kartoffelmos
Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 21:15

Hvordan laver jeg den perfekte kartoffelmos?
Det er til babymad
Nogle gode ideer til hvordan jeg kan lave en stor portion og så gemme det i
passende størrelser evt. med anden slags mos iblandet? Skal den andet mos fx
gulerødder blandes i inden eller er det bedst at fryse det adskilt
For kan jeg fryse kartoffelmos så det bliver godt??? Mange spørgsmål, håber
I kan hjælpe mig så min 6 mdr. gamle dreng får en lækker mos
venligst Cecilie

Fra : Sofie Kurland

Dato : 05-12-03 17:51

Hej Cecilie.

Du kan godt fryse kartoffel/grønsagsmos, hvis der er godt med fedtstof i, fx
i form af modermælkserstatning.
Da min søn var 6 mdr. lavede jeg ca. hver 14. dag en stor portion mos af
kogte kartofler og gulerødder, (evt. også med ærter, broccoli, blomkål,
pastinak, rosenkål) som jeg piskede med elpiskeren (blenderen smatter det
for meget ud). Heri kommes godt med modermælkserstatning, jeg brugte Hipp,
så meget, som mosen kan trække uden at blive for tynd. Du kan med fordel
fryse det ned i små foliebakker med låg (købes i fx Føtex, Prima,
SuperBrugsen). De indeholder ca. 2 dl, hvilket er passende for et barn på
seks mdr.
Hvis du gerne vil variere lidt, kan du jo lave kartoffelmosen i én skål,
gulerodsmosen i en anden og andre grønsager i en tredje og så blande i
kartoffelmosen i forskellige variationer og derefter i formene.
Det skal lige siges, at du ikke skal bruge folieforme, hvis du har microovn,
men i stedet plasticbægre af en art. Min pointe med folieformene var nemlig,
at vi ikke har micro, og det var nemt at sætte en frossen eller optøet form
ned i en gryde med kogende vand og på den måde opvarme den.
Mange hilsener

Sofie - som faktisk glæder sig til at skulle lave babymos igen engang!

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 05-12-03 18:41

"Cecilie Lytchoff Grønbech" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
håber
> I kan hjælpe mig så min 6 mdr. gamle dreng får en lækker mos

Jeg lavede en stor portion kartoffelmos, da min søn var lille. I starten
blendede jeg det, men det bliver lidt klistret i det. Det røg dog fint ned,
og når junior har vænnet sig til lidt mere fast føde, så er det fint at røre
det med elpisker.
Jeg lavede også gulerodsmos og broccoli-mos, og så frøs jeg det ned i
engangsbægere, når det var kølet lidt af. Det passede nemlig i størrelsen
til en portion, og så er mosen nem at få ud af bægeret (ingen opvask der -
og det er billigt!) og opvarme i f.eks. mikroovn (i en mikroegnet skål). Du
kan så f.eks. komme lidt broccoli i bunden og fylde op med kartoffelmos.

God fornøjelse!

Hej fra Lisa

Fra : SB

Dato : 07-12-03 01:08

"Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> skrev i en meddelelse

> "Cecilie Lytchoff Grønbech" <-> skrev i en meddelelse
> fx
> håber

For at lave den helt rigtige kartoffelmos, skal man hverken koge eller
blende kartofler, det er kun til at ødelægger smagen med
Man smider dem i en gryde, og så forsøger at holde temperaturen i vandet på
mellem 60 og 70 grader, der skal de stå i ca 40 minutter, man kan mærke med
en gaffel eller andet når de er møre.
Derefter tager man dem, kommer dem gennem en forvokset hvisløgspresse, ned i
en gryde, så de bliver i strimler, blander margarine/smør i og røre rundt
til det er jævnt fordelt.
Så kan man endelig igen køre hele portionen gennem en si hvor man med en
grydeske presser det igennem. hvis man ønsker at det skal være finere i
konsistensen

Ved at gøre det på dennne måde, koger man ikke smagen ud af kartoflerne og
man får en langt bedre kartoffelmos ud af det.
det tager dobbelt så lang tid, godt og vel, men synes det er umagen værd

