Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd og vejledning om køb af blitz til en (~
Fra : Claes Andersen

Dato : 06-12-03 02:26

Hej,

Jeg er den glade bruger af et Minolta Dynax 500si kamera med et 35-70 og et
70-210 AF objektiv, ligeledes fra Minolta. Over de sidste år har det været
min faste følgesvend på rejser og der er skudt over tusind rimeligt gode
billeder (til det jeg skal bruge det til: web og til tryk af fremtidige
rejsebogsprojekter og et par museumsguides) og det er nok mere fotografen
der er noget i vejen med, når det ind imellem kikser

Med undtagelse af natfotos, som jeg er ved at skulle eksperimentere med
(storbymotiver), så er det mest autoindstillinger jeg bruger og det er FINT
til mit behov og den tid jeg har til rådighed til at lege fotograf ... MEN
jeg har et område, hvor jeg ved at jeg mangler noget for at komme videre, og
det er at få en ordentlig flash til mit kamera. Men jeg kunne godt bruge
nogle tips ...

Så hvis der er nogen der har nogle gode forslag til noget der kunne passe
til mit grej - og til et behov, der i fremtiden også kommer til at dække

- indendørs fotos af personer (og ind imellem forsøg på portrætditto)
- fotografering af museumsgenstande og deciderede billeder fra museer - hvor
lys ikke altid er lige velset (jeg ved at der skal større ting i sving når
der er tale om genstande der skal fotograferes - men budgettet er stramt og
derfor efterlyser jeg også gode ideer til billige løsninger hertil (har hørt
om storm-p løsninger med hvide paraplyer og mere eller mindre standard
halogenlamper - er der nogen der har erfaringer at dele - eller links - ALLE
weird og prisbillige (men gode) løsninger er velkommne i denne forbindelse)

Og til sidst ikke mindst. Hvis man som jeg satser på at købe en god brugt
flash, hvad skal man så være på vagt overfor? Hvor lang levetid har sådanne
egentlig? osv.

Jeg ved at jeg kunne tage en tur på google og surfe omkring, jeg ved at
nogle vil sige: "RTFM!" eller "gå da ind i en butik og spørg" men jeg
antager at dette forum er mere ærligt og kompetent end en butik, og da jeg
ikke gider at slagte hele sparegrisen, så synes jeg det er bedst at spørge
sig frem, i stedet for at forelske sig i dyre løsninger, der måske er rene
overkill til mit behov.

Til orientering er investering i en flash til kameraet ikke lige for, men
vil ligge mellem 600 og 1200 kr. (jeg ved det ikke er meget, men det er hvad
jeg p.t. kan og vil afse - om det så er nok, det aner jeg ikke, derfor
spørger jeg her og hvad angår før bemeldte Storm-P løsninger til brug ved
fotografier af genstande m.v., så er ALLE forslag som sagt velkomne, også
udenfor førnævnte prisramme.

Det var alt for nu,

Jeg ser frem til en konstruktiv rådgivning

God weekend herfra,

Vh

Claes Andersen

Fra : Jack L.

Dato : 06-12-03 03:55

Claes Andersen wrote:
> [...]
> løsninger til brug ved fotografier af genstande m.v., så er ALLE
> forslag som sagt velkomne, også udenfor førnævnte prisramme.

Hej Claes, 600-1200 kroner burde være fint til en ekstern flash. Du kan
besøge http://www.wrotniak.net/photo/c5050/c5050-flash-units.html og læse om
forfatterens oplevelser med adskillige flash kombineret med en Olympus
C5050. Du kan ikke bruge al teksten, men du kan få en fornemmelse af hvad
man skal kigge efter. Sidst men ikke mindst er der tre links nederst på
siden som (måske) er mere generelle.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen