lovpligtige oplysninger ved salg af hardwa~
Fra : Thomas

Dato : 11-11-03 15:58

hej NG!

jeg står i den situation at jeg har købt et bundkort. Efter at have monteret
det i min comp konstaterede jeg at det ikke virkede... eller det troede jeg
i hvert fald. Så indleverede jeg det som reklamation. Nu har jeg så fået at
vide at det virker fint og vi fandt ud at at grunden til at jeg ikke selv
kunne få det til at virke var at der, til min overraskelse, skulle
tilsluttes p4 strøm foruden den almindelige strøm (det lille firkantede
strømstik der er på de nye p4 strømforsyninger). Jeg mener ikke at jeg fik
noget af vide om at det skulle tilsluttets. Hvordan står jeg juridisk med
hensyn til hvilke oplysninger en forhandler skal oplyse

hvis jeg skal forklare mere om situationen før i kan fortælle mig noget, så
skriv det til mig enten her eller på mail.!

håber nogen kan hjælpe mig!

-
Mvh. Thomas

husk af fjerne "FJERNDETTE" fra min mailadresse

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 11-11-03 16:06

Thomas skrev:

> Jeg mener ikke at jeg fik noget af vide om at det
> skulle tilsluttets.

Var det virkeligt ikke nævnt i manualen til bundkortet ?!?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Thomas

Dato : 11-11-03 16:19

> Var det virkeligt ikke nævnt i manualen til bundkortet ?!?

jeg var desværre lidt for hurtig... det står nævnt i bundkortets manual....
man kan så sige at jeg købte kortet i den tro at det bare krævede standart
udstyr for at virke... p4 strøm, troede jeg indtil nu, var noget der kun var
krævet at pentium 4 processorer. For det betyder så at jeg skal ud og
investere i en p4 strømforsyning og det kunne jeg vel egentlig ikke have
forudset, da jeg først fpr det af vide de jeg læser manualen efter at have
købt kortet...

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-11-03 16:32

"Thomas" <thomasFJERN-DETTE@tunet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forudset, da jeg først fpr det af vide de jeg læser manualen efter at have

Citatet fra Markedsføringsloven gælder også her (vejledning inden køb).

Men også Købeloven har noget at sige om dette:
§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller
sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende
oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for
køberens bedømmelse af genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i
nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er
beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende, eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle
være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.

Det er stk. 3 der er interessant.

Om sælger skulle have givet dig oplysning om den særlige strømforsyning er
svært at sige, - det kommer meget an på købssituationen. Hvis du har spurgt
sælgeren til råds om kortet burde han nok have oplæyst om dette, hvis det
ikke er meget almindeligt.
Hvis du ikke har spurgt ham til råds, men bare sagt at du vil have præcis
dette motherboard, er det lidt mere tåget om han skulle have kunnet forudse,
at du ville have brug for den oplysning. Hvis den form for strømforsyning er
helt usædvanlig og det samtidig ikke er fremgået af tilgængelig information
hos sælgeren, så burde han nok have nævnt det. Men det er en meget konkret
vurderingssag.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-03 16:49

Per Christoffersen skrev:

>Om sælger skulle have givet dig oplysning om den særlige strømforsyning er
>svært at sige

Helt enig i de to afsnit.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-11-03 16:11

> [...]
> noget af vide om at det skulle tilsluttets. Hvordan står jeg juridisk med
> hensyn til hvilke oplysninger en forhandler skal oplyse

Markedsføringsloven:
§ 3. Ved tilbuds afgivelse, ved indgåelse af aftale eller efter
omstændighederne på leveringstidspunktet skal der gives en efter
formuegodets eller ydelsens art forsvarlig vejledning, når denne er af
betydning for bedømmelsen af godsets eller ydelsens karakter eller
egenskaber, herunder især brugsegenskaber, holdbarhed, farlighed og
vedligeholdelsesmulighed.

Det er klart at fuldstændigt indlysende sammenhænge ikke skal forklares
(såsom hvordan man åbner en mælkekarton).
I en teknisk kompliceret indretning som et motherboard skal der dog være en
vejledning/manual.

Det vil nok komme som en overraskelse for mange IT-forretninger...

