Formulering på hjemmeside
Fra : Nic

Dato : 11-11-03 11:02

Hej!

Jeg har i september sidste år købt denne:

http://www.proconsult.dk/katalog/m_disp/s_disp-crt/crt-21/monsam1200nf.html

Nu er den blevet utydelig, og samtidig er den begyndt at pive.

Nu ville jeg så benytte mig af det de skriver:

Producentgaranti:
Samsung On-Site Collect & Return, 3 År

Men næ nej. Når den nu er over et år gammel, skal jeg selv sende den ind og undvære under reparationstiden.

Mit problem er:
1 - Havde jeg vist det, havde jeg været hurtigere ude.
2 - Nu vil de jo ikke levere en anden under rep-tiden, som jeg (måske naivt) forventede?

Hvordan står jeg? Er det samsung eller proconsult som jeg skal 'jagte' eller er det bare ærgelidt?
--

Nic

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-03 14:50

Nic skrev:

>Nu er den blevet utydelig, og samtidig er den begyndt at pive.

>Nu ville jeg så benytte mig af det de skriver:

> Producentgaranti:
> Samsung On-Site Collect & Return, 3 År

Hvem skriver det og hvor?

--
Bertel

Fra : Mads

Dato : 11-11-03 15:04

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
naivt) forventede?

> Hvordan står jeg? Er det samsung eller proconsult som jeg skal 'jagte'

Der er et par strenge at spille på. Markedføringsloven §4
§ 4. Over for forbrugere må erklæring om ydelse af garanti eller lignende
kun anvendes, såfremt erklæringen giver modtageren en væsentlig bedre
retsstilling end den, modtageren har efter lovgivningen.

Stk. 2. Ydes der garanti, skal den erhvervsdrivende på klar og tydelig måde
informere forbrugeren om dens indhold og give de oplysninger, der er
nødvendige for at gøre garantien gældende. Endvidere skal den
erhvervsdrivende på en klar og tydelig måde oplyse, at forbrugerens
ufravigelige rettigheder efter lovgivningen ikke berøres af garantien. Efter
anmodning skal den erhvervsdrivende udlevere garantien skriftligt.
Skriftlige garantier skal være affattet på dansk.

ProConsult har sikkert ikke leveret denne skriftlige information. (for så
havde du vel bare læst dem og forholdt dig til det)

Selvom de ikke har leveret denne skriftlige information, har de alligevel
reklameret med garantien. Du kan derfor muligvis via købeloven sige at der
en mangel ved produktet. (Den er dog nok ikke så væsenlig, at du kan ophæve
købet. Men måske få et afslag.)

Så som jeg ser det:
- Skaf skriftlig information om garantibetingelserne. Brug §4
- Overvej om betingelserne er en sådan udvanding af det forventlige at det
kan køres en reklamationssag.
- Hvis du kan/vil køre en reklamationssag kan det måske bruges til at presse
ProConsult til lave en fornuftig ordning.

Mvh Mads

Fra : Michael F. S. Christ~

Dato : 11-11-03 15:11

<SNIP>
> Producentgaranti:
> Samsung On-Site Collect & Return, 3 År
<SNIP>
> Hvordan står jeg? Er det samsung eller proconsult som jeg skal 'jagte'
eller er det bare ærgelidt?

Du finder, så vidt jeg kan se, svaret på PROConsult's hjemmeside
(http://www.proconsult.dk/infoside/service/ser-man.html#sam):

Samsung

Telefonisk hotline for tekniske smørgsmål m.m.

http://www.samsungelectronics.com/monitor/support/index.html

80884646

Collect & Return service af defekte produkter. Husk at have produkt-navn og
produkt-serienummer klar før De ringer. Service udføres af virksomheden
Teleplan.

http://www.antaservice.se/Dokument/samsung/villkor.asp

80885121

Der burde ikke være noget problem i at kontakte ovenstående tlf nr. og få
dem til at bytte skærmen for dig.

mvh
Michael F. S. Christensen

Fra : Nic

Dato : 11-11-03 17:27

> Der burde ikke være noget problem i at kontakte ovenstående tlf nr. og få
> dem til at bytte skærmen for dig.

Men det var der. De vil ikke levere ONSITE.

Fra : Carsten H

Dato : 11-11-03 15:29

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
naivt) forventede?

> Hvordan står jeg? Er det samsung eller proconsult som jeg skal 'jagte'

Du får mere ud af at gå til Samsung support med det samme, nogen gange
sender de en ny skærm til dig, hvor du bare pakker den gamle ned i den
modtaget kasse og sender den retur.

