, at jeg allerede har 3 andre pensions-
ordninger fra tidligere arbejdspladser hvor der står småbeløb
under kr. 5.000,- på alle sammen.
Sidst jeg undersøgte hvad det ville koste at lægge dem sammen var
prisen kr. 2.500,- pr. pension der skulle flyttes, så det er en
meget dårlig deal, og derfor ønsker jeg ikke en 4. pensionsordning
med et firma som jeg snart forlader alligevel.

Denne detailkæde har ikke overenskomst med nogen fagforening, og
derfor ingen tillidsmænd jeg kan tale med.

Billy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-11-03 16:38

Billy Origon Høngvad <tryspamming@this.now> wrote in

> [...]
> meget dårlig deal, og derfor ønsker jeg ikke en 4. pensionsordning
> med et firma som jeg snart forlader alligevel.

Prøv at forklare ham hvorfor du ikke vil underskrive den (som du
skriver ovenfor, du har 3 andre opsparinger), hvis du blot undlader
at nævne at du regner med at sige når prøvetiden slutter er der da en
chance for at han går med til det...

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Lars H. ilm

Dato : 13-11-03 22:14

"Billy Origon Høngvad" skrev:

>snip
>
> Vil det være acceptabelt at jeg siger til ham at jeg først ønsker
> at underskrive denne aftale efter min prøvetid, men at de da gerne
> må trække bidraget fra min løn alligevel?
hvorfor? hvis de endeligt skal trække pengene kan du da lige så godt få dem
sat ind på en pensions opsparing.

> [...]
> meget dårlig deal, og derfor ønsker jeg ikke en 4. pensionsordning
> med et firma som jeg snart forlader alligevel.

nu ved jeg ikke om der er udgift i forbindelse med en udbetaling, men du kan
til enhver tid få pengene udbetalt minus de 60% som de trækker i skat, så
får du da lidt ud af dine penge jeg har ikke hørt om nogen steder hvor
man ikke kan det........endnu

vh
Lars