/Per

Fra : Thomas

Dato : 11-11-03 16:21

> [...]
en
> vejledning/manual.
>
> Det vil nok komme som en overraskelse for mange IT-forretninger...

mange tak for dit svar! vil du eventuelt læse det andet svar jeg har fået på
mit indlæg og mit svar på det? ville meget gerne hører din mening om det!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-03 16:47

Per Christoffersen skrev:

>I en teknisk kompliceret indretning som et motherboard skal der dog være en
>vejledning/manual.

Det forekommer mig ikke umiddelbart indlysende at en fyr der
efterspørger et konkret bundkort, ikke ved hvordan det fungerer.

--
Bertel

Fra : Rasmus

Dato : 11-11-03 16:58

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Det forekommer mig ikke umiddelbart indlysende at en fyr der
> efterspørger et konkret bundkort, ikke ved hvordan det fungerer.

Jeg må her være enig med Bertel, det kræver teknisk viden at installere CPU,
køler, ledninger...osv, derfor vil jeg mene at det må forventes at køberen
også kender til at et P4 bundkort kræver P4 strømforsyning.

mvh
Rasmus

Fra : Thomas

Dato : 11-11-03 17:09

> [...]
> køler, ledninger...osv, derfor vil jeg mene at det må forventes at køberen
> også kender til at et P4 bundkort kræver P4 strømforsyning.

her er jeg skam også ganske enig men tilfælde er at mit nyligt købte
bundkort ikke er et 4p bundkort.

Fra : Rasmus

Dato : 11-11-03 18:53

"Thomas" <thomasFJERN-DETTE@tunet.dk> wrote in message
> CPU,
>
> her er jeg skam også ganske enig men tilfælde er at mit nyligt købte
> bundkort ikke er et 4p bundkort.

Hvad er det så for en bundkort?, til AMD?

mvh
Rasmus

Fra : Thomas

Dato : 11-11-03 19:32

> Hvad er det så for en bundkort?, til AMD?
>
> mvh
> Rasmus

jeps! og det var derfor jeg købte det!
det her er taget fra manualen:

1-2 Mainboard Specifications
1-2.1 CPU Socket
CPU Socket 462 (Socket A) on board, supporting AMD Athlon, Athlon
XP and Duron processors and implementing 333/266/200MHz system
bus

Fra : Kim Hansen

Dato : 11-11-03 17:10

> [...]
> køler, ledninger...osv, derfor vil jeg mene at det må forventes at køberen
> også kender til at et P4 bundkort kræver P4 strømforsyning.

Han skriver ikke at det var et P4 bundkort, men at han blev overrasket fordi
han mente at det netop "kun" var P4 processorer som brugte det.

Kim

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-11-03 17:12

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> køler, ledninger...osv, derfor vil jeg mene at det må forventes at køberen
> også kender til at et P4 bundkort kræver P4 strømforsyning.

Nok muligt.
Men derfor skal der være en manual alligevel.

Om køber skal have oplyst, at der skal anvendes P4 strømforsyning inden
købet, har jeg kommenteret i en anden del af tråden.

/Per

Fra : Carsten H

Dato : 11-11-03 17:27

> [...]
> køler, ledninger...osv, derfor vil jeg mene at det må forventes at køberen
> også kender til at et P4 bundkort kræver P4 strømforsyning.

Rigtigt!

Alt for mange "amatør" roder rund med deres PC som om de er de store
experter, sjov nok så gør de fleste folk ikke det samme med deres bil!

Jeg har arbejdet i en computer bix og vi brugt meget tid på at side og teste
fejl produkter som kunder selv var skyld i at have ødelagt, eller brugt
forkert.

