Fake adr. Hvordan?
Fra : Brian Hansen

Dato : 05-12-03 16:30

Hey.

Er snart træt af at drukne i div. mails, så overvejer at få lavet
mig en fake mail adr. men hvordan, er der nogen regler for dette?

Mvh.
Brian

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-12-03 16:37

"Brian Hansen" <brian.hansen@newmail.dk> writes:

> Er snart træt af at drukne i div. mails, så overvejer at få lavet
> mig en fake mail adr. men hvordan, er der nogen regler for dette?

Altså en der slet ikke virker? Ja, RFC 2606 siger at en sådan adresse
bør ende på '.invalid'. Altså fx virker@ikke.invalid.

At benytte en falsk adresse i From-headeren strider imod RFC 1036, men
man kan måske nok med rette påstå at den er fra en anden tid.

Læs i øvrigt også Per Abramhamsens glimrende indlæg om emnet på
<http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&safe=off&selm=rjismyfh5z.fsf%40zuse.dina.kvl.dk>.

--
Jacob - www.bunk.cc
Suggest you just sit there and wait till life gets easier.

Fra : Henning Lund

Dato : 05-12-03 17:57

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Altså en der slet ikke virker? Ja, RFC 2606 siger at en sådan adresse
> bør ende på '.invalid'. Altså fx virker@ikke.invalid.

Hvad skyldes det så jeg ikke kan gøre det uden at tilføje dk efter
invalid, éllers nægter OE at sende den.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hla@tdcspace.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-12-03 18:17

"Henning Lund" <falsk_adresse@invalid.dk> skrev :

>Hvad skyldes det så jeg ikke kan gøre det uden at tilføje dk efter
>invalid, éllers nægter OE at sende den.

Skyldes sikkert den newsserver, du bruger.
Mener de kræver at man skal bruge en valid mailadresse, de kan så
ikke kan gennemskue at falsk_adresse@invalid.dk ikke er adresse.

Det er bare en meget dårlig ide, at bruge en andens domæne, for
så sender du bare aben videre, indehaveren af invalid.dk vil
modtage den spam som var tiltænkt dig.

Så det er ikke en specielt god ide, du har fået.

Brug en valid Hotmailadresse eller lign. i stedet for, når den så
bliver for spaminficeret, så ophør med at brug den og opret en
ny.
--
Knud

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-12-03 18:14

"Henning Lund" <falsk_adresse@invalid.dk> writes:

> Hvad skyldes det så jeg ikke kan gøre det uden at tilføje dk efter
> invalid, éllers nægter OE at sende den.

Prøv med falsk_adresse@noget.invalid. Når du bruger invalid.dk, så
misbruger du faktisk nogle andre menneskers domæne. Lad være med det!

Dybest set er det en fejl i Outlook Express, da virkerikke@invalid
faktisk er en gyldig emailadresse sådan rent syntaktisk.

--
Jacob - www.bunk.cc
It is easier to get forgiveness than permission.

Fra : Henning Lund

Dato : 05-12-03 19:02

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Prøv med falsk_adresse@noget.invalid.

Prøver så via TDC, den tyske ville ikke acceptere adressen

Fra : Henning Lund

Dato : 05-12-03 19:05

Henning Lund skrev:
> Prøver så via TDC, den tyske ville ikke acceptere adressen

Tjoe TDC røg den gennem, ændrer lige lidt mere. Den kan bare ikke uden
"noget" bliver sat ind.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-12-03 23:38

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Læs i øvrigt også Per Abramhamsens glimrende indlæg om emnet
> på
> <http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa
> fe=off&selm=rjismyfh5z.fsf%40zuse.dina.kvl.dk>.

Jeg kan tilføje at den model jeg selv benytter - en .invalid-
adresse som afsender plus en gyldig adresse med tegnsekvensen
"nospam" før snabel-a - virker ganske glimrende.

Jeg modtager ingen spam på min gyldige adresse og folk der vil
svare direkte kan gøre det ved at trykke "besvar pr. mail" i deres
program - uden yderligere fiflerier.

Den nuværende model har jeg brugt i ca. 3 måneder, så jeg skal ikke
garantere at den bliver ved med at virke. Men jeg har tidligere
oplevet at det kun er et spørgsmål om dage fra man benytter en
ubeskyttet adresse på usenet, til den første spam dukker op.

En ekstra fordel ved metoden er at man kan beholde sin
afsenderadresse - og dermed gøre det let for en selv og andre at
finde tidligere indlæg, score indlæg etc. ved hjælp af
mailadressen.

NB: Ingen spam skal tages helt bogstaveligt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-12-03 23:49

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Jeg kan tilføje at den model jeg selv benytter - en .invalid-
> adresse som afsender plus en gyldig adresse med tegnsekvensen
> "nospam" før snabel-a - virker ganske glimrende.

Den adresse jeg bruger som afsenderadresse er også fuldt gyldigt. Den
har jeg nu brugt i et par år eller tre, og har sendt omkring 3000
indlæg med den. Den høster også overraskende lidt spam. Jeg holder
ikke styr på hvor meget, men det er ganske få om dagen. Det er
forsvindende lidt i forhold til hvad mine andre adresser der har været
offentliggjort på diverse websider får.

