opsigelse pga. manglende ordretilgang, men~
Fra : Niels Kristiansen

Dato : 12-11-03 13:30

Hej jeg har et spørgsmål vedr. opsigelse pga. manglende ordretilgang

Har været fastansat som funktionær i virksomheden i 1 år.

Er blevet opsagt med begrundelsen : opsigelse pga usikkerhed om
ordretilgang.

Det er naturligvis en rimelig begrundelse, men det der undre mig er at der 1
mdr. forinden er ansat 2 nye medarbejder, som sidder med samme uddannelse og
opgaver som jeg selv.

Spørgesmålet lyder på om det er lovligt at fyre en medarbejder, samtidig med
at der er ansat nye folk, som stadig er i prøveperiode. (3 mdr. prøvetid)
Dersom begrundelsen er "mangel på arbejde"

Hvis det er lovligt eller ikke lovligt, hvor finder jeg så dokumentationen
for dette.

mvh. Niels

Fra : thomas schreiber

Dato : 12-11-03 13:36

> Hvis det er lovligt eller ikke lovligt, hvor finder jeg så dokumentationen
> for dette.
>
> mvh. Niels

Din fagforening eller det hos forbund du hører under.

mvh
Thomas

Fra : Niels Kristiansen

Dato : 12-11-03 14:06

jeg er ikke i en fagforening, desværre, men har dog rekvireret
indmeldelsespapir.

/Niels

Fra : Niels Kristiansen

Dato : 12-11-03 14:28

Er der hjælp at hente nogen steder, selv om man ikke er i en forening,
såfremt at opsigelsen er ulovlig.

er der evt henvisning til materiale, så jeg kan dokumenter ulovligheden,
såfremt dette er tilfældet.

/Niels

Fra : thomas schreiber

Dato : 12-11-03 15:19

> [...]
> såfremt at opsigelsen er ulovlig.
>
> er der evt henvisning til materiale, så jeg kan dokumenter ulovligheden,

Så bliver det nok kun gennem en advokat, og dermed rettens gang. Det bliver
sikkert en bekostelig affære.

mvh
Thomas

Fra : Niels Kristiansen

Dato : 12-11-03 15:56

men ved du om det er lovligt at fyre en, når der er kommet nyere
medarbejdere efterfølgende

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-11-03 22:59

On 2003-11-12,
Niels Kristiansen <nkrkNOSPAM@tdcadsl.dk> wrote:
> men ved du om det er lovligt at fyre en, når der er kommet nyere
> medarbejdere efterfølgende

Det er der. Hvis de var ansat for et halvt år siden, så var der
intet at komme efter.

Når de er ansat for meget kort tid siden, og kun har 1 måneds
opsigelse, så vil det være økonomisk dumt at fyre dig. Jeg vil
derfor se det som et forsøg på omgåelse, og så er der måske en sag.

Såfremt de nye er involveret i projekter langt ud i fremtiden, så
kan der dog være fornuftigt at fyre dig i stedet.

Aftalen der foreligger er vel funktionærloven suppleret med
aftaler mellem arbejdsgiver og dig / arbejdsgiverforeningen/fagforeningen

Som arbejdsgiver ville jeg nok have tacklet det anderledes.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 12-11-03 16:52

On Wed, 12 Nov 2003 14:05:42 +0100, "Niels Kristiansen"
<nkrkNOSPAM@tdcadsl.dk> wrote:

>jeg er ikke i en fagforening, desværre, men har dog rekvireret
>indmeldelsespapir.

Hej Niels

Håber din Fagforening er så klog at de ikke gider røre eventuelle
sager der er startet før indmeldelse i fagforeningen..

Ellers er de for dumme, tror sgu heller ikke Codan ville dække en
skade på din bil hvis du først tegnede kasko når skaden var sket..

Moralen i det hele er..

Fagforeningen er din ven, det er et meget dumt sted at spare på
pengene..

PS: Lad nu for guds skyld være med at melde dig ind i en gul
fagforening for så kan det hele være det samme..

Henrik

Fra : HT

Dato : 12-11-03 17:40

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> PS: Lad nu for guds skyld være med at melde dig ind i en gul
> fagforening for så kan det hele være det samme..

Gul fagforening? Øhh...??

HT

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-11-03 20:26

HT wrote:
> "Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en
> meddelelse news:mjl4rvcrcpf3iai4k9f1kagbukrk1pv45d@4ax.com...

> Gul fagforening? Øhh...??

sakset fra http://www.leksikon.org/art.php?n=1032 bl.a.

anvendt i arbejderbevægelsen om foreninger, som var oprettet af
arbejdskøberne - ofte for at udføre strejkebryderarbejde

Foreningerne havde gerne både lønarbejdere og arbejdskøbere som
medlemmer, var rettet mod den organiserede arbejderbevægelse og
prædikede klassesamarbejdspolitik. Betegnelsen blev oprindelig
brugt af de «gule» foreninger selv. Den stammer fra oprettelsen af
en af de første sådanne foreninger i Frankrig i 1887. Strejkende
arbejdere havde knust ruderne i den bygning, hvor
strejkebryderorganisationen holdt til, og vinduerne blev nu
klistret til med gult papir.
I 1890'erne opstod der flere gule fagforeninger i Frankrig - ofte
af kristelig observans. De sluttedes i 1904 sammen i Fédération
National des Jaunes, men den havde allerede før 1. verdenskrig
mistet sin betydning. De har til tider også spillet en rolle i den
tyske storindustri, i USA, og den fascistiske fagbevægelse har
bygget på tilsvarende principper

[..]

I dag anvendes betegnelsen overvejende som skældsord om faglige
organisationer, der ikke er tilknyttet landsorganisationen (i
Danmark LO). Det gælder i Danmark specielt Kristelig Fagforening,
der de senere år har haft en del fremgang, så den i dag har ca.
150.000 medlemmer. Årsagen er uden tvivl den etablerede
fagbevægelses vanskeligheder ved at skaffe resultater og dens
ensidige binding til Socialdemokratiet.
--
ahw

Fra : Henrik Madsen

Dato : 13-11-03 20:47

On Wed, 12 Nov 2003 20:26:25 +0100, "Arne H. Wilstrup"
<Karl@meget.smart.dk> wrote:

> [...]
>150.000 medlemmer. Årsagen er uden tvivl den etablerede
>fagbevægelses vanskeligheder ved at skaffe resultater og dens

Njaøeh, jeg vil heller sige at grunden er at folk måske ikke syntes at
den etablerede fagbevægelse skaffer dem et resultat som er stort nok i
forhold til den kontigente som de betaler...(Ikke at folk gider sætte
sig ind i hvad der foregår men det afholder dem jo ikke fra at brokke
sig..)..

Desværre er der bare et par ting som folk glemmer når de melder sig ud
af den fagforening som de faggruppemæssigt hører under og over i den
gule og det er at så længe det stadigvæk er den etablerede fagforening
som har forhandlingsretten så er det jo snylteri af værste skuffe når
de gør det. Grunden til at man kan spare måske 200 kroner om måneden
er jo at den gule ikke skal have en forhlandler ansat til at forhandle
løn for sig, det skal den etablerede fagforenings folk som jo
retteligt har forhandlingsretten.

Har såmænd ikke noget imod at folk er medlem af den gule hvis bare det
er den gule der har forhandlingsretten for dem..

Ja og så er der jo så det at de stiller sig væsentligt dårligere ved
at være medlem af den gule i lønforhandlinger for de har jo solgt
deres strejkeret så de har INGEN pressions midler som modvægt til
arbejdsgiveren..

Henrik

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-11-03 10:17

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> pengene..
>
> PS: Lad nu for guds skyld være med at melde dig ind i en gul
> fagforening for så kan det hele være det samme..

Kan du komme med eksempler på sådanne:

Kristelige ?
Danmarks Frie Fagforening ?
???

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Henrik Madsen

Dato : 13-11-03 20:41

On Thu, 13 Nov 2003 10:17:09 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Kan du komme med eksempler på sådanne:
>
>Kristelige ?
>Danmarks Frie Fagforening ?

Hmm, du stiller et spørgsmål og svarer selv på det...

Men hvis du skulle være i tvivl så ville de 2 nok være at par af dem
der ville komme på tale ja..

Henrik

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-11-03 17:12

Niels Kristiansen wrote:

> jeg er ikke i en fagforening, desværre, men har dog rekvireret
> indmeldelsespapir.

Tja, HK hjalp mig mod en genstridig arbejdsgiver. Og jeg meldte mig lige
umiddelbart da problemerne var oppe og toppe.

Og vi fik da de krav igennem som vi stillede til arbejdsgiveren.

Så HK var i min situation ret så behjælpelig. herfra er der kun roser
til HK.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået

Fra : Niels Kristiansen

Dato : 13-11-03 08:31

tak for de mange svar. Men det jeg mest er intereseret i at vide er om det
en lovlig fyring, altså om man må fyrer en medarbejder der er fastansat pga
manglende ordretilgang samtidig med at der er ansat 2 nye som er på
prøveperiode

/Niels

Fra : Henrik Madsen

Dato : 13-11-03 20:48

On Thu, 13 Nov 2003 08:30:57 +0100, "Niels Kristiansen"
> [...]

>en lovlig fyring, altså om man må fyrer en medarbejder der er fastansat pga
>manglende ordretilgang samtidig med at der er ansat 2 nye som er på

Det er vel i og for sig uinteressant så længe du ikke har nogen til at
forsvare din ret..

Det er ikke altid at det at have ret er det samme som at få ret..

Henrik

Fra : Niels Kristiansen

Dato : 14-11-03 08:26

Jeg har jo altid mulighed for at få en advokat til at forsvare mig, men der
er jo ingen grund til at kontakte ham og sætte ham ind i sagen, hvis jeg
påforhånd ved at det er lovligt fyringsgrundlag.

Derfor vil jeg gerne vide om det er lovligt eller ulovligt

/Niels