Ikke oplysningspligt ved automatik fartkon~
Fra : bem

Dato : 08-11-03 13:11

Nu er det i landsretten fastslået, at man ikke har oplysningspligt efter
færdselsloven, hvis man derved risikerer at inkriminere sig selv - f.eks.
fordi man har udlånt sin bil til en fører, der måske ikke har kørekort.

http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=230632/

Og til Henning Makholm: Det er på grund af menneskerettighederne

"Men med frifindelsen henviser to af de tre dommere til et grundlæggende
princip i både Menneskerettighedskonventionen og i FNs konvention om
borgerlige og politiske rettigheder. "

/Bo

Fra : Peter G C

Dato : 08-11-03 14:12

In news:boimdi$hmk$1@sunsite.dk,
bem <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> typed:
> [...]
> efter færdselsloven, hvis man derved risikerer at inkriminere sig
> selv - f.eks. fordi man har udlånt sin bil til en fører, der måske

Og det er mere end tvivlsomt om afgørelsen holder, når den sammenholdes med
højesterets afgørelse i en næsten lignende sag.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : bem

Dato : 08-11-03 14:25

Peter G C wrote:
> In news:boimdi$hmk$1@sunsite.dk,
> bem <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> typed:
>
> Og det er mere end tvivlsomt om afgørelsen holder, når den
> sammenholdes med højesterets afgørelse i en næsten lignende sag.

Det er noget sludder Peter (altså at sagerne ligner hinanden særligt meget),
og det ved du også godt

Den anden sag drejede sig om, hvorvidt man kunne tvinge en mand til at
oplyse navnet på en fører af bilen, som samtidig var hans kone - altså vidne
mod ens nærmeste. Denne dom drejer sig om selv-inkriminering.

/Bo

Fra : Peter G C

Dato : 08-11-03 14:28

In news:boiqns$ff1$1@sunsite.dk,
bem <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> typed:
> Peter G C wrote:

[klip]

> Det er noget sludder Peter (altså at sagerne ligner hinanden særligt
> meget), og det ved du også godt

Læg venligst mærke til, hvad jeg skriver.

> [...]
> oplyse navnet på en fører af bilen, som samtidig var hans kone -
> altså vidne mod ens nærmeste. Denne dom drejer sig om

Resultatet af ØL's afvejning er anderledes i forhold til HR's - det er
problemet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : bem

Dato : 08-11-03 15:09

Peter G C wrote:

> Læg venligst mærke til, hvad jeg skriver.

Jeg har læst hvad du skriver. Du skriver, at sagerne er næsten lignende. Det
mener jeg bestemt ikke at de er. Der er for mig (og åbenbart også for ØL´s
flertal) stor forskel på, om man inkriminerer andre eller sig selv.

> Resultatet af ØL's afvejning er anderledes i forhold til HR's

Det ved du jo rent faktisk ikke noget om, for det er ikke samme sag.
Resultatet af HR afvejning var, at hensynet til færdselssikkerheden vejer
tungere end vidnefritagelsesbestemmelserne hvad angår det forhold, at man
ved sin opfyldelse af oplysningspligten inkriminerer sine nærmeste.
HR har ikke taget stilling til, om den samme afvejning gør sig gældende ved
selv-inkriminering.
Jeg gætter på, at ØL´s dommerflertal er enig med mig i den betragtning - ØL
ville nok ikke have frikendt, hvis de var enige med dig i, at HR allerede
havde taget stilling til hvordan afvejningen skal være.

/Bo

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 08-11-03 21:00

1) Jeg syntes det lyder som en mærkelig dom. Så kan man altid undskylde sig
med at man risikerer at udsætte sig selv for straf (selvinkriminering).

bem wrote:
-SNIP-
> [...]
> oplyse navnet på en fører af bilen, som samtidig var hans kone -
> altså vidne mod ens nærmeste. Denne dom drejer sig om

2) Okay, men hvis principperne i Menneskerettighedskonventionen og i FNs
konvention om borgerlige og politiske rettigheder fastslår, at ingen borger
kan tvinges til at angive sig selv eller sin nærmeste.... Så syntes jeg da
at de 2 sager burde have nogenlunde samme udfald pga. ordlyden "...at ingen
borger kan tvinges til at angive sig selv eller sin nærmeste".

Men det er nok bare juraen i en nøddeskal og der er åbenbart forskel på at
angive sig selv eller sin nærmeste, også selvom jeg ikke kan se at der
skelnes i Menneskerettighedskonventionen og i FNs konvention...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Rune Wold

Dato : 09-11-03 09:16

Martin Jorgensen wrote:
> 1) Jeg syntes det lyder som en mærkelig dom. Så kan man altid undskylde sig
> med at man risikerer at udsætte sig selv for straf (selvinkriminering).

Det kan virke formalistisk, men prøv at forestille dig et samfund, hvor
man havde pligt til at inkriminere sig selv. Jeg ville i hvert fald ikke
synes om det.

[klip]

> [...]
> angive sig selv eller sin nærmeste, også selvom jeg ikke kan se at der
> skelnes i Menneskerettighedskonventionen og i FNs konvention...

Den eneste konventionstekst danske domstole skal rette sig efter og som
er relevant i denne sag er den europæiske menneskerettigheds konvention
art. 6.:

"Enhver har ret til en retfærdig og offentlig rettergang inden en
rimelig frist for en uafhængig og upartisk domstol, der er oprettet ved
lov, når der skal træffes afgørelse enten i en strid om hans borgerlige
rettigheder og forpligtelser eller angående en mod ham rettet anklage
for en forbrydelse. Dommen skal afsiges i et offentligt møde, men
pressen og offentligheden kan udelukkes helt eller delvis fra
retsforhandlingerne af hensyn til sædeligheden, den offentlige orden
eller den nationale sikkerhed i et demokratisk samfund, når det kræves
af hensynet til mindreårige eller til beskyttelse af parternes
privatliv, eller under særlige omstændigheder i det efter rettens mening
strengt nødvendige omfang, når offentlighed ville skade retfærdighedens
interesser.

Stk. 2. Enhver, der anklages for en lovovertrædelse, skal anses for
uskyldig, indtil hans skyld er bevist i overensstemmelse med loven.

Stk. 3. Enhver, der er anklaget for en lovovertrædelse, skal mindst have
ret til følgende:

a) at blive underrettet snarest muligt, udførligt og på et sprog, som
han forstår, om indholdet af og årsagen til den sigtelse, der er rejst
mod ham;

b) at få tilstrækkelig tid og lejlighed til at forberede sit forsvar;

c) at forsvare sig personligt eller ved bistand af en forsvarer, som han
selv har valgt, og, hvis han ikke har tilstrækkelige midler til at
betale for juridisk bistand, at modtage den uden betaling, når dette
kræves i retfærdighedens interesse;

d) at afhøre eller lade afhøre imod ham førte vidner og at få vidner for
ham tilsagt og afhørt på samme betingelser som vidner, der føres imod ham;

e) at få vederlagsfri bistand af en tolk, hvis han ikke forstår eller
taler det sprog, der anvendes i retten."

Den opmærksomme læse vil studse over den omstændighed, at beskyttelsen
mod selvinkriminering ikke er udtrykkeligt nævnt. De kan beroliges
eftersom beskyttelsen indfortolkes i bestemmelsen, jf. karnovs bemærkninger.
Nu er jeg ikke klar over om domstolen i strassbourg i praksis har anlagt
en forskel i beskyttelsen mod at inkriminere sig selv ift. at
inkriminere sine nærmeste. Men efter min mening er det nærliggende at
anlægge en sådan praksis, eftersom hensynet til beskyttelsen vejer
tungere, når det drejer sig om at inkriminere sig selv.
Dermed er det antagelig også i overensstemmelse med EMRK, når danske
domstole behandler sager forskelligt ift. den famøse færdselslovs
bestemmelse, alt efter om man udsætter sig selv for straf eller ej.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-11-03 11:43

Rune Wold wrote:

> [...]
samfund,
> hvor man havde pligt til at inkriminere sig selv. Jeg ville i

En sigtet har ikke pligt til at udtale sig eller at tale sandt -
det fremgår af loven herhjemme omkring sigtedes rettigheder. I USA
er en sigtet også samtidig vidne, men kan påberåbe sig en eller
anden paragraf, der gør at han ikke behøver at udtale sig (noget
med "the fifth - et eller andet)

Men i Danmark er man som sagt ikke tvunget til at vidne mod sig
selv eller i det hele taget udtale sig når man er sigtet i en sag.
--
ahw

Fra : Rune Wold

Dato : 09-11-03 16:19

Arne H. Wilstrup wrote:

[klip]

> En sigtet har ikke pligt til at udtale sig eller at tale sandt -
> det fremgår af loven herhjemme omkring sigtedes rettigheder.

