Happy... Happy.. Happy
Fra : Thomas Blitz

Dato : 06-12-03 03:09

Glad er man vel....

Jeg har gennem en del år været inkarneret MS mand.... Efter en masse år
med MS smuttede jeg over og rodede lidt med diverse linux dists med
blandede følelser.

Nu fik jeg muligheden for at få mig en mac... MAC som jeg i mange år
havde heglet ned på det groveste men da jeg havde set og hørt om mac
og deres gennemførte systemer og hardware hennem flere venner fik jeg
blod på tanden.
I tirsdags kom "gaven" så...
En Pbook 17" med 1 gig ram.
En "lille" ipod 40 Gig....

Needless to say... bare indpakingen på Pbooken er nok til at få den selv
mest hærdede hjemmebygger til at græde, og mine hænder rystede da jeg
åbnede pakken.
det er svært at snakke om skønhedsværdien af et stykke værktøj som en
computer.. men dy mig om jeg ikke syntes at en Pbook alu er den
smukkeste computer jeg nogensinde har set... og nu har jeg en

Efter et par dage med lidt tilvænning til OS X Panther er jeg simpelthen
i himlen.... Windows er en kedelig ting sammenlignet med dette og jeg er
sikker på at jo mere jeg bruger dyret og vænner mig til dets finesser
vil jeg blive mere og mere glad.

Jeg vil aldrig vende tilbage til ms og vil klart anbefale mine venner at
få sig en mac.. de er simpelthen for lækre...

Nå det var de små glædesudbrud.. som jeg bare måtte ud med..... men der
kommer nok flere......

Venligst

Thomas...

Happy as Helll.....

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-12-03 05:01

Thomas Blitz <noconcact@nowhere.com> wrote:

> [...]
> få sig en mac.. de er simpelthen for lækre...
>
> Nå det var de små glædesudbrud.. som jeg bare måtte ud med..... men der

Tillykke! Dejligt at høre!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-12-03 10:14

Thomas Blitz <noconcact@nowhere.com> wrote:

> Glad er man vel....

> Nå det var de små glædesudbrud.. som jeg bare måtte ud med..... men der
> kommer nok flere......

Jamn, det er jo det vi kan lide at høre ...
Happy man, happy mac!

martinP

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 06-12-03 10:49

Thomas Blitz <noconcact@nowhere.com> wrote:

> Nå det var de små glædesudbrud.. som jeg bare måtte ud med..... men der
> kommer nok flere......

Hjerteligt til lykke og velkommen i "klubben"

-- du skal også være velkommen når og hvis du får
frustrationer/problemer

venlig hilsen

Martin

--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-12-03 13:01

> [...]

> få sig en mac.. de er simpelthen for lækre...
>
> Nå det var de små glædesudbrud.. som jeg bare måtte ud med..... men der

Det er jo noget vi kan li' at høre her i gruppen

Alt for mange har en negativ mening om Mac uden hverken at ha' set eller
prøvet en. Bevares, der findes da arbejdsopgaver hvor en Windows PC'er
er at foretrække, men i langt de fleste tilfælde kan man også lave sit
arbejde på en Mac - og det med en langt bedre følelse.

Som du måske har oplevet i gruppen, så er vi meget villige til at hjælpe
nyankomne, så hvis du har brug for hjælp, så spørg løs.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-12-03 13:59

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Bevares, der findes da arbejdsopgaver hvor en Windows PC'er
> er at foretrække

Hvad?! Hvad er det dog du siger?!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-12-03 14:23

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Bevares, der findes da arbejdsopgaver hvor en Windows PC'er
> er at foretrække

Så' det ud!
mP

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-12-03 15:00

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Så' det ud!
> mP

Nemlig! Og... hvilke?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-12-03 15:51

David Blangstrup <fornavn@efternavn.org> wrote:

> Nemlig! Og... hvilke?

1. Spil. Udvalget er mega-meget større og det er uforholdsmæssigt dyrt
at købe en Mac, som er velegnet til krævende spil. Man kan bygge sig en
PC'er til spil, som koster under det halve af en tilsvarende Mac.

2. InDesign. Hvis man skal arbejde meget med InDesign bør man desværre
nok overveje at gøre det på en PC'er, for her kører det meget hurtigere.
Hvorfor det er sådan ved jeg ikke, men jeg tror at problemet
hovedsagligt er hos Adobe, men det gør jo ikke argumentet dårligere. Jeg
har testet en Dual 2 Ghz G5 med en single Pentium 4 3,2 GHz og der er
ingen tvivl: PC'en vinder stort.

