Ny mac, hvilke programmer skal jeg bruge :~
Fra : Jan F Joergesen

Dato : 05-12-03 13:47

Hejsa.

Jeg har lige fået en ny ibook, men da jeg har haft en pc siden jeg kunne gå
har jeg ingen anelse om hvilke programmer jeg skal bruge til den.Så jeg
håber der er nogle der vil hjælpe mig på rette vej.

Jeg kører OS X

1) hvilket teksbehandlings program er godt, den har appleworks 6 men er ikke
helt vild med dette program.

2) Hvilken firewall skal jeg bruge.

3) Hvilket program til at brænde cd'er

4) Hvilket p2p program, og er der noget lignende peerguardian til mac

5) Hvilket ftp program

6) og sidst er der nogle programmer man bare skal have for at få det
ypperligste ud af sin mac.

Tak for alle svar.

Fra : Anna

Dato : 05-12-03 14:01

Jan F Joergesen <janimal@mail.trillegaarden.dk> wrote:

> [...]
> har jeg ingen anelse om hvilke programmer jeg skal bruge til den.Så jeg
> håber der er nogle der vil hjælpe mig på rette vej.

Tillykke skiftede selv for ca. 1,5 år siden og er meget glad for
det...

> Jeg kører OS X

Fulgte version 10.3 med? Ellers har du ret til en gratis update hos
Apple, så det er værd lige at finde ud af? kik under Æblet - About this
mac

> 1) hvilket teksbehandlings program er godt, den har appleworks 6 men er ikke
> helt vild med dette program.

Jeg kører Office til Mac X, det er sikkert det du har været van fra PC
platformen?

> 2) Hvilken firewall skal jeg bruge.

Kører faktisk kun den medfølgende, men der findes mange forskellige fra
Norton, Symantec osv... kan dog ikke udtale mig om den... Måske en anden
kan hjælpe her...

> 3) Hvilket program til at brænde cd'er

Det ligger i dine Utilities / Applications og hedder disk utilities...
Just har dog også selv Toast Titanium 6.0 liggende til at klare tingene
med...

> 4) Hvilket p2p program, og er der noget lignende peerguardian til mac

Kører Limewire

> 5) Hvilket ftp program

Adobe pakken måske? Jeg har den og synes den er ganske god...

> 6) og sidst er der nogle programmer man bare skal have for at få det
> ypperligste ud af sin mac.

Der findes mange små utilities som kan downloades som freeware fra enten
tuscows eller versiontracker... der er for mange til at nævne dem her
men du finder dem nok

Håber det hjalp lidt... glæder mig til at høre hvad andre har at sige...

/Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/
iChat/AOL/ICQ: annabassand (AOL/AIM handle)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-12-03 17:58

Anna <notworking@stofanet.dk> wrote:

> Adobe pakken måske? Jeg har den og synes den er ganske god...

FTP er ikke DTP

FTP er til upload/download

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Anna

Dato : 05-12-03 20:03

> FTP er ikke DTP
>
> FTP er til upload/download

Sorry, der var jeg for hurtig på tasterne... havde læst fejl. Har selv
brug CaptainFTP men det er efterhånden ved at være længe siden

/Anna

Fra : Anna

Dato : 05-12-03 14:06

> [...]

> 5) Hvilket ftp program
>
> 6) og sidst er der nogle programmer man bare skal have for at få det

Hov, jeg glemte at sige at jeg havde lidt glæde af at have Virtual PC
liggende på computeren til visse programmer som jeg ikke kunne klare på
Mac til at starte med. (husk dog at hvis du kører OS X.3 så skal du have
version 6.1)...

Hvis du har nogle spm, så fyr bare løs, gruppen af "nørder" her er
rigtig behjælpelige

Fra : Thomas (8260)

Dato : 05-12-03 14:36

> [...]
>
> 5) Hvilket ftp program
>
> 6) og sidst er der nogle programmer man bare skal have for at få det

- tekstbehandling?
Jeg bruger tekstedit til råtekst, appleworks til breve og sådan, og de
lidt mere avancerede ting bruger jeg Adobe InDesign til.

- firewall?
Den er indbygget i OS X

- brænde cd'ere?
Det kan den som standard, men Toast Titanium er konge til at lave SVCD
og sådan.

- Ftp?
Freeware: LiFTP ellers Fetch

- Andet?
MPlayer og/eller VLC til at afspille diverse video-formater.

iGetter (download-manager) - den speeder virkelig min
download-hastighed. Se her: <http://www.neumann.dk/temp/downloadspeed.gif>

Mozilla - den fedeste browser

Fire - Instant messenger der æder både ICQ og MS Messenger

God fornøjelse med det.

Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-12-03 15:00

Jan F Joergesen wrote:

> Jeg har lige fået en ny ibook, men da jeg har haft en pc siden jeg kunne gå
> har jeg ingen anelse om hvilke programmer jeg skal bruge til den.Så jeg
> håber der er nogle der vil hjælpe mig på rette vej.

Tillykke med maskinen

> 1) hvilket teksbehandlings program er godt, den har appleworks 6 men er ikke
> helt vild med dette program.

En mulighed er Office X fra Microsoft, som nævnt andet sted, men den
findes desværre ikke i en dansk sprogversion. Hvis du ikke har brug for
så avancerede muligheder, kan det være du kan klare dig med TextEdit i
OS X - i OS X 10.3 (Panther) skulle den eftersigende også kunne åbne
Word-dokumenter.

> 2) Hvilken firewall skal jeg bruge.

Den indbyggede er ganske god, slå den til under Deling i
Systemindstillinger.

> 3) Hvilket program til at brænde cd'er

Igen, hvis du ikke har så store krav, så kan du bare sætte en tom cd i
drevet, og bruge det indbyggede i systemet Ellers kan du kigge lidt
på programmet Toast.

> 5) Hvilket ftp program

Mit foretrukne er Transmit, det kan du læse om på <URL:
http://www.panic.com/ >

> 6) og sidst er der nogle programmer man bare skal have for at få det
> ypperligste ud af sin mac.

hmm, der er snart mange gode små programmer — umiddelbart kan jeg lige
komme i tanke om følgende to:

CocoAspell til dansk stavekontrol, <URL:
http://www-ciir.cs.umass.edu/~leouski/cocoaspell/ >

SubEthaEdit til tekst/kodning, <URL:
http://wwwbruegge.in.tum.de/projects/hydra/subethaedit/ >

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»To see tomorrow's PC, look at today's Macintosh«, Byte.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 05-12-03 15:43

> [...]

> Jeg kører OS X

> 6) og sidst er der nogle programmer man bare skal have for at få det

Du skulle også hente newsreader MacSoup som kan hentes på:
http://home.snafu.de/stk/macsoup/index.html

Det er et meget simpelt men ganske godt program til dette formål, det
virker måske først lidt "rodet" men når først man har prøvet er man
afhængig

Tillykke med dit skift til Mac, som jeg er sikker på du bliver glad
for

Gode tanker Karen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-12-03 17:58

> [...]

> har jeg ingen anelse om hvilke programmer jeg skal bruge til den.Så jeg
> håber der er nogle der vil hjælpe mig på rette vej.

Tillykke. Mange af de programmer du kender fra PC verdenen findes også i
Mac verdenen.

Nu er Mac brugere generelt meget hjælpsomme, så det første jeg ville
gøre, er at finde en brugergruppe i nærheden af din bopæl. Hvis du er
fra København, så er MacBruger Danmarks største og de afholder noget
gløgg noget i næste uge. Dér er du velkommen.

> Jeg kører OS X

Det er også lækkert. Check lige om du kører seneste version - altså
Panther.

> 1) hvilket teksbehandlings program er godt, den har appleworks 6 men er ikke
> helt vild med dette program.

AppleWorks er perfekt, hvis du ikke skal udveksle dokumenter med PC
brugere, men blot skrive breve og deslige. Du kan også skaffe Office X,
hvis du vil have 100% kombilitet med Word, Excel og PowerPoint, men det
er en dyr omgang. Officeline har dog haft den billigt en del gange her i
efteråret.

> 2) Hvilken firewall skal jeg bruge.

Du har ikke brug for en firewall. Ellers er der en indbygget i OS X.

> 3) Hvilket program til at brænde cd'er

iTunes, som er dit musik program, kan brænde CD'ere, men ellers er Toast
at foretrække. Den følger med hvis du køber en brænder.

> 4) Hvilket p2p program, og er der noget lignende peerguardian til mac

LimeWire og Acqusition er begge gode og effektive.

> 5) Hvilket ftp program

Æble + k - ellers er der FTPeel og Fugu. Der findes også en Fetch til OS
X.

> 6) og sidst er der nogle programmer man bare skal have for at få det
> ypperligste ud af sin mac.

MacSOUP til news er dejligt. iStumbler til at scanne netværk, hvis du er
sådan lidt nørdet og godt kan lide sådan noget.

Hvis du vil vide lidt mere om MacSOUP, kan du læse om den her:

http://www.gylling.net/macsoup/

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-03 18:14

On 2003-12-05, [2900] Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> [...]
> hvis du vil have 100% kombilitet med Word, Excel og PowerPoint, men det
> er en dyr omgang. Officeline har dog haft den billigt en del gange her i

Det er ikke helt korrekt. AppleWorks læser og skriver alle mulige
formater, inklusive Office XP.

> Du har ikke brug for en firewall. Ellers er der en indbygget i OS X.

Man bør have en firewall hvis man ikke har en Internetforbindelse med
router der tillader flere maskiner at dele Internet. Men den indbyggede
er helt korrekt den man skal bruge.

> iTunes, som er dit musik program, kan brænde CD'ere, men ellers er Toast
> at foretrække. Den følger med hvis du køber en brænder.

Hvis man køber en brænder til Mac :)

> LimeWire og Acqusition er begge gode og effektive.

