Flæskesteg
Fra : Allan Møller

Dato : 05-12-03 21:29

Hvordan laver i en god flæskesteg med (garanti?) sprøde svær ?
Mine har det med at blive bløde / gummiagtige.

Har fået nogle råd om at vende sværene ned i vandet i bradepanden i de
første 20 min.
og slutte med grill.

Slutter altid med grill men det bliver ikke altid godt.

Mvh. Allan

Fra : Hauge

Dato : 05-12-03 22:01

Hejsa

"Allan Møller" <allan@anllanm.dk> wrote in message
> Har fået nogle råd om at vende sværene ned i vandet i bradepanden i de
> første 20 min.
> og slutte med grill.

Det er også den jeg bruger, og det virker suverent..
1-2 cm. vand i braddepanden, og hæld ca. 2 spk. salt deri, og deri lægger du
10 laurbærblade i, og derefter stegen med sværen nedaf.
Stil den i kold ovn, og stil ovnen på 250 grader, når ovnen er varm,
beregner du ½ times stegetid, hvor den skal blive liggende på sværen.

Derefter skruer ned til ca. 180-190 grader, og vender stegen, som du gnider
med salt mellem sværene, som er blevet meget åbnet, pga. kogningen.
Du steger den så færdig i et par timer, eller indtil den er færdig.
Kan for at give en bedre sovs bagefter, anbefale at bruge "det 3. krydderi"
i vandet i braddepanden, ca. 1 tsk. pr. kg steg, det fremhæver selve smagen
af stegen, så man ikke behøver en smagstilsætning i form af en terning
bagefter.

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 23:13

"Allan Møller" <allan@anllanm.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan laver i en god flæskesteg med (garanti?) sprøde svær ?
> Mine har det med at blive bløde / gummiagtige.
>
> Har fået nogle råd om at vende sværene ned i vandet i bradepanden i de
> første 20 min.

Jeg vender også altid flæskestegen med sværene ned, det første kvarter til
20 min. Det virker.

Har prøvet en gang, hvor den ikke ville blive sprød alligevel. Her åbner man
så lågen til ovnen, de sidste 15-20 minutter. Det virkede også. Gummi-sværen
blev sprød.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-12-03 23:17

On Fri, 5 Dec 2003 21:29:18 +0100, "Allan Møller" <allan@anllanm.dk>
wrote:

> [...]
>Mine har det med at blive bløde / gummiagtige.
>
>Har fået nogle råd om at vende sværene ned i vandet i bradepanden i de

Jeg vender aldrig sværen ned i vandet.

Men før stegen kommer i ovnen, sørger jeg for at sværen er ridset
ordentligt - ned lige før kødet. Herefter gnider jeg salt ned imellem
sværene.

Og jeg slutter af med grill.

Stort set altid superknasende svær hos mig

Pøjpøj
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat (se juledebatten: "Fra nisse til nisse")

Fra : Padmé Amidala

Dato : 06-12-03 02:29

Jeg lavede den mest perfekte flæskesteg i sidste weekend med sprøde svær.

Fremgangsmåde:
En steg på 2 kg gnides med masser af salt og sørg for at det kommer ned i
ALLE rillerne.
Krydder også med peber.. Jeg undlod laurbærblade, da jeg synes de smager alt
for meget igennem.
1 cm vand i brandepanden...ikke noget med at vende sværen ned i vandet på
noget som helst tidspunkt...
Giv den 2 timer ved 200 grader..og evt, lidt grill i5 min til sidst.. I mit
tilfælde var det ikke nødvendigt med grill..
Den var intet mindre end perfekt.

VH
Padmé