Jeg mener altså at man kan stille krav til at folk ved hvad det er de køber
selv når det drejer sig om sådan noget, det er altså ikke gør det selv fra
Silvan

Carsten

Fra : Thomas

Dato : 11-11-03 18:43

> [...]
køber
> selv når det drejer sig om sådan noget, det er altså ikke gør det selv fra

i mit tilfælde vil jeg dog mene at jeg ved hvad jeg har med at gøre. Jeg
havde da også betalt for den tid en tekniker ville være om at konstatere
fejlen hvis det var mig der ikke havde været vågen men hvis tilfældet er, at
forretningen har pligt til at oplyst det til mig i første omgang ville jeg
da føle mig meget snyt! Og det skal da også siges at jeg, efter at have
konstateret at det ikke virkede (men at det ikke var noget af det andet
hardware), ringede til en af deres service konsulenter og havde en lang snak
med ham om situationen, men han gav på intet tidspunkt udtryk for at det var
det, der var problemet! Først da jeg kontaktede en af deres teknikere, der
sad med det omtalte bundkort foran sig konstaterede vi ved fælles hjælp,
hvad problemet var og det skal siget at denne tekniker også var overrasket
over at det hang sammen på den måde!

Fra : Martin Johansson

Dato : 12-11-03 13:31

> [...]
> hvad problemet var og det skal siget at denne tekniker også var overrasket

De fleste nforce2 bundkort, hvis det er et sådant, kan sagtens køre uden at
AUX12V som stikket hedder er monteret.
Jeg har et Abit NF7-S, det kørte i flere måneder uden dette stik.
Det skal også lige med når man taler om en evt. fortielse..

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-11-03 09:50

> [...]
> køler, ledninger...osv, derfor vil jeg mene at det må forventes at køberen
> også kender til at et P4 bundkort kræver P4 strømforsyning.

Arh...
Jeg har et par gange skiftet CPU, køler mv. Men jeg viste end ikke at der var
noget der hed en P4 strømforsygning...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-11-03 21:10

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev :

>Jeg har et par gange skiftet CPU, køler mv. Men jeg viste end ikke at der var
>noget der hed en P4 strømforsygning...

Det er der heller ikke ;)

At så nogle kalder dem P4 strømforsyninger står for folks egen regning

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-11-03 17:00

> Det forekommer mig ikke umiddelbart indlysende at en fyr der
> efterspørger et konkret bundkort, ikke ved hvordan det fungerer.

Det kan du have ret, men vi ved intet om salgssituationen.
Og selvom man ved hvordan et motherboard fungerer i store træk, er det nok
alligevel de færreste der kan forventes at gå rundt med alle detaljer om
alle motherboards i hovedet...
Jeg vil nu nok mene, at der i alle situationer skal medfølge en manual til
et motherboard. Nogle vil selvfølgelig kunne stille sig tilfreds med at
kunne hente den på nettet, men det kan forhandleren jo ikke gå ud fra.

/Per

Fra : Thomas

Dato : 11-11-03 17:07

> Det forekommer mig ikke umiddelbart indlysende at en fyr der
> efterspørger et konkret bundkort, ikke ved hvordan det fungerer.

det hele bunder i en misforståelse om hvad p4 kompatible strømforsyninger
egentlig bruges til.. jeg troede at p4 strøm kun blev brugt i forbindelse
med pentium 4 processorer der normalt forkortes p4 processorer. Nu kender
jeg ikke til din viden på området men det handler om at jeg så p4 strøm og
p4 processorer som noget der hørte sammen. Men da det ikke er et p4 (pentium
4) bundkort tænkte jeg på intet tidspunkt at en p4 kompatibel strømforsyning
var nødvendig..

men noget helt andet er: Jeg snakkede med den forretning som jeg havde
handlet hos og jeg kom ikke til at betale teknikerløn som jeg havde regnet
med jeg ville komme til (det var denne frygtede regning som fik mig til at
stille spm'et til at starte med).

Jeg vil gerne sige mange tak til jer der har svaret med nogle særdeles
fyldestgørende svar og oss til jer der har stillet sprøgsmålstegn ved mit
klagegrundlag. Det har været meget lærerigt for mig og i er meget velkommen
til at følge diskussionen op!

Fra : Jimmy

Dato : 11-11-03 21:19

> [...]
> fyldestgørende svar og oss til jer der har stillet sprøgsmålstegn ved mit
> klagegrundlag. Det har været meget lærerigt for mig og i er meget

Hvordan kan du lige monterer de "almindelige" strømstik i et Motherboard som
kun har stik til p4 strømforsyninger? Mig bekendt er p4 strømstikket noget
med 50% mindre end de almindelige.