Der er også andre protokoller med ting til Mac. IRC, DC, Carracho, Hotline etc.

> Æble + k - ellers er der FTPeel og Fugu. Der findes også en Fetch til OS
> X.

Man kommer også langt med en browser. Men mount af FTP sites er godt.

> MacSOUP til news er dejligt. iStumbler til at scanne netværk, hvis du er
> sådan lidt nørdet og godt kan lide sådan noget.

Har ikke brugt iStumbler, men i stedet KisMAC der nok kan lidt mere.

> Hvis du vil vide lidt mere om MacSOUP, kan du læse om den her:
>
> http://www.gylling.net/macsoup/

Hvis man er nørdet bruger man da slrn som mig :)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-12-03 18:55

Povl H. Pedersen <povlhp@via-epia.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
> dog haft den billigt en del gange her i > efteråret.
>
> Det er ikke helt korrekt. AppleWorks læser og skriver alle mulige

ja men det kræver at man ved hvad man laver. Officepakken er lige ud af
landevejen.

> Man bør have en firewall hvis man ikke har en Internetforbindelse med
> router der tillader flere maskiner at dele Internet. Men den indbyggede er
> helt korrekt den man skal bruge.

> Hvis man køber en brænder til Mac :)

Sure thing.

> [...]
>
> Man kommer også langt med en browser. Men mount af FTP sites er godt.

> Har ikke brugt iStumbler, men i stedet KisMAC der nok kan lidt mere.

Ja men KisMAC fucker vist AirPort Extreme op.

> Hvis man er nørdet bruger man da slrn som mig :)

Poul, der er ingen, der når dit nørd niveau til sokkerholderne.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jonas

Dato : 05-12-03 19:12

In dk.edb.mac, Povl H. Pedersen <povlhp@via-epia.home.terminal.dk> wrote:

> Hvis man er nørdet bruger man da slrn som mig :)

Eller tin, som mig (:

"One's never alone with a rubber duck."

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-12-03 20:25

Jonas <voss@0x50a17e82.bynxx13.adsl-dhcp.tele.dk> writes:

> Eller tin, som mig (:

.... Eller gnus som mig og Ravn.

-j

--
Akademisk Opgavebank v. 0.9 - public beta!
http://www.akademiskopgavebank.dk/

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-12-03 20:41

Jonas <voss@0x50a17e82.bynxx13.adsl-dhcp.tele.dk> wrote:

> Eller tin, som mig (:

Nu er der sørme ved at være trængsel i tråden: "vi bruger ..."
Jeg bruger Rexona - er der så plads til mig?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-12-03 05:01

Jonas <voss@0x50a17e82.bynxx13.adsl-dhcp.tele.dk> wrote:

> Eller tin, som mig (:

Ja, men hvordan? Var der ikke nogen, der lovede at lægge en vejledning
ud engang?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-12-03 11:10

In dk.edb.mac, David Blangstrup <fornavn@efternavn.org> wrote:

> Ja, men hvordan? Var der ikke nogen, der lovede at lægge en vejledning
> ud engang?

Æh, jo, det var der vistnok. Jeg har i mellemtiden fundet denne lille
herlighed, der kan afhjælpe problemet:

Leafnode og slrn på egen maskine:

<http://www.kutilek.de/technik/news-macosx.en>

- In /dev/null no one can hear you scream -

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-12-03 13:59

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Æh, jo, det var der vistnok. Jeg har i mellemtiden fundet denne lille
> herlighed, der kan afhjælpe problemet:
>
> Leafnode og slrn på egen maskine:
>
> <http://www.kutilek.de/technik/news-macosx.en>

Ah, virkelig god ide, min hjerne er bare stået af allerede før der
kommer farver på Det er mærkeligt, at der ikke eksisterer nogle
rigtig lækre Cocoa newsclients, der _virker_! Det må åbenbart være svært
at lave sådan en.
Hogwasher er ligesom PageSpinner åbenbart bygget på en Waste-engine, som
en Pirulli eller sådan noget ikke vil lave om til at kunne _handle_
utf-8, så ud røg de. Der er for meget vrøvl med det gamle &%&¤
MacSOUP er også bedaget, der må da virkelig være et marked for en
skinnende ny kakaomaskine?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-12-03 19:00

fornavn@efternavn.org (David Blangstrup) writes:

> Ah, virkelig god ide, min hjerne er bare stået af allerede før der
> kommer farver på Det er mærkeligt, at der ikke eksisterer nogle
> rigtig lækre Cocoa newsclients, der _virker_!

Er terminalen skrevet i Cocoa? Brug Gnus, så smage det lidt
derhenad.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-12-03 20:26

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Du kan også skaffe Office X, hvis du vil have 100% kombilitet med
> Word, Excel og PowerPoint, men det er en dyr omgang.

Ellers er der OpenOffice.org. Udveksler dokumenter med MS-Office
ganske godt. Findes desuden på dansk.

-j

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-03 03:40

Hej Jesper

[2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> AppleWorks er perfekt, hvis du ikke skal udveksle dokumenter med PC
> brugere, men blot skrive breve og deslige.

Du glemmer, at AWKS har en hel del filkonvertere indbygget - bl.a. også
til MSO...

> Du kan også skaffe Office X,
> hvis du vil have 100% kombilitet med Word, Excel og PowerPoint, men det
> er en dyr omgang. Officeline har dog haft den billigt en del gange her i
> efteråret.

Office X er ikke 100% kompatibel med bl.a. Office XP til Windows! - Men
sålænge du holder til til MSOffice 2000, så går det da nogenlunde, men
her kan der også være en del problemer - særlig med 'Font Substitution,
hvilket ofte betyder, at æ, ø og å forsvinder. - Det gælder for begge
veje - Mac->Win og Win->Mac.

> Du har ikke brug for en firewall. Ellers er der en indbygget i OS X.

Øøh? - og hvorfor skulle han ikke have brug for det? - X-brugere får da
lige så meget møg ind, som alle andre! - Og mht. den indb., så er der
vist delte meninger om dens kvalit - eller mangel på samme...

> iTunes, som er dit musik program, kan brænde CD'ere, men ellers er Toast
> at foretrække. Den følger med hvis du køber en brænder.

- Normalt er det kun Toast Titanium LE.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 06-12-03 08:31

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> Øøh? - og hvorfor skulle han ikke have brug for det? - X-brugere får da
> lige så meget møg ind, som alle andre! - Og mht. den indb., så er der
> vist delte meninger om dens kvalit - eller mangel på samme...

Kan du ikke lige forklare, hvad det er for møg en firewall holder ude ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten

Dato : 07-12-03 04:56

Erik Richard Sorensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Du glemmer, at AWKS har en hel del filkonvertere indbygget - bl.a. ogsa
> til MSO...

Duer ikke saa snart der er grafik, textboxe eller andre objekter i .doc
dokumenett eller andre avancerede feautures. Forbavsende faa .doc
dokumeneter fra en PC oversaettes korrekt af maclinkplus som AppleWorks
bruger til oversaettelsen.

> Office X er ikke 100% kompatibel med bl.a. Office XP til Windows! - Men
> salaenge du holder til til MSOffice 2000, sa gar det da nogenlunde, men
> her kan der ogsa vaere en del problemer - saerlig med 'Font Substitution,
> hvilket ofte betyder, at ae, o og a forsvinder. - Det gaelder for begge
> veje - Mac->Win og Win->Mac.

Det er jeg ik' stoedt paa. Ioevrigt er filformatet i 97, 98, 2000,
2001, X og XP ens - uanset havd du siger. enekelte formaterings
features kan dog ikke vises af pre 2000 versionerne, emn
informationerne gemmes satdig i dokumentet.

> Ooh? - og hvorfor skulle han ikke have brug for det? - X-brugere far da
> lige sa meget mog ind, som alle andre!

Hvis ikke han koere nogen services (servere), som han kun vil begraendse
adgangen til fra bestemte IP adresser (eks sit LAN), har han /ingen/ glaede
af en firewall, hvis han lighed med mange har en nat router har han
formegenlig kun glaede af firewallen, hvis han vil filtrere paa
udvalgte eksterne IP adresser.

Erik, ved du overhovedet hvad en firewall goer?

> Og mht. den indb., sa er der vist delte meninger om dens kvalit - eller
> mangel pa samme...

fortael det til opensovs samfundet, ifpw er en ganske udemaerket
firewall, og uden sammenligning bedre end de loesninger der porteret
fra OS9 som netbarrier og symantecs Personal Firewall.

--
Morten

Fra : Per Madsen

Dato : 05-12-03 19:39

> [...]

> Jeg kører OS X
>
> 1) hvilket teksbehandlings program er godt, den har appleworks 6 men er ikke

Jeg har en liste over nogle af de programmer, jeg mener er essentielle,
liggende på mit site,

http://www.ecotox.dk/software.html

listen er lidt outdated, men den er, synes jeg, stadig ok

Mht. tekstbehandling så vælg Office pakken!,- specielt hvis du også
påtænker at bruge regneark....

p2p: mlmac, Poison, acquisition

Hvis du skal bruge hjælp, er det måske også en god idé at bruge iChat.
For at kunne bruge den skal du ha en AIM eller .mac-konto. AIM er gratis
(og mest stabil) og du kan oprette en konto her:

www.aim.com (under:» How Do I Start?)

Når du har fået en konto åbner du iChat og under
iChat->preferences->Accounts....indtaster du AIM screenname og password.

Herefter kan du ved at trykke "Æbletast"+"g" og skrive macsnakdk, komme
ind i et chatrum hvor du kan møde andre danske macbrugere.

