IM logfiler, brud på brevhemmelighed?
Fra : Jesper

Dato : 12-11-03 16:25

Hej

Kort opridsning af en problematik jeg er er stillet overfor.

En god ven af mig er ansat som direktør for en firma filial i
udlandet. Han planlægger under sin ansættelse at starte egen
virksomhed, en virksomhed der er konkurrerende. Ingen moralprædikien
tak. Jeg sidder herhjemme og har et samarbejde med hovedfirmaet han er
ansat i. Undervejs i dette forløb bliver jeg bekendt med min vens
planer, vi diskuterer det via MSN Messenger, ofte er dette foregået
medens jeg har været hjemme, altså fra min egen PC.
Moderfirmaet i danmark har en elendig likviditet, de skylder mig
penge, det ender med at de ryger til advokat og videre til inkasso.
Inden det dog kom helt så vidt, måske en uge eller 10 dage inden
opdager moderfirmaet min vens planer, de bortviser ham og beslaglægger
samtidig hans PC. Nu kom der pludselig den anden dag et brev til min
direktør med en beskyldning om at jeg havde optrådt illoyalt samt at
de mente at min optræden i forbindelse med min vens planer belastede
mi, da jeg var vidende om dennes planer. Indirekte beskylder de mig
for at være med i det, hvilket jeg absolut ikke er! De havde uden
videre vedlagt 10 eller flere sider med logfiler af min vens og mine
samtaler over messenger. Der var så intet der belaster mig, måske min
ven. Men hvad kan jeg gøre og sige nu? Der flyder private beskeder
rundt fra mig! De er vidergivet til trediemand med flere. Jeg kan se
at det er en klar overtrædelse af mange love og regler fra
straffeloven, fagforeninger og datatilsynet! Der er en del privat
samtale i blandt de filer, der er noget der er meget personligt,
hvilket gør mig mere følsom over dette.
Jeg vil gerne melde dem til politiet.
Jeg vil mene at de logfiler er mine og skal ikke ligge på min
direktørs kontor
Hvad mener i er den bedste fremgangsmåde?

På forhånd tak

Jesper