Fra : David T. Metz

Dato : 12-11-03 23:58

Jimmy skriblede:

> Hvordan kan du lige monterer de "almindelige" strømstik i et
> Motherboard som kun har stik til p4 strømforsyninger? Mig bekendt er
> p4 strømstikket noget med 50% mindre end de almindelige.

Det er helt OT, men der er tale om tre stik:
De gamle (AT)
De nye (ATX)
Supplement til de nye (P4)

Jeg har aldrig hørt om et bundkort der kunne nøjes med P4 - så mon ikke han
har monteret ATX og så manglet P4.

David
FUT: dk.edb.hardware.bundkort

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Thomas

Dato : 13-11-03 22:43

> Jeg har aldrig hørt om et bundkort der kunne nøjes med P4 - så mon ikke
han
> har monteret ATX og så manglet P4.

rigtigt!

Fra : Nick

Dato : 11-11-03 19:18

> [...]
> noget af vide om at det skulle tilsluttets. Hvordan står jeg juridisk med
> hensyn til hvilke oplysninger en forhandler skal oplyse

Min erfaring med afgørelser i den slags "sager" er, at en del som et
bundkort er at betragte som en reservedel til en PC, og som sådan er det
kundens eget problem at vide hvorledes det tilsluttes. At loven så
foreskriver at der skal være en forklaring med, er en anden - vigtig - sag.
Men man kan jo spørge sig selv om det rimelige i, at du skal have en
forklaring på noget som jo faktisk er standard i dag.

Det svarer lidt til at købe nu rotor til bilen. Der følger jo heller ikke en
forklaring med - og ville du eksplodere på sælgeren fordi den ikke var med,
og han ikke brugte 22 min. på at forklare dig alt omkring installation?

/Nick

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-03 21:17

Nick skrev:

>Men man kan jo spørge sig selv om det rimelige i, at du skal have en
>forklaring på noget som jo faktisk er standard i dag.

Spørgsmålet er netop hvad der er standard. Sælger har ikke pligt
til at forklare fra Adam og Eva, men købeloven siger at der er en
mangel hvis:

3)   sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om
   forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse
   af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende,
   eller

Det er et vurderingsspørgsmål hvad der falder derindunder.

>Det svarer lidt til at købe nu rotor til bilen.

Jeg tvivler.

--
Bertel

Fra : Nick

Dato : 11-11-03 22:01

> [...]
> eller
> Det er et vurderingsspørgsmål hvad der falder derindunder.

Hvorfor? Det er jo netop en "reservedel" i begge tilfælde.

Der er faldet afgørelse i en sag der godt kan minde om dette princip. Det
var en sag hvor man sammenlignede en PC med en bil, og hvor gyldigheden af
en producents forseglingsmærke på en PC blev forkastet, idet man skulle have
muligheden for at sætte mere RAM i osv - det sammenlignede man med at
opgradere til bedre tændrør eller lignende under motorhjelmen på en bil.
Ingen ville jo forsegle en bil...

/Nick

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-03 23:26

Nick skrev:

>Hvorfor?

Fordi når man oplyser bilmærke, årgang og motorstørrelse, så er
der kun én rotor der passer dertil. Med bundkort og CPU er det
mange der passer til mange - på begge måder. Det er altså mere
komplekst.

--
Bertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-11-03 02:45

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev Tue, 11 Nov 2003
23:26:05 +0100

> [...]
>der kun én rotor der passer dertil. Med bundkort og CPU er det
>mange der passer til mange - på begge måder. Det er altså mere

Egentlig ikke.

Hvis du går ind i en bilforretning og vil købe en eller anden dims til
en Opel Ascona - ville det så være passende (eller nødvendigt?) om
sælgeren spørger om den skal bruges i en Ford Orion.?

Hvis køber havde oplyst hvilken strømforsyning han havde, og sælger
havde undladt et oplyse at det ikke var kompatibel, så kunne der være et
problem.

Men køber bestilte et bestemt bundkort, uden nærmere forklaringer.
Derfor må sælger regne med at køber ved hvad han har med med gøre.

Desuden er det blevet oplyst, at der faktisk fulgte en manual med
bundkortet, og at der faktisk stod hvilke stik der skulle bruges til
hvad.