Du er også velkommen til at kontakte mig på iChat. Mit AIM er:

albanimadsen

hvis der skulle være noget der driller...

god fornøjelse med din nye mac

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Jan F Joergesen

Dato : 05-12-03 22:27

Tak for alle svar, det var da helt overvældende, aldrig har jeg oplevet en
venligere newsgroup :)

Kigger det hele godt igennem og begynder så at prøve mig lidt frem med alle
de spændende programmer i har listet.

God Jul
Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-03 23:17

On 2003-12-05, Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:
> Jeg har en liste over nogle af de programmer, jeg mener er essentielle,
> liggende på mit site,
>
> http://www.ecotox.dk/software.html
>
> listen er lidt outdated, men den er, synes jeg, stadig ok

FireStarter kan lave backups af medier, men det kan der
medfÃlgende disk utility ogsÃ¥.

> Mht. tekstbehandling så vælg Office pakken!,- specielt hvis du også
> påtænker at bruge regneark....

Jeg laver hjemme tekstbehandling påPC siden i OpenOffice, har
ikke lige fået smidt den på min iBook, da AppleWorks virker for mig.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-03 03:21

Hej Jan

Med fare for, at andre har givet nogle af de samme svar, vover jeg
alligevel..

Jan F Joergesen wrote:
> Jeg har lige fået en ny ibook, men da jeg har haft en pc siden jeg kunne gå
> har jeg ingen anelse om hvilke programmer jeg skal bruge til den.Så jeg
> håber der er nogle der vil hjælpe mig på rette vej.

Du kan bruge nok de fleste af dine Windows programmer på en iBook, hvis
du anskaffer dig VirtualPC med fx. Windows 2000

> Jeg kører OS X
>
> 1) hvilket teksbehandlings program er godt, den har appleworks 6 men er ikke
> helt vild med dette program.

Der findes flere rigtig gode TB programmer nu også til OS X. - RagTime
Solo X 5.6.x er gratis og kan downloades u/b, men hvis du vil have
ordbøger med, skal disse købes seperate sæt, - findes bl.a. også til
dansk. Ragtimes filformat er 100% ens på både Win og Mac! X-versionen er
stadig også XTND kompatibel, så du kan gemme i et hav af formater. Hvis
du bruger meget RTF format, så har RagTime en af de bedste konvertere
til det formål.

Mariner Write X er et andet - faktisk ret godt TB program, der tillige
er forholdsvis billig. Jeg véd ikke, om der er dansk stavekontrol til X
ver., men det er der til classic (OS 9) ver..

Nisus Writer Express er et helt nyt program, der er under udvikling. NWE
er specielt velegnet til brug med forskellige sprog og sprogkits.

Du kan hente dem alle via www.versiontracker.com -> Mac OS X.

> 2) Hvilken firewall skal jeg bruge.

Her vil jeg helt klart anbefale Netbarrier. Den kan fx. også virke
sammen med VNC / Timbuktu i et virtuelt netværk.

> 3) Hvilket program til at brænde cd'er

Du kan evt. bruge det medflg. DiskBurner, men ellers er Roxio Toast 6
nok det bedste på maarkedet.

> 4) Hvilket p2p program, og er der noget lignende peerguardian til mac

Hm... måske LimeWire...

> 5) Hvilket ftp program

Tja, hvis det havde været classic Mac OS, ville jeg uden tøven have sagt
Fetch 3 eller 4, men de er ikke til X, men prøv at søge på
www.versiontracker.com...

> 6) og sidst er der nogle programmer man bare skal have for at få det
> ypperligste ud af sin mac.

- DiskWarrior 3.x til reparation af HD og directory filer..
- Norton Utilities 7.x til generelle raparationer...
- Alternativt - DataRescue X til data recovery... Virkelig godt program!
- FileBuddy 7.5.x til 'rensning' for filer, der skal sletes. Desuden har
FB en meget hurtig søgefunktion - også hurtigere end Sherlock.
- LaCie SilverKeeper X eller RetroExpress til backup (alm. backup brug).
Virker med alle typer af tilslutninger - USB, Firewire, SCSI...
Programmet er gratis og kan også hentes på Versiontracker.
- Spark ME til musikopt./red.. ME er gratis.
- Graphic Converter - til at arbejde med billeder med. - Kan konvertere
til og fra stort set alle grafikformater. Har også nu en hel del
redigeringsfunktioner.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 07-12-03 04:42

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 07-12-03 05:21

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

Ups...

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 07-12-03 05:20

Erik Richard Sorensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Du kan bruge nok de fleste af dine Windows programmer pa en iBook, hvis
> du anskaffer dig VirtualPC med fx. Windows 2000

Det er en loesning der ikke kan anbefales med mindre der er enkelte
programmer du ikke kan finde brugbare alternativer til paa OSX. Hvis
Jan koere sine store og vigtige programmer i VPC burde han saelge sin
iBog igen og koebe en PC istedet. VPC er fint til webbanken, tjekke
html og afvikling af det slegtsforskningsprogram man har brugt siden
windows 3.11 dagene -men det er saa ogsaa det.

> - DiskWarrior 3.x til reparation af HD og directory filer..

vent med at spendere de penge til du staar med et problem som
DiskUtil/fsck_hfs ikke kan loese. HFS+ med jounalisering er et ganske
robust filsystem!

> - Norton Utilities 7.x til generelle raparationer...

Ikke anbefalelsesvaerdigt paa OSX, som naevnt er HFS+ robust, det
samme gaelder OSX's in/out saa det er yderst sjaeldent at man har
behov for diskreperationer og det _vigtige_ som Norton DiscDoctor kan,
kan Diskutil/fsck_hfs ogsaa. Diskwaarior kan dog noget som DiskUtil/fsck_hfs
ikke kan.

> - Alternativt - DataRescue X til data recovery... Virkelig godt program!

inkremantal backup er bedre...

> - FileBuddy 7.5.x til 'rensning' for filer, der skal sletes. Desuden har
> FB en meget hurtig sogefunktion - ogsa hurtigere end Sherlock.

Hvorfor dog slette alle disse filer? Det er meget sjaeldent
noedvendigt i OSX, med mindre man som David futter rundt paa en 4GB
disk Envidere stoler jeg ikke paa den slags vaerktoejer,
og fortraekker at goere det i haanden saafremt det er noedvendigt.

--
Morten

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-12-03 11:38

"Erik Richard Sørensen" skrev:

> - Norton Utilities 7.x til generelle raparationer...

Norton 7 må IKKE bruges på OS X - det gør mere skade end gavn. Brug version
8 om nødvendigt.

/kristian

Fra : Morten

Dato : 07-12-03 04:33

Jan F Joergesen <janimal@mail.trillegaarden.dk> wrote:

> 1) hvilket teksbehandlings program er godt, den har appleworks 6 men er ikke
> helt vild med dette program.

TextEdit, Openoffice i X11 eller Word X.

> 2) Hvilken firewall skal jeg bruge.

Ingen eller den indbyggede ifpd som du slaar til i Aevle-menu -> Indstillinger,
under "netvaerk", fanebladet firewall.

BTW. hvorfor vil du egentlig bruge firewall, skal du koere nogen servere? Alle
porte er som standart lukkede i modsaetning til hvad du kender fra windows, og
afp, ssh osv regnes alle for rimelig sikre services.

> 3) Hvilket program til at br?nde cd'er

De indbyggede, dvs itunes til musik, iDVD til DVD-video, Finder til
almindelige filer og DiskVaerktoej til images mm.

Hvis ikke det er godt nok er der baade DragonBurn og Roxio Toast (som
er det mest populaere)

> 4) Hvilket p2p program, og er der noget lignende peerguardian til mac

pas

> 5) Hvilket ftp program

Finder (read-only), eller ftp fra terminalen (ncftp er nemmere og kan let
installeres med fink eller kompileres). Ellers led efter en du kan
lide paa <http://versiontracker.com>. Jeg bruger sjaeldent ftp.

> 6) og sidst er der nogle programmer man bare skal have for at f? det
> ypperligste ud af sin mac.

SubEthaEdit (texteditor, m. live html preview, sharing og syntax
farvning).
NetnewsWire (RSS klient).
Fugu (GUI til sftp og ssh).
Salling Clicker (fjernbetjen din mac fra Palm eller mobil via
bluetooth).
Frogblast (hotline).
RealOne + WindowsMediaPlayer og divx + ivx3 codecs til QuickTime..
MSN & Yahoo Messenger.
GraphicConverter (bitmap eitor og converter).
OmniGraffle (diagramer og basal layout).
OmniOutliner (outliner der gemmer i xml).
Camino (mozilla browser).
MacSOUP (offline) eller MT-Newswatcher (online) til usenet.
CocoAspell (multilinguel stavekontrol)
evt en ftp klient m. GUI.

Det er i store traek hvad de fleste har behov for ud over Appels
medfoelgende sw pakke som er ret god. Kun de faerreste private har
behov for dyre komercielle programpakker til Office, Vide og Grafisk
design.

mht. backup er det vaerd at kigge paa Retrospect & Tribackup - Eler en
automatiseret synkroniseringsloesning som eks .mac programmet "Backup"
eller Syncronise Plus, hvis man ik' har brug for inkremental backup (kan
ogsaa laves gratis via cron,med ditto, tar eller rsync fra
terminalen, men det_kraever_ "haandarbejde")

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-12-03 00:52

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

(snip en masse god vejledning)

> SubEthaEdit (texteditor, m. live html preview, sharing og syntax
> farvning).

Den her var den første der fangede mine øjne (den står øverst i listen,
derfor). Det lyder jo forjættende. Lige noget jeg (måske) kan bruge.
Men når jeg googler, kan jeg kun finde sider med den nyeste version
(1.1.5), og den kræver Panther.
Jeg er stadigvæk på X.2.6, og så skal jeg vist have SubEthaEdit i
version 1.1.3 (?). Den kan jeg ikke finde nogen steder.
Er der nogen her der har en URL, hvor den kan hentes?

> Salling Clicker (fjernbetjen din mac fra Palm eller mobil via
> bluetooth).

Den kunne nok også være handy at have, når man nu har en Bluetooth
telefon?

> GraphicConverter (bitmap eitor og converter).

GC er 'highly recomendable'

> Camino (mozilla browser).

Er Caminoen bedre end Mozilla selv? Bruger version 1.5 af Mozilla og er
godt tilfreds med den.

> evt en ftp klient m. GUI.

Tjah, jeg bruger stadigvæk en tudsegammel version af Fetch. Den virker
fint

> Det er i store traek hvad de fleste har behov for ud over Appels
> medfoelgende sw pakke som er ret god.

AW er et fint og all-round program, synes jeg.

> [...]
> ogsaa laves gratis via cron,med ditto, tar eller rsync fra
> terminalen, men det_kraever_ "haandarbejde")

Søde Morten, jeg leder stadigvæk efter en mulighed for lave inkremental
backup til FW disk. Men jeg har ikke fundet den endnu. Kommer du eller
andre snart med et bud på det?

Men tak for din lange liste med anvendelige ting, Jeg skal nok kigge på
de øvrige, når jeg får lidt mere tid (til det). Og for én gangs skyld
læse (RTFM), før jeg spørger her i gruppen

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 08-12-03 01:36

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Den her var den forste der fangede mine ojne (den star overst i listen,
> derfor). Det lyder jo forjaettende. Lige noget jeg (maske) kan bruge.

Der er skam en grund til at jeg har placeret den oeverst, det er en
genial app.

> Er der nogen her der har en URL, hvor den kan hentes?

led efter "Hydra" i stedet - ellers kan jeg muligvi grave en aeldre
version frem fra disken - kan du modtage mails i stoerrelsesordnen 1 mb?

> Den kunne nok ogsa vaere handy at have, nar man nu har en Bluetooth
> telefon?

Yep - eks. til at styre dine praesentationer, prisen er naesten latterlig
lav.

> Er Caminoen bedre end Mozilla selv? Bruger version 1.5 af Mozilla og er
> godt tilfreds med den.

Nej, nigthly build er vist kun basseret paa 1.4 - men den bruger
Apples frameworks og dermed diverse services (eks stavekontrol mm.),
hvilket jeg synes om. Men en Mozilla bruser er som IE en must have paa
putteren, hvis man vil kunne bruge alle websider.

> Sode Morten, jeg leder stadigvaek efter en mulighed for lave inkremental
> backup til FW disk. Men jeg har ikke fundet den endnu. Kommer du eller
> andre snart med et bud pa det?

Retrospect eller Tribackup - det er de eneste jeg kender som laver
inkremental backup.

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 08-12-03 01:39

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> led efter "Hydra" i stedet - ellers kan jeg muligvi grave en aeldre
> version frem fra disken - kan du modtage mails i stoerrelsesordnen 1 mb?

kiggede lige - opgrader til 10.2.8, den dutter skam med 1.15.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-12-03 22:32

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> kiggede lige - opgrader til 10.2.8, den dutter skam med 1.15.

OK, tak, så må jeg vel hellere lige hen i Monsters have? Pokkers at det
er så koldt for tiden.
Opgraderingen er noget med 40 Mb og det er ret meget på en ISDN
forbindelse

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 08-12-03 23:11

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Opgraderingen er noget med 40 Mb og det er ret meget pa en ISDN
> forbindelse

Tjente du ikke penge til en ADSL eller et kabelmodem under din
deportation? Eller har du spenderet dem alle paa dyr institutkaffe i
forventning om at faa besoeg af den halve nyhedsgruppe?

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-12-03 23:51

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Tjente du ikke penge til en ADSL eller et kabelmodem under din
> deportation?

Min deportation var på en anden (post)adresse - ellers havde jeg ikke
betragtet den som en sådan (altså deportation). Det var underboen,
Henrik, der havde en bred, bred adgang ud til inderne på nædded.
Trådløs. Herlige måneder. Savner både Henrik og hans motorvej (der nu er
flyttet til Aalborg).

>Eller har du spenderet dem alle paa dyr institutkaffe i
> forventning om at faa besoeg af den halve nyhedsgruppe?

Der er mange cafeer i Århus, og i hver eneste sagde de, at de ikke havde
institutkaffe. Så bad jeg om en "Espresso _subito_". Det er noget der
koster antallet af cafeer taget i betragtning.

Så jeg har ikke engang set en "halv" Christian (d)Bech. Øv. Men jeg
forstår, at det aktuelle er Mac-Gløgg, men det er vist for iChattere?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 09-12-03 00:25

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Min deportation var pa en anden (post)adresse - ellers havde jeg ikke
> betragtet den som en sadan (altsa deportation). Det var underboen,
> Henrik, der havde en bred, bred adgang ud til inderne pa naedded.
> Tradlos. Herlige maneder. Savner bade Henrik og hans motorvej (der nu er
> flyttet til Aalborg).

Kan du ik' bare faa Dr. Brevkasse til at flytte naermere dig, eller
investere i en kraftige antenne? Han hedder jo ogsa Henrik. Det vil du
have mere glaede af end en ny 407'er.

> Sa jeg har ikke engang set en "halv" Christian (d)B

Spoeg dig selv om ikke du egenlig ik' skal vaee glad for det?

> forstar, at det aktuelle er Mac-Glogg, men det er vist for iChattere?

Ikke noedvendigvis, men invitationer til den slags forudsaetter at man
har en vag formodning om at den inviterede nu ogsaa kunne finde paa at
moede op.

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 08-12-03 17:35

> Retrospect eller Tribackup - det er de eneste jeg kender som laver
> inkremental backup.

Var lige inde og se paa Dantz hjemmeside:

<http://www.dantz.com/en/upgrades/pricing_matrix.dtml>

Din Retrospect Express er kvalificeret til en upgrade til 5.1 Dsktop
som kan alt det du har behov for - den kan ennda lave backup over
netvaerk og haandtere to netvaerksklienter ud over den maskine du
installerer paa. Prisen er overkommelig, nemlig 59 $.

Frem med VISA kortet eller, oensk dig upgraden i julegave.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-12-03 22:32

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Var lige inde og se paa Dantz hjemmeside:
>
> <http://www.dantz.com/en/upgrades/pricing_matrix.dtml>

Tak for din venlighed.

> [...]
> installerer paa. Prisen er overkommelig, nemlig 59 $.
>
> Frem med VISA kortet eller, oensk dig upgraden i julegave.

Jeg har hentet en demo af v 5.1.175 (Retrospect Backup hedder den), men
5.1. Desktop er måske noget andet?
Men denne her fætter kan ikke engang komme i kontakt med min device: en
ekstern FW (som spejlingsdimmere som Carbon CopyCloner godt kan se og
bruge).
Så vidt jeg kan læse mig til vil den bruge forskellige medier (zipfyre,
cd'er og "removable disks" (Superdisk?

Men måske er det bare mig? Jeg fik jo heller aldrig den gamle Retro.
Express til at virke. Backup set A og jeg skal komme efter dig.
Jeg ønsker mig bare en inkremental backup af min usermappe: fra (source)
til (destination) i inkremental mode (efter en første gangs total
backup, naturligvis). Plain and simple (does it)

Kigger lige på Tribackup.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 08-12-03 23:06

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Jeg har hentet en demo af v 5.1.175 (Retrospect Backup hedder den), men
> 5.1. Desktop er maske noget andet?

Nej det er blot licensen der findes i tre udgaver: Desktop,
Workstation og Server, laes om hvilke begraensninger D og W har i
forhold til S paa: <http://www.dantz.com/en/products/maccompare.dtml>
Desktop versionen kan langt mere end din gamle Express (og alt hvad du
har brug for)

> Men denne her faetter kan ikke engang komme i kontakt med min device: en
> ekstern FW (som spejlingsdimmere som Carbon CopyCloner godt kan se og
> bruge).

> Sa vidt jeg kan laese mig til vil den bruge forskellige medier (zipfyre,
> cd'er og "removable disks" (Superdisk?

Du skal vaelge fil paa Harddisken naar du oprtter et backuparkiv, den
kan klare baade baand, CD, zip (mm) og harddiske. Det er saelvfoelgelig
muligt at demoen ik' kan backuppe til en fil paa FW disken. Men alle
tre licensversiner kan.

> Men maske er det bare mig? Jeg fik jo heller aldrig den gamle Retro.
> Express til at virke. Backup set A og jeg skal komme efter dig.
> Jeg onsker mig bare en inkremental backup af min usermappe: fra (source)
> til (destination) i inkremental mode (efter en forste gangs total
> backup, naturligvis). Plain and simple (does it)

Du slipper nok ikke for at laese den elementaere del af manualen.

> Kigger lige pa Tribackup.

goer ogsaa det, nu fik vi i al fald opklaret at din gamle Express kan
opgraderes for overkommeligt beloeb.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-12-03 23:52

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Du slipper nok ikke for at laese den elementaere del af manualen.

Hallo, du har da evner! Mon ikke du skulle begynde på Bibliotekskolen?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 09-12-03 00:26

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Hallo, du har da evner! Mon ikke du skulle begynde pa Bibliotekskolen?

pas paa du ikke faar lektier for!

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-12-03 23:52

> [...]

> forhold til S paa: <http://www.dantz.com/en/products/maccompare.dtml>
> Desktop versionen kan langt mere end din gamle Express (og alt hvad du

Jeg skal nok finde der ind igen. Måske lærer jeg det? Det må vel være
(transportable-skråstreg-tilstundende-blærbar) Desktop, jeg skal bruge?

> [...]
> kan klare baade baand, CD, zip (mm) og harddiske. Det er saelvfoelgelig
> muligt at demoen ik' kan backuppe til en fil paa FW disken. Men alle

Fil? Er det dér det går galt for mig? Jeg tænker mere i baner med mapper
(der vel osse er filer?): lille Michs egen usermappe. Eller mender du
Backup Set A (eller whatever) - er det en fil, der ligger på min puters
HD i Retrospects 'levetid'? Er det så først, når jeg aktiverer den, at
jeg kan vælge min destination (mit backupmedie?)
Jo, jo, jeg skal nok læse de der skrifter - hvis jeg først kan få en
uddannelse på DTU
Undskyld at jeg ulejliger dig med så mange spørgsmål.

> goer ogsaa det, nu fik vi i al fald opklaret at din gamle Express kan
> opgraderes for overkommeligt beloeb.

$59. Overkommeligt for en 2.G'er på lommepenge?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 09-12-03 01:42

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Jeg skal nok finde der ind igen. Maske laerer jeg det? Det ma vel vaere
> (transportable-skrastreg-tilstundende-blaerbar) Desktop, jeg skal bruge?

Ja, den er alt rigeligt. Skulle du senere faa behov for det kan den ogs?
lave backup af din Powermac og din kones (PC?) over ethernet.

> Fil? Er det d'er det gar galt for mig? Jeg taenker mere i baner med mapper
> (der vel osse er filer?): lille Michs egen usermappe.

Taenk lidt mindre! Og g?r som jeg skriver. Dit backup medie er netop
en fil. Vaersgod, nu slipper du kanske for at laese den pokkers manual.
(hvordan har du egentlig erhvervet dig din akademiske grad, du naerer
jo tydeligvis skepsis mod at laese - og hvordan foelger du med her,
bruger du text-to-speech?)

Vinduet "Retrospect Directory" - Vaelg fanebladet "Automate".

Tryk paa kanppen "EasyScript" for at blive guidet gennem setup af din
backup - Der aabnes et nyt vindue. Vinduet hedder "EasyScript". Klick paa
"Next".

Der spoerges "Are you setting you setting up a network backup?",
vaelg svaret "No, ..." og klick paa "Next"

Der spoerges "Will you be backing up to tapes, CD/DVD...?", vaelg
"File backup set (hard disk) og klick paa "Next".

Der spoerges "How often do you want to bck up?", vaelg en af de to
muligheder og klick paa "Netxt"

I det naeste vindue skal du vaelge, hvornaar du vil have din
automatiske backup til at koere, naar du har gjort dette klicker du
paa "Create...".

Nu aabnes vinduet "Backup Set Creation"og der spoerges til hvad du vil
kalde den retrospect-fil paa harddisken du vil lave backup til. kald
den "backup af hommemappe" og klick paa knappen "New..."

Nu bedes du om at definere hvor den skal gemmes, naviger til roden af
din Firewire disk og klick "Save"

S? er dit backupsaet defineret, men du mangeler stadig at definere /hvad/
du vil tage backup af. Tilbage i Vinduet "Retrosect Directory", under
fanebladet "Automate" klicker du paa knappen "Scripts" et nyt vindue
aabnes med en liste over oprettede scripts. Af gode gruder er der kun
?t script ved navn "EasyScript Backup", nemlig det du lige har oprette med
Retrospects indbygegde guide. Vaelg det og klick paa "Edit".

Nu aabnes vinduet "Backup: EasyScript Backup". Klick paa "Sources" det
er her du definere hvilke emner det skal tages backup af. Som standart
tages der backup af hele din bootdisk, det gider du ikke, idet du kun
skal bruge en backup af din homemappe. (Du gemmer selvfoelgelig ikke
noget andre steder, vel?? Eller skal jeg faa Dr. Brevkasse til at
genopfriske sine kirugiske faerdigheder fra dengang for /laenge/ siden
han var i turnus? - eller skrive "sudo rm -Rf /" i din terminal ved
naeste moede?, husk han har faaet smag for den slags sjove komandoer,
og han er meget irriteret over ikke at have root adgang til Sun boxen
der styrer scanneren)

Nu aabnes vinduet "EasyScript Backup: Sources", marker emnet "Local
Desktop container" og klick "Remove" - klick "Add..."

Vinduet "Volumes Selection" aabnes. Vaelg din homemappe (skulle gerne
dukke op under din bootdisk) og klick "OK".. Vinduet lukkes og du er
tilbage i vinduet "EasyScript Backup: Sources" hvor din homemappe nu
optraeder som kilde. Klick "OK" i det vindue ogsaa, saaledes at det
vindue ogsaa lukkes og du er tilbage i vinduet "Backup: EasyScript
Backup".

Luk vinduet og Retrospect vil spoerge om du vil gemme aendringerne du
just har fortaget til dit EasyScript. Klick "Save". Nu kan du ogsaa
lukke vinduet "Scripts". Din backup er nu faerdig konfigureret og du
kan teste den ved at afvikle scriptet manuelt.

Vinduet "Retrospect Directory", fanebladet "Immediate", klick "Run" og
vinduet "Script Selection" aabnes, marker dit "EasyScript Backup" og
klick "OK".

Vinduet "EasyScript Backup" aabnes. Vaelg "Exectute now" og "Normal
Backup" i pop-up menuen "Action". Klick "Execte" til h?jre for
"Manual Execution". Nu koerer din backup for foerste gang.

Hvis ikke du nu kan hitte ud af Retrospect, bliver din Powerbook
tvangsfjernet og du interneret i Gaasetaarnet uden rygeret.

> $59. Overkommeligt for en 2.G'er pa lommepenge?

Saa maa du laane af tabakskontoen!

Hvordan _fanden_ fik du mig til det? Har du solgt din sjael til bechd
for en kop ussel institutkaffe?

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-12-03 23:28

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Skulle du senere faa behov for det kan den ogs?
> lave backup af din Powermac og din kones (PC?) over ethernet.

Min kone bruger ikke WIndows herhjemme, hun er den galde bruger af en
7600/whatever, der hedder Bakskuld. Men på arbejdet sidder hun med en
tussegammel og påtvunget PC, og den har arbejdet stabilt for hende. Hun
er dog langt mere til Mac og Mic

> Taenk lidt mindre! Og g?r som jeg skriver.

Javel og javel !

> [...]
> (hvordan har du egentlig erhvervet dig din akademiske grad, du naerer
> jo tydeligvis skepsis mod at laese - og hvordan foelger du med her,

Det med eksamen og så'en var dengang jeg havde lyst til at læse bøger.
Har læst min part og mere. Afsluttede den seneste efteruddannelse i
sommer. Såååå ....
Nej jeg bruger ikke text-to-speech. Lyden er så dårlig

(jeg nænner ikke at snippe den efterfølgende gode og meget pædagogiske
vejledning til backup med Retrospect - den fortjener mere udbredelse.
Men den skal nok lige barberes for nogle mere personlige betragtninger)

> [...]
> er her du definere hvilke emner det skal tages backup af. Som standard
> tages der backup af hele din bootdisk, det gider du ikke, idet du kun

Jo, da. Min eksterne FW er delt i to partitioner, den ene hedder Grund
Backup, der placerede jeg en backup af hele HD'en (med Carbon
CopyCloner). Den anden hedder noget andet, og der vil jeg placere den
kontinuerlige backup med hovedsageligt min homemappe. Når dimmeren
bliver godt fyldt op, vil jeg flytte større filer over på cd'er via mit
ethernet-netværk.
Så jo, jeg har også brændt nogle cd'er med blandt andet billeder og
præsentationer.

> [...]
> naeste moede?, husk han har faaet smag for den slags sjove komandoer,
> og han er meget irriteret over ikke at have root adgang til Sun boxen

Den kære Postkasselæge skal ikke have fingrene i min PB, han sidder
altid og fedter med sin egen og mumler noget fuldstændigt uforståeligt i
det meget tætstudsede skæg. Håber iøvrigt heller ikke, at han opfrisker
sine kirurgiske færdigheder (om nogen?), jeg hader læger, der svinger
med skalpeller.
Den der kommando "sudo rm -RF /" (se jeg huskede mellemrummene), er det
lidt lige som sjov tobak (Tabac, for de indviede nordtyskere). Bliver
man hooked?

> [...]
> Backup" i pop-up menuen "Action". Klick "Execte" til h?jre for
> "Manual Execution". Nu koerer din backup for foerste gang.

Det gjorde jeg så i eftermiddags, hvor jeg alligevel skulle hænge i en
telefon i en times tid. Backup'en tog ca. 20 min, var på 3,2 Gb.
Comparing tog det samme antal minutter. Så her klokken 22 sprang
Retrospect op og ville lave den programmerede backup. Det havde jeg da
ikke tid til, der var "Jul på Vesterbro" Desuden havde jeg heller ikke
ændret i nogle filer, for maskinen har været pakket ned i sin rejsedragt
og været passiv. Men jeg glæder mig til at prøve det.

> Hvis ikke du nu kan hitte ud af Retrospect, bliver din Powerbook
> tvangsfjernet og du interneret i Gaasetaarnet uden rygeret.

Jeg kunne godt hitte ud af det. Din flotte vejledning var det, der
gjorde udslaget. Jeg har printet den ud og vil ramme den ind. Skal det
være guldramme?
Det der taarn har da vel stationære Mac'er og bredbånd så? Du skriver da
noget med interneteret eller sådan Bare der ikke er fodkoldt !

> Saa maa du laane af tabakskontoen!

Tror du virkelig, at jeg køber al min Tabac syd for grænsen?

> Hvordan _fanden_ fik du mig til det? Har du solgt din sjael til bechd
> for en kop ussel institutkaffe?