3. 3D modellering: Der findes mange flere 3D-programmer til Windows.

4. Økonomiprogrammer: Tja... Navision og den slags programmer findes jo
slet ikke til Mac, så her er der ikke noget at diskutere.

osv. osv...

Nu skal det jo ikke lyde som om, at jeg hellere vil bruge en Windows
PC'er, for sådan er det ikke, men hvis man skal bruge sin computer til
ovenstående er man jo lissom lidt låst. Personligt vil jeg nok altid
være Mac-bruger, men når det kommer til arbejdet, så må man jo vælge den
computer der er bedst til formålet.

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-12-03 16:44

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> 2. InDesign.

Specielt det du nævner med InDesign, lyder rigtig trist. Passer det
virkelig at det førende DTP-program kører dårligere på mac, der vel
stadig er mange grafiske bureauers foretrukne, end på PC?

v.h
MartinP

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-12-03 23:50

> [...]

> virkelig at det førende DTP-program kører dårligere på mac, der vel
> stadig er mange grafiske bureauers foretrukne, end på PC?

Det er meget trist, så det er ikke noget vi skal råbe for højt op med.
Der skal helst ikke være for mange skift til Windows i den grafiske
branche :-/

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-12-03 08:46

> Det er meget trist, så det er ikke noget vi skal råbe for højt op med.
> Der skal helst ikke være for mange skift til Windows i den grafiske
> branche :-/

Jeg kender netop flere på Berlingske og et par lokal avier, der netop er
skiftet til PC'er væk fra Mac, fordi Indesign kører væsentligt bedre på PC
end på mac - så det er vist ved at være en offentlig hemmelighed :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-12-03 21:11

> [...]

> at købe en Mac, som er velegnet til krævende spil. Man kan bygge sig en
> PC'er til spil, som koster under det halve af en tilsvarende Mac.

Nå ja, lige dét er rigtigt nok. Min søn spiller Tony Hawk's Underground
over nettet, mens Mac folkene stadig jubler over Tony Hawk 4 (den
forrige) er kommet til Mac. Det er totalt yt nu.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-12-03 12:26

> [...]

> hovedsagligt er hos Adobe, men det gør jo ikke argumentet dårligere. Jeg
> har testet en Dual 2 Ghz G5 med en single Pentium 4 3,2 GHz og der er

Photoshop 7 har kørt grimt langsomt på OSX. Det skyldes at programmet
ikke er ordentligt "oversat" til at udnytte OSX. Jeg kunne tænke mig at
det samme gjaldt InDesign 2.0.

Ved demonstrationen af Adobes nye CS-pakke hævdede de selv- glade og
sikre Adobe folk at de primært har gjort noget ved hastighederne og
demonstrerede iøvrigt programmerne på en G5 dual dit og dat maskine.

Jeg tænker derfor at tingene ser anderledes ud med de nye versioner.

Er der nogle der har erfaringer med disse?

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-12-03 14:20

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg tænker derfor at tingene ser anderledes ud med de nye versioner.
>
> Er der nogle der har erfaringer med disse?

Jeg for kigget på Mac-versionen i næste uge, da jeg ikke har nået at
installere den endnu. Jeg har dog ikke lige umiddelbart mulighed for at
prøve det på ovenstående PC'er, da jeg har skiftet arbejde i mellemtiden
og jeg har heller ikke CS pakken til Windows endnu.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 08-12-03 09:58

> [...]

> prøve det på ovenstående PC'er, da jeg har skiftet arbejde i mellemtiden
> og jeg har heller ikke CS pakken til Windows endnu.

Jeg kan da lige tilføje, at InDesign 2 og Illustrator til nu har været
betydeligt langsommer både funktionelt og ikke mindst i skærmopdatering
end deres konkurrenter hhv. Quark og FreeHand.

Stig

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-12-03 19:53

> [...]

> hovedsagligt er hos Adobe, men det gør jo ikke argumentet dårligere. Jeg
> har testet en Dual 2 Ghz G5 med en single Pentium 4 3,2 GHz og der er

Hej René

Prøvede lige at spørge om det i en af MacCentrals grupper - og citerede
dit punk 2, oversat.

Der var én der blev så gal:

http://forums.maccentral.com/wwwthreads/showflat.php?Cat=&Board=general&
Number=585839&page=0&view=expanded&sb=5&o=14&part=1&vc=1

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-12-03 22:58

> [...]

