Love omkring Boligforeninger og bestyrelse
Fra : Anders Wolf Christia~

Dato : 06-11-03 17:38

Jeg har forsøgt at søge lidt på retsinfo, men kan ikke finde nogle love der
virker relevante.
Jeg er flyttet ind i et nyt byggeri i en boligforening, som har boliger
mange steder i byen. De enkelte afdelinger har deres egen bestyrelse, også
er der en "over" bestyrelse for selve foreningen. Etableringen af en
bestyrelse i min underafdeling kan have lange udsigter (er gået små 9
måneder indtil videre), da boligforeningen vil have alle lejligheder er
besatte, før en sådan kan etableres - af demokratiske grunde som de siger.
Jeg har ingen ide om hvorvidt de kan tillade sig dette eller ej, men ved at
vi savner et fælles talerør, før der kan komme orden på det hele og jeg vil
derfor gerne vide hvilke regler der gælder på området.

MVH
Anders Wolf

Fra : Ove Kristensen

Dato : 06-11-03 19:10

"Anders Wolf Christiansen" <anders@journalistDOnotSPAMme.dk> skrev i en
meddelelse news:bodttf$361$1@sunsite.dk...
[klip]

> Jeg er flyttet ind i et nyt byggeri i en boligforening, som har boliger
> mange steder i byen. De enkelte afdelinger har deres egen bestyrelse, også
> er der en "over" bestyrelse for selve foreningen.

"Overbestyrelsen" er formentlig det man kalder organisationsbestyrelsen, og
er den som man førhen kaldte hovedbestyrelsen, og oppe over
organisationsbestyrelsen er der det man kalder repræsentantskabet, og som er
den øverste myndighed.

> [...]
> besatte, før en sådan kan etableres - af demokratiske grunde som de siger.

Den behøver ikke at få lange udsigter, der skal blot være en der kalder til
et beboermøde med en dagsorden indeholdende valg af x antal
bestyrelsesmedlemmer + en formand samt suppleanter, det kan boligforeningen
ikke bestemme.

> Jeg har ingen ide om hvorvidt de kan tillade sig dette eller ej, men ved
at

Det kan de ikke bestemme.

> vi savner et fælles talerør, før der kan komme orden på det hele og jeg
vil
> derfor gerne vide hvilke regler der gælder på området.

Det kunne være en god ide at ringe til boligselskabernes landsforening som
kan råde og vejlede dig/jer.
Telefonnummeret er: 33 76 20 00

Med venlig hilsen
fra