Og endelig har betegnelsen p4 intet med processortype at gøre (eller
ihvertfald kun meget inddirekte). P1, P2, osv. er den normale betegnelse
for strømstik (P for Power) på bundkortet. Og her fremgik det af såvel
bundkortets layout som af manualen at der skulle bruges et P4 stik.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 12-11-03 13:46

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev i

> Fordi når man oplyser bilmærke, årgang og motorstørrelse, så er
> der kun én rotor der passer dertil.

Du har tydeligvis aldrig prøvet at skrue på fx en Fiat 127
(mulighed for 4 forskellige tændsystemer, kastet i fra fabrikken
i tilfældig orden

> Med bundkort og CPU er det
> mange der passer til mange - på begge måder. Det er altså mere
> komplekst.

Men eller har du da ret, et motherboard er kun at betragte som en
almindelig reservedel, hvis den er bestilt til en ganske bestemt
computer/model, og derfor må formodes at være identisk med det
motherboard der skal udskiftes.

--
Venligst Bjørn

Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
Ting til salg: <http://salg.bindernaes.dk>

Fra : Carsten H

Dato : 12-11-03 09:10

> Jeg tvivler.

Det gør jeg ikke!
Svare til sætte nye dele på sin bils motor, eller åbne sin Video for at
skifte dele selv.

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-11-03 11:48

Carsten H skrev:

>Det gør jeg ikke!

>Svare til sætte nye dele på sin bils motor, eller åbne sin Video for at
>skifte dele selv.

Jeg tror at du misforstår. Måske har Arne samme misforståelse?

Jeg ser ingen problemer i at man skifter dele i sin computer. I
den forstand er det fuldstændig som at åbne motorhjelmen og rode.

Jeg ser en principiel forskel på to operationer:
Skifte bundkort og skifte rotor. Den første er kompleks, den
anden relativt simpel.

--
Bertel

Fra : C@rsten

Dato : 12-11-03 12:23

> Jeg ser en principiel forskel på to operationer:
> Skifte bundkort og skifte rotor. Den første er kompleks, den
> anden relativt simpel.

Ok!
Når jeg har købt reservedel til min bil, så har jeg aldrig fået en
brugsanvisning.

Tror heller ikke sygehuse får brugsanvisning med når de køber en kunstig
hofte!
Det samme er gældne med et vandrør i Silvan, så det er helt klar at når man
køber den slags PC hardware så må selv sætte sig ind i tingne.

Carsten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-11-03 12:30

"C@rsten" <Sp@m.nothanks> skrev i en meddelelse

> Det samme er gældne med et vandrør i Silvan, så det er helt klar at når
man
> køber den slags PC hardware så må selv sætte sig ind i tingne.

Min nabo som er hardcore IT-proffessionel brokker sig nu altid over den
dårlige dokumentation der følger med billige produkter fra små forretninger.
*Hvorfor helvede kan de ikke finde ud af at sende en manual med!' er et
typisk udsagn.

Så jeg tvivler på, at proffessionelle vil finde sig i en så ringe
dokumentation/vejledning, som man ofte må tage til takke med som
privatforbruger.

/Per

Fra : Martin Johansson

Dato : 12-11-03 13:37

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så jeg tvivler på, at proffessionelle vil finde sig i en så ringe
> dokumentation/vejledning, som man ofte må tage til takke med som

Der er normalt også en sammenhæng mellem pris på produktet og
dokumentationen der medfølger.
Jo mere produktet koster jo større/bedre manual.
Eks. med et bundkort til 500 kr få man et A4 ark, med et bundkort til 1500
kr. får man en lille bog.
Det er i store træk sådan det forholder sig.
Visse fabrikanter laver også bedre/mere fyldestgørende manualer end andre.

Fra : C@rsten

Dato : 12-11-03 16:19

> [...]
>
> Så jeg tvivler på, at proffessionelle vil finde sig i en så ringe
> dokumentation/vejledning, som man ofte må tage til takke med som

Nu vil jeg kalde mig selv professionel, da jeg har levet af det og har haft
det som arbejde og selvstændigt firma og jeg må sige at jeg har ikke kunne
finde grund til at klage!

Så er det heller ikke svære at finde oplysninger om det på Internettet eller
andre fag folk man kan spørge i forums!

