Oliefilterskift?
Fra : Martin Leong

Dato : 05-12-03 14:30

Hej NG

Står lige midt i olie+filter skift og havde self. ikke lige den filternøgle
manualen siger man skal have. Har imidlertidig hørt at det skulle være nok
at spænde med håndkraft, selvom jeg ikke helt kan nå op på de 2 omgange
manualen snakker om, er der nogen der kan be/afkræfte det?

Mvh
Martin
SV650S 99'

Fra : Bjørn S

Dato : 05-12-03 14:34

"Martin Leong" skrev
> manualen siger man skal have. Har imidlertidig hørt at det skulle være nok
> at spænde med håndkraft, selvom jeg ikke helt kan nå op på de 2 omgange
> manualen snakker om, er der nogen der kan be/afkræfte det?

JA ! Du skal ikke spænde mere end du kan med håndkraft, filteret har nemlig
en kedelig tendens til at bide sig godt fast.
Tangen er der kun til når du skal løse det af igen.

--
/Bjørn

Fra : Benz...

Dato : 05-12-03 14:48

Bjørn S wrote:
> "Martin Leong" skrev
>
> JA ! Du skal ikke spænde mere end du kan med håndkraft, filteret har
> nemlig en kedelig tendens til at bide sig godt fast.
> Tangen er der kun til når du skal løse det af igen.

Jeg må så indrømme at mit olie filter kan drejes "MANGE" gange efter at jeg
har spændt det med hånden. Det kan ko også være gevindet. (Ikke fordi at jeg
siget at det er smadret).
Og det ville jo være skidt hvis det ikke sad ordenligt på.
Men kig om gummi ringen slutter til. Det er det der er vigtigt.

Held og lykke.. :)

--
mvh Benz... R6 millennium
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268

Fra : Armand

Dato : 05-12-03 17:06

"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg må så indrømme at mit olie filter kan drejes "MANGE" gange efter at
jeg
> har spændt det med hånden.

Mange om(!)-gange???

I filterpatronens bund er der kun plads til 1½ gevind"rynke" og dé bliver
let spændt over hvis man monterer v.h.a. et kraftigt værktøj!

--
Armand.

Fra : Benz...

Dato : 05-12-03 17:31

> Mange om(!)-gange???
>
> I filterpatronens bund er der kun plads til 1½ gevind"rynke" og dé
> bliver let spændt over hvis man monterer v.h.a. et kraftigt værktøj!

Okay mange gange er måske sagt lidt forkert...
Jeg husker det som om at det er meget tilbage når jeg har spændt.. den går
nemlig lidt trængt på min R6ér...
Og nej jeg er sikker på at jeg ikke har over spændt...!
Håber jeg da.
første gang jeg afmonterede det sad det bare SUPER godt fast.. (jeg havde
ikke selv monterede det ).
De efter følgende gange hvor jeg salv har spændt det har det ikke siddet så
godt fast som første... Har en anelse om at ham der monterede det første
gang var en KRAFT IDIOT... Og det blev endda lavet på et værksted.. Men det
kan selv følgelig også være at det aldrig var blevet skiftet.. Bare surt da
den var 3 år og 8844km gammel da jeg købte den.. :-/

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 05-12-03 14:50

"Martin Leong" <Martin@njfk.dk> wrote in message
> Hej NG
>
>....selvom jeg ikke helt kan nå op på de 2 omgange
> manualen snakker om, er der nogen der kan be/afkræfte det?

Hoooooldt....... det er rigeligt..... 1,25 omgang tilbage

Jeg spænder altid kun med håndkraft og det er alt rigeligt - nu er jeg jo
ret stærk

Dog er det vigtigt at du husker at smøre pakningen på filteret med lidt
olie, så går det nemmere og du ødelægger ikke pakningen..

Thore

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 15:45

> [...]
omgange
> manualen snakker om, er der nogen der kan be/afkræfte det?

Du skal ikke bruge nøgle til at spænde, kun til at løsne (jeg jokker
godt nok bare en skruetrækker igennem filteret, hvis jeg ikke få
ordentlig fat).

En god idé er lige at fedte gummiringen lidt ind i det motorolie du
alligevel har spildt på gulvet, så slipper du for gummi-friktionen, og
har dermed mere kontrol over hvor hårdt du spænder filteret fast.

mvh
Kenneth S

Fra : Martin Leong

Dato : 05-12-03 16:15

Ved brug af ren maskulin råstyrke (ahem) fik jeg spændt filteret 11/4 omgang
og det sidder ihvertfald fast
Gummiringen fik en tur med det spritnye olie inden den blev spændt fast så
det må være godt nok...
Så mangler jeg bare et ordentligt batteri så jeg kan få motoren igang

Tak for svarene allesammen