--
Jacob - www.bunk.cc
Reality is for people who lack imagination.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-12-03 12:34

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> ikke styr på hvor meget, men det er ganske få om dagen. Det er
> forsvindende lidt i forhold til hvad mine andre adresser der har været

Jeg må lige spørge både dig og Jens hvor I bruger adresserne? Jeg
brugte min thomas.strandtoft@anderledes.dk i de danske
nyhedsgrupper i over et år uden at få andet end 4-5 spam ialt.
Første gang jeg skrev et indlæg i alt.autos.alfa-romeo begyndte
det at vælte ind.. Så mit niveau af "imponeret" afhænger stærkt af
om I kun bruger adresserne her i den lokale andedam (dk-hierakiet)
eller om I også er aktive skribenter internationalt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-12-03 12:58

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> writes:

> Jeg må lige spørge både dig og Jens hvor I bruger adresserne?

Primært i dk-hierakiet, men du vil også i perioder kunne have set mig
i comp.emacs, comp.text.tex, alt.religion.emacs, gnu.emacs.help,
gnu.emacs.gnus og comp.dcom.lans.misc.

> Jeg brugte min thomas.strandtoft@anderledes.dk i de danske
> nyhedsgrupper i over et år uden at få andet end 4-5 spam ialt.

Så tror jeg du var heldig.

Generelt er tricket at 'spam' skal indgå i adressen, og en tilsvarende
adresse uden 'spam' ikke skal eksistere, eller måske slet ikke give
mening som i mit tilfælde.

Måske er det fordi jeg ikke gør det så meget i alt-hierarkiet?

--
Jacob - www.bunk.cc
There was a phone call for you.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-12-03 07:44

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Primært i dk-hierakiet, men du vil også i perioder kunne have set mig
> i comp.emacs, comp.text.tex, alt.religion.emacs, gnu.emacs.help,
> gnu.emacs.gnus og comp.dcom.lans.misc.

Okay.

> Så tror jeg du var heldig.

Ja, eller også var det inden spammen for alvor tog til? Det år jeg
snakker om er vel ca. for 3 år siden, det er meget muligt at det
danske hieraki ikke er fredet idag..

> Generelt er tricket at 'spam' skal indgå i adressen, og en tilsvarende
> adresse uden 'spam' ikke skal eksistere, eller måske slet ikke give
> mening som i mit tilfælde.

Problemet er lidt, synes jeg, at når jeg ser sådan en adresse med
ordet spam i, så bliver jeg i tvivl om adressen skal modificeres
eller ej for at virke. I dit tilfælde kan jeg godt regne ud at det
ikke holder at pille ved den, men til gengæld aner jeg ikke om det
er en spamtrap eller en adresse der rent faktisk bliver læst.

> Måske er det fordi jeg ikke gør det så meget i alt-hierarkiet?

Det kan tænkes.. Min teori er noget med hvilke hierakier
spammernes newsservere har adgang til. dk-hierakiet er vel
forholdsvist sjældent på internationale newsservere og derfor er
det også forholdsvist sjældent en spammer får sat sin høster til
at høste adresser i dk.?? De comp. og gnu. grupper du bruger burde
dog være lige så almindelige som alt.-hierakiet..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-12-03 11:24

Thomas Strandtoft skrev:

> Jeg må lige spørge både dig og Jens hvor I bruger adresserne?

Jeg holder mig til dk-grupperne.

> Jeg brugte min thomas.strandtoft@anderledes.dk i de danske
> nyhedsgrupper i over et år uden at få andet end 4-5 spam ialt.

Jeg prøvede på et tidspunkt en sneakemailadresse (en form for brug
og smid væk-system). Der gik få dage fra jeg havde brugt den (i dk-
grupper) til der begyndte at dukke spam op på den -

> Første gang jeg skrev et indlæg i alt.autos.alfa-romeo
> begyndte det at vælte ind.

- men jeg tror gerne at internationale hierarkier er væsentligt
mere udsatte en dk-grupperne. Jeg ville nok beskytte adressen
yderligere hvis jeg skulle skrive til en international gruppe.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-12-03 21:31

Thomas Strandtoft skrev:

> Ja, eller også var det inden spammen for alvor tog til? Det år
> jeg snakker om er vel ca. for 3 år siden, det er meget muligt
> at det danske hieraki ikke er fredet idag..

Det er der noget der tyder på. Prøv at læse indlægget her:

En person sender første post med en ny mailadresse til dk.test kl.
14. To timer senere dukker første spammail op!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-12-03 21:47

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>En person sender første post med en ny mailadresse til dk.test kl.
>14. To timer senere dukker første spammail op!

Det var ikke spam som sådan, men swen, som netop høster adresser
i nyhedsgrupper.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-12-03 22:28

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Det var ikke spam som sådan, men swen, som netop høster
> adresser i nyhedsgrupper.