Hvis man arbejder Professionelt med det bliver man nødtil at holde sig
up-to-date enden ved at efter uddanne sig, kursus eller messer.
Nogen professionelle er så bedre end andre.

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-11-03 12:52

C@rsten skrev:

>Når jeg har købt reservedel til min bil, så har jeg aldrig fået en
>brugsanvisning.

Det gør det ikke nødvendigvis rigtigt, men en forhandler kan
formodentlig på kort tid afgøre om du har forstand på det du
snakker om eller ej..

>Tror heller ikke sygehuse får brugsanvisning med når de køber en kunstig
>hofte!

Det er jeg ret sikker på de gør. Jeg vil endda gætte på at de får
en konsulent ud som bruger ganske lang tid på at instruere
kirurgerne.

Nej, det er ikke helt klart. Per Christoffersen skrev om det:

>   Men det er en meget konkret vurderingssag.

og det er jeg enig i.

Hvis kunden kommer ind og siger:

   Jeg skal ha' sådan et du ved, bundkort til at putte i min
   computer. Den virker ikke.

så er det én ting. Men hvis han siger:

   Mit bundkort er brændt af så jeg sklal have et nyt. Det
   skal være et APG NoRemorse 511XP med V12 lydkort onboard
   og stik til mindst to harddiske.

så er der grund til at formode at manden ikke har brug for
yderligere forklaring.

[...]

Det er en bestemmelse der ikke er firkantet. Det kommer åbenbart
an på hvad kunden ved og hvad sælger bør vide.

Derfor er det en vurderingssag, og derfor er det i det konkrete
tilfælde faktisk umuligt at fælde dom hvis man ikke har overværet
samtalen eller i hvert fald har mulighed for en grundig afhøring
af begge parter.

--
Bertel

Fra : C@rsten

Dato : 12-11-03 16:33

> Det gør det ikke nødvendigvis rigtigt, men en forhandler kan
> formodentlig på kort tid afgøre om du har forstand på det du
> snakker om eller ej..

Da ikke hvis jeg bare siger at jeg skal have 2 nye lejer til en Ford Escort
fra 92.

> Det er jeg ret sikker på de gør. Jeg vil endda gætte på at de får
> en konsulent ud som bruger ganske lang tid på at instruere
> kirurgerne.

Ja nemlig, men det er heller ikke en brugsanvisning, det samme som
mekanikeren heller ikke har brugsanvisning på hver en bil han skal lave, han
er uddanet i det og hvis der kommer noget nyt så bliver man omskolet.

Det er det samme inden for IT.

> og det er jeg enig i.
>
> Hvis kunden kommer ind og siger:
> Jeg skal ha' sådan et du ved, bundkort til at putte i min
> computer. Den virker ikke.

Ja, men det er ikke tilfældet!
Klart hvis man siger sådan så spørg han nok til hvad det er for en maskine
man har osv. for at sælge dig noget du kan bruge.

> [...]
> og stik til mindst to harddiske.
>
> så er der grund til at formode at manden ikke har brug for

Ja!

> [...]
>
> Det er en bestemmelse der ikke er firkantet. Det kommer åbenbart
> an på hvad kunden ved og hvad sælger bør vide.

Der er ikke meget at forsømme i det tilfælde vi har hørt.
Men hvis det er var sælger det har anbefalet ham det på gældne motherboard,
så var der.

Carsten

Fra : alexbo

Dato : 12-11-03 21:11

"C@rsten" skrev

> Når jeg har købt reservedel til min bil, så har jeg aldrig fået en
> brugsanvisning.

Næh, men nogle har alligevel fået kolde fødder, der er begyndt at dukke
skilte op, hvoraf det fremgår at med købet af reservedele, har køberen
indvilget i at fravige købelovens § 75a. angående vejledning i brug og
montering.

mvh
Alex Christensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-11-03 21:49

alexbo wrote:
> [...]
har
> køberen indvilget i at fravige købelovens § 75a. angående

Det er interessant om man kan gøre dette og dermed svække
lovgivningen. Det plejer jo at være sådan at man ikke kan lave
aftaler, der forringer gældende lov eller som er mere vidtgående
end gældende lov.