Grundloven indeholder under alle omstændigheder ikke noget forbud mod
selvinkriminering.
Forbudet mod selvinkriminering er ikke entydigt beskrevet i en dansk
lovregel. I visse situationer kommer princippet dog til udtryk, jf.
f.eks. RPL § 752, stk. 1 samt RPL § 171, stk. 2, nr. 1.
Derfor er der som udgangspunkt intet til hinder for, at den strafbelagte
oplysningspligt i færdselslovens § 65 jf. § 118, anvendes over for en
ejer, der herved udsætter sig selv for anden straf.
Grunden til at østre landsret har frifundet en tiltalt for undladelse af
at opfylde sin oplysningpligt må findes i EMRK's beskyttelse mod
selvinkriminering.

/Rune Wold

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-11-03 19:04

Rune Wold wrote:
> Arne H. Wilstrup wrote:
>
> [klip]

> Grundloven indeholder under alle omstændigheder ikke noget forbud
mod
> selvinkriminering.

Næ - men hvem behøver et forbud? Manden i LR taler jo heller ikke
om et forbud, men om at benytte sig af sin ret til ikke at udtale
sig når han er sigtet?

> [...]
> straf. Grunden til at østre landsret har frifundet en tiltalt for
> undladelse af at opfylde sin oplysningpligt må findes i EMRK's

Sikkert, men man har ikke oplysningspligt som sigtet - så den må du
forklare nærmere. Udover pligten til at røbe navn, adresse og
fødselsdata, er man heller ikke som borger pligtet til at sige mere
med mindre man er sigtet. Dog skal man som vidne tale sandt. Det
gælder ikke som sigtet.

--
ahw

Fra : bem

Dato : 09-11-03 19:11

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> fødselsdata, er man heller ikke som borger pligtet til at sige mere
> med mindre man er sigtet. Dog skal man som vidne tale sandt. Det

Problemet er, at du ikke har forstået sagens substans. Manden er jo ikke
sigtet for fartoverskridelsen, men er af politiet blevet pålagt at opfylde
sin oplysningspligt.

/Bo

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-11-03 20:48

bem wrote:

> [...]
jo
> ikke sigtet for fartoverskridelsen, men er af politiet blevet

Der er ingen, der har pligt til at udtale sig til politiet - uanset
om vedkommende er sigtet eller ej - bortset fra at man skal opgive
navn, adresse og fødselsdato.

Forskellen er først i retten, hvor den, der er sigtet stadig ikke
har pligt itl at udtale sig, medens vidnet skal gøre det - hvis der
ikke foreligger særlige vidnefritagelsesbetingelser.

Det kan være meget klogt ikke at udtale sig til politiet, da
politiets afhøringer ikke frembyder nær de samme garantier for et
rigtigt resultat som afhøringen i retten.

Det kan også være rigtigt at nægte at udtale sig til politiet, hvis
man har et nært forhold til den sigtede, at man end ikke vil være
pligtig til at afgive forklaring i retten som vidne.

Hvoraf fremgår dette? Det fremgår af retsplejelovens

§ 171

En parts nærmeste har ikke pligt til at afgive forklaring som
vidne.

Stk. 2. Pligt til at afgive forklaring foreligger ej heller,
såfremt forklaringen antages at ville

1) udsætte vidnet selv for straf eller tab af velfærd eller

2) udsætte hans nærmeste for straf eller tab af velfærd eller

3) påføre vidnet selv eller hans nærmeste anden væsentlig skade.

Som altid er der undtagelser, men en politbetjent er også
tjenestemand og kan også der nægte at afgive forklaring som vidne i
en række tilfælde.- Det fremgår af retsplejelovens

§ 169

Tjenestemænd eller andre, der handler i offentligt eller dermed
ligestillet hverv, må ikke uden samtykke af vedkommende myndighed
afkræves vidneforklaring om forhold, med hensyn til hvilke der i
det offentliges interesse påhviler dem tavshedspligt. For medlemmer
af Folketinget kræves samtykke af tingets formand og vedkommende
minister.

Stk. 2. Nægtes samtykke, kan retten, såfremt forklaringens
afgivelse findes at være af afgørende betydning for sagens udfald,
pålægge vedkommende myndighed over for retten at redegøre for
grundene til nægtelsen. Finder retten herefter, at hensynet til
hemmeligholdelse bør vige for hensynet til sagens oplysning, kan
den bestemme, at vidneforklaring skal afgives. Dette gælder dog
ikke, hvis nægtelsen er begrundet med hensynet til statens
sikkerhed, til dens forhold til fremmede magter eller med hensynet
til tredjemands liv eller helbred.

Ikke sådan at forstå at politimanden har en særlig grund til at
have tavshedspligt i en sådan sag, men fordi han i medfør af § 171
ikke kan pålægges at vidne mod evt. hustru uden videre.

Til politiet kan han altså ikke pålægges at vidne eller i det hele
taget at udtale sig.

Hvis BT altså mener at man har dømt en person i HR fordi denne
nægtede at udtale sig om forhold, som ovenstående, så tager BT
fejl. Men jeg er bekendt med at en psykiater blev dømt fordi han
ikke ønskede at udtale sig om en patients samtaler med lægen -her
benyttede dommeren undtagelsesbestemmelserne i retsplejeloven - han
blev ikke dømt for "tavshed" alene ,men fordi han blev pålagt at
vidne efter undtagelsesbestemmelserne, og nægtede at gøre det.

--
ahw

Fra : bem

Dato : 09-11-03 22:15

d. 09/11/03 20:48 skrev Arne H. Wilstrup på Karl@meget.smart.dk i artiklen
3fae9a06$0$94863$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Der er ingen, der har pligt til at udtale sig til politiet - uanset
> om vedkommende er sigtet eller ej - bortset fra at man skal opgive
> navn, adresse og fødselsdato.

Jo, læs dog færdselsloven - det var jo det hele sagen drejede sig om:

§ 65. Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra politiet
oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.

Højesteret kom så frem til, at ovennævnte paragraf også gælder selv om man
derved inkriminerer sine nrmeste. Østre Landsret kom i en anden sag frem
til, at oplysnongspligten IKKE gælder, hvis man derved inkriminere sig selv.

> Til politiet kan han altså ikke pålægges at vidne eller i det hele
> taget at udtale sig.

Jo han kan så.

> Hvis BT altså mener at man har dømt en person i HR fordi denne
> nægtede at udtale sig om forhold, som ovenstående, så tager BT
> fejl.

Ja, for du tager jo aldrig fejl.

/Bo

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-11-03 17:57

.

> [...]
>
> § 65. Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra
> politiet oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet

Det kan man roligt nægte- så kan man sigtes af politiet, og så kan
man blive tvunget til at udtale sig i retten med de retsgarantier,
der er her.

> [...]
> om man derved inkriminerer sine nrmeste. Østre Landsret kom i en
> anden sag frem til, at oplysnongspligten IKKE gælder, hvis man

Det fremgår altsammen af retsplejeloven - jeg henviste endda til at
retten kunne vælge at tilsidesætte den pligt i ganske særlige
tilfælde. Der er altså ingen diskrepans´mellem det, jeg anfører og
det HR kom frem til i en bestemt sag.

> Jo han kan så.

Nej, man kan ej - læs dog retsplejeloven og de henvisninger, jeg
har givet - eller læs lidt mere udførligt om disse ting og andre i
Jan Schultz Lorentzens bog: hvad må politiet. Jeg citerer fra
kolofonen:

Han er (eller rettere var,. da han døde af kræft for nogle år
siden) - praktiserende landsretssagfører i København med særligt
virke indenfor ophavsret og strafferet og med møderet for HR,
beskikket forsvarsadvokat ved Københavns Byret og Østre Landsret.
Han er medstifter af Dansk Retspolitisk Forening og var i
bestyrelsen for Den Danske P.E.N.-klub. Han underviste endvidere på
Københavns universitet og ved den Sociale Højskoel. Han har i
presse, radio og TV kommenteret og kritiseret dansk retssikkerhed.

Så kom nu og fortæl mig at han ikke vidste hvad tingene drejer sig
om.

> Ja, for du tager jo aldrig fejl.

Har jeg skrevet det noget steds?

Prøv dog i det mindste at lade som om du kan være seriøs.

--
ahw

Fra : bem

Dato : 10-11-03 18:24

Arne H. Wilstrup wrote:

> Det kan man roligt nægte- så kan man sigtes af politiet, og så kan
> man blive tvunget til at udtale sig i retten med de retsgarantier,
> der er her.