Eller så sender de dig blanketter du udfylder og sender din skræm retur for
deres regning, hvor efter du modtager en ny eller får den lavet.

Under ALLE omstændigheder så går det hurtigere at kontakte Samsung support
direkte selv.

Carsten

Fra : Nic

Dato : 11-11-03 17:28

> [...]
> deres regning, hvor efter du modtager en ny eller får den lavet.
>
> Under ALLE omstændigheder så går det hurtigere at kontakte Samsung support

Det prøver jeg. Tak.

Fra : Kenneth Mortensen

Dato : 11-11-03 19:47

Følgende link fortæller hvad de mener med det.

http://www.proconsult.dk/katalog/ordbog/Collect%20%26%20Return

Og dette er noget du skal kontakte Samsung direkte for.

Mvh. Kenneth Mortensen

Fra : Lasse C. Johansen

Dato : 11-11-03 23:07

> [...]

naivt) forventede?

> Hvordan står jeg? Er det samsung eller proconsult som jeg skal 'jagte'

Jeg går stærk ud fra at skærmen er TCO certifikeret (Mærke øverst til
højre)? For så går du på
http://www.antaservice.se/villkor/Danmark/UtbytesDanmark.asp?brand=samsung&f
rompage=villkor og udfylder en RMA sag. De sender en skærm til dig med en
returpakke seddel som du klister på papkassen indeholdende den defekte
skærm. Er der graveringer eller ligende i skærmen, sender de dig en
returpakkeseddel i stedet. Så reparerer de skærmen og returnerer den til
dig.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Fra : Nic

Dato : 12-11-03 08:22

> Jeg går stærk ud fra at skærmen er TCO certifikeret (Mærke øverst til
> højre)? For så går du på
Det er den. Er alle nyere ikke det?

> [...]
> skærm. Er der graveringer eller ligende i skærmen, sender de dig en
> returpakkeseddel i stedet. Så reparerer de skærmen og returnerer den til

Det var netop dem jeg blev henvist til, og det vil de ikke - jeg skal sende den ind og undvære den i rep. tiden.

Fra : Lasse C. Johansen

Dato : 12-11-03 09:17

> Det er den. Er alle nyere ikke det?

Jo stort set.

http://www.antaservice.se/villkor/Danmark/UtbytesDanmark.asp?brand=samsung&f

> Det var netop dem jeg blev henvist til, og det vil de ikke - jeg skal
sende den ind og undvære den i rep. tiden.

Har du prøvet at udfylde en RMA sag via nettet?
Hvis de vil have din skærm ind til rep. så plejer de at sende en
frankeringseddel. Det er en del af det, når skærmen er TCO certifikeret.

Alternativt kan du også bruge
http://www.infocare.dk/online/eservice.asp?id=http://www.infocare.dk/eservic
e. Men der er ofte problemer med deres web-side ikke vil håndtere RMA sagen
(server fejl formodenligt). Når du har udfyldt modelnavnet kan du også læse
dine betingelser der. Og husk at TCO=3års garanti.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Fra : Nic

Dato : 13-11-03 20:04

(samme indlæg i dk.edb.hardware)

Hej gruppe

Min 1 år gamle 22' samsung skærm var begyndt periodisk at pive og være periodisk mindre tydelig.

Lavede en rma (onsite), og reserveskærmen kom med posten idag.

For det første startede den ("nye") med fejlfarver i øverste venstre side (de er dog væk lige nu), og for det andet er
skærmen produceret i sep 2000.

Min egen er produceret 2 år senere (aug 2002) - mon ikke jeg vil foretrække at få min egen repareret istedet for, eller
skal jeg ignorere produktionsdatoen og bare leve på min fortsatte onsite-garanti?

Hvad synes i? Andre der har prøvet det samme?

Fra : Nic

Dato : 13-11-03 21:01

Jeg vil godt lige selv starte med en tanke

Beholder jeg den ældste af de 2, der naturligvis virker, gælder min onsite garanti alligevel små 2 år endnu.

Det er jo fint nok. Men dagen efter garantien udløber er chancerne for at den går i stykker jo større end med min egen
(nyere) skærm.

Hvad siger i?

Fra : HKJ

Dato : 13-11-03 21:58

> [...]
onsite-garanti?

> Hvad synes i? Andre der har prøvet det samme?

To bemærkninger:

1) Du har krav på en ny skærm.

