Salg af vare, betinges af salg af anden va~
Fra : Petersen

Dato : 06-11-03 01:09

Hej NG

Jeg er i tvivl om følgende, og ville blive glad hvis nogen kender
svaret:

Er det tilladt at en sælger af en vare, kun tilbyder genstand A til
salg, hvis man vil forpligte sig til at købe en anden vare B (som har
relation til genstand A), hos en anden erhvervsdrivende?

Kan A således kræve at han slet ikke vil sælge vare A, medmindre køber
underskriver en kontrakt der forpligter ham til bagefter at købe vare
B hos en anden (specificeret) sælger.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Petersen

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-11-03 01:23

Scripsit Petersen39@hotmail.com (Petersen)

> Er det tilladt at en sælger af en vare, kun tilbyder genstand A til
> salg, hvis man vil forpligte sig til at købe en anden vare B (som har
> relation til genstand A), hos en anden erhvervsdrivende?

Det er der vel som udgangspunkt ikke noget i vejen med (vi har
aftalefrihed), men afhængig af de konkrete omstændigheder kan man
naturligvis støde ind i mere specifik lovregulgering - fx hvis vare A
er en andelsbolig.

> Kan A således kræve at han slet ikke vil sælge vare A, medmindre køber
> underskriver en kontrakt der forpligter ham til bagefter at købe vare
> B hos en anden (specificeret) sælger.

Ja. Men hvis B ikke vil sælge på de vilkår A kræver at køberen køber
til, kan A næppe gøre misligholdelsen gældende over for køber.

--
Henning Makholm # good fish ...
# goodfish, goodfish ...

Fra : alexbo

Dato : 06-11-03 22:19

"Petersen" <Petersen39@hotmail.com> skrev

> Er det tilladt at en sælger af en vare, kun tilbyder genstand A til
> salg, hvis man vil forpligte sig til at købe en anden vare B (som har
> relation til genstand A), hos en anden erhvervsdrivende?

Ja.
Rent hypotetisk kunne man forestille sig, at man kunne købe en mobiltelefon
billigere, hvis man samtidig købte et abbonement.

mvh
Alex Christensen

Fra : Benny

Dato : 12-11-03 00:43

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message news:<boedqa$ulr$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> Rent hypotetisk kunne man forestille sig, at man kunne købe en mobiltelefon
> billigere, hvis man samtidig købte et abbonement.

At man køber en telefon billigere fordi der et abb med er ikke et
tvangskøb, dette er blot et tilbud køberen får. OG nej, iflg.
købeloven må man IKKE sælge en vare som forpligter køberen til at købe
en anden vare i samme firma..

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-11-03 10:54

Scripsit benzbermann@sejfyr.dk (Benny)

> OG nej, iflg. købeloven må man IKKE sælge en vare som forpligter
> køberen til at købe en anden vare i samme firma..

Hvilken bestemmelse i købeloven siger da det?

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : N I E L S

Dato : 12-11-03 12:56

"Benny" <benzbermann@sejfyr.dk> skrev
> [...]
> tvangskøb, dette er blot et tilbud køberen får. OG nej, iflg.
> købeloven må man IKKE sælge en vare som forpligter køberen til at købe

Interessant. Jeg kender en som fik lukket sin ADSL-forbindelse fordi han
opsagde aftalen om fastnettelefoni. Hos TDC. Er det ikke det samme?
N I E L S