/Søren

Fra : Emil

Dato : 07-12-03 04:39

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> skrev:

>For at lave den helt rigtige kartoffelmos, skal man hverken koge eller
>blende kartofler, det er kun til at ødelægger smagen med

Hej Søren

Det ser ud som om du har set serien "Kemi i køkkenet" som blev
genudsendt på Discovery i dette efterår.
Serien har jeg på bånd og omfatter følgende emner: Is, Gele
(herunder kartofler), Chokolade, Kemi (salt), Frugt & grønt og
sluttede med emnet "Kød". En temmelig tynd, men interessant,
serie udsendelser. Men nu taler vi om kartofler!

"Lisa Terpe Woods" skrev at blendede kogte kartofler blev
klisteragtige, hvilket blev dokumenteret i udsendelsen.
Cellerne bliver simpelt hen smadret til tapetklister. Det er
altså konsistensen (ikke smagen) det går ud over. Men oplevelsen
af smag hænger sammen med oplevelsen af madens konsistens. Såhh..

Du skrev at temperaturen skal være mellem 60-70 grader. Jeg tror
nu det var over 62 grader, og forsøgene blev gennemført ved 65
grader. Egne forsøg ved 65 grader giver glimragende resultater.
Du kan så have ret i, at det er tæt på umuligt at regulere
temperaturen i en kartoffelgryde så præcist.
Når kartoflerne har dannet gele ved disse temperaturer, kan de
afkøles og herefter behandles som alm. kartofter. D.v.s. koges,
friteres, moses, steges o.s.v.

Ang. kartoffelmosen blev kartoflerne presset gennem en
grøntsagspresser (Superbrugsen har nogle steder én på tilbud til
kr 25,-), blandet med 30-50% (Ugh.!) smør (af kartoflernes vægt)
og derefter presset gennem en fladsi (som den der bruges af
guldgravere) med en dejskraber. Igen afkøles mosen., som kan
opbevares meget længe i køleskab - der var ingen oplysninger om
frysning.

Når den skal bruges, opvarmes kartoffelmosen med varm mælk til en
passende konsistens.
Resultatet skal være verdens bedste kartoffelmos. Intet mindre!

Ovenstående er frit efter hukommelsen efter 3 gennemsyn af
udsendelserne. Det er nu et stykke tid siden; men hvis nogen vil
have korrekset mine evt. fejl, skal jeg da gerne gennemse
udsendelsen igen, og rette mine fejl. Det er jo lidt af et
projekt, så der skal jo helst ikke gå noget galt.

m.v.h. Emil

Fra : SB

Dato : 07-12-03 12:00

"Emil" <emilsen@ostbirk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> sluttede med emnet "Kød". En temmelig tynd, men interessant,
> serie udsendelser. Men nu taler vi om kartofler!

Hej Emil

Kan ikke huske hvor jeg har det fra, har det på en seddel/opskrift
Kunne man ikke købe en kopi af de bånd, kunne være spændende at se hvordan
det tager sig ud på film

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 21:01

Hej

Tak for alle svarene..ja jeg kan se det er en hel videnskab at lave en god
kartoffelmos men det er da værd at prøve. De engangsbægre Lisa snakker om,
hvad er det for nogle??? for, ja jeg har mikroovn....
Cecilie

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 07-12-03 23:11

Således skrev "SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> i dk.kultur.mad+drikke
Sun, 7 Dec 2003 12:00:12 +0100:

>Kan ikke huske hvor jeg har det fra, har det på en seddel/opskrift
>Kunne man ikke købe en kopi af de bånd, kunne være spændende at se hvordan
>det tager sig ud på film

Discovery sender 2 * "Kemi i køkkenet" om fredagen, mellem 13.00 og
14.00.

Og så vidt jeg kan se, så handler den på fredag den 12. klokken 13.35
om Geler, som, hvis jeg ikke tager for meget fejl, netop er den med
kartoffelmosen.

Tjek efter på
<http://www.discoverydanmark.com/_listings/index.shtml?channel_code=DDNO&schedule_date=20031212&language_code=D>

Knud
--
Are you still here? The message is over. Shoo! Go away!