Hvor mange reparationer skal jeg finde mig~
Fra : Jens Bruun

Dato : 12-11-03 22:31

Jeg købte i juli i år et pænt dyrt Nikon digitalkamera fra en større
dansk detailhandler. I starten af september gik kameraet i stykker (jeg
kunne ikke længere overføre billeder til computeren), og kameraet blev
indleveret hos forhandler til reparation. Jeg fik at vide, at der ville
gå ca. tre uger, før jeg ville modtage kameraet retur. Sur r*v. Efter 3½
uge får jeg mit kamera igen med en følgeseddel, hvoraf fremgår, at et
USB-stik er rettet op. For mig at se er forklaringen det rene vrøvl, men
skidt nu med det, for reparationen dækkes af min reklamationsret.

Nu er problemet gud-hjælpe-mig opstået igen. Det skal lige siges, at jeg
på ingen måde har behandlet kameraet på en måde, hvorved jeg fysisk
skulle have ødelagt noget som helst. Jeg er nu i den situation, at
kameraet igen skal indleveres til reparation og at jeg igen skal undvære
det i mindst tre uger. Jeg bruger mit kamera hver eneste dag (jeg har en
fotodagbog på nettet, hvor idéen er, at jeg publicerer et nyt billede
hver dag). Hvornår kan jeg med en hvis rimelighed forlange, at
forhandler hhv. distributør stiller et tilsvarende lånekamera til
rådighed i reparationsperioden? Kan jeg overhovedet forlange det?
Hvornår kan jeg forlange, at kameraet ombyttes med et nyt alternativt
forlange handlen ophævet med baggrund i min aktuelle situation?

--
-Jens B.

Fra : TGD

Dato : 12-11-03 22:40

<KLIP>

www.net-tjek.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-11-03 22:51

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> www.net-tjek.dk

Forbrugerombudsmandens hjemmeside om e-handel? Jeg har ikke købt
kameraet over nettet, men på den gode, gammeldags måde.

--
-Jens B.

Fra : TGD

Dato : 15-11-03 17:10

<KLIP>

> Forbrugerombudsmandens hjemmeside om e-handel? Jeg har ikke købt
> kameraet over nettet, men på den gode, gammeldags måde.

Det er vel sagen uvedkommende.

Der er tale om fejl og mangler.

Fra : Henning

Dato : 12-11-03 23:15

>www.net-tjek.dk

?? Hvad vil du vise med ovennævnte link? Der er på intet tidspunkt
nævnte noget om e-handel?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : TGD

Dato : 15-11-03 17:13

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> ?? Hvad vil du vise med ovennævnte link? Der er på intet tidspunkt
> nævnte noget om e-handel?

Næh men læs sektionen om fejl og mangel. Der er ikke forskel på om du har
købt den på nettet eller handlet i en forretning i fejl og mangel.

Fra : Jimmy

Dato : 13-11-03 04:50

> Hvornår kan jeg forlange, at kameraet ombyttes med et nyt alternativt
> forlange handlen ophævet med baggrund i min aktuelle situation?

Det er jo under 6 måneder gammelt, hvilket vil sige du er i din gode ret
iflg. den nye købelov til at få dit kamera byttet eller købet ophævet.

Fra : Kasper Christensen

Dato : 13-11-03 08:30

Og hvis de gør knuder, så henvis til formodningsreglen, som betyder, at du
indenfor 6 mdr kan drage konklusionen, at fejlen også var der da købet blev
indgået. (Det er også det Jimmy siger)

Mvh

Kasper

Fra : Henrik Petersen

Dato : 13-11-03 15:07

"Jimmy" <no@no.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo under 6 måneder gammelt, hvilket vil sige du er i din gode ret
> iflg. den nye købelov til at få dit kamera byttet eller købet ophævet.

Men sælger kan dog holde på at han/hun skal kunne lave kameraet
igen...købeloven §78 stk 3, dette skal dog ske inden for rimlig tid og uden
udgifter for køber. og rimlig tid - det er jo en smags sag ikk

henrik

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-11-03 15:50

"Henrik Petersen" <iskoldfjern?@fjern?boparken.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
uden
> udgifter for køber. og rimlig tid - det er jo en smags sag ikk

Netop, og her er jeg altså i tvivl. Jeg vil mene, at mere end tre uger ud af
to måneder (første reparation) er alt for lang tid. Skal jeg nu undvære det
i yderligere små fire uger, løber det op i samlet syv uger ud af de lidt
over fire måneder, jeg har haft kameraet - og så er det endda samme fejl
igen. Er det rimelig tid? Har jeg nogen mulighed for at forlange et
lånekamera i reparationsperioden? Har jeg mulighed for at forlange handlen
ophævet og mine penge retur?

--
-Jens B.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-03 16:13

Jens Bruun skrev:

> [...]
>i yderligere små fire uger, løber det op i samlet syv uger ud af de lidt
>over fire måneder, jeg har haft kameraet - og så er det endda samme fejl

Nej.

>Har jeg nogen mulighed for at forlange et lånekamera i reparationsperioden?

Nej.

>Har jeg mulighed for at forlange handlen ophævet og mine penge retur?

Ja. Fra købelovens § 78:

Stk. 4.   Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
   eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og
   uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette
   ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen,
   ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette
   kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
   afhjælpe for sælgerens regning.

--
Bertel