Næh, man kan ikke blive "tvunget" til at udtale sig - tommelskruerne er
afskaffet. Man kan få en bøde fordi man ikke opfyldte sin oplysningspligt i
forhold til politiet jf. færdselslovens bestemmelse herom, kan man. Dermed
er det altå strafbart at undlade at oplyse politiet om førerens identitet.
Man har altså pligt til at udtale sig til politiet i dette tilfælde. Hvorfor
er det så svært for dig at fatte....
Du har for helvede også pligt til at give så mange andre oplysninger til
alle mulige offentlige instanser, hvorfor tror du så liiiige at politiet er
de eneste, der ikke på nogen måde kan erhverve sig en sådan ret til at få
oplysninger? Man er jo overhovedet ikke sigtet eller noget som helst andet
på det tidspunkt hvor politiet vil have oplysningerne. Man er heller ikke
vidne i nogen som helst sag, så derfor kan du tage retsplejelovens
vidnebestemmelser og smide dem ad h...... til.

> [...]
> retten kunne vælge at tilsidesætte den pligt i ganske særlige
> tilfælde. Der er altså ingen diskrepans´mellem det, jeg anfører og

Jo der er. Desværre fatter du bare stadig ikke en disse af, hvad det er HR
har bestemt-HR tilsidesatte netop IKKE den pligt. Prøv lige at forsøge at
forstå, at HR PÅLAGDE SIGTEDE AT OPLYSE IDENTITETEN PÅ FØREREN SELV OM
FØREREN VAR HANS NÆRMESTE. HVIS HAN STADIG NÆGTER AT GØRE DET, SÅ FÅR HAN
SG'U EN BØDE, DU!!!!! Har du læst hvad jeg skrev? Har du forstået det? Godt,
så læs videre:
Det ØLR modsætningsvis bestemte var, at en anden person i en anden sag IKKE
havde pligt til at fortælle politiet hvem føreren af hans bil var, fordi
ejeren derved inkriminerede SIG SELV.

Altså:

HR siger at man SKAL inkriminere SINE NÆRMESTE
ØLR siger at man IKKE SKAL inkriminere SIG SELV.

Jeg kan ikke lige finde på flere måder at skære det ud i pap...

> [...]
> presse, radio og TV kommenteret og kritiseret dansk retssikkerhed.
>
> Så kom nu og fortæl mig at han ikke vidste hvad tingene drejer sig

Forsøger du at skrive dig selv ihjel, eller hvad har du gang i? Alle dine
endeløse beretninger og citater uden relevans til noget som helst hjælper
altså ikke, når du fuldstændig har misforstået både hvad vi diskuterer,
hvorfor vi diskuterer det og hvad de domme, vi taler om, betyder. Og så kan
du rode nok så mange forskellige love, domme og professorer ind i din
ørkesløse argumentaion. Det bliver den ikke rigtigere af.

> Har jeg skrevet det noget steds?

> Prøv dog i det mindste at lade som om du kan være seriøs.

Det er satme svært med dig i den anden ende....

/Bo

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-11-03 19:52

bem wrote:

> [...]
at
> udtale sig til politiet i dette tilfælde. Hvorfor er det så svært

fordi det er forkert - du kan ikke få en bøde for at undlade at
oplyse andet til politiet end navn, adresse og fødselsdato. Du
mener at være klogere end professionelle jurister- jeg er ikke
enig.

> [...]
kan
> erhverve sig en sådan ret til at få oplysninger?

jeg ved ikke hvad det er for nogle oplysninger, du mener jeg har
pligt til at give til alle mulige offentlige instanser - der findes
ingen. Jeg opgiver da på forlangende både cpr-nr. , navn og
adresse fordi jeg ved, at jeg ellers ikke kan få ret til f.eks. at
modtage sociale ydelser,sygedagpenge m.v., og det generer mig
egentlig ikke, og hvis politiet ønsker at jeg skal udtale mig som
vidne i en sag, jeg har overværet, vil jeg da ikke normalt have
noget imod at udtale mig - men det vi er uenige om her er hvorvidt
jeg har pligt til at udtale mig- og det har jeg ikke udover hvad
jeg allerede har nævnt om navn, adresse, fødselsdag.

> [...]
> nogen som helst sag, så derfor kan du tage retsplejelovens
> vidnebestemmelser og smide dem ad h...... til.

Det har intet med sagen at gøre - man har INGEN PLIGT TIL AT UDTALE
SIG TIL POLITIET- UANSET HVILKE BEGRUNDELSER DU KOMMER MED. UANSET
OM DET ER FORNUFTIGT ELLER EJ. OG DU KAN IKKE FINDE EN ENESTE
JURIST MED STRAFFELOV SOM SPECIALE, DER VIL SIGE AT DU HAR EN SÅDAN
PLIGT UANSET

SÅ, NEJ -JEG KAN IKKE SMIDE RETSPLEJELOVEN AD H. TIL , FOR DEN
HOLDER. DET GØR DINE PÅSTANDE IKKE!

> [...]
> FØREREN SELV OM FØREREN VAR HANS NÆRMESTE. HVIS HAN STADIG NÆGTER
AT
> GØRE DET, SÅ FÅR HAN SG'U EN BØDE, DU!!!!!

Læg mærke til - inden der sprænger noget i dig - at du skriver at
RETTEN pålagde SIGTEDE noget.

Det er forkert: sigtede har IKKE pligt til at oplyse noget som
helst - heller ikke i retten. Her kan man tie for bestandig. Et
vidne har derimod pligt til at sige sandheden. En sigtet har ikke.

Til gengæld har INGEN - OG JEG GENTAGER INGEN PLIGT TIL AT UDTALE
SIG TIL POLITIET - uanset hvad det er (når det gælder en selv , og
kun i forhold til andre, når man ved at en sigtet er uskyldig.

Vi har altså pligt til at meddele oplysninger om omstændigheder,
som bestemt taler for, at en KONKRETsigtet er USKYLDIG. Sådanne
oplysninger må vi kun holde tilbage, hvis de kan bringe os selv
eller vore nærmeste i alvorlig fare, herunder for selv at blive
sigtet - ellers skal vi af egen drift forklare herom til politiet.
Derudover har vi ingen pligt til at udtale os til politiet.

Læs dog for fanden retsplejeloven inden du udtaler dig .

Har du læst hvad jeg
> skrev? Har du forstået det?

Bortset fra din uforskammede måde at skrive på, så prøv du at
forholde dig til hvad bestemmelserne i retsplejeloven siger.

> [...]
>
> Altså:
>
> HR siger at man SKAL inkriminere SINE NÆRMESTE
> ØLR siger at man IKKE SKAL inkriminere SIG SELV.

Nej, det siger HR ikke - HR udtaler sig i en konkret sag, hvor et
VIDNE kan pålægges at udtale sig i RETTEN, ikke til politiet, og du
kan heller ikke henvise til at HR har dømt manden for ikke at ville
udtale sig til politiet. Men hvis vidnet har vidst at en anden har
været uskyldig, så SKAL dette vidne fortælle sin viden til
politiet, med mindre han derved "inkriminerer sig selv"- og om han
gør det, afgør retten.

> Jeg kan ikke lige finde på flere måder at skære det ud i pap...

Du kunne jo til en afveksling læse retsplejeloven om netop
vidnepligt og sigtedes pligter. Nu er du jo ikke jurist, så måske
burde du konsultere en, inden du udtaler dig så bombastisk som du
gør.

> [...]

love,
> domme og professorer ind i din ørkesløse argumentaion. Det bliver

Du hævder at man har pligt til at udtale sig til politiet- udover
det nævnte, omkring navn, adresse og fødselsdato - jeg siger at det
har man ikke, jf. retsplejeloven.
Jeg skriver endvidere, at du har som vidne pligt til at oplyse,
hvis du ved at en sigtet er uskyldig.
Endelig skriver jeg at man IKKE kan dømmes for ikke at udtale sig
til politiet, men man kan få rettens ord for at man skal udtale sig
i rettten.

Hvad er det nu liige her du ikke forstår`?

Så taler du om at HR sagt at en sigtet skal udtale sig i en sag -
nej, siger jeg, det har HR aldrig bestemt, for en sigtet har ikke
vidnepligt og en sigtet kan heller ikke i retten pålægges at udtale
sig.

Det er kun vidner, der kan pålægges at udtale sig, og kun hvis de
ikke inkriminerer sig selv. HR kan altså ikke have foretaget en
lovlig domfældelse, hvis en SIGTET er blevet dømt for IKKE at
udtale sig, og jeg tror heller ikke på at det forholder sig sådan.

Stik du blot hovedet i køleskabet og tøjl din vrede, for du har
IKKE ret i dine påstande om at man har pligt til at udtale sig til
politiet og du har heller ikke ret i at HR har dømt en mand for at
undlade noget sådant, hvis det ikke lige drejer sig om at nægte
navn, adresse og fødselsdato.