2) Når du får ombyttet, så løber der en ny 2 års reklamationsret (og
garantien starter også forfra), så du har forhåbentlig papirer der beviser
hvornår skærmen er ombyttet.

Du kan evt. søge på www.fs.dk der vil du finde sager der underbygger mine to
udsagn.

Fra : Henning

Dato : 13-11-03 23:09

>To bemærkninger:
>
>1) Du har krav på en ny skærm.
Hvorfor hulen kommer du på den tanke? Han har krav på at fejlen
udbedres uden transportomkostninger for ham. At han får en renoveret
skærm i stedet, som fuldt ud dækker samme specifikationer som den
gamle, er vel lige så godt. Hvem siger den ikke er ny, men blot har
stået på lager i tre år?

>2) Når du får ombyttet, så løber der en ny 2 års reklamationsret (og
>garantien starter også forfra), så du har forhåbentlig papirer der beviser
>hvornår skærmen er ombyttet.

Forkert igen - de tre års _garanti_ løber fra første købsdato.
Reklamationsretten er fra ombytnigsdagen derimod.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : HKJ

Dato : 14-11-03 07:03

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> skærm i stedet, som fuldt ud dækker samme specifikationer som den
> gamle, er vel lige så godt. Hvem siger den ikke er ny, men blot har

Ifølge forbrugerklagenævnet skal du stilles lige så godt efter ombytningen,
som før. Når skærmen er et år gammel, så er en ny måske for meget at
forlange, men en skærm med ældre produktionsdato vil ikke gå.

> Forkert igen - de tre års _garanti_ løber fra første købsdato.
> Reklamationsretten er fra ombytnigsdagen derimod.

Du ved åbenbart noget som forbrugerklagenævnet ikke ved, som jeg skrev, så
er begge mine bemærkninger konkluderet ud fra www.fs.dk og der er det
forbrugernævnsssager jeg ser på.

Her er et citat fra en afgørelse:
-----------------------
Forbrugerklagenævnet lagde til grund, at der ved købet var ydet et års
garanti. I følge markedsføringslovens § 4 må erklæringer om garanti kun
anvendes, såfremt modtageren får en bedre retsstilling, end den han har
efter købeloven. Forbrugerombudsmanden har suppleret bestemmelsen med
retningslinjer for garantiudsagn.

Idet Forbrugerklagenævnet fortolker garantitilsagnet i denne sag i
overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens retningslinjer, fandt nævnet, at
der påløber en ny garantiperiode på samme vilkår, som den oprindelige
garanti, såfremt varen omleveres

Fra : Nic

Dato : 14-11-03 11:27

I er gode. Jeg skriver til infocare...

Fra : Nic

Dato : 14-11-03 11:36

Nogen der har nogle § eller sager jeg kan henvise til når jeg nu ringer til dem mandag og dunker dem i hovedet?

(og mange tak so far!)

Fra : HKJ

Dato : 14-11-03 17:42

> Nogen der har nogle § eller sager jeg kan henvise til når jeg nu ringer
til dem mandag og dunker dem i hovedet?

Juridisk årbog 2001
6.4.1. Ombytning af mobiltelefon, der var behæftet med mangler. Ombytning
kunne ikke ske med en brugt renoveret telefon

Efter købet af en mobiltelefon klagede forbrugeren over funktionsfejl. Efter
3 forgæves reparationsforsøg fik køberen udleveret en anden telefon. Det
viste sig at være en brugt telefon, der ifølge sælgeren var
fabriksrenoveret. Køberen var ikke tilfreds med denne løsning, og sagen blev
indbragt for Forbrugerklagenævnet, der traf følgende afgørelse:

»Nævnet lægger til grund, at klageren har reklameret rettidigt, og at
indklagede efter forgæves at have søgt manglerne afhjulpet ved reparation
valgte at opfylde sin afhjælpningspligt ved omlevering, jf. købelovens § 78,
stk. 1, 3. punktum. Formålet med afhjælpning er at stille forbrugeren lige
så godt, som hvis der fra start var leveret en mangelfri ydelse, og nævnet
finder ikke, at den sælger, der opfylder afhjælpningspligten ved omlevering,
er berettiget til at lade omlevering ske ved ombytning med en brugt
fabriksrenoveret telefon.

Nævnet finder derfor, at indklagede ikke har opfyldt sin afhjælpningspligt,
og at klageren er berettiget til at hæve købet i medfør af købelovens § 78,
stk. 3.«(4051/7-968)

Find også "
Vejledning for anvendelse af garantiudsagn til forbrugere i reklamer og
aftalevilkår
" på www.fs.dk