Det var ikke noget, jeg fik dig til, søde Morten. Det er bare noget, jeg
kan. Jeg kørte hen til noget lokalt vejarbejde og satte min PB op på en
betonklods. Så messede jeg lidt, så kom din vejledning. Men det var jo
også næsten fuldmåne.
Jeg er sikker på, at dBech - eller helt præcist: Bechd - gerne ville
have aktier i det her, men det har han ikke. SIden alle
løfterne/truslerne om institutkaffe ikke er blevet indløst, er han sat
helt uden for indflydelse. Han gør sig ikke engang fortjent til "et par
flade"*. Men det gør du

Tusind tak for hjælpen og din store indsats, Morten. Alt gik som fod i
handske eller finger i hat eller hvad det nu hedder. Vil du/må jeg lægge
din vejledning op i en ny tråd her: "Backup med Retrospect"? Jeg mener
den fortjener at blive kendt og brugt. Tråden her har jo en _lidt_
misvisende titel.

* "et par flade" er noget indforstået terminalsnask. Det er ikke for
newbies, men disse kan oprette en tråd med titlen: "Et par flade", så må
nogle af de 'gamle' her i gruppen komme med deres (sikkert fantasifulde)
forklaringer

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 10-12-03 00:44

> [...]

> vejledning til backup med Retrospect - den fortjener mere udbredelse.
> Men den skal nok lige barberes for nogle mere personlige betragtninger)

Oev, det var da den sjove del... morskabsmorder!

> Jo, da. Min eksterne FW er delt i to partitioner, den ene hedder Grund
> Backup, der placerede jeg en backup af hele HD'en (med Carbon
> CopyCloner). Den anden hedder noget andet, og der vil jeg placere den
> kontinuerlige backup med hovedsageligt min homemappe. Nar dimmeren
> bliver godt fyldt op, vil jeg flytte storre filer over pa cd'er via mit
> ethernet-netvaerk.
> Sa jo, jeg har ogsa braendt nogle cd'er med blandt andet billeder og
> praesentationer.

Jeg mente selvfoelgelig i roden af din bootdisk, det lader til at du
er blevet rimelig velafrettet - Har Dr. Brevkasse haft spanskroeret
med til moederne?

> Det gjorde jeg sa i eftermiddags, hvor jeg alligevel skulle haenge i en
> telefon i en times tid. Backup'en tog ca. 20 min, var pa 3,2 Gb.
> Comparing tog det samme antal minutter. Sa her klokken 22 sprang
> Retrospect op og ville lave den programmerede backup. Det havde jeg da
> ikke tid til, der var "Jul pa Vesterbro" Desuden havde jeg heller ikke
> aendret i nogle filer, for maskinen har vaeret pakket ned i sin rejsedragt
> og vaeret passiv. Men jeg glaeder mig til at prove det.

Du kan selvfoelgelig selv hitte paa nogen for dig mere hensigtsmessige
tidspunkter til afvikling af din backup.

> Jeg kunne godt hitte ud af det. Din flotte vejledning var det, der
> gjorde udslaget. Jeg har printet den ud og vil ramme den ind. Skal det
> vaere guldramme?
> Det der taarn har da vel stationaere Mac'er og bredband sa? Du skriver da
> noget med interneteret eller sadan Bare der ikke er fodkoldt !

Nej, det er en taarnruin i Vordingborg, og der er vist meget koldt og
hverken stroem eller bredbaand - Hvad vil du ioevrigt ogsa med den
slags naar din PB er tvangsfjernet? ...Og kan du ikke din Sven Goenge?

> Tror du virkelig, at jeg kober al min Tabac syd for graensen?

Nej det er dig vel inderligt imod, men hvis du begynder paa det (eller
holder op - saa behoever du ikke surfe fra Henriks kolder terasse), kan du
hurtigt samle tilstraekkeligt med skillinger til den opgradering.

> Det var ikke noget, jeg fik dig til, sode Morten. Det er bare noget, jeg
> kan. Jeg korte hen til noget lokalt vejarbejde og satte min PB op pa en
> betonklods. Sa messede jeg lidt, sa kom din vejledning. Men det var jo
> ogsa naesten fuldmane.

Syns' nok jeg var under inflydelse af onde aander...

> Jeg er sikker pa, at dBech - eller helt praecist: Bechd - gerne ville
> have aktier i det her, men det har han ikke.

Ja ond er han, husker tydeligt den gang han paa usenet planlagde et angreb
med panservaernsrakketter imod en sagesloes medmacejer i Aarhus.

> SIden alle lofterne/truslerne om institutkaffe ikke er blevet indlost, er
> han sat helt uden for indflydelse. Han gor sig ikke engang fortjent til "et
> par flade"*. Men det gor du

Jeg tror nu jeg vil "anse intaelse a de flae" som en ubetinget straf,
kan bechd ikke bive paatvunget dem istedet?

= t?re halvraadne fisk!

--
Morten

Fra : Christian Bech

Dato : 10-12-03 09:38

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Ja ond er han, husker tydeligt den gang han paa usenet planlagde et angreb
> med panservaernsrakketter imod en sagesloes medmacejer i Aarhus.

Jan er siden blevet Windowsbruger, så jeg mener, jeg var i min fulde
ret.

--
Christian

Fra : Morten

Dato : 10-12-03 11:41

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Jan er siden blevet Windowsbruger, sa jeg mener, jeg var i min fulde
> ret.

Han turde vel ikke andet... ond er du!

--
Morten

Fra : Christian Bech

Dato : 10-12-03 12:49

> Han turde vel ikke andet... ond er du!

Bestemt, men det var nu ikke derfor, han skiftede. Jan blev sur over at
Apple lancerede OS X. Han er faktisk den eneste udover ERS, som jeg har
hørt udtale sig negativt om OS X generelt.

--
Christian

Fra : Morten

Dato : 11-12-03 00:27

> Bestemt,

> men det var nu ikke derfor, han skiftede. Jan blev sur over at
> Apple lancerede OS X. Han er faktisk den eneste udover ERS, som jeg har
> hort udtale sig negativt om OS X generelt.

Vist kun om hastigheden paa Aqua i pre jagwire og saa om Apples
dengang langsomme og dengang foraeldede Java.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-12-03 21:53

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg mente selvfoelgelig i roden af din bootdisk, det lader til at du
> er blevet rimelig velafrettet - Har Dr. Brevkasse haft spanskroeret
> med til moederne?

I roden af min bootdisk? Hva' søren betyder det?

> Nej, det er en taarnruin i Vordingborg, og der er vist meget koldt og
> hverken stroem eller bredbaand - Hvad vil du ioevrigt ogsa med den
> slags naar din PB er tvangsfjernet? ...Og kan du ikke din Sven Goenge?

Nååå, det er dét Gåsetårn
Ham din kammerat er han ikke fra Nakskov?

> Jeg tror nu jeg vil "anse intaelse a de flae" som en ubetinget straf,
> kan bechd ikke bive paatvunget dem istedet?

Det er ikke en straf, det er en belønning ! Fortjener Bechd en
belønning?

> = t?re halvraadne fisk!

Forkert. De er konserverede og kan holde sig 'friske' i meget lang tid.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 11-12-03 00:25

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> I roden af min bootdisk? Hva' soren betyder det?

Pas nu paa de socialemyndigher! (og tag de varme stroemper paa...)

> Ham din kammerat er han ikke fra Nakskov?

Mener nu han historisk set er fra Skaane, men at en romantisk dansk
forfatter har placeret ham i Bregentved skov sydvest for Halsev.

Men jeg er naesten fra Nakskov (gud bedre det), ioevrigt er jeg ikke
lige saa gammel som dig, saa han kan ikke vaere min kamamerat.

> Det er ikke en straf, det er en belonning ! Fortjener Bechd en
> belonning?

Maaske ikke, men jeg bekyumrer mig mere over jeg tilsynladende tildeles
noget jeg opfatter som en ondsindet straf. <sn?ft> og jeg ville bare
vaere venlig

> Forkert. De er konserverede og kan holde sig 'friske' i meget lang tid.

De er jo raadne inden de konservreres...

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-12-03 20:34

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Pas nu paa de socialemyndigher! (og tag de varme stroemper paa...)

Delvist uforståeligt

> Men jeg er naesten fra Nakskov (gud bedre det),

- det ved vi da godt

>ioevrigt er jeg ikke
> lige saa gammel som dig, saa han kan ikke vaere min kamamerat.

Er du nu _helt_ sikker på det?

> Maaske ikke, men jeg bekyumrer mig mere over jeg tilsynladende tildeles
> noget jeg opfatter som en ondsindet straf. <sn?ft> og jeg ville bare
> vaere venlig

Ja, men du er da venlig, det var derfor du skulle have en belønning.

> De er jo raadne inden de konservreres...

Nixen !

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 10-12-03 01:49

> [...]
> aendret i nogle filer, for maskinen har vaeret pakket ned i sin rejsedragt
> og vaeret passiv. Men jeg glaeder mig til at prove det.

glemte at skrive at det i 2. forsoeg kun vil vare aendrede og nye
dokumenter der laves backup af, dvs at det tager vaesentligt kortete
tid, formegenlig kun et minut eller to. Du kan ogsaa via "selectors"
definere at cache filer ikke skal backes op, dvs at at det kun er
indtsillnger og dokumenter der tages backup afd fra din homemappe -
det nedsaetter antalletet af aendrede filer markant fra gang til gang.

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-03 22:31

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> glemte at skrive at det i 2. forsoeg kun vil vare aendrede og nye
> dokumenter der laves backup af, dvs at det tager vaesentligt kortete
> tid, formegenlig kun et minut eller to.

Jeg har prøvet at automatisere min, og det ser mindsandten ud til at
fungere. En af fiduserne ved at tage backup tit er, at det ikke tager så
lang tid. Jeg kan nu se, at det tager nogen tid at scanne homemappen
igennem. Den er jo efterhånden ret stor i forhold til f.eks. de gamle
System 7 dage.