ER der dog ikke her en behjertet jurist eller lignende, der vil
forklare dig det, så du kan forstå det?

> Det er satme svært med dig i den anden ende....

Naturligvis er det det, når du skælder og smælder og generer mig på
det groveste, selvom du godt ved at jeg har ret i mine påstande.
Det er så langt fra seriøsiteten som det kan være.

--
ahw

Fra : bem

Dato : 10-11-03 20:08

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> politiet og du har heller ikke ret i at HR har dømt en mand for at
> undlade noget sådant, hvis det ikke lige drejer sig om at nægte

Fra pliltiets hjemmeside om disiplinærsager:

53. Sagsresumé:
Polititjenestemand indberettet for overtrædelse af færdselslovens § 118,
stk. 1, jf. § 65, stk. 1. (oplysningspligt) i forbindelse med, at hans
private køretøj var blevet filmet af et hastighedsovervågningskamera.
Tjenestemanden bekræftede over for dommeren, at han var bekendt med førerens
identitet. Han kunne bekræfte, at den pågældende lovligt kunne føre
køretøjet, men at han ikke ønskede at oplyse identiteten på den pågældende,
idet der var tale om et nært familiemedlem. I den forbindelse påberåbte han
sig vidnefritagelse, jf. retsplejeloven. Tjenestemanden blev idømt en bøde
på kr. 500,-, idet dommeren tilkendegav, at han ikke kunne påberåbe sig
vidnefritagelse, jf. retsplejeloven.

Læg mærke til, at dommen siger, at politimanden ikke kan påberåbe sig RPL's
vidnefritagelsesbestemmelser i sagen. Men på forunderlig vis vil du nu
alligevel begynde argumentere for, at ovenstående slet ikke betyder, at
manden havde pligt til at udtale sig til politiet, selv om det var det han
fik en bøde på 500 kr. for... eller også vil du påstå, at det er en forkert
og ulovlig dom...

/Bo

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-11-03 20:18

bem wrote:

> [...]

> om det var det han fik en bøde på 500 kr. for... eller også vil
du
> påstå, at det er en forkert og ulovlig dom...

Retsplejeloven § 169

[...]

Hint: en politimand er tjenestemand.

--
ahw

Fra : bem

Dato : 10-11-03 20:29

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> ikke, hvis nægtelsen er begrundet med hensynet til statens
> sikkerhed, til dens forhold til fremmede magter eller med hensynet

Hint. Manden var ikke i tjeneste, og sagen er hentet under afsnittet:
"Strafbare forhold *uden for* tjenesten".
Og mener du derudover, at denne sag kan henføres under: "forhold, med
hensyn til hvilke der i det offentliges interesse påhviler dem
tavshedspligt" ? Tavshedspligt??
Det er præcis dette jeg mener, når jeg skriver, at du er en omvandrende
uforskammethed! Endeløse citater fra irelevante love....

/Bo

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-11-03 20:56

bem wrote:

myndighed

> Hint. Manden var ikke i tjeneste, og sagen er hentet under
afsnittet:
> "Strafbare forhold *uden for* tjenesten".

En politimand er altid tjenestegørende, selvom han er udenfor
tjeneste- Det indebærer f.eks. at han ikke kan undlade at gribe ind
i en ulovlighed, selvom han ikke er på arbejde. Så om igen,
karl:_overklog-

> [...]
> Det er præcis dette jeg mener, når jeg skriver, at du er en
> omvandrende uforskammethed! Endeløse citater fra irelevante

Jeg citerer retsplejeloven -intet andet -og hvis du mener at det er
det samme som at være uforskammet, så har du en skrue løs.

--
ahw

Fra : bem

Dato : 10-11-03 21:04

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> tjeneste- Det indebærer f.eks. at han ikke kan undlade at gribe ind
> i en ulovlighed, selvom han ikke er på arbejde. Så om igen,

Jeg hedder nu Bo Overklog. Og en politimand skal ikke gribe ind over for alt
muligt i sin fritid.

Hvorfor svarer du ikke på, om du virkelig mener, at en privat overtrædelse
af oplysningspligten falder ind under § 169, som kun drejer sig om sager:

Fra : bem

Dato : 10-11-03 21:04

Fra : jacob nielsen

Dato : 11-11-03 02:02

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in message

> [...]
> det offentliges interesse påhviler dem tavshedspligt. For medlemmer
> af Folketinget kræves samtykke af tingets formand og vedkommende

For det første handler rpl §169 om vidne_udelukkelse_ og ikke om
vidne_fritagelse_. For det andet kunne jeg da godt tænke mig at høre
baggrunden for, at "der i det offentliges interesse påhviler [en politimand]
tavshedspligt" mht. identiteten af en person, som han i sin fritid, har lånt
sin privatbil til?

Hint: Sammenlign med forvaltningslovens §27 om tavshedspligt i den
offentlige forvaltning.

Mvh.
Jacob

Fra : Jonas Hansen

Dato : 09-11-03 22:55

"Rune Wold" <killspammers@now.com> skrev:

> Grunden til at østre landsret har frifundet en tiltalt for undladelse af
> at opfylde sin oplysningpligt må findes i EMRK's beskyttelse mod
> selvinkriminering.

Det kan så undre, at EMRK, der er inkorporeret i dansk ret ved lov og altså
er på samme retskildemæssige niveau som både færdselsloven og RPL, skal have
en særlig vægt. Dog må man holde som udgangspunkt, at nationale regler der
tilsyneladende er i modstrid med internationale forpligtelser, skal tolkes i
overensstemmelse med de internationale forpligtelser, medmindre lovgiver
direkte har tiltænkt et brud hermed.

Er der lige nogen der lægger en UfR henvisning når/hvis omtalte dom trykkes
i Ugeskriftet?

Mvh
Jonas

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 09-11-03 19:00

Rune Wold wrote:

> Det kan virke formalistisk, men prøv at forestille dig et samfund,
> hvor
> man havde pligt til at inkriminere sig selv. Jeg ville i hvert fald
> ikke synes om det.

Det kan du have ret i, men jeg tror du misforstår mig:

Jeg siger:

> [klip]

Du svarer så en hel masse, jeg lige snipper væk:

-SNIP-
Du skriver:

> [...]
> en forskel i beskyttelsen mod at inkriminere sig selv ift. at
> inkriminere sine nærmeste. Men efter min mening er det nærliggende at

Stop her! Det er det, jeg mener:

Ifølge BT:

Dommeren i mindretal henviser til Højesterets dom fra i februar i år. Her
blev en bilejer dømt for sin tavshed, selv om tavsheden var begrundet med,
at han dermed ville blive tvunget til at angive en af sine nærmeste.

Og nu har vi så en anden sag, hvor hensynet til:
> anlægge en sådan praksis, eftersom hensynet til beskyttelsen vejer
> tungere, når det drejer sig om at inkriminere sig selv.

Du slutter med:
> Dermed er det antagelig også i overensstemmelse med EMRK, når danske
> domstole behandler sager forskelligt ift. den famøse færdselslovs
> bestemmelse, alt efter om man udsætter sig selv for straf eller ej.

Tjaah, jeg kan godt se din pointe, men studsede alligevel over at
landsretten fastslår, at man ikke har oplysningspligt efter
færdselsloven, hvis man derved risikerer at inkriminere sig selv når man i
en anden sag dømmer en bilejer for sin tavshed, selv om tavsheden var
begrundet med, at han dermed ville blive tvunget til at angive en af sine
nærmeste.

Ovenstående skal ses i sammenhæng med ordlyden "...at ingen borger kan
tvinges til at angive sig selv eller sin nærmeste", som jeg iøvrigt ikke
kunne se nogen steder i det du citerede men som jeg læste på BT´s hjemmeside
under overskriften "Grundlæggende princip".

Men jeg kan da godt se pointen i at når det handler om at inkriminere sig
selv, så er det hensyn vigtigere at tage, end når det handler om at "angive
en af sine nærmeste" (Højesterets dom fra i februar i år)...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-11-03 19:07

Martin Jorgensen wrote:
> [...]
> Her blev en bilejer dømt for sin tavshed, selv om tavsheden var
> begrundet med, at han dermed ville blive tvunget til at angive en

Det må BT have misforstået - man kan ikke dømmes for sin tavshed -
det har man nemlig ret til! Han er formentlig dømt efter
anklageskriftet, men ikke fordi han ikke udtalte sig.

> [...]
> man i en anden sag dømmer en bilejer for sin tavshed, selv om
> tavsheden var begrundet med, at han dermed ville blive tvunget

ER man sigtet i en sag, har man ikke pligt til at udtale sig -og
hvis man gør det, skal man ikke nødvendigvis tale sandt.

