Fartboede i Norge
Fra : Andreas Froesting

Dato : 11-11-03 15:26

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-11-03 15:36

"Andreas Froesting" <squik@phpwizard.dk> wrote in message
news:20031111150214.J838@smoelfeland.dk...
> [...]
> for staerkt paa en strejkning med "automatisk fartkontrol".
>
> Nordmanden passerer en fartfaelde men da vi passerer tager den et billede
> af os. Vi koerte med GPS paa turen og loggen fra den siger vi koerte 86
> kmt, billedet fra det norske politi siger vi koerte 105kmt i en 80kmt
> zone.
> Saafremt vi koerte 105kmt ville nordmanden ogsaa vaere blevet taget,
> alternativt var vi koert op i ham.
>
> Paa billedet (som jeg ikke selv har set, det blev sendt til biludlejningen
> der kontaktede mig) kan man ikke se nordmanden foran os (vi holdt passende

Hvordan passer det sammen med at vejskiltene var svære at se ?

> Jeg har faaet et "forenklet forlegg" fra det norske politi der paent beder
> mig betale 3000 NOK eller afsone 11 dage i faengsel.
> Alternativt kan jeg anke dommen/boeden, men i tilfaelde jeg ikke faar
> medhold vil dommen blive tilfoert min straffeattest.
>
> Vil en log fra vores GPS kunne bruges som bevis? (GPSen var koblet til en
> baerbar computer hvor vi gemte loggen og hvor man paa et kort praecist
> kan se hvor (med koordinater og tid) og hvor hurtigt vi koerte)

Alt kan vel medtages som beviser, det er vel op til retten at afgøre deres
værdi.

> Man kan ikke se nordmanden foran os paa billedet, men hvor staerkt vil vi,
> os tre i bilen, staa hvis vi paastaar der var en bil foran os der ikke
> blev taget?

Hvordan ved I at han ikke blev taget ?

> Den straffeattest de omtaler, er det en "norsk" eller vil forseelsen blive
> tilfoert min ellers rene danske straffeattest? (mit job kraever ren
> straffeattest)

Så skulle du nok have tænkt på det inden du overttrådte den norske
færdelslov.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Andreas Froesting

Dato : 12-11-03 09:39

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-11-03 18:30

Andreas Froesting <squik@phpwizard.dk> skrev :

>Den straffeattest de omtaler, er det en "norsk" eller vil forseelsen blive
>tilfoert min ellers rene danske straffeattest? (mit job kraever ren
>straffeattest)

Jeg har aldrig hørt at en fartbøde skulle figurere på en straffeattes,
men hvis du har kørt 86 i så tæt tåge at du næsten ikke kan se
vejskiltene burde den vist stå der ;)
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Henrik & Betina

Dato : 11-11-03 20:32

"Andreas Froesting" <squik@phpwizard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den straffeattest de omtaler, er det en "norsk" eller vil forseelsen blive
> tilfoert min ellers rene danske straffeattest? (mit job kraever ren

Du vil skulle afsone i DK - og dermed vil det blive tilføjet din danske
straffeattest

Tro mig - jeg har selv været der (altså ikke i fængsel!) - der eksisterer et
samarbejde mellem DK, N og S, som gør at du skal afsone i DK.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 12-11-03 10:13

"Henrik & Betina" <mabehema@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
et
> samarbejde mellem DK, N og S, som gør at du skal afsone i DK.

Skal en dom eller forseelse ikke vurderes efter danske forhold. Mange gange
sker der udleveringer af danske statsborger til restafsoning. Inden
restafsoning skal disse stilles for en dansk dommer for at få en ny dom, da
100 års fængsel og lignende domme ikke eksisterer herhjemme.

Norge har nogle meget mærkværdige straffe på færdselsområdet, som snildt
kunne sammenlignes med strafniveauet for narkoforbrydelser i Asien. Men
overføres Norske domme uden videre til Danmark selvom de er uden for
almindelig fornuft i forhold til danske forhold.

Carsten Overgaard

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-11-03 10:49

On Wed, 12 Nov 2003 10:13:17 +0100, "Carsten Overgaard"
<info@carstenovergaard.dk> wrote:

------------klip------------------
>Skal en dom eller forseelse ikke vurderes efter danske forhold.
Ikke for visse færdelslovsovertrædelser begået i de nordiske
lande.Færdselsloven § 134 stk. 2.

**************citat færdselsloven**********************
§ 134. Lovens bestemmelser om straf og frakendelse af førerretten
finder med de begrænsninger, der følger af straffelovens §§ 7, 10, 10
a og 10 b, også anvendelse på handlinger foretaget i udlandet.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse over
for den, der uden at overtræde nogen dansk forskrift, i Finland,
Island, Norge eller Sverige handler i strid med de der gældende regler
vedrørende:

1) kørsel med motordrevet køretøj, uden at der som foreskrevet er
tegnet ansvarsforsikring til dækning af erstatningskrav for skade
forvoldt ved brug af køretøjet,

2) pligt for trafikanter til at efterkomme færdselsanvisninger givet
af politiet,

3) køretøjers hastighed,

4) køretøjers plads på vejen, færdselsretning, møde med eller
overhaling af andre køretøjer, svingning, vending samt kørsel over
jernbaneoverkørsler,

5) vigepligt,

6) pligt til at give fri passage for udrykningskøretøjer,

7) pligt til at efterkomme anvisninger, der gives ved færdselstavler,

8) køretøjers standsning og parkering,

9) forbud mod benyttelse af køretøjer eller kategorier af køretøjer på
visse veje, f. eks. på grund af køretøjernes vægt og dimensioner,

10) sikkerhedsanordninger for køretøjer og last,

11) afmærkning af køretøjer og last,

12) køretøjers lysanordninger og brugen af lys,

13) køretøjers last og lasteevne,

14) køretøjers registrering og deres forsyning med nummerplade og
nationalitetsmærke eller

15) kørsel uden kørekort.

Stk. 3. Trafikministeren kan efter forhandling med
justitsministeren bestemme, at stk. 2 skal finde anvendelse med hensyn
til overtrædelser begået i andre stater end de nævnte.

Stk. 4. § 118, stk. 4, gælder ikke for de i stk. 1- 3 nævnte
sager.
**************citat slut**********************

/Hans

Fra : phk

Dato : 13-11-03 12:37

> [...]

> der kontaktede mig) kan man ikke se nordmanden foran os (vi holdt passende

Kan du kendes på billedet ..... det er jo tåget m.m.?
Måske skal den tages derfra?

--
Per, Esbjerg

Fra : Andreas Froesting

Dato : 13-11-03 17:59

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-11-03 18:46

> Jeg vover pelsen og samler en stak materiale til politiet i
> Norge, saa faar vi se hvad det ender med.

Husk endelig at melde tilbage hertil hvordan sagen går!

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-11-03 09:39

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Husk endelig at melde tilbage hertil hvordan sagen går!

Ja. Det er da spændende.
Såfremt de acceptere det, svarer det jo til, at de indrømmer, at deres
målinger ikke passer.
Det kunne være sjovt - hvis de gik ned i bøde på skrift, at gå videre med det.
Mon ikke FDM ville være interesseret, hvis en norsk bilist fik sat en bøde ned
i dk...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Andreas Froesting