Male børstet look?
Fra : //zigge

Dato : 04-12-03 21:15

Hej

Jeg står overfor en udfordring; nemlig at male en overflade der ligner
børstet stål.

Grundlaget er at jeg har et NovaLux lysstofamatur i en grim hvid farve.
Selve amaturet er lavet af et jernpladerør med plast "dubber" i enderne.

Hvordan maler jeg røret sådan at det fremstår som børstet stål?

Jeg har tænkt på at man måske kunne skille det hele ad og slibe røret med
grov sandpapir og så lakere det, men hvis det er muligt, ville jeg gerne
slippe nemmere om ved det.

Mvh
//zigge

Fra : Marco

Dato : 04-12-03 22:35

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev:

> [...]
> Selve amaturet er lavet af et jernpladerør med plast "dubber" i enderne.
>
> Hvordan maler jeg røret sådan at det fremstår som børstet stål?

Komplet løsning:
Grundrens 1:10 > rent vand > slibe med korn ca. 180-240 > afstøve >
hæftegrunder > alumaling/spray > evt. en slutlak.

Nem og hurtig løsning:
Afvask med grundrens 1:10 og slibe/grydesvamp > > rent vand >
alumaling/spray.

> Jeg har tænkt på at man måske kunne skille det hele ad og slibe røret med
> grov sandpapir og så lakere det SNIP

Også en mulighed :)

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : //zigge

Dato : 04-12-03 23:03

"Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nem og hurtig løsning:
> Afvask med grundrens 1:10 og slibe/grydesvamp > > rent vand >

Hvis jeg bare sprayer, kommer det jo ikke til at se "børstet" ud. Det var
ligesom det jeg går efter...

Mvh
//zigge

Fra : Calle.

Dato : 05-12-03 13:03

//zigge wrote:
> "Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg bare sprayer, kommer det jo ikke til at se "børstet" ud. Det
> var ligesom det jeg går efter...

det kan du ikke bare lige lave i maling. Af med den gamle maling, og børst

--
Calle

Fra : Peter Schrøder

Dato : 05-12-03 13:33

"//zigge" skrev
> Hvis jeg bare sprayer, kommer det jo ikke til at se "børstet" ud. Det var
> ligesom det jeg går efter...

Hvad med at at beklæde det med aluminium?
Afhængig af hvor langt røret er, kunne det måske
dækkes med en rest offsetplade fra et trykkeri.
Offsetplader har det rette "børstede" look på bagsiden.
Du skal muligvis lakere bagefter for at undgå at
overfladen oxyderer.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 05-12-03 16:43

> Jeg har tænkt på at man måske kunne skille det hele ad og slibe røret med
> grov sandpapir og så lakere det, men hvis det er muligt, ville jeg gerne
> slippe nemmere om ved det.

Monter en børste på en boremaskine eller endenu bedre en vinkelsliber.

Når du er tilfreds med resultatet så mal med klarlak imiddelbart bagefter.
Så undgår du efterfølgende korrosion.

mvh

Ole

Fra : Lykke

Dato : 06-12-03 09:18

har du tænkt på hammerlak i alu.
den har den medfødte