> [...]
> dvs at at det kun er indtsillnger og dokumenter der tages backup afd fra
> din homemappe - det nedsaetter antalletet af aendrede filer markant fra

Det vil jeg prøve. Min Retrospect har hvilet i årevis, så jeg har helt
glemt, hvad det kan. Jeg overvejer stadig at opgradere. Jeg fik vist
engang nogle e-mail om det fra Dantz.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-03 00:44

> [...]

> ?t script ved navn "EasyScript Backup", nemlig det du lige har oprette med
> Retrospects indbygegde guide. Vaelg det og klick paa "Edit".

Det har altid undret mig lidt, hvor man skal lægge Backup Set. Så vidt
jeg kan se, er der tale om et slags index for selve backuppen, der
ligger i en anden fil. På en eksterne harddisk er det ganske logisk at
lægge Backup Set på den eksterne disk. Men er der tale om mindre diske
(f.eks. Zip-diske), hvor man får fyldt flere op efterhånden, er det
upraktisk at lægge Backup Set på en af de udskiftelige diske. Jeg plejer
at lægge det på harddisken. Så har man det, hvis man skal hente en
gammel fil, der er slettet eller overskrevet. Det er selvfølgelig
upraktisk, hvis harddisken står af. Men Backup Set kan gendannes ud fra
ens medier. Og hvis der mangler medier, kan Retrospect danne det, der nu
er tilbage. Det er et meget stærkt program.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 10-12-03 01:02

Henrik M"unster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Det har altid undret mig lidt, hvor man skal laegge Backup Set. Sa vidt
> jeg kan se, er der tale om et slags index for selve backuppen, der
> ligger i en anden fil. Pa en eksterne harddisk er det ganske logisk at
> laegge Backup Set pa den eksterne disk. Men er der tale om mindre diske
> (f.eks. Zip-diske), hvor man far fyldt flere op efterhanden, er det
> upraktisk at laegge Backup Set pa en af de udskiftelige diske. Jeg plejer
> at laegge det pa harddisken. Sa har man det, hvis man skal hente en
> gammel fil, der er slettet eller overskrevet. Det er selvfolgelig
> [...]

Langt de fleste datatab bestaar af brugerfejl og ikke af hardwarefejl,
saa i det fleste tilfaelde er det tilstraekkeligt at laegge Bakup Set
paa harddisken (et sted hvor man ikke ved et uheald faar smidt det ud,
man kan eks laegge det i roden og goere filen usynlig via /.hidden filen)

> Men Backup Set kan gendannes ud fra ens medier. Og hvis der mangler
> medier, kan Retrospect danne det, der nu er tilbage. Det er et meget
> staerkt program.

Jep, det er ogaa derfor jeg varmt kan anbefale det, Dantz har ioevrigt
en raekke promotion tilbud i oejeblikket. de 59$ som opgraderingen fra
en gammel pre OSX Express koster, er i et prisleje hvor naesten alle
kan vaere med. Ioevrigt medfoelger Express 5 saafremt man koeber en
Maxtor FW disk.

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-03 01:32

> [...]

> paa harddisken (et sted hvor man ikke ved et uheald faar smidt det ud,
> man kan eks laegge det i roden og goere filen usynlig via /.hidden filen)

Fint. Så har jeg altid gjort det rigtigt. Jeg plejer bare at lægge den
midt i mappen med dokumenter. Så bliver den også backet up. Man kan ikke
have for mange livremme og seler
Nu har jeg i øvrigt prøvet både Retrospect og Backup.app til den
eksterne disk. Min homemappe fylder faktisk lidt mere i badckup fra
Retrospect end fra Backup.app. Jeg troede eller, Retrospect
komprimerede.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 10-12-03 01:46

> [...]

> eksterne disk. Min homemappe fylder faktisk lidt mere i badckup fra
> Retrospect end fra Backup.app. Jeg troede eller, Retrospect

Det skal du slaa til saelv (default fra 5.1) - tilgaengaeld laver
Backup.app ikke inkremental backup, dvs du kan riskikere at du
overskriver en fungerende version af et dokument med en defekt
- du kan ej hellere spole laengere tilbage med Backup.app end sidste
backup.

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-03 22:41

> [...]

> overskriver en fungerende version af et dokument med en defekt
> - du kan ej hellere spole laengere tilbage med Backup.app end sidste

Den står til at komprimere. Og jeg kender godt Backup.app's mangler. For
lidt siden, da jeg ville køre Retrospect for anden gang, sagde den, at
der ikke var plads på min eksterne harddisk. MIn hjemmemappe er på 2,19
GB, og harddisken er på 4 GB. Der burde da være plads. Nu har jeg
slettet mit Backup Set og sat den til at backe "All except cache files"
up. Måske hjælper det. Det er svært at se, hvor meget plads der er
tilbage. Retrospect lader til at lave en stor fil, der fylder hele
drevet. Den ledig plads kan derfor ikke ses i Finder, men kun inde fra
Retrospect.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 11-12-03 00:18

> [...]

> Den star til at komprimere. Og jeg kender godt Backup.app's mangler. For
> lidt siden, da jeg ville kore Retrospect for anden gang, sagde den, at
> der ikke var plads pa min eksterne harddisk. MIn hjemmemappe er pa 2,19
> GB, og harddisken er pa 4 GB. Der burde da vaere plads. Nu har jeg
> slettet mit Backup Set og sat den til at backe "All except cache files"
> up. Maske hjaelper det. Det er svaert at se, hvor meget plads der er
> tilbage. Retrospect lader til at lave en stor fil, der fylder hele
> drevet. Den ledig plads kan derfor ikke ses i Finder, men kun inde fra

Det lyder maerkeligt, baade det med den ledige plads kun ses fra
Finder og det med at du ikke kan hitte plads til backup af din
homemappe.

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-03 21:16

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det lyder maerkeligt, baade det med den ledige plads kun ses fra
> Finder og det med at du ikke kan hitte plads til backup af din
> homemappe.

Det er omvendt. Den ledige plads ses kun fra Retrospect. Måske kan du
huske, at jeg i årevis lavede backup til SuperDiske. Så snart man tog en
disk i brug, blev den fyldt med én stor fil på 118 MB, som fyldte hele
disken. Men der var plads til masser af backup på den. Men det var kun
inde fra Retrospect, man kunne udnytte pladsen. Finder sagde, at disken
var fyldt op.
Men det gælder vist ikke for min eksterne harddisk. Den har
iflg. Finder en kapacitet på 3,88 GB, der er 2,61 GB på den og 1,27
ledige GB. Det stemmer jo meget godt. Der er bare det, at min homemappe
i Finder fylder 2,2 GB, og jeg har kun lavet backup én gang. Jeg har sat
Retrospect til at komprimere (Datacompression on), og jeg har ikke lavet
backup af temp filer. Mystisk!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 11-12-03 21:41

Henrik M"unster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Det er omvendt. Den ledige plads ses kun fra Retrospect. Maske kan du
> huske, at jeg i arevis lavede backup til SuperDiske. Sa snart man tog en
> disk i brug, blev den fyldt med 'en stor fil pa 118 MB, som fyldte hele
> disken. Men der var plads til masser af backup pa den. Men det var kun
> inde fra Retrospect, man kunne udnytte pladsen. Finder sagde, at disken
> var fyldt op.

Ja - i det tilfaelde overtager retrospect mediet, det g?r det ikke
hvis man laver bakup til en fil (hvilket man skal g?re hvis man vil
backup'e til en harddisk.

> Men det gaelder vist ikke for min eksterne harddisk. Den har
> iflg. Finder en kapacitet pa 3,88 GB, der er 2,61 GB pa den og 1,27
> ledige GB. Det stemmer jo meget godt. Der er bare det, at min homemappe
> i Finder fylder 2,2 GB, og jeg har kun lavet backup 'en gang. Jeg har sat
> Retrospect til at komprimere (Datacompression on), og jeg har ikke lavet
> backup af temp filer. Mystisk!

har du browset dit backup katalog igennem, for at se om kataloget ikke
skulle indeholde andet en home, eller mere end ?n backup? og kigget om der
skulle ligge nogen usynlige filer paa den eksterne disk?

"ls -la /Volumes/navn_paa_ekstern_disks_partition"

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-12-03 23:00

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> "ls -la /Volumes/navn_paa_ekstern_disks_partition"

Det kunne jeg nok også få brug for. Er det ikke noget terminalsnask?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 12-12-03 02:15

> Det kunne jeg nok ogsa fa brug for. Er det ikke noget terminalsnask?

ja, Dr. Brevkasse er naesten en af de indviede, og kan derfor se den slags
helt af sig selv.

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-03 11:26

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> ja, Dr. Brevkasse er naesten en af de indviede, og kan derfor se den slags
> helt af sig selv.

Linien virker fint, skal jeg lige tilføje. I modsætning til min
internetforbindelse i disse dage, så jeg ved ikke, hvornår det her blive
sendt. Det er aldrig gået op for mig, hvad ls står for, men det er vist
noget af det samme som dir i DOS.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 12-12-03 12:07

> Det er aldrig gået op for mig, hvad ls står for, men det er vist
> noget af det samme som dir i DOS.

List?

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-03 12:46

> List?

Selvfølgelig! Som regel er kommandoerne jo forkortelser for noget, så
man kan huske dem. Jeg må se at få læst "Unix for dosmere".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 12-12-03 14:07

Jeg har hørt godt om http://www.linuxbog.dk/?b=unix

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-03 11:16

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg har hørt godt om http://www.linuxbog.dk/?b=unix

Tak for det. Den vil jeg kigge i, når jeg får tid engang. Det bliver
desværre nok først om 30 år, når jeg går på pension
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 13-12-03 23:24

Henrik Munster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Tak for det. Den vil jeg kigge i, nar jeg far tid engang. Det bliver
> desvaerre nok forst om 30 ar, nar jeg gar pa pension

Det er eller b?de bedre og nemmere end UNIX for dosmere.