Jeg stiller mig derfor IKKE tvivlende over for at man kan lave
sådanne skilte, men jeg er heller ikke sikker på, at de vil have
nogen værdi hvis det kommer til en sag.

--
ahw

Fra : alexbo

Dato : 12-11-03 22:32

"Arne H. Wilstrup" skrev

> men jeg er heller ikke sikker på, at de vil have
> nogen værdi hvis det kommer til en sag.

Det er jeg enig i, det fremgår jo direkte af købeloven, at ved forbrugerkøb
kan bl.a. § 75 ikke fraviges.

mvh
Alex Christensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-11-03 13:22

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev Wed, 12 Nov 2003
11:48:06 +0100

> [...]
>
>Jeg ser en principiel forskel på to operationer:
>Skifte bundkort og skifte rotor. Den første er kompleks, den

Hvis køber går ind i en forretning og fortæller hvad han har af udstyr i
forvejen og beder om et bundkort der passer dertil, så er det klart at
forretningen skal vejlede ham.

Men når køber beder om et specifikt bundkort, så må man gå ud fra at det
er netop dette bundkort han vil have.

Akkurat som med rotoren. Hvis du beder om en rotor til en Opel Ascona
årgang det og det, så er det forretningens problem at finde den rigtige
rotor.

Men hvis du beder om en Bosch rotor med nr. xyz314-67 , så får du denne
rotor - uanset om det er den du har brug for eller ej.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-11-03 19:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg tror at du misforstår. Måske har Arne samme misforståelse?

Hvilken Arne? Jeg har vist ikke udtalt mig i denne sag?

--
ahw

Fra : Reino Andersen

Dato : 12-11-03 20:19

Arne H. Wilstrup skrev:

> Hvilken Arne?

Feldborg, måske?

> Jeg har vist ikke udtalt mig i denne sag?

Nu er der jo andre, der hedder Arne...

--
Reino

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-11-03 20:18

Scripsit "Reino Andersen" <abc@def.gh>

> Nu er der jo andre, der hedder Arne...

Nej, han er enebarn.

--
Henning Makholm "We can build reactors, we can melt
ice. Or engineers can be sent north for

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-11-03 20:29

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Reino Andersen" <abc@def.gh>

> Nej, han er enebarn.

Jeg er ikke enebarn - og spar mig for vittigheder i den anledning -
jeg tror jeg kender de fleste. Men der er vist kun en mere herinde,
der vedkender sig navnet Arne offentligt - vi er en uddøende,
sjælden race.

--
ahw

Fra : Henning

Dato : 11-11-03 21:25

On Tue, 11 Nov 2003 15:57:56 +0100, "Thomas"
<thomasFJERN-DETTE@tunet.dk> wrote:

>hej NG!
>
>jeg står i den situation at jeg har købt et bundkort.
Købt i "rigtig" butik eller over nettet? Hvis sidstnævnte, har du 14
dages returret, fordi du netop ikke har mulighed for at kigge nærmere
på varen inden køb.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Thomas

Dato : 13-11-03 23:31

> Købt i "rigtig" butik eller over nettet? Hvis sidstnævnte, har du 14
> dages returret, fordi du netop ikke har mulighed for at kigge nærmere
> på varen inden køb.

det har ikke så meget med det oprindelige smp at gøre men kan du eventuelt
fortælle dig hvor det står anført? en lov, $ nr. og sådan? Kan nemlig ikke
få overbevist min far om at det forholder sig sådan med 14 dages returret.!
har nemlig nogle varer der er bestilt og betalt over nettet så der må da
være 14 returret på eller hva?

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-11-03 23:41

Scripsit "Thomas" <thomasFJERN-DETTE@tunet.dk>

> det har ikke så meget med det oprindelige smp at gøre men kan du eventuelt
> fortælle dig hvor det står anført? en lov, $ nr. og sådan?

Lov om visse forbrugeraftaler (dørsalgsloven), som ændret ved
lov nummer 442 af 31. maj 2000. Nye §§ 12 til 12c.

<http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2000/0044230.htm>

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 13-11-03 23:45

> [...]
returret.!
> har nemlig nogle varer der er bestilt og betalt over nettet så der må da

Vis din far www.net-tjek.dk
(Forbrugerombudsmandens side om e-handel)

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk