Garanti på mobiltelefon
Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 00:40

Jeg har netop modtaget en mail fra et firma der vil sælge mig en
mobiltelefon. Jeg er ikke umiddelbart interesseret i at købe den, men der
var alligevel noget der sprang mig i øjnene.

Der sælges tilsyneladende parallel-importerede mobiltelefoner, og firmaet
skriver at man skal "Være opmærksom på at garantien kun dækker 1 år", selvom
de sælges som helt nye. Firmaet er et dansk I/S.

Er det lovligt?

Fra : Jørgen

Dato : 12-11-03 08:42

> [...]
selvom
> de sælges som helt nye. Firmaet er et dansk I/S.

Ved ikke om det er lovligt at sælge parallel-importerede mobil telefoner,
men at give 1 år's garanti er der ikke noget forkert i, der er jo kun
normalt 6 mdr...

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-11-03 09:23

Jørgen wrote:
> [...]
>
> Ved ikke om det er lovligt at sælge parallel-importerede mobil
> telefoner, men at give 1 år's garanti er der ikke noget forkert

Det må vist bero på en misforståelse - en garanti skal altid
forstås som noget, der ligger udover reklamationsretten, og den er
2 år.

De 6 måneder, du tænker på her, handler ikke om en garanti, men om
en formodningsregel, hvor kunden har lov til at formode at et evt.
problem måtte have været til stede fra sagsdatoen. Det er vel i
princippet forhandleren, der skal dokumentere at det pågældende
problem ikke var til stede ved købet - de øvrige 18 måneder kan man
stadig reklamere, men her skal man som kunde selv sandsynliggøre,
at fejlen var til stede fra begyndelsen.

--
ahw

Fra : Rune Wold

Dato : 12-11-03 10:25

Arne H. Wilstrup wrote:

[klip]

> Det må vist bero på en misforståelse - en garanti skal altid
> forstås som noget, der ligger udover reklamationsretten, og den er
> 2 år.

Jeg ikke helt sikker på hvad du mener, men jeg tror du mener det rigtige.
Se Bo's korrekte beskrivelse af problemsstillingen i

[klip]

> [...]
> stadig reklamere, men her skal man som kunde selv sandsynliggøre,
> at fejlen var til stede fra begyndelsen.

Tillykke, du har endelig givet udtryk for en korrekt beskrivelse af nogle
juridiske regler.

/Rune Wold

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-11-03 19:50

Rune Wold wrote:
> Arne H. Wilstrup wrote:
>
> [klip]

> Jeg ikke helt sikker på hvad du mener, men jeg tror du mener det
> rigtige. Se Bo's korrekte beskrivelse af problemsstillingen i

Den har jeg læst, og den skriver det samme.

sandsynliggøre,

> Tillykke, du har endelig givet udtryk for en korrekt beskrivelse
af
> nogle juridiske regler.

1. Det gør jeg da altid

2. Jeg har "snydt" eftersom jeg netop har haft problemstillingen
tæt inde på livet, da vi købte en brugt bil.

--
ahw

Fra : bem

Dato : 12-11-03 09:26

Jørgen wrote:
> men at give 1 år's garanti er der ikke noget forkert i,
> der er jo kun normalt 6 mdr...

Du har misforstået noget....
Der er 2 års reklamationsfrist, hvoraf de første 6 måneder er omfattet af
formodningsreglen, som betyder, at mangler, som opdages inden for disse 6
måneder formodes at have været der fra før leveringen. Derfor skal sælger i
denne periode godtgøre, at manglen ikke var der før leveringen. De
resterende 18 måneder flyttes bevisbyrden over på køber.

Er der derimod tale om en egentlig garanti, skal vilkårene for denne stille
forbrugeren bedre end de almindelige reklamationsbestemmelser, og der er
intet til hinder for, at sælger udsteder en 1-årig garanti mod alle mulige
ting, som ligger uden for den 2-årige reklamationsperiode. Men køber har
stadig den 2-årige reklamationsperiode.

/Bo

Fra : Deaster

Dato : 12-11-03 08:41

HH wrote:
> [...]
> firmaet skriver at man skal "Være opmærksom på at garantien kun
> dækker 1 år", selvom de sælges som helt nye. Firmaet er et dansk I/S.

Ja, garantien må de gerne give i et år, men der er 2 års reklamationsret.

Deaster

Fra : thomas schreiber

Dato : 12-11-03 09:53

> [...]
selvom
> de sælges som helt nye. Firmaet er et dansk I/S.

Det er vel ikke teleimport.dk ?

http://newz.dk/forum/item/25462/

mvh
thomas

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 13:24

> Det er vel ikke teleimport.dk ?

Nej, det er det ikke. Den sag kender jeg udemærket. Af samme grund har
jeg heller overhovedet ingen intentioner om at købe noget fra dette firma.
Havde bare lige komet til at rode rundt i begreberne reklamationsret og
garanti.

Er det så rigtigt forstået, at hvis en forhandler tilbyder 1 års garanti,
kan det forståes sådan at det første år er alle skader dækket, og det sidste
år gælder den almindelige reklamationsret, hvor det er kunden der har
"bevisbyrden"?

Fra : bem

Dato : 12-11-03 15:08

HH wrote:

> [...]
> garanti, kan det forståes sådan at det første år er alle skader
> dækket, og det sidste år gælder den almindelige reklamationsret, hvor

Det lyder fornuftigt. Men det er langt fra sikkert, at det er dét, sælger
mener, så måske du skulle fortælle ham, inden du evt. køber noget hos ham,
at han er på afveje, hvis han forsøger at begrænse reklamationsfristen.

/Bo

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 16:05

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at han er på afveje, hvis han forsøger at begrænse reklamationsfristen.

Det var lige netop det jeg ville ind på. Har ikke tænkt mig at handle, men
grunden til at jeg er havnet på hans mailingliste er åbenbart at han er en
"ven-af-en-ven-af-en-ven" jeg engang har snakket med. Så jeg ville da lige
gøre ham opmærksom på at han ikke kan begrænse reklamationsfristen på den
måde. Grunden til at han skriver det er vel at han prøver at slippe for
ansvaret for fejl, ved bare at kunne sende eventuelle reklamationer videre,
så længe de er dækket af hans udenlandske leverandør, og derefter fralægge
sig ansvaret. Tak for svarene.

Fra : thomas schreiber

Dato : 12-11-03 15:22

> [...]
sidste
> år gælder den almindelige reklamationsret, hvor det er kunden der har

Hvis der direkte står "1 års garanti", så har sælger forlænget den alm.
garanti med 6 måneder. Altså ét helt kalender år, fremfor de 6 måneder der
står i,loven. Det er jo kun godt for forbrugeren. Dog er der mange butikker
der ikke ved noget som helst om regler og kundeservice. Garanti,
reklamationsret osv. er det samme for mange forretningsdrivende. Desværre

mvh
Thomas

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-11-03 15:29

"thomas schreiber" skrev:

> Hvis der direkte står "1 års garanti", så har sælger forlænget den alm.
> garanti med 6 måneder. Altså ét helt kalender år, fremfor de 6 måneder der
> står i,loven.

NEJ - der står ikke noget om garanti i købeloven. Garanti er (i
forbrugerforhold) noget som stiller forbrugeren bedre end loven, så loven
kan pr. definition ALDRIG fastsætte en garanti.

Markedsføringsloven:
"§ 4. Over for forbrugere må erklæring om ydelse af garanti eller lignende
kun anvendes, såfremt erklæringen giver modtageren en væsentlig bedre
retsstilling end den, modtageren har efter lovgivningen."

Det der findes i købeloven er en formodningsregel. Se fx. AHWs tidligere
indlæg, hvor han vistnok har fået rigtigt fat i det.

/kristian

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-11-03 10:15

HH wrote:
> [...]
> firmaet skriver at man skal "Være opmærksom på at garantien kun
> dækker 1 år", selvom de sælges som helt nye. Firmaet er et dansk

Det er lovligt, men det betyder ikke at de kan sige at
reklamationsretten i 2 år ikke gælder. Desuden er der heller ikke
noget ulovligt i parallelimport- men forretninger af
normalimporterede mobiltelefoner konstaterer at det produkt du evt.
indleverer til reparation er et parallelimporteret mærke, kan de
henvise dig til at kontakte leverandøren.

Det kunne f.eks. tænkes at Nokia sælges for 2000 kr. som
normal-importeret (og med et bestemt mærke, der angav hvem, der var
forhandler) - gik sådan en telefon i stykker, ville du kunne
henvende dig til forhandleren på normale vilkår.

Men hvis du henvender dig til samme forhandler med en telefon af
samme type, men som er parallelimporteret, altså uden det bestemte
mærke, kan forhandleren sige til dig: telefonen er ikke vores -
den er købt et andet sted, så du må henvende dig til forhandleren
dér. (det er jo surt, hvis du har købt den ved et gadesalg, som nu
ikke eksisterer mere)

Noget lignende gælder software til computere - man kan forlange de
samme forhold opfyldt i den anledning, men hvis man skal have noget
opgraderet og de forlanger at få originalen (hvilket nok er mindre
brugt i dag), så kan de sige: du kan ikke få opgradering på
produktet, da det er parallelimporteret, men du kan da henvende dig
til udlandet, hvor produktet er købt og få den pågældende
opgradering.

Men som nævnt - i dag vil software typisk blot kræve at man har et
originalt produkt, som opgraderingsproduktet så leder efter for at
man kan opgradere. Andre opgraderingsformer ændrer ikke noget i
forhold til originalproduktet.

Men det er en sidebemærkning, det ved jeg godt, men det skal med

--
ahw