klassiker...
Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 23:02

men hvoffer er det nu lige, at;

1) Jesus blev født den 24. december
2) Året først slutter 7 dage senere
???
/U

Fra : Britt Malka

Dato : 04-12-03 23:45

On Thu, 4 Dec 2003 23:02:24 +0100, "Ulrik D. Thomsen" <fra horsens...>
wrote:

>1) Jesus blev født den 24. december

Ifølge traditionen blev han født den 25. december, men eftersom man i
mange tilfælde fejrer aftenen inden en religiøs helligdag, så er det i
Danmark og andre protestantiske lande blevet den dag, der er den
vigtigste.

Eftersom Jesus var jøde, kunne det være nærliggende at forbinde
nytåret med 8. dagen, som er den dag, jøder skal omskæres, men jeg ved
ikke, om det er forklaringen.
--
Britt Malka
Send dit bedste scoretrick og vind - http://www.tips-og-tricks.com/vind.html

Fra : TBC

Dato : 05-12-03 01:24

"Ulrik D. Thomsen" <fra horsens...> skrev i en meddelelse

> 1) Jesus blev født den 24. december

Godt spørgsmål. For datoen for Kristi fødsel kendes ikke.
Evangelierne angiver hverken dagen eller måneden. Og som Britt så rigtigt
angiver så siger *traditionen* at blev han født den 25. december, ikke den
24 december.

Fejring af jul omtales for første gang i 336 e. Kr. i en gammel romersk
kalender.

Omkring år 336 blev datoen af kirkens mænd fastlagt til d. 25. december. Der
anføres flere mulige begrundelser herfor. En af forklaringerne kan være den
at man i Rom på d. 25. dec. holdt festen for den ubesejrede sol. Husk på at
kristendommen hurtigt blev statsreligionen i Romerriget.

Bladet U.S. Catholic har i hvertfald skrevet: "Det er umuligt at adskille
julen fra dens hedenske oprindelse." ...og tilføjer: "Romernes yndlingsfest
var saturnaliefesten, der begyndte den 17. december og sluttede med 'den
ubesejrede sols fødselsdag' (Natalis solis invicti) den 25. december. På et
tidspunkt i det fjerde århundredes andet kvartal fandt nogle af romerkirkens
kløgtige embedsmænd på at bruge den 25. december som dagen for fejringen af
'retfærdighedens sols' fødselsdag. Sådan blev julen til."

I 1643 forbød det engelske parlament ligefrem fejringen af jul på grund af
dens hedenske rødder, men senere blev festen atter tilladt. I 1659 blev den
forbudt i Massachusetts i De Forenede Stater, men også her blev den senere
tilladt igen. Eftersom de kristne i De Forenede Stater forbandt julen med
hedenske skikke, begyndte man ikke at fejre jul i stor stil før midten af
det 19. århundrede.

Mange af de skikke der hører julen til kan også spores tilbage til skikke
der har ophav andet sted fra end i bibelen, de har derimod ofte været
forankrede i den folkelige tradition hos de folk der i forvejen fejrede en
højtid på den tid af året.

Alene bare det danske ord "jul" er fra det oldnordisk "jól" (som har
betydningen hjul), og som essentielt var det nordiske vintersolhverv, ganske
som saturnaliefesten blev fejret ved solhverv af romerne.

Man kender altså ikke datoen for Jesus fødsel ud fra bibelen. Bibelen nævner
til gengæld specifikt dagen for Jesus død, hvilket er meget naturligt
eftersom hans offerdød har stor betydning i den kristne lære og forståelse.

Bibelen omtaler ikke en særlig julefest hvor man fejrede Kristi fødsel.
Julen er af menneskelig oprindelse. Ja julen er faktisk slet ikke en del af
Bibelen eller omtalt overhovedet i den, og som sådan altså ikke en
oprindelig del af kristendommen. Julen er derimod en del af traditionen og
noget der som mange andre oprindeligt såkaldte hedenske skikke, er blevet
internaliseret ind i den såkaldte kristendom. Et andet eksempel der rykker
meget i disse år i den forbindelse er Haloween, som efterhånden også trods
sin ubibelske oprindelse begynder at rykke mere og mere ind i nogle kirker
som socialt arrangement.

