Forældrekøb-dødsfald-arv??
Fra : Line

Dato : 10-11-03 10:37

Hej Gruppe

Situationen er den at jeg og min kæreste bor til leje i hans fars lejlighed,
som jo så er et såkaldt forældrekøb!
Desværre er der sket det at faderen nu ligger på hospitalet, og vi har fået
af vide at de ikke kan gøre noget

Som om det ikke var nok, så skal vi jo også bekymre os om hvad der sker med
os og lejligheden.

De er 3 sønner som skal dele arven, men der skulle være nok til at vi med
det han arver kunne købe lejligheden. Men den er jo ikke betalt ud (har kun
boet her 1½ år) så det er vel egentlig banken der ejer lejligheden, eller
hva? Ville vi kunne blive boende her i den periode der går fra hans far dør
til skifteretten har opgjort arven og den kommer til udbetaling?
Det som der skyldes i lejligheden bliver vel bare trukket fra den samlede
arv af skifteretten, ik?
Hvilken pris vil vi skulle købe lejligheden til? det som den kostede da hans
far købte den eller det som den bliver vurderet til idag??

Vi har kigget på § omkring arv, men synes ikke rigtig vi kan finde noget
konkret, så jeg håber virkelig der er nogen der kan svare, så vi kan få lidt
ro.

Mvh Line

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-11-03 11:07

Line skrev:

>Som om det ikke var nok, så skal vi jo også bekymre os om hvad der sker med
>os og lejligheden.

Et dødsfald er aldrig 'nok'. Alle der oplever det, står pludselig
med et hav af praktiske problemer de ikke havde regnet med. Sådan
er livet.

>Hvilken pris vil vi skulle købe lejligheden til?

Vurderingen i dag. Forestil dig at I ikke boede der, og at den
skulle sælges til anden side. Ville I da nøjes med en gammel
vurdering? Næppe.

De to andre sønner ville få reduceret deres arv hvis I fik lov at
købe lejligheden billigt.

>Vi har kigget på § omkring arv, men synes ikke rigtig vi kan finde noget
>konkret

Næ, for der er ingen direlte lovgivning om det. Hvis I kan
overtale de andre arvinger til at sælge den til jer for 100 kr.,
så må I gerne det.

--
Bertel

Fra : Gizkor

Dato : 10-11-03 12:59

"Line" <BlomdkKATTE@BAKKEmsn.com> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe
> Hvilken pris vil vi skulle købe lejligheden til? det som den kostede da
hans
> far købte den eller det som den bliver vurderet til idag??

Hvis i køber den af faderen inden han dør, kan det gøres til den offentlige
vurdering minus 15% (med mindre reglerne er ændret for nylig). Men sørg lige
for at vende den med brødrene først, det er jo ikke sikkert de synes det er
en fair handel.

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 10-11-03 14:23

Det med de 15% er så vidt jeg ved lavet om... (bor selv i et forældrekøb)

Fra : Gizkor

Dato : 10-11-03 15:50

"Kenneth Andersen" <dengiftigemand@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det med de 15% er så vidt jeg ved lavet om... (bor selv i et forældrekøb)

ok - men så mangler de forskellige jurabrevkasser at opdatere deres sider.
Ret & Råd skriver fx stadig på deres side:

Når lejligheden skal sælges
Hvis du sælger en lejlighed, du ikke selv har boet i, vil du blive beskattet
af en eventuel avance som kapitalindkomst. - Hvis du kan blive enig med dit
barn, er der en mulighed for at undgå den skattebyrde. Forældre må nemlig
sælge lejligheden til deres barn for en pris, der ligger 15% under
vurderingen. Det vil lette skattebyrden væsentligt eller fjerne den helt.

Senere kan dit barn så selv sælge lejligheden, men denne gang til
markedsprisen. Den ret store avance, der måske dermed vil være på salget,
bliver dit barn ikke beskattet af, fordi han eller hun har boet i den bolig,
der sælges. Skattefriheden forudsætter, at sælger har boet i lejligheden i
en del af ejertiden.

Fra : alexbo

Dato : 10-11-03 19:51

"Line" skrev

> Som om det ikke var nok, så skal vi jo også bekymre os om hvad der sker
med
> os og lejligheden.

Hvis brødrene ellers kan tale sammen er der ingen større problemer.

Hvis vi går ud fra at den husleje I betaler nu, dækker alle udgifter på
lejligheden, ændrer dødsfaldet ikke på det.
Der er en mulighed for, at den skattefordel svigerfar har ved forældrekøbet,
er indregnet i jeres husleje så den er kunstigt lav, det vil stoppe.

Når nu arven skal fordeles skal friværdien i lejligheden også deles, lad os
nu sige der er 150.000 kr. i friværdi.
Hvis boet er stort nok, får din ven lejligheden, og brødrene tager noget
andet til 150.000 kr. hver.
Hvorefter resten deles.

Hvis der ikke er værdier til det, og din ven fortsætter i lejligheden,
skylder han sine brødre 50.000 kr. hver, det beløb kan reduceres med hvad
han ellers arver.
Men resten skal der jo findes en løsning på, enten en afdragsordning med
brødrene, eller ved mellemkomst af en bank.

Hvis brødrene vil have deres penge her og nu, og forlanger lejligheden
solgt, kan man jo bede dem regne lidt på omkostningerne ved det.

Under alle omstændigheder ryger I jo ikke ud sådan lige uden videre, I er jo
beskyttet af lejeloven.
Helt præcis hvor godt, i en sådan situation ved jeg ikke, men loven er på
lejernes side et langt stykke hen af vejen.

mvh
Alex Christensen