Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hasselblad 503CW - Hvilken flash?
Fra : Søren Nellemann

Dato : 06-12-03 00:16

Er der nogle Hasselblad ejere som kan foreslå en løsning ang. subj.?

Det drejer sig bl.a. om hvilke type adaptere man skal anvende, men også
selve flashen.

Som udgangspunkt ønsker jeg en flash som har bøjeligt hoved som f.eks.
kendes fra Nikon DX-80.

Jeg har været inde på Hasselblads hjemmeside og Metz hjemmeside, men det er
svært at forestille sig i praksis hvilken løsning der er den bedste, da der
f.eks. findes flere typer stavflash m.v.

Så jeg hører gerne fra folk som kender "problemet".

Venligst, Søren

Fra : Hans_evald

Dato : 06-12-03 14:27

Hej Søren for at få det mest optimale ud af dit kamera bør du finde en
Blitz der har de samme proportioner som dit Hasselblad. Det vil sige
et firkantet udladnings felt. Ved en almindelig blitz såsom SB-80
eller alle andre almindelige er de til passet 24*36 formatet.
Så for at få det bedste lys så vælg enten en hvor du kan sætte en
forsats på eller en blitz med et rundt udladnings felt. Jeg ved at
Hasselblad har haft en i deres program før i tiden, men er ikke klar
over om den stadigvæk eksistere. Og når du nu har et så godt kamera så
lad for gud skyld vær med at spare på lyset det ca. 70 % af billedet.
Lyset er altid alfa og omega.
mvh

jacob

Fra : Søren Nellemann

Dato : 06-12-03 19:45

Hej Jacob

Ja, det er et nyt kamera jeg har købt; i går faktisk, så jeg glæder mig
meget til at gå i gang med det.

En god pointe mht. det runde udladningsfelt, som jeg ikke har været
opmærksom på.

Jo, Hasselblad laver fortsat en. Den hedder D-Flash 40 og du kan se den på
www.hasselblad.se hvis du er interesseret. Den har netop en rund forsats
påsat. Jeg syntes bare at det så så gammeldags ud, og jeg ville godt have
noget smartere og mere kompakt. Men så er der jo selvfølgelig en naturlig
forklaring på udseendet!

mvh Søren

Fra : Søren Nellemann

Dato : 06-12-03 20:33

Et problem med D-Flash 40 er at den kun kan styres automatisk - har jeg lige
set. Det optimale ville være hvis der findes en der også kan styres manuelt
(??)

Søren

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-12-03 21:03

Søren Nellemann wrote:
> [...]
> noget smartere og mere kompakt. Men så er der jo selvfølgelig en naturlig

<snip>

Hej Søren

På photo.net har de også diskureteret dette på deres medium format
liste, f.eks. følgende:
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=0050Sg

Det du nok skal ud og forsøge at finde er en barebulb løsning, som kan
suppleres med en reflektor, Sunpak har en:
http://www.digitalfotoclub.com/products2/Sunpak_Sunpak_120J_Pro_Outfit_0500.html

Mht. auto (TTL og sensor baseret) kontra manuel styirng kan jeg ikke hjælpe.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager