Ubetalt regning
Fra : Peter Bom

Dato : 13-11-03 14:07

Hej

Jeg har et problem, jeg fik i foråret skiftet olietank pga. Begyndende
læk. Arbejdet er også blevet udført o.s.v.. men ting har det med at
ændre sig.

Vores økonomi er ikke for tiden det bedste, der gik nogle uger
regningen kom. Vi har to gange I sommers skrevet til smedemesteren at
vi havde et problem, og gerne ville have en afdrags ordning i gang,
for få vores mellemværende ud af verden.

Smedemesteren har midlertidigt ikke givet respons på vore
henvendelser, så I denne uge ringede han til mig og flippede helt ud,
sagde nogle mindre heldige ting. At han vil se penge inden for en uge.
Jeg spurgte ham hvorfor at ikke havde regeret på vores henvendelser,
han sagde det var upersonlig. Sagde derefter at han vil skrue bissen
på.

Så hvad gør jeg, skal jeg kontakte en advokat, for at få en forlig i
gang.

Kan han hente olietanken

Med venlig hilsen

Peter B.

Fra : anders majland

Dato : 13-11-03 14:29

> Smedemesteren har midlertidigt ikke givet respons på vore
> henvendelser, så I denne uge ringede han til mig og flippede helt ud,
> sagde nogle mindre heldige ting.

Det er ikke hans problem at i ikke betaler rettidigt.

> Så hvad gør jeg, skal jeg kontakte en advokat, for at få en forlig i
> gang.

Har i prøvet banken - Måske det var en ide at låne til at betale
smedemesteren hvad han har krav på (incl ca. 1/2års morarenter)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jacob Møller

Dato : 13-11-03 15:48

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:bp00vv$d3o$3@sunsite.dk...

> Det er ikke hans problem at i ikke betaler rettidigt.

Må jeg spørge om hvem der så står med problemet ?

Med venlig hilsen,
Jacob Møller

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-11-03 15:53

In article <zNMsb.5738$Wt1.1421@news.get2net.dk>, Jacob Møller wrote:

> "anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
> message news:bp00vv$d3o$3@sunsite.dk...

> Må jeg spørge om hvem der så står med problemet ?

Det gør i. I skal betale det fulde beløb, med mindre i har aftalt
en afbetalings ordning.

JonB

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-11-03 10:27

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør i. I skal betale det fulde beløb, med mindre i har aftalt
> en afbetalings ordning.

Hvorfor er det Jakobs problem?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : anders majland

Dato : 13-11-03 16:00

> Må jeg spørge om hvem der så står med problemet ?

Det gør skyldner - For smedemesteren er det kun er et spørgsmål om at
der løber extra omkostninger på til skyldner betaler. De sædvanlige
morarenter kan nok dække ham ind, og tidsspildet burde være dækket af
rykkergebyrer mm. Hvis han har været lidt forudseende står det måske
også noget i tilbud/kontrakt om at "stumper" er hans ejendom til de er
betalt. Det er lige den rigtige årstid at hente olietanken på ...

Han har nok håbet at en gang "råben i telefonen" kan få skyldneren til
at betale uden at skulle rode advokat og RKI ind i det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-03 16:17

Jacob Møller skrev:

>Må jeg spørge om hvem der så står med problemet ?

Populært siger man: Pengegæld er bringegæld.

Det udtrykker at det er skyldners problem at få betalt på den
måde og (senest) på det tidspunkt som han er blevet anvist. Hvis
han så ikke kan få fat i kreditoren - så er det bare ærgerligt
for så kan han ikke få ændret den aftale der forpligter ham at
betale.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-11-03 21:12

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Hvis han så ikke kan få fat i kreditoren - så er det bare ærgerligt

Ikke helt. Man skylder stadig pengene, men hvis det er kreditors skyld
at man kan ikke kan komme af med dem, kan han ikke kræve renter af
gælden (og næppe heller gøre misligholdelsesvirkninger gældende i
øvrigt).

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-03 23:00

Henning Makholm skrev:

> [...]
>at man kan ikke kan komme af med dem, kan han ikke kræve renter af
>gælden (og næppe heller gøre misligholdelsesvirkninger gældende i

Det er klart. Jeg forudsatte at den anviste metode til betaling
kunne benyttes (uafhængigt af kreditor).

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 13-11-03 20:32

"Peter Bom" skrev

>Vi har to gange I sommers skrevet til smedemesteren at
> vi havde et problem, og gerne ville have en afdrags ordning i gang,
> for få vores mellemværende ud af verden.

Jeg formoder i samtidig sendte ham et afdrag, og et forslag til afvikling af
resten af beløbet, og at I derefter har fulgt jeres eget forslag, således at
I nu er i god tro om, at han stiltiende har accepteret ordningen.

I så fald er det lidt underligt at han så nu hidser sig op.

mvh
Alex Christensne

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-11-03 10:32

"Peter Bom" <pb-consult@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi havde et problem, og gerne ville have en afdrags ordning i gang,
> for få vores mellemværende ud af verden.

Og du har højst sandsynligt ikke betalt en eneste krone i løbet af det halve
år, vel?
Mon ikke han kunne se lidt mere fornuftigt på det, hvis I løbende havde
afbetalt på jeres gæld?

> Så hvad gør jeg, skal jeg kontakte en advokat, for at få en forlig i
> gang.

Det synes jeg personligt ikke - du skal jo så også bare betale advokaten.
Hvis han ikke er til at snakke med, er han ikke til at snakke med.
Så må han en tur i retten for at få en dom på gælden, hvorefter han kan tage
jer i fogedretten.
Men prøv igen at tage fat i ham. Det kan ske at han bliver mere moden med
tiden. De fleste gider ikke til at i retten.

--
Mvh. Morten Fruergaard