--
ahw

Fra : bem

Dato : 09-11-03 19:15

Arne H. Wilstrup wrote:
> i år.
>
> Det må BT have misforstået -

Nej, men det har du!

/Bo

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-11-03 20:04

bem wrote:

> Nej, men det har du!

Det må du så begrunde. Er det forkert at man som sigtet ikke har
pligt til at udtale sig? Er det forkert at man ikke nødvendigvis
skal tale sandt som sigtet, men at man skal det som vidne?

I det hele taget: hvad er det, jeg har misforstået?

--
ahw

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-11-03 22:15

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote:

>I det hele taget: hvad er det, jeg har misforstået?

Laes Faerdselslovens paragraf 65 og 118.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-11-03 17:59

Allan Olesen wrote:

> Laes Faerdselslovens paragraf 65 og 118.

færdselsloven har nogle regler, men det har retsplejeloven også.
Som ikke -jurist kan jeg naturligvis ikke sige, hvorfor
færdeselsloven tilsyneladende er i modstrid med retsplejeloven, men
jeg kan til enhver tid nægte at udtale mig til politiet i henhold
til retsplejeloven, udover at oplyse om navn, fødselsdato og
adresse.

Gør jeg det, altså nægter jeg det, så kan politiet naturligvis tage
mig med på stationen - sådan er reglerne.

--
ahw

Fra : bem

Dato : 10-11-03 18:30

Arne H. Wilstrup wrote:

> færdselsloven har nogle regler, men det har retsplejeloven også.
> Som ikke -jurist kan jeg naturligvis ikke sige,

Vi HAR ligesom fattet, at du ikke er jurist. Det fremgår meget tydeligt af
dine indlæg.

> [...]
> jeg kan til enhver tid nægte at udtale mig til politiet i henhold
> til retsplejeloven, udover at oplyse om navn, fødselsdato og

Nå kan du det. Prøv nu at forstå, at Højesteret netop har dømt en mand for
IKKE at udtale sig til politiet om identiteten på føreren af hans bil - det
endda selv om føreren var hans kone.

/Bo

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 10-11-03 18:53

bem wrote:
> [...]
-SNIP-

> Nå kan du det. Prøv nu at forstå, at Højesteret netop har dømt en
> mand for IKKE at udtale sig til politiet om identiteten på føreren af
> hans bil - det endda selv om føreren var hans kone.

Jeg kan ligesom fornemme at der er nogle som læser tingene på en anden måde
end mig selv, herinde. Jeg kan følge bem´s argumentation og syntes at det
lyder rimeligt fornuftigt, ift. den måde jeg opfatter paradokset på (det jeg
kaldte juraen i en nøddeskal):

Jeg kan ikke rigtigt skære det mere ud i pap, end bem gjorde og er der så
ikke nogen som kan argumentere videre ud fra det? (jeg tror at enten har jeg
selv, eller også er der nogen andre der har misforstået hvad vi diskuterer):

bem wrote:
-SNIP en masse store bogstaver, som jeg syntes er grimt at quote men det er
fornuftigt alligevel-

> [...]
> ØLR siger at man IKKE SKAL inkriminere SIG SELV.
>
> Jeg kan ikke lige finde på flere måder at skære det ud i pap...

Jeg kan heller ikke rigtigt finde på en bedre måde at skære problemet ud i
pap på - altså modsætningsforholdet mellem hvad HR og ØLR fastslår.... Jeg
kigger som nævnte på ordlyden fra artiklen i B.T. "...at ingen borger kan
tvinges til at angive sig selv eller sin nærmeste".... Det kalder jeg
"juraen i en nøddeskal".

Jeg syntes at bem ser sagen på den rigtige måde (ihvertfald på samme måde
som jeg selv, men jeg er ikke jurist)...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-11-03 20:13

Martin Jorgensen wrote:

> [...]
tror at
> enten har jeg selv, eller også er der nogen andre der har

Jeg vil ikke bestride at HR KAN have afsagt en kendelse, der siger
at vedkommende skal udtale sig og dømme vedkommende for ikke at
gøre det, idet HR har lov til at skønne at undtagelsen i Rpl. er
iagttaget. Men det er ikke det samme som at sige at man har pligt
til at udtale sig til politiet. Og det er heller ikke det, manden
er dømt for. HR har altså besluttet at sidde rpl. hovedsynspunkt
overhørigt fordi de mener at han i den pågældende sag ramte
undtagelsesbestemmelserne, men jeg vil bestride at han er dømt for
IKKE at udtale sig til politiet, og det er heller ikke
dokumenteret. For i modsætning til vidnepligten i HR, har man IKKE
vidnepligt over for politiet, og det fastholder jeg - og jeg vil da
gerne se den rigtige advokat, der kan komme til anden konklusion
end den som landsretssagfører Lorentzen kom frem til i sin bog:
Hvad må politiet. Forlaget Per Kofoed - 1988

Og det fremgår netop af retsplejeloven at man ikke har pligt til at
angive sine nærmeste, men HR kan have tænkt på den
undtagelsesbestemmelse, der også står i samme paragraf, hvor man
alligevel - I RETTEN - kan blive tvunget til at afsløre hvad man
ved.
Men det har stadigvæk ikke en pind med retten til at undlade at
udtale sig til politiet. Med andre ord. man kan ALTID undlade at
udtale sig til politiet, udover navn, adresse og fødselsdato. Og
ingen af jer har på noget tidspunkt modargumenteret dette med
henvisning til nogen lov.

Jo, man henviser til færdselslovens §65, men hvorfor denne
diskrepans opstår i forhold til retsplejeloven, kan jeg ikke
forklare - hvis man ikke oplyser disse ting, bliver man sigtet, og
så har man ikke en gang pligt til at udtale sig i retten. Derfor
kan man godt blive dømt alligevel.

> Jeg syntes at bem ser sagen på den rigtige måde (ihvertfald på
samme
> måde som jeg selv, men jeg er ikke jurist)...

I modsætning til jer, så henviser jeg til noget konkret, nemlig
retsplejelovens bestemmelser og jeg henviser til en
landsretssagfører med møderet for HR, og hans bog: HVAD MÅ
POLITIET.

Heri fremgår det med al ønskelig tydelighed at politiet ikke har
nogen som helst beføjelser til at forlange at folk skal udtale sig
udover navn, adresse og fødselsdato.

Gør man ikke det, på politiets forlangende, så kan politiet sigte
en for brud på færdselsloven, f.eks. §65 - og her kan retten så
bede den sigtede om at udtale sig. I retten kan sigtede så udtale
sig eller blive dømt. Men politiet er udøvende magt, ikke dømmende
magt, og kan altså ikke dømme folk for ikke at ville udtale sig og
de kan heller ikke forlange det. En person, der ikke udtaler sig,
kan så sigtes og have en sigtedes rettigheder - det er det, sagen
drejer sig om.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-11-03 19:11

bem wrote:

> Vi HAR ligesom fattet, at du ikke er jurist. Det fremgår meget
> tydeligt af dine indlæg.

Men jeg citerer juridiske kilder og professionelle advokater. Det
burde da gøre indtryk - eller hvad?

> Nå kan du det. Prøv nu at forstå, at Højesteret netop har dømt en
> mand for IKKE at udtale sig til politiet om identiteten på
føreren af
> hans bil - det endda selv om føreren var hans kone.

Fordi HR mente at undtagelserne i loven vejede tungest. Man kan
ikke dømmes for ikke at udtale sig til politiet.

Jeg citerer fra Lorentzens bog, s. 25: "Som nænvt har vi ingen
pligt til at udtale os til politiet og kan derfor heller ikke blive
straffet, hvis vi ikke gør det. Men hvis vi nægter at udtale os som
vidner i retten i de tilfælde, hvor vi er forpligtet dertil, kan vi
straffes og i givet fald holdes i fængsel i indtil seks måneder"

Og

s. 24

4. Endelig har man heller ikke pligt til at afgive vidneforklaring,
hvis forklaringen må antages at ville udsætte en selv eller ens
nærmeste for straf, tab af velfærd elelr anden væsentlig skade.
Også i disse tilfælde kan retten forlange, at den pågældende skal
afgive forklaring i samme situation som ovenfor nævnt. Dog kan
retten aldrig pålægge nogen at afgive forklaring,hvis dette vil
udsætte vidnet selv forf straf elelr for tab af velfærd.

Så inden du forfalder til grove udfald mod min person, fordi du
ikke har argumenterne i orden, så kunne du forsøge at argumentere
for, hvorfor du tror at afdøde landsretssagfører Per Schultz
Lorentzen skulle tage helt og aldeles fejl på området. Ja, jeg
undrer mig faktisk over at du overhovedet ikke værdiger mit indlæg
om dette med en eneste kommentar, men blot falder over mig med
grove uforskammetheder.