> http://forums.maccentral.com/wwwthreads/showflat.php?Cat=&Board=general&
> Number=585839&page=0&view=expanded&sb=5&o=14&part=1&vc=1

Ja, mon ikke. Det er lige før jeg selv hopper ind i tråden, men jeg tror
ikke at jeg har tid til det.

Vi købte vores G5'er og PC'er til ét specielt job, som vi ved er meget
tungt at arbejde med. Vi valgte derfor at købe den hurtigste Mac og PC,
som vi kunne få fat i, inden for rimelighedens grænser.

Det blev en Dual 2 GHz G5 med 2,5 GB RAM samt Radeon 9600 Pro og en Dell
Optiplex 3,2 GHz Pentium 4 med 2 GB Dual channel DDR400 RAM - præcist
som Mac'en. PC'en fik et alm. Geforce4 MX 460 grafikkort, hvilket nok
har vist sig at være en fejl; den burde have et bedre, men det kommer
måske senere. Mac'en kostede ca. 22.000 kr. og PC*en 17.000 kr. ekskl.
moms.

Desværre kunne vi ikke få leveret G5'eren til tiden, så vi lånte istedet
en 1,6 Ghz G5 med 2,5 GB RAM, som vi måtte lave jobbet på. Den var
desværre ikke særlig hurtig i InDesign, så de fleste timer blev faktisk
brugt på andre maskiner: Den hurtige PC, vores gamle Pentium III 733 Mhz
og en rigtig kontor-PC med 2,4 GHz Pentium 4 og 512 MB RAM, samt et
skod-grafikkort på bundkortet. Alle 3 var hurtigere end G5'eren, hvilket
især var overraskende mht. den gamle Pentium III.

Jeg har siden testet dual G5'eren og den er væsentligt hurtigere end
1,6'eren, men stadig tydeligt langsommere end de to Pentium 4 maskiner.
Det er ikke FUD og alt det fis, men simpelthen noget man mærker med det
samme. Mac'en er alt for længe om at optegne skærmen, når man scroller
rundt.

Deres snak om få sekunder og minutter og Mac'ens "følelse" vil
beslutningstagerne sk... på, hvis det forskellen mellem Mac'en og PC'en
bliver for stor, vil markedet skride hen mod PC. Hvis man som jeg sidder
med alle mulige programmer og skal rode med mange filer, så vil jeg også
helst side på Mac'en, fordi jeg bedst kan lide den. Hvis jeg derimod
skulle sidde hele dagen i InDesign og lave opsætning, så ville jeg
bestemt gå mod den maskine der giver den højeste hastighed, for der er
ikke noget værre end at sidde og vente på et program der ikke kan følge
med i ens eget arbejdstempo.

Det står dig frit for at citere fra ovenstående hvis du gider, for det
kunne da være sjovt at se reaktionen. Et par af skribenterne virker dog
som om, at det er mere Mac-brugere end seriøse arbejdere, som skal have
en dagligdag til at hænge sammen. Man vælger da det værktøj der er
bedst, og forhåbentlig er det Mac'en i de fleste tilfælde, men det er
uheldigvis ikke altid.

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-12-03 23:52

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Ja, mon ikke. Det er lige før jeg selv hopper ind i tråden, men jeg tror
> ikke at jeg har tid til det.

Ok, nu er det vist i særlig grad én af dem, ham den "adobefile", der
hidsede sig op. Flere af de andre kommer jo rent faktisk med nogle
observationer.

> [...]
> tungt at arbejde med. Vi valgte derfor at købe den hurtigste Mac og PC,
> som vi kunne få fat i, inden for rimelighedens grænser.

Præcis beskrivelse af "forsøgsomstændighederne".

> [...]
> med alle mulige programmer og skal rode med mange filer, så vil jeg også
> helst side på Mac'en, fordi jeg bedst kan lide den.

Og det er nok det han mener, ham gutten der skriver at PC'en: "nok har
vundet et par slag, men ikke krigen".

> [...]
> med i ens eget arbejdstempo.
>
> Det står dig frit for at citere fra ovenstående hvis du gider, for det

Jamn, jeg tror da lige jeg laver en lille engelsk stileøvelse her før
lukketid!

v.h
MartinP

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-12-03 00:39

On 2003-12-07, René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> Det er ikke FUD og alt det fis, men simpelthen noget man mærker med det
> samme. Mac'en er alt for længe om at optegne skærmen, når man scroller

Jeg lavede lige en test med et rent CPU-tungt program, nemlig
distributed.net klienten.

