Ang. Rente og Gebyr loven..
Fra : Klaus Jacobsen

Dato : 10-11-03 15:36

Hej alle

Jeg har sidde og læst renteloven på retsinfo.dk - og der er nogle ting jeg
ikke helt forstår... Det drejer sig om en faktura jeg har fået tilbage i
julen 2002 - Nu vil jeg så have den betalt, men så når jeg så sidder og
kigger på kontoudtoget (som jeg også har fået tilsendt hver måned), at han
selvfølgeligt har skrevet rente på hver gang, men også taget et gebyr for
det på 50 kr., men jeg kan læse ud af rente loven man kun må sende 3 rykker
med gebyr - Nu vil jeg ikke lige tage et kontoudtog som en rykker, men det
kan være jeg tager fejl ... men alt i alt, må han da kun skrive 50 kr. på
tre gange i følge det jeg har læst på retsinfo.dk ...

.... en anden ting er der står i renteloven

Stk. 4. Uanset stk. 2 og 3 skal der senest betales rente fra den dag, da
fordringshaveren begyndte retsforfølgning til betaling af gælden.

Kan man betegne et kontoudtog som en retsforføldning? eller er det først når
man modtager en rykker ?

.... eller er jeg helt ved siden af?

Hilsen
Klaus

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-11-03 18:42

Scripsit "Klaus Jacobsen" <Klaus@ZOOM.dk>

> [...]
> med gebyr - Nu vil jeg ikke lige tage et kontoudtog som en rykker, men det

Jeg ville opfatte et "kontoudtog" som en rykker - hovedindholdet af
brevet er at gøre dig opmærksom på at du stadig skylder penge. Derfor
må rentelovens bestemmelser om rykkergebyr også finde anvendelse.

> [...]
> fordringshaveren begyndte retsforfølgning til betaling af gælden.

> Kan man betegne et kontoudtog som en retsforføldning? eller er det først når

Ingen af delene. Retsforfølgning er først når din kreditor anlægger
retssag mod dig.

Men §3 stk. 4 er irrelevant i dit tilfælde - stk 2 og 3 medfører at
kreditor kan begynde at beregne rente allerede 30 dage efter du har
modtaget den oprindelige faktura.

--
Henning Makholm "Fuck Lone."