O.k. - det har du ret i. Men det er stadig en uønsket email - og af
en slags der hurtigt kan få et betragteligt omfang. Jeg er sådan
set ret ligeglad med hvilken slags en uønsket email er - jeg vil
helst være helt fri.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-12-03 00:25

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>O.k. - det har du ret i. Men det er stadig en uønsket email - og af
>en slags der hurtigt kan få et betragteligt omfang.

Ja, men der er dog en forskel på om det er en mailadressehøster
eller en virus, der finder mailadressen.

Det er tildels to forskellige problematiker.
--
Knud

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-12-03 00:00

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> writes:

> Problemet er lidt, synes jeg, at når jeg ser sådan en adresse med
> ordet spam i, så bliver jeg i tvivl om adressen skal modificeres
> eller ej for at virke.

Ja, det er sørgeligt at man ikke kan stole på at folk overholder
RFC1036 mere :-\

> I dit tilfælde kan jeg godt regne ud at det ikke holder at pille ved
> den, men til gengæld aner jeg ikke om det er en spamtrap eller en
> adresse der rent faktisk bliver læst.

Nej, det kan jeg godt se kan skabe forvirring. Jeg kan så i øvrigt
fortælle at den bliver læst, og der er jævnligt nogle der skriver til
den. Oftest fordi de ikke kan finde ud af at betjene deres newsreader
og sender mail i stedet for at sende i gruppen.

> De comp. og gnu. grupper du bruger burde dog være lige så
> almindelige som alt.-hierakiet..

gnu.* er egentlig mailinglister med et NNTP-interface, som efterhånden
har bevæget sig over til kun at være NNTP-grupper fordi
synkroniseringen med mail har været i stykker. Så efterhånden er det
ved at være med. comp.* er del af big8, så de burde være temmelig
udbredt. Jeg fører dog kun et lille udsnit på min newsserver.

--
Jacob - www.bunk.cc
Mailer-daemon is busy burning your message in hell.

Fra : Jesper Harder

Dato : 09-12-03 00:34

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> gnu.* er egentlig mailinglister med et NNTP-interface, som
> efterhånden har bevæget sig over til kun at være NNTP-grupper fordi
> synkroniseringen med mail har været i stykker.

Nah, gatewayen virker igen. Og det er ikke alle gnu-grupper, der har
en tilsvarende mailingliste.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-12-03 07:46

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Ja, det er sørgeligt at man ikke kan stole på at folk overholder
> RFC1036 mere :-\

Det sørgelige ligger i at spam nødvendiggør den slags julelege..
Jeg har på et tidspunkt overvejet helt at droppe at have
emailadresse..

> [...]
> den. Oftest fordi de ikke kan finde ud af at betjene deres newsreader
> og sender mail i stedet for at sende i gruppen.

Den slags mails får jeg også et par stykker af..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-12-03 10:50

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Ja, men der er dog en forskel på om det er en
> mailadressehøster eller en virus, der finder mailadressen.

Hvilken (jeg er nysgerrig, ikke specielt tvivlende). Mit eget bud
følger:

Der er naturligvis en forskel i skadeligheden - en virus kan skade
computeren og/eller smitte andre computere, mens en spammail "kun"
er til gene som fyld. Men med en fornuftig sikkerhedspolitik -
opdateret software, virusprogram og påpasselighed med vedhæftede
filer - er virusfaren ikke noget stort problem (det er ikke noget
jeg selv er bekymret for).

Så er der måske forskel i hvor mange mails man vil modtage. Spam-
høstere udveksler så vidt jeg ved adresser til højre og venstre -
jeg ved ikke om det også gælder virusprogrammer. Men da jeg for
nogle måneder siden måtte sløjfe min gamle adresse var det på grund
af Swen - ikke på grund af spam.

> Det er tildels to forskellige problematiker.

Du må gerne uddybe.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-12-03 17:45

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>Men da jeg for
>nogle måneder siden måtte sløjfe min gamle adresse var det på grund
>af Swen - ikke på grund af spam.

Ditto,

>Du må gerne uddybe.

Kan jeg nok ikke, for selvfølgelig er det begge noget, der bør
undgås.

Men der, hvor jeg ville hen er at spamhøstning i dk.*-grupper
ikke er så stort, som den er i alt.*-grupper og at det er
forskellige måder adresserne samles ind på.
--
Knud

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-12-03 12:41

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:

> Nah, gatewayen virker igen.

Det var også derfor jeg skrev 'har været', altså datid.

> Og det er ikke alle gnu-grupper, der har en tilsvarende
> mailingliste.

OK, det var jeg så ikke klar over.

--
Jacob - www.bunk.cc
I can relate to that.

Fra : Carl Drud

Dato : 05-12-03 18:43

On Fri, 5 Dec 2003 17:56:31 +0100, Henning Lund wrote:

> Hvad skyldes det så jeg ikke kan gøre det uden at tilføje dk efter
> invalid, éllers nægter OE at sende den.

Individual.net tillader det ikke. Se punkt 5.3.

http://www.individual.net/faq.html#5

--
A. No.
Q. Does top-posting make sense?