Hastigheder er her her (højt er godt):

Test iBook 800MHz AMD Barthon 2500+
OGR 9.1 mkeys/s 13.6 mkeys/s
RC5-72 8.2 mkeys/s 6.1 mkeys/s

Så hvis AltiVec kan bruges, så styrer PowerPC for vildt, og
banker en 3x hurtigere PC.

Til den første test, da ville en 1.2GHz G4 svare til en
Barthon 2500+.

Men ting som MacOS brugerinterface er hamrende tungt,
og et program som InDesign er måske heller ikke optimeret
til G4 og slet ikke til G5.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-12-03 02:14

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> [...]
>
> Men ting som MacOS brugerinterface er hamrende tungt,
> og et program som InDesign er måske heller ikke optimeret

Jeg ved godt at G4'eren er god til disse ting og jeg har selv denne
klient kørende. Seti@home kører også godt på Mac, men desværre kan man
jo ikke tjene penge på dem.

Hvis de grafiske programmer ikke kører godt på Mac, så forsvinder den
mest tungtvejende grund til at spendere en god del mere på en Mac i
forhold til en PC. At det føles bedre på en Mac er selvfølgelig rart -
og rigtigt - men i længden vil det ikke være nok til at holde firmaerne
på platformen.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-12-03 19:21

fornavn@efternavn.org (David Blangstrup) writes:

> Nemlig! Og... hvilke?

Spil! Alt for dyrt og taber-agtigt at spille på en Mac, når man
sammenligner med udvalg og priserne på PC'ere.

-j
(som mest bruger Linux, og af samme grund har købt en Playstation2 til
spil).

--
Akademisk Opgavebank v. 0.9 - public beta!
http://www.akademiskopgavebank.dk/

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-12-03 21:12

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
>
> -j
> (som mest bruger Linux, og af samme grund har købt en Playstation2 til

Det har jeg også.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-12-03 00:25

fornavn@efternavn.org (David Blangstrup) writes:

> Det har jeg også.

Mam! Og for satan, hvor er det fedt. Har med ganske få undtagelser
ikke spillet siden jeg var teenager, og der stod "Commodore 64" på
æsken. PS2 sparker overraskende meget røv, når man tager dens alder i
betragtning. Der er også noget lækkert ved at have en kasse, som er
100 pct. legetøj. Ikke noget med at tjekke arbejdsmails, ikke noget
med at hente opdateringer, ikke noget med at blive mindet om
igangsværende projekter. Bare i med skiven og så derudad!

-j
(som er på barselsorlov for tiden, og derfor har tid til den slags)

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-12-03 01:00

In dk.edb.mac, Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Spil! Alt for dyrt og taber-agtigt at spille på en Mac, når man
> sammenligner med udvalg og priserne på PC'ere.

Og i den forbindelse er der en ret sjov parodi på "Switch" reklamerne
her:

<http://verture.no-ip.org/~voss/dg_switch.mp4>

"Ford, you're turning into a penguin. Stop it!"

Fra : Morten

Dato : 07-12-03 03:18

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Og i den forbindelse er der en ret sjov parodi pa "Switch" reklamerne
> her:

> <http://verture.no-ip.org/~voss/dg_switch.mp4>

usle tyveknaegt er i saer helt pjattet med "photsh.."

--
Morten

Fra : Karen Seiersen

Dato : 06-12-03 15:03

> [...]

> få sig en mac.. de er simpelthen for lækre...
>
> Nå det var de små glædesudbrud.. som jeg bare måtte ud med..... men der

Det glæder mig at du blev glad for det valg tillykke med det !!

Og ingen tvivl om at hvis du først er kommet med i "Macfanklubben" så
bliver du her )

En lille oplysning til dig, hvis du vil møde ligestillede Macbrugere og
bor i københavnsområdet skal du vide at der e en forening for Macbrugere
se www.macbruger.dk - og er du fra Jylland er der www.Macoestjylland.dk

Ingen tvivl om at Apple har skudt papegøjen med deres lækre design !

Gode tanker Karen

Fra : Morten Lind

Dato : 06-12-03 21:57

> [...]

> få sig en mac.. de er simpelthen for lækre...
>
> Nå det var de små glædesudbrud.. som jeg bare måtte ud med..... men der

Tillykke & velkommen i familien....
Morten Lind
http://www.macbruger.dk
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)