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-03 00:02

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er eller b?de bedre og nemmere end UNIX for dosmere.

Findes der sådan en? Jeg synes ikke, man hører noget til den bogserie
mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 16-12-03 09:16

> Tak for det. Den vil jeg kigge i, når jeg får tid engang. Det bliver
> desværre nok først om 30 år, når jeg går på pension

Hvis du sælger konen, skulle der vel nok blive råd til et par sabbatår.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-03 20:31

> Hvis du sælger konen, skulle der vel nok blive råd til et par sabbatår.

Tværtimod. Hun slæber faktisk mange penge hjem til husholdningen. Og hun
er faktisk småt tærende. Det er nærmest mig, der skal opfordre hende til
at købe nyt tøj og den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-12-03 08:49

> Tværtimod. Hun slæber faktisk mange penge hjem til husholdningen. Og hun
> er faktisk småt tærende. Det er nærmest mig, der skal opfordre hende til
> at købe nyt tøj og den slags.

Jeg har aldig helt forstået ideen, men det gør jeg nu. Må jeg foreslå
konebyt?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-03 09:15

> Jeg har aldig helt forstået ideen, men det gør jeg nu.

Idéen i at have en kone?

> Må jeg foreslå konebyt?

Har du et billede af din, jeg kan se?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-12-03 21:37

> Idéen i at have en kone?

Konebyt!

> Har du et billede af din, jeg kan se?

Forbrugsmønstret er nok til mig!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-03 22:48

> Forbrugsmønstret er nok til mig!

Hør, vent lige lidt! Er det af økonomiske årsager, du vil bytte kone?
Jeg troede, det var noget helt andet med konebyt. Skal vi så udveksle de
sidste tre lønsedler i stedet for billede, som man plejer?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 18-12-03 01:03

> Hør, vent lige lidt! Er det af økonomiske årsager, du vil bytte kone?
> Jeg troede, det var noget helt andet med konebyt. Skal vi så udveksle de
> sidste tre lønsedler i stedet for billede, som man plejer?

Var det ikke nemmere om i byttede pinkoder? (pas på Michael, Fnullergøj
er muligvis billig i drift, men det er Dr. Brevkasse altså ikke)
--
/morten...

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-12-03 01:31

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Var det ikke nemmere om i byttede pinkoder? (pas på Michael, Fnullergøj
> er muligvis billig i drift, men det er Dr. Brevkasse altså ikke)

Der er ikke meget ved vores bankbog for tiden. Vi har fået lagt et
boliglån over som kassekredit, så den står i -380.000,- kr. Bemærk
minusset
Nu er jeg færdig med at skrive, så jeg vil gå i seng. Godnat!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-12-03 21:16

> Hør, vent lige lidt! Er det af økonomiske årsager, du vil bytte kone?
> Jeg troede, det var noget helt andet med konebyt. Skal vi så udveksle de
> sidste tre lønsedler i stedet for billede, som man plejer?

Konen får desværre ingen lønsedler for tiden, men generer til gengæld en
del kassebon'er, som vi kan udveksle!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Christian Bech

Dato : 19-12-03 10:00

> Hør, vent lige lidt! Er det af økonomiske årsager, du vil bytte kone?
> Jeg troede, det var noget helt andet med konebyt. Skal vi så udveksle de
> sidste tre lønsedler i stedet for billede, som man plejer?

Som man plejer...

--
Christian

Fra : Christian Bech

Dato : 17-12-03 15:28

> Tværtimod. Hun slæber faktisk mange penge hjem til husholdningen. Og hun
> er faktisk småt tærende. Det er nærmest mig, der skal opfordre hende til
> at købe nyt tøj og den slags.

Som en god patriark har du vel sørget for, at hendes løn går ind på din
konto og så må det vel være den der er den aktuelle besidder der sørger
for lommepenge.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-03 18:37

> [...]

> Som en god patriark har du vel sørget for, at hendes løn går ind på din
> konto og så må det vel være den der er den aktuelle besidder der sørger

Man kommer meget, meget længere med det gode, end med det onde. Vi har
en fælles konto og hver sit VISA/Dankort.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 19-12-03 10:00

> Man kommer meget, meget længere med det gode, end med det onde. Vi har
> en fælles konto og hver sit VISA/Dankort.

Ja, hvad ved jeg. Min kone er bedre til at bruge lommeregner, så jeg
overlader den slags til hende.

--
Christian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-12-03 12:58

Christian Bech wrote:

> List?

Unix og Hebraisk har det tilfælles at man udelader vokaler og lidt til i
ordene. Ypperstepræsterne ved skam godt hvad der står.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-03 23:58

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Ja - i det tilfaelde overtager retrospect mediet, det g?r det ikke
> hvis man laver bakup til en fil (hvilket man skal g?re hvis man vil
> backup'e til en harddisk.

Det har jeg næsten gættet mig til. Der er to filer på min eksterne
harddisk, og den ene er nok bare et katalog, mens den anden indeholder
selve backupen.

> har du browset dit backup katalog igennem, for at se om kataloget ikke
> skulle indeholde andet en home, eller mere end ?n backup? og kigget om der
> skulle ligge nogen usynlige filer paa den eksterne disk?

Jeg er vist ved at have skudt mig ind på det. Jeg fulgte jo den
vejledning, du gav i går med opsætning af et easy script. Det lader til,
at man skal ændre indstillingerne i scriptet og ikke i backup set'et,
som jeg er vant til. Scriptet stod til at tage backup af "Local Desktop"
og ikke min hjemmemappe. Det stod også til at tage backup af alt og ikke
springe temporære filer over. De to ting kan måske forklare, at
backup'en blev for stor anden gang. Jeg lavede en manuel backup, og den
gik hurtigt, da der ikke var ændret ret meget siden i går.
Det er ellers sjovt med det "easyscript". Det tager kun backup
mandag til fredag og springer weekenden over. Vi andre laver faktisk
mest i weekenden, så måske skulle jeg lave det om. Og så laver det
automatisk en ny komplet backup hver fjerde uge, hvor alle gamle filer
bliver slettet. Men det er jo bare standardindstillingerne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-03 00:28

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Desktop versionen kan langt mere end din gamle Express (og alt hvad du
> har brug for)

Kan du kort gøre rede for det? Jeg har en Express 5.0, og jeg har lidt
svært ved at se, hvad jeg får ud af at give $60 for at få Desktop 5.1.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 09-12-03 01:59

> Kan du kort gore rede for det? Jeg har en Express 5.0, og jeg har lidt
> svaert ved at se, hvad jeg far ud af at give $60 for at fa Desktop 5.1.

Jeg kan naevne en vaesentlig: Naetvaerks backup med licens til to
klienter + vaerten. Express er saavidt jeg kan se udgaeet, s? de nu
kun laver en version med diverse begraensninger afhaengig af hvilken
licens type man har.

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-03 00:44

> [...]

> klienter + vaerten. Express er saavidt jeg kan se udgaeet, s? de nu
> kun laver en version med diverse begraensninger afhaengig af hvilken

Da jeg ikke kan få mine computere til at tale sammen over Airport, kan
jeg ikke se, at jeg har så meget at bruge netværket til. Det skyldes
sikkert, at den gamle iMac ikke er en Airport-computer, men har en
eksterne trådløs bridge. Min Retrospect Express er en ver. 5.0, så den
er ret ny. Jeg har lidt svært ved at se, at jeg får så meget ud af at
give $60 for en Retrospect Desktop ver. 5.1. Men jeg vil da overveje
det. Nu prøver jeg lige at se, hvordan det går med den eksterne harddisk
og Backup.app.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 10-12-03 00:56

Henrik M"unster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Da jeg ikke kan fa mine computere til at tale sammen over Airport, kan
> jeg ikke se, at jeg har sa meget at bruge netvaerket til. Det skyldes
> sikkert, at den gamle iMac ikke er en Airport-computer, men har en
> eksterne tradlos bridge.

naj det er en gemen opsaetterfejl (nu er det vel ikke mig der star
bag?)

> Jeg har lidt svaert ved at se, at jeg far sa meget ud af at
> give $60 for en Retrospect Desktop ver. 5.1. Men jeg vil da overveje
> det.

100% panther komatibilitet (med undtagelse af casesensitiv HFS+
formatering, kun tilgaengelig via GUI i Panther server)

> Nu prover jeg lige at se, hvordan det gar med den eksterne harddisk
> og Backup.app.

desvaerre ingen inkremental backup

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-03 01:32

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> naj det er en gemen opsaetterfejl (nu er det vel ikke mig der star
> bag?)

Det kan du roligt regne med Jeg kan godt få et ikon for den anden
computer frem, så lidt kan de godt se hinanden. Jeg kan bare ikke åbne
noget. Jeg har ikke haft tid til at lege så meget med det, så måske kan
jeg selv finde fejlen.

> 100% panther komatibilitet (med undtagelse af casesensitiv HFS+
> formatering, kun tilgaengelig via GUI i Panther server)

Uha, det ved jeg sør'me ikke, om jeg kan undvære.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-12-03 22:32

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> led efter "Hydra" i stedet - ellers kan jeg muligvi grave en aeldre
> version frem fra disken - kan du modtage mails i stoerrelsesordnen 1 mb?

Det skal jeg lige prøve, tak for rådet. Min tdc.konto kan vist ikke
modtage så store filer (arbejder på en ekstra, alternativ opkobling).
Men tak for tilbuddet.

> Yep - eks. til at styre dine praesentationer, prisen er naesten latterlig
> lav.

Det lyder spændende.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen