Kasteknive
Fra : Devilicious

Dato : 07-11-03 22:09

Hej NG

Jeg har for et stykke tid siden arvet en lille samling papirknive, efter min
morfar/mormor (morfar der samlede, fik dem da mormor døde).
I et stykke tid har jeg tænkt på at udvide samlingen, da de egentlig er
mægtig flotte. Omvendt synes jeg bare det er lidt feset, at sige man samler
på papirknive...

Tråden om blankvåben inspirerede mig - kan man få tilladelse til at holde en
samling med kasteknive? Jeg har fundet et website i .no og (og et par andre
længere væk), der kan levere nogle virkelig fede kniv, men jeg går ud fra
det er ulovligt at importere dem uden en tilladelse?

Har ladet mig fortælle at det skulle være 100% umuligt, men der var tale om
(mindst) 3. person information.

Hvis jeg skal søge om en tilladelse, er det så en blankvåbentilladelse jeg
skal søge om?

(Hvis der er nogen der har konkrete forslag til bedste fremgangsmåde, skal
de endelig sige frem).

-dev

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-11-03 22:55

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> wrote in

> (Hvis der er nogen der har konkrete forslag til bedste
> fremgangsmåde, skal de endelig sige frem).

Gå en tur omkring den nærmeste politistation og forelæg dem sagen. Så
er du sikker på at få korrekt information.

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Helge Larsen

Dato : 08-11-03 14:05

Hej Devilicious

> [...]
>længere væk), der kan levere nogle virkelig fede kniv, men jeg går ud fra
>det er ulovligt at importere dem uden en tilladelse?

En blankvåbentilladelse indeholder nogle vilkår, bl.a.

8. Tilladelsen omfatter ikke:
   G. Kastestjerner, kasteknive og lign.

Så kasteknive er ikke omfattet af blankvåbentilladelsen.

Helge Larsen

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 13-11-03 12:29

Helge Larsen wrote:

>En blankvåbentilladelse indeholder nogle vilkår, bl.a.
>
>8. Tilladelsen omfatter ikke:
>   G. Kastestjerner, kasteknive og lign.
>
>Så kasteknive er ikke omfattet af blankvåbentilladelsen.

Det er rigtigt. Jeg har ladet mig fortælle at det skulle kunne lade sig
gøre at få en særlig tilladelse til kasteknive, men det kan selvfølgelig
være at det aktuelle politiske klima gør det sværere.

Ellers kan man selvfølgelig anskaffe sig nogle kasteøkser i stedet, de
er tilsyneladende ikke reguleret. Tilsyneladende er det noget som
spejdere morer sig med - Spejdersport har ihvertfald en kasteøkse til
salg på deres hjemmeside...

Mvh,
Mogens Svendsen

Fra : Lars H. ilm

Dato : 08-11-03 15:12

"Devilicious" skrev:
> [...]
> det er ulovligt at importere dem uden en tilladelse?
>
> Har ladet mig fortælle at det skulle være 100% umuligt, men der var tale

Ja det er 100% umuligt at få en tilladelse til at have kasteknive, medmindre
du da tager job i en cirkus og at dine kasteknive således her bliver et
værktøj, men den er stadig på grænsen.
for at importerer blankvåben skal man både have en blankvåbentilladelse, men
også en import tilladelse.

> Hvis jeg skal søge om en tilladelse, er det så en blankvåbentilladelse jeg
> skal søge om?
Ja, men den kan ikke gives til kasteknive, kastestjerner som Helge også
skriver, og den kan heller ikke gives til skjulte blankvåben, punchdaggers,
enhåndsbetjente knive og flere andre.

> (Hvis der er nogen der har konkrete forslag til bedste fremgangsmåde, skal
> de endelig sige frem).

Gå ned på din lokale politi station, og få dig en blankvåben tilladelse, det
er nemt og hurtigt, og begynd så at samle på sværd og økser der er der ikke
nogen begrænsning på

Vh.
Lars ilm

Fra : Tommy Hansen

Dato : 09-11-03 14:30

> Ja, men den kan ikke gives til kasteknive

Da jeg havde razzia, tog politiet 2 kasteknive med, disse har jeg fået
udleveret igen.
Dette tolker jeg som at politiet ikke har det fornødne kendskab til de love
de er sat til at administrere.
Er der nogen undtagelser, der skulle gøre at jeg lovligt kan besidde disse ?

Økser er ikke omfattet af våbenloven.

--
Vh
Tommy

Fra : Lars H. ilm

Dato : 09-11-03 16:44

"Tommy Hansen" skrev:

> [...]
> de er sat til at administrere.
> Er der nogen undtagelser, der skulle gøre at jeg lovligt kan besidde disse
?

Nej der er ingen undtagelse, de er ulovlige at beside uanset om du er
indehaver af en blankvåben tilladelse eller ikke.
Hvis du har fået dem tilbage er det nok fordi at politiet ikke kunne bevise
at det var desiderede kasteknive, eller fordi de har sovet i timen, hvilket
heller ikke er helt utænkeligt

> Økser er ikke omfattet af våbenloven.

Jo de er, hvis det er et skarpt våben med en klinge på over 12cm.

Der er dog en undtagelse for "våben". og det er hvis objektet har en
funktion som et værktøj, f.eks en træ økse, så er det ikke et våben selvom
klingen er over 12 cm.

Men der findes mange økser som kun er beregnet til at slå ihjel med og de er
så selvfølgelig våben.

Hvis du taler om alm. økser er det selvfølgelig ikke våben, men værktøj, men
tager du en håndøkse i inderlommen og går i byen, overtræder du våbenloven.

ekstra data:
følgende ting må man ikke overhovedet ikke beside uanset om man har en
blankvåben tilladelse eller ikke:

kastestjerner, kasteknive og lignende

knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter,
faldknive, faldstiletter og lignende samt kårdestokke og andre tilsvarende
skjulte våben,

våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved
udladning af elektrisk strøm

laservåben, der er særligt beregnet til som eneste eller som en af flere
våbenvirkninger at forårsage permanent blindhed på ubeskyttede øjne

genstande, der uden at fremtræde som våben eller ammunition er egnede til at
anvendes på lignende måde
(med undtagelser)

Vh
Lars