Lydklip fra film på nettet - rettigheder?
Fra : Uffe Paulsen

Dato : 12-11-03 18:09

Hej jura-kyndige.

Jeg er studerende på Film- og Medievidenskab ved Københavns
Universitet og redaktør på vores blad Ordet. I næste nummer har vi
tema om lyd, og vi vil derfor gerne lave en lydquiz på vores
hjemmeside. Meningen er, at man kan høre et lille lydklip fra en film
og derudfra skal gætte filmens titel.

Vi er imidlertid i tvivl om rettigheder i den forbindelse.

Er det nødvendigt at indhente tilladelse til at benytte/offentliggøre
kortere lydklip fra film i forb. med en quiz?

Håber I kan hjælpe os,

mvh. Uffe Paulsen.

Fra : Thomas

Dato : 12-11-03 18:27

Uffe Paulsen <uffeNOSPAM@gjk.dk> wrote in news:3FB26911.B68F0112@gjk.dk:

> [...]
>
> Er det nødvendigt at indhente tilladelse til at benytte/offentliggøre
> kortere lydklip fra film i forb. med en quiz?

Iflg. Ophavsretsloven - Lovbekendtgørelse nr. 164 af 12. marts 2003:

Citat

§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse
med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.

Iflg. ovennævnte paragraf burde det kunne tillades at have et lydeksempel
på en 5-10 sekunder liggende til en quiz uden at man skal til at have
lommebogen frem.

--
/Thomas

Fra : Tim Christensen

Dato : 12-11-03 18:39

Uffe Paulsen wrote:

> [...]
> tema om lyd, og vi vil derfor gerne lave en lydquiz på vores
> hjemmeside. Meningen er, at man kan høre et lille lydklip fra en film

Diskusionen var oppe den 11/4 resultatet var at citatretten gjorde at
man godt kan bruge kortere klip fra film.

Mvh

Tim

Fra : Thomas S

Dato : 13-11-03 18:12

Tim Christensen <nospam@eson.dk> wrote in message news:<3fb2701e$0$27370$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> Diskusionen var oppe den 11/4 resultatet var at citatretten gjorde at
> man godt kan bruge kortere klip fra film.

Men jeg kan godt blive lidt i tvivl om, om resultatet vil blive det
samme, når vil tale om en quiz.

Citatretten, som ble vbrugt til at finde den konklusion, fremgår af
ophavsrettenlovens §22, men er underlagt §3 og paragraf §11, der klart
tydeliggør, at citatretten kun kan udnyttes, såfremt man laver en klar
og tydelig kildeangivelse af ophavsmand samt evt. medie.

I sagens natur kan der ikke bringes en klar kildeangivelse i
forbindelse med en quiz - det er jo kilden man skal gætte.
Kildeangivelsen bliver i hvert fald nødt til at være skjult i et eller
andet omfang, så quizdeltageren ikke opdager den med det samme, og det
er næppe i overensstemmelse med "god skik".

Alt efter quizzens formål og udformning er det muligt, at man på en
eller anden måde kan angive kilden efterfølgende f.eks. i en
svarliste. Men det kommer an på den konkrete udformning.

Mvh

Thomas S

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-03 20:02

Thomas S skrev:

>Citatretten, som ble vbrugt til at finde den konklusion, fremgår af
>ophavsrettenlovens §22, men er underlagt §3 og paragraf §11

Nej. De to paragraffer omhandler værket, ikke citater derfra.

>I sagens natur kan der ikke bringes en klar kildeangivelse i
>forbindelse med en quiz - det er jo kilden man skal gætte.

Man kunne angive det i facitlisten.

>Kildeangivelsen bliver i hvert fald nødt til at være skjult i et eller
>andet omfang, så quizdeltageren ikke opdager den med det samme, og det
>er næppe i overensstemmelse med "god skik".

Jo. Det er da ikke god skik at ødelægge sin egen quiz, men jeg er
enig i at det vil være god skik at kreditere forfatterne på én
eller anden måde.

--
Bertel

Fra : Thomas S

Dato : 14-11-03 09:44

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message news:<54l7rvokkf9euib1vs8f4vm5n5g7sesf05@news.stofanet.dk>...

> Nej. De to paragraffer omhandler værket, ikke citater derfra.

§22 (citatretten) findes i ophavsretslovens kapitel 2, der indledes
med §11, der i stk. 2 slår fast at "når et værk anvendes i henhold til
dette kapitel, må værket ikke ændres i videre udstrækning, end den
tilladte brug kræver. Gengives værket offentligt, skal kilden angives
i overensstemmelse med, hvad god skik kræver."

Citatretten må være at betragte som anvendelse i henhold til dette
kapitel, og er fremførelsen af citatet offentlig, er citatretten også
underlagt navngivningsreglerne. §3 finder heller ingen undtagelse her.

CFJE's mediejuradatabase er så vidt jeg kan se enig i den udlægning:
"Ophavsmanden har krav på at blive navngivet ved et citat i det
omfang, det følger af god skik (§ 3 og § 11 stk.1). Der gælder
tilsvarende krav om kildeangivelse for det medie, hvor citatet har
været bragt (§ 11 stk.2)." (*)

> Man kunne angive det i facitlisten.

Det var også mit bedste bud. Hvis nu quizzen er en konkurrence, og der
ikke findes en facitliste, er jeg mere i tvivl om, det f.eks. er nok
at angive kilderne, når vinderne offentliggøres. Selv ville jeg ikke
tro det.

> Jo. Det er da ikke god skik at ødelægge sin egen quiz, men jeg er
> enig i at det vil være god skik at kreditere forfatterne på én
> eller anden måde.

Og det er ligesom mellem de to gode skikke, at der kan være et
dilemma, som man skal være opmærksom på. Jge tror ikke, at man må løse
det, ved at skide på den sidste. Men man kunne sikkert sagtens finde
en anvendelig metode. Det kommer an på quizzens konkrete udformning.

Mvh

Thomas S

(*): http://www.cfje.dk/cfje/lovbasen.nsf/(LBfritekstsingle7TXTFAQ)/6D2E889674E4947CC1256C8E0030C2FB?OpenDocument