Tag nu og erkend dit nederlag som en mand i stedet for at fremture
med din uvidenhed i denne sag.

--
ahw

Fra : bem

Dato : 10-11-03 19:44

Arne H. Wilstrup wrote:

> Men jeg citerer juridiske kilder og professionelle advokater. Det
> burde da gøre indtryk - eller hvad?

Ja - hvis bare ét af dine citater havde relevans for sagen, så ville det
gøre indtryk. Men der er ingen relevans overhovedet.

> Fordi HR mente at undtagelserne i loven vejede tungest. Man kan
> ikke dømmes for ikke at udtale sig til politiet.

Ja, og der er flere, der er blevet dømt netop for ikke at ville give
oplysninger efter færdselslovens §65. Hvis du følger dette link:
http://www.twe.net/pics/breve/20010117-frbret-s2.jpg vil du se et
anklageskrift, hvor en person tiltales for ikke at fortælle politiet, hvem
der har ført han motorcykel. Til din store undren, kan jeg fortælle dig, at
han blev dømt! Det var altså ulovligt, at han ikke ville udtale sig til
> [...]

> for, hvorfor du tror at afdøde landsretssagfører Per Schultz
> Lorentzen skulle tage helt og aldeles fejl på området.

Lorentzen tage ikke fejl, men det gør du! Når man af politiet bliver pålagt
at oplyse identiteten på en fører, er man hverken vidne eller sigtet. Så fat
det dog, mand. Jeg er ualmindelig glad for, at du ikke underviser nogen af
mine børn...

> Ja, jeg
> undrer mig faktisk over at du overhovedet ikke værdiger mit indlæg
> om dette med en eneste kommentar, men blot falder over mig med
> grove uforskammetheder.

Du er selv en personificeret grov uforskammethed.

> Tag nu og erkend dit nederlag som en mand i stedet for at fremture
> med din uvidenhed i denne sag.

Ja, ja, snøft. Jeg erkender mit pædagogiske nederlag. Det er faktisk et
stort nederlag, at man ikke kan få en lærer til at forstå, hvordan en
relativt simpel problemstilling hænger sammen. Men du har ret, jeg opgiver.

/Bo

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-11-03 20:06

bem wrote:

> [...]
> hvem der har ført han motorcykel. Til din store undren, kan jeg
> fortælle dig, at han blev dømt! Det var altså ulovligt, at han

Nej, det er ikke nikke nej- nu må du altså lære at skelne mellem
hvad du fortæller til politiet og hvad du oplyser i retten. Manden
blev sigtet for IKKE at fortælle hvem der førte motorcyklen. Det
har han ret til. Derfor valgte politiet at sigte ham og retten
dømte ham. Men hvad dømte de ham for?
Ikke fordi han ikke oplyste til politiet, hvem der havde ført
motorcyklen, men fordi retten så skønnede at han selv havde ført
motorkøretøjet eller fordi retten ikke kunne få det oplyst, så
retten fandt at manden var ansvarlig for det. Men han blev IKKE
DØMT FOR AT NÆGTE AT UDTALE SIG TIL POLITIET. PRØV DOG FOR FANDEN
AT FORSTÅ FORSKELLEN.

> [...]
eller
> sigtet. Så fat det dog, mand. Jeg er ualmindelig glad for, at du

Nå, nu skal du - udover dine andre grove udfald - pludselig
inddrage min profession, som slet ikke har en pind med de ting at
gøre? Jeg kan så sige at jeg er glad for at du ikke er jurist, for
magen til uvidenhed om retsplejeloven skal man lede længe efter.

Og hvori består min uoverensstemmelse med Lorentzen her? Han
skriver at man ikke har pligt til at afgive vidneforklaring til
politiet - akkurat som jeg skriver - men du får det alligevel til
at være sådan at Lorentzen har ret og jeg har uret. Gider du lige
forklare denne diskripans eller kan du blot ikke?

> Du er selv en personificeret grov uforskammethed.

Og jeg spørger nu igen: hvor har jeg været uforskammet mod din
person i denne tråd? Hvad har jeg skrevet, som kan få dit pis i den
grad i kog, at du med grove fornærmelser og uvedkommende
bemærkninger farer i "blækhuset" i en så uforsonlig og hadefuld
tone?
Ingen steder - du fremturer med grove og uforskammede udfald fordi
du ikke kan få ret i en sag, hvor du ikke har ret. Du nægter at
dokumentere det, du VIL ikke forholde dig til mine indvendinger,
men bliver grovere og grovere mod min person lige fra begyndelsen.
Du må nære et ubændigt had til min person, siden du nærmest bliver
tydeligt forbitret hver gang jeg kommer med et argument, du ikke
kan svare på.

Man ser tydeligt at du ikke er jurist.

> [...]
hvordan
> en relativt simpel problemstilling hænger sammen. Men du har ret,

Jeg forstår så sandelig godt at du er løbet tør for argumenter. At
man ikke kan få en vinkelskriver som dig til at forstå de simple
ord i retsplejeloven, går over min forstand.

--
ahw

Fra : bem

Dato : 10-11-03 20:21

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> hvad du fortæller til politiet og hvad du oplyser i retten. Manden
> blev sigtet for IKKE at fortælle hvem der førte motorcyklen. Det

Hvis har har ret til at nægte at fortælle politiet hvem der førte
motorcyklen, så ville han næppe nok ikke være blevet sigtet for det, vel
søde Arne? Du har vel læst anklageskriftet, ikke Arne?

> Derfor valgte politiet at sigte ham og retten
> dømte ham. Men hvad dømte de ham for?
> Ikke fordi han ikke oplyste til politiet, hvem der havde ført
> motorcyklen,

Jo, lige nøjagtig dét blev han dømt for. Her er Uffes egen forklaring:

"Lad mig starte med at slå fast, at ressagen ikke drejede sig om den
påståede hastighedsovertrædelse, men derimod blot om, hvorvidt der var
tale om min motorcykel og om jeg havde haft pligt til at udtale mig om
førerens identitet.

Dommer Birgitte Wisborg afsagde dom lydende på, at der var tale om min
motorcykel og at jeg havde haft pligt til at udtale mig (til politiet jf.
anklageskriftet - red.) - som straf
idømtes jeg bøde på 500,- kr eller 4 dages hæfte."

> men fordi retten så skønnede at han selv havde ført
> motorkøretøjet eller fordi retten ikke kunne få det oplyst, så
> retten fandt at manden var ansvarlig for det.

Nixen bixen, mester..

> Men han blev IKKE
> DØMT FOR AT NÆGTE AT UDTALE SIG TIL POLITIET.

Jo, det gjorde han lige præcis, som du kan læse ovenfor i anklageskriftet og
dommen.

PRØV DOG FOR FANDEN
> AT FORSTÅ FORSKELLEN.

Tak, *jeg* har vist forstået det.

> [...]
> at være sådan at Lorentzen har ret og jeg har uret. Gider du lige
> forklare denne diskripans eller kan du blot ikke?

Jeg kan sagtens forklare det, og har også gjort det flere gange, men da du
er fatsvag, er du ikke i stand til at forstå det.

> Og jeg spørger nu igen: hvor har jeg været uforskammet mod din
> person i denne tråd?

Ingen steder. En personificeret grov uforskammethed betyder, at du er en
omvandrende uforskammethed i dig selv.

/Bo

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-11-03 21:04

bem wrote:

> [...]
det,
> vel søde Arne? Du har vel læst anklageskriftet, ikke Arne?

Jo, netop - hvis politiet mener at han har overtrådt loven fordi
han ikke ønsker at udtale sig, og de med føje kan mene at han
fortier væsentlige oplysninger, så har de kun en ting at gøre og
det er at sigte ham - med andre ord: som sigtet har en en
beskyttelse, idet han kan få advokat m.v. - og han har stadig ikke
pligt til at udtale sig som sigtet -heller ikke i retten.

> [...]
politiet
> jf. anklageskriftet - red.) - som straf
> idømtes jeg bøde på 500,- kr eller 4 dages hæfte."

I dette tilfælde ville jeg anke sagen, fordi det kan godt være at
dommerne mente at det var hans motorcykel, og så ville dommen være
en bøde på de 500 kr.,men at dømme ham fordi han ikke udtalte sig
til politiet, holder ikke med mindre du mener at færdselsloven står
over retsplejelovens bestemmelser.

Da man ikke kan dømmes hvis man nægter at udtale sig til politiet,
jf. retsplejeloven, men nok for en forbrydelse som politiet kan
overbevise retten om, man har begået, så er det det alene man
dømmes for.

Det er ukorrekt, at dommeren dømte pågældende for at nægte at
udtale sig til politiet - det har man stadig ret til at nægte - og
man har også ret til at nægte at udtale sig som sigtet i en sag.

Hvad er det nu liige her, du ikke forstår?

Men nok om den snak - nu ser jeg gerne at nogle mere kompetente
personer kommer på banen og forklarer, hvordan den tilsyneladende
diskrepans mellem retsplejelovens bestemmelser og færdselslovens
bestemmelser forklares. Jeg vil være en meget opmærksom læser til
dette.

--
ahw

Fra : bem

Dato : 10-11-03 21:11

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> en bøde på de 500 kr.,men at dømme ham fordi han ikke udtalte sig
> til politiet, holder ikke med mindre du mener at færdselsloven står

Det mener jeg. Og jeg tænkte nok, at du ville bestride dommerens kompetence
)

> [...]
> man har også ret til at nægte at udtale sig som sigtet i en sag.
>
> Hvad er det nu liige her, du ikke forstår?

Det jeg ikke forstår er, hvorfor du bliver ved med at modsige mig, dommere,
anklageskrifter, færdselsloven og jurister.

Fint, så læs Runes indlæg..

/Bo

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-11-03 22:22

bem wrote:

> Det mener jeg. Og jeg tænkte nok, at du ville bestride dommerens
> kompetence )

ja,.det har jeg ingen problemer med - jeg havde selv en sag hos en
arbejdsgiver, der ville pålægge mig at betale for et motorkøretøj,
der var brudt sammen. Arbejdsgiveren gav mig 14 dages opsigelse på
trods af at jeg havde en kontrakt, der forhindrede det. I stedet
forsøgte man så at fyre mig for grov forsømmelighed.

Byretsdommeren mente at da jeg ikke kunne modbevise at jeg var grov
forsømmelig, så faldt sagen ud til arbejdsgiverens fordel.

Jeg ankede til LR og her vandt jeg sagen klart, fordi man jo ikke
kunne forstå hvordan byretten var kommet frem til det synspunkt,
eftersom en påstand om grov forsømmelighed først skulle bevises af
arbejdsgiveren, f.eks. ved syn og skøn af den sammenbrændte motor,
hvilket man ikke havde gjort og fordi man i sager om grov
forsømmelighed jo ikke samtidig kunne mene at jeg så skulle have et
opsigelsesvarsel på 14 dage i stedet for blot en bortvisning.

Jeg vandt sagen så overbevisende på disse enkelte argumenter, at
begge advokater bagefter sagde at de nok ville sende afgørelsen
tilbage til dommeren i byretten (det var nemlig en streg i hans
karrieremuligheder at overse så klare argumenter).

JO, jeg giver ikke nødvendigvis ret meget for byretsdommeres
kompetencer, selvom jeg naturligvis ikke kan skære alle over en
kam. Vi kan jo se hvor mange sager, der er blevet afgjort af
byretterne og som har fået et andet udfald i LR. Så jow, jeg vil
gerne bestride byretsdommerens "kompetence" - ikke til at være
dommer, for det er jo en stilling, han /hun er udnævnt til, men
hvis der i ordet "kompetence" ligger noget om at domfældelsen
nødvendigvis er i orden i forhold til retsplejeloven.

> Det jeg ikke forstår er, hvorfor du bliver ved med at modsige
mig,
> dommere, anklageskrifter, færdselsloven og jurister.

Og jeg forstår ikke, hvorfor du bliver ved med at modsige mig:
dommere og jurister. Anklageskrifter er ikke det samme som en
domfældelse og færdselsloven står imho ikke over retsplejeloven.

tilsyneladende

> Fint, så læs Runes indlæg..

Har jeg gjort.

--
ahw

Fra : bem

Dato : 10-11-03 22:33

d. 10/11/03 22:21 skrev Arne H. Wilstrup på Karl@meget.smart.dk i artiklen
3fb00163$0$94870$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>... og færdselsloven står imho ikke over retsplejeloven.

Nej, efter din mening. Men den mening er du ene om.

> Har jeg gjort.

Og det er ikke nok til at overbevise dig, selv om du selv efterlyste mere
kompetente indlæg end mine? Du mener ikke at Rune er kompetent?

Hvad skal der til for at overbevise dig når nu en Højesteretsdom ikke kan?

/Bo

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-11-03 22:34

bem wrote:
> d. 10/11/03 22:21 skrev Arne H. Wilstrup på Karl@meget.smart.dk i
> artiklen 3fb00163$0$94870$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Nej, efter din mening. Men den mening er du ene om.

aha - du mener altså at færdselsloven står OVER rpl.? Det var da et
interessant synspunkt.

> Og det er ikke nok til at overbevise dig, selv om du selv
efterlyste
> mere kompetente indlæg end mine? Du mener ikke at Rune er
kompetent?

Jeg har ikke udtalt mig om Runes kompetence - jeg har efterlyst en
forklaring på rpl. og færdselslovens tilsyneladende diskrepans, og
det har jeg endnu ikke fået et svar på.

> Hvad skal der til for at overbevise dig når nu en Højesteretsdom
ikke
> kan?

En forklaring på ovenstående: diskrepansen mellem rpl. og
færdselsloven - vel at mærke en forklarng, der er forståelig. Det
nytter ikke noget at henvise til retsafgørelser med mindre
præmisserne kommer med.

--
ahw

Fra : bem

Dato : 10-11-03 22:52

d. 10/11/03 22:34 skrev Arne H. Wilstrup på Karl@meget.smart.dk i artiklen
3fb00443$0$94879$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> aha - du mener altså at færdselsloven står OVER rpl.? Det var da et
> interessant synspunkt.

Nå, men det er da ikke noget nyt synspunkt. Det er jo 2. gang du spørger.
Jeg citerer lige fra et tidligere indlæg:

"... til politiet, holder ikke med mindre du mener at færdselsloven stårover
retsplejelovens bestemmelser.

Det mener jeg. "

Så det er skam ikke nyt.

> Jeg har ikke udtalt mig om Runes kompetence - jeg har efterlyst en
> forklaring på rpl. og færdselslovens tilsyneladende diskrepans, og
> det har jeg endnu ikke fået et svar på.

Jo, du lader bare som om du ikke har fået svar. Retsplejeloven er ikke
nogen overordnet lov i forhold til andre love. Den kan fraviges ved anden
lovgivning, og det er det, som er sket i dette tilfælde. Det er faktisk ret
simpelt , men jeg ved godt, at du ikke lader dig nøje med det.

> [...]
> færdselsloven - vel at mærke en forklarng, der er forståelig. Det
> nytter ikke noget at henvise til retsafgørelser med mindre

Hvad er der i vejen med de præmisser jeg postede tidligere? Jeg poster dem
gerne igen:

"U.2002.2378Ø's følgende præmis:

"Da der ikke har været grundlag for at rejse sigtelse for
hastighedsovertrædelsen mod tiltalte, har tiltalte været forpligtet til
at besvare politiets forespørgsel om, hvem der har været fører af
køretøjet, idet de principper, tiltalte i øvrigt har påberåbt sig,
ikke kan føre til et andet resultat."

Dommen er stadfæstet af Højesteret i 2003-02-12."

/Bo

Fra : Rune Wold

Dato : 10-11-03 21:00

Arne H. Wilstrup wrote:

[klip]

> At man ikke kan få en vinkelskriver som dig til at forstå de simple
> ord i retsplejeloven, går over min forstand.

Jeg kan forstå, at du har en enorm respekt for retsplejelovens regler. Jeg
kan så fortælle dig, at RPL's regler selvfølgelig ikke nyder højere rang end
andre af de ad lovgivningsmagtens fastsatte love.
Dvs. lovgivningsmagten i princippet frit og uhæmmet kan lave begrænsninger
RPL's regler, om hvad man må og ikke må sige til politiet.
Færdselslovens § 65 fastsætter en nærmere bestemt oplysningspligt for
bilejere overfor politiet, og hvis denne pligt ikke opfyldes, så kan man
straffes. I denne forbindelse er det ligegyldigt, om man er sigtet eller
bliver sigtet.
Man har straffet for krænkelsen af oplysningspligten, selv når tiltalte
nægtede at iagtage pligten af hensyn til, at han derved udsætter sine
nærmeste for straf.
Østre landsret har dog forleden bestemt, at man straffrit kan nægte at
opfylde oplysningspligten, hvis man risikerer selv at ifalde straf for et
andet forhold ved at give de krævne oplysninger.

/Rune Wold

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-11-03 22:04

Rune Wold wrote:
> [...]
lave
> begrænsninger RPL's regler, om hvad man må og ikke må sige til

Men de kan vel næppe sætte rpl ud af kraft? Det nytter vel ikke at
man laver en lov, der på afgørende måde ændrer på de fundamentale
rettigheder der gælder for borgernes forhold til offentlige
myndigheder. Det nytter jo ikke noget at rpl foreskriver retten til
at tie, hvis man blot kan lave en anden lov, der siger det
modsatte?

> [...]

straf
> for et andet forhold ved at give de krævne oplysninger.

Med andre ord: LR har besluttet at rpl. gælder i højere grad en
færdselsloven i dette tilfælde. Så mangler vi blot at se en
afgørelse i HR om hvorvidt man har pligt til at udtale sig til
politiet om egne evt. strafbare forhold, selvom rpl siger det
modsatte.

Og jeg ser da gerne at du forklarer, hvordan det kan være at Jan
Schultz Lorentzen fastslår igen og igen at man ikke har pligt til
at udtale sig til politiet udover navn, adresse og fødselsdato,
hvis færdselsloven siger noget andet?

Som jeg ser det, kan de to love ikke være i modstrid med hinanden,
med mindre der er en anden tolkning af rpl., som jeg så ikke kender
til.

jeg mener at rpl. må være udtømmende - og så er færdselslovens §65
i strid med rpl. eller også er der en helt anden forklaring, som så
må fremgår af rpl.

´Som jeg ser det handler det både om retsbeskyttelse og
retssikkerhed. -Retssikkerheden i Danmark er ikke mindre end i
mange andre lande, men de er - som Lorentzen skriver i sin bog
"mangler, som ikke blot er skønhedspletter".

Han skriver at der ikke er nogen grund til på forhånd at modarbejde
politiet på trods af enkelte brådne kar, men at de gode politfolk,
anklagere og dommere til syvende og sidst langt bedre end vi andre
sørge for, " at de mindre god blandt dem træder fra".

Og han slutter sin indledning med at skrive: "Men også det tungere
stof hører hjemme i bogen, hvis den skal give blot nogenlunde
dækkende fremstilling af hele det forløb, som i al tilsyneladende
uskyldighed begynder med, at en politibetjent beder om Deres navn
og adresse, og fører frem til at en kriminalkommissær i
dommervagten forlanger Dem fængslet for fjorten dage som "med føje
sigtet for tyveri og i medfør af retsplejelovens prg. 762, stk. 1,
nr. 1, 2 og 3".

Jeg ser derfor færdselslovens §65 lidt i det lys: hvis vi undlader
at efterkomme en opfordring fra politiet til at bistå med
afværgelsen af en forbrydelse, som udsætter andres liv, helbred
eller velfærd for fare, og at denne kunne være ydet uden fare eller
opofrelse af større betydning, så kan vi straffes.

Hvis politiet f.eks. konstaterer at en motorcykel kører med 110
km/h hvor man normalt kun må køre 40, og politiet på baggrund af
nummerpladen kan finde frem til at man ejer den pågældende
motorcykel, men at politiet ikke kunne fange manden, så kan man vel
regne med at en undladelse af den pågældende oplysning kan medføre
straf i form af bøde - her vil hensynet til andres liv og velfærd
veje meget tungt, skulle jeg mene.

Til gengæld "har enhver sigtet (og allerede som mistænkt) til på
en hvilkensomhelst måde direkte at modarbejde efterforskningen mod
ham selv, herunder ved at bortfjerne sig før anholdelse eller
flygte efter anholdelse." (Schultz-Lorentzsen, 1988)

--
ahw

Fra : bem

Dato : 10-11-03 22:17

d. 10/11/03 22:03 skrev Arne H. Wilstrup på Karl@meget.smart.dk i artiklen
3faffd37$0$94868$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]

> ham selv, herunder ved at bortfjerne sig før anholdelse eller
> flygte efter anholdelse." (Schultz-Lorentzsen, 1988)

Værsg'o Rune. Du må gerne overtage ham )))))))))

/Bo

Fra : bem

Dato : 10-11-03 22:26

> [...]
3faffd37$0$94868$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Med andre ord: LR har besluttet at rpl. gælder i højere grad en

Nej, hold nu op med den Retsplejelov. LR har besluttet at Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention art. 6. gælder i højere grad en danske love.
Det har Rune allerede forklaret i et indlæg i går.

/Bo

Fra : jacob nielsen

Dato : 11-11-03 02:02

> Men de kan vel næppe sætte rpl ud af kraft?
Hvem skulle forhindre dem i det? RPL er en lov som alle andre og Folketinget
kan følgelig ændre den - herunder indsætte særregler der fraviger RPL i
anden lovgivning - efter forgodtbefindende sålænge man ikke herved kommer i
strid med en retskilde på et højere niveau. Eksempelvis grundloven.

> [...]
> Schultz Lorentzen fastslår igen og igen at man ikke har pligt til
> at udtale sig til politiet udover navn, adresse og fødselsdato,
Nu er det engang sådan at, der - uanset hvad salig Lorentzen har skrevet i
sin bog - efter færdselslovens §65 er pålagt ejeren/brugeren af en bil at
oplyse politiet om hvem der har benyttet bilen, og at denne bestemmelse er
strafsanktioneret jf. færdselslovens §118.

> Som jeg ser det, kan de to love ikke være i modstrid med hinanden,
> med mindre der er en anden tolkning af rpl., som jeg så ikke kender
> til.
Det kaldes lex specialis - altså at en særregel (FL §65) inden for sit
anvendelsesområde går forud for en almindelige, generel regel (RPL §750).

> [...]
> regne med at en undladelse af den pågældende oplysning kan medføre
> straf i form af bøde - her vil hensynet til andres liv og velfærd
Hvordan får du ovenstående til at harmonere med dit synspunkt om, at man
under ingen omstændigheder har pligt til at oplyse andet end navn, adresse
og fødselsdato overfor politet? Er bødestraffen i dit eksempel ikke udtryk
for, at man i denne specielle situation netop har pligt til at oplyse
politiet om andet end navn, adresse og fødselsdato?

Mvh.
Jacob

Fra : bem

Dato : 10-11-03 20:59

Arne H. Wilstrup wrote:

> Jeg citerer fra Lorentzens bog, s. 25:

Så citerer jeg lige fra en dom:

[...]

Kan du forstå, at det betyder, at hvis man ikke selv er i fare for selv at
blive straffet, i dette tilfælde for selve hastighedsoverskridelsen ("ikke
grundlag for at rejse sigtelse for hastighedsoverskridelsen"), så har nu
tiltalte (han er udelukkende blevet tiltalt, fordi han ikke ville oplyse
førerens identitet), hele tiden været forpligtet til at besvare politiets
forespørgsel om, hvem der førte køretøjet. Han har altså haft pligt til at
fortælle politiet mere en navn, adresse og fødselsdato.

/Bo

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 11-11-03 19:55

bem wrote:
-SNIP-
> [...]
> der førte køretøjet. Han har altså haft pligt til at fortælle
> politiet mere en navn, adresse og fødselsdato.

Yep... sådan læser jeg det også. Og Jacob forklarer det med "lex specialis",
jvf. news:bopciq$ftq$1@sunsite.dk

Jeg prøver lige igen (mit indlæg druknede vist sidste gang) :

bem wrote:

> [...]
>
> Altså:
>
> HR siger at man SKAL inkriminere SINE NÆRMESTE
> ØLR siger at man IKKE SKAL inkriminere SIG SELV.

BT siger:

Men med frifindelsen henviser to af de tre dommere til et grundlæggende
princip i både Menneskerettighedskonventionen og i FNs konvention om
borgerlige og politiske rettigheder. Her er det fastslået, at ingen borger
kan tvinges til at angive sig selv eller sin nærmeste. Og det er netop
situationen her.

Lad mig så spørge på en anden måde: Hvorfor siger BT at "ingen borger kan
tvinges til at angive sig selv eller sin nærmeste", når "HR siger at man
SKAL inkriminere SINE NÆRMESTE". Er det BT, der vrøvler eller hvad?

Det med at "ingen borger kan tvinges til at angive sig selv eller sin
nærmeste" passer fint med at "ØLR siger at man IKKE SKAL inkriminere SIG
SELV."...

Nogen svar?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Rune Wold

Dato : 11-11-03 20:17

Martin Jorgensen wrote:

> Er det BT, der vrøvler eller hvad?

Ja

/Rune Wold

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 12-11-03 15:50

Rune Wold wrote:

> Ja

Ok, tak.

Jeg hader journalister, som ikke kan finde ud af at (be)skrive tingene som
de faktisk er og evt. burde de IMO få et kursus i at citere eller gengive
tekster ordentligt (jeg er lidt følsom overfor den slags).

mvh.
Martin Jørgensen