> 2) Året først slutter 7 dage senere

Ja, eftersom det nye år først starter den 1 Januar.

TBC

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 08:26

> Ja, eftersom det nye år først starter den 1 Januar.

jaja - men jeg grublede over, at vores tidsregning er efter kristi
fødsel, og således burde det nye år jo starte 24. / 25. december. Eller??

/U

Fra : Søren Kongstad

Dato : 05-12-03 11:25

"Ulrik D. Thomsen" <fra horsens...> wrote in message

> jaja - men jeg grublede over, at vores tidsregning er efter kristi
> fødsel, og således burde det nye år jo starte 24. / 25. december. Eller??

Vi har vel overtaget kalenderen fra romerne, som havde indført de 12 måneder
vi kender.

Der vel mest naturligt at starte året ved månedsskift, og hvis julen har
ligget 25 dec, så har man altså valgt at lægge årsskiftet den 1.jan

Tidligere har december vel også været den 10. måned?

SEPTember = 7
OCTober=8
NOVember=9
DECember=10

?

/Søren

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 05-12-03 13:48

"Søren Kongstad" <kongstad@kongstad.net> mælte sligt:

>Vi har vel overtaget kalenderen fra romerne, som havde indført de 12 måneder
>vi kender.

Det er selvfølgelig dette, der er humlen ved sagen - vi har overtaget
kalenderen (inkl. opfattelsen af, hvornår året begynder) fra romerne. Årets
begyndelse har intet med Kristi fødsel at gøre.

>Der vel mest naturligt at starte året ved månedsskift, og hvis julen har
>ligget 25 dec, så har man altså valgt at lægge årsskiftet den 1.jan

Nej, det er omvendt argumentation. Man har ikke lagt årsskiftet efter Kristi
fødsel, da allerede Julius Cæsar ved sin berømte kalenderreform (hvor han
indførte den julianske kalender) satte den første januar som årets start.

I middelalderen opstod der imidlertid utilfredshed med denne indretning, især
fordi det nye år så startede lige oven i de vilde vintersolhvervsfestligheder,
hvorfor man op gennem århundrederne i forskellige lande har anvendt
forskellige datoer som årets start.

Man kan læse mere på
<http://www.tondering.dk/claus/cal/node3.html#SECTION00390000000000000000>.

En pudsig følge af dette er bl.a. denne engelske gravsten, som fortæller om en
dreng, at han blev født d. 13. maj 1683 og døde den 19. februar "samme år".

>Tidligere har december vel også været den 10. måned?

Ja, romerne opererede oprindeligt kun med ti måneder (Martius, Aprilis, Maius,
Junius, Quintilis, Sextilis, September, October, November, December),
hvorefter fulgte en længere, unavngiven vinterperiode, indtil man startede med
Martius igen. Dette forklarer, at månederne har navne som de har (Quintilis =
"den femte", Sextilis = "den sjette" osv.).

Mere kan læses her:
<http://www.tondering.dk/claus/cal/node3.html#SECTION00370000000000000000>.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Die Mathematiker sind eine Art von Franzosen:
Redet man zu ihnen, so übersetzen sie es in ihre Sprache,

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 05-12-03 10:49

"Ulrik D. Thomsen" <fra horsens...> skrev i en meddelelse
> men hvoffer er det nu lige, at;
>
> 1) Jesus blev født den 24. december

I sidste uge læste jeg den forklaring på det lokale museum, at Jesu
fødselsdag blev defineret i 800-tallet vistnok af pavedømmet som 9 måneder
efter forårsjævndøgnet og Mariæ Bebudelsesdag, som var defineret som den
dag, hvor Jomfru Maria fik at vide, at hun skulle føde Jesus.

Det var nyt for mig at læse. Efter min mening var det en rimelig antagelse,
at Jomfru Marias svangerskab varede 9 måneder, som jo er normen for vi
mennesker. De to store problemer er bare, om Mariæ Bebudelse er placeret
rigtigt i kalenderen, og om ét mirakel, som en jomfrus svangerskab var, ikke
kan følges op af et andet mirakel, således Marias svangerskab var væsentligt
kortere end 9 måneder. Det kunne jo være, svangerskabet kun varede to-tre
måneder, hvorved Jesu fødselsdag kan placeres om sommeren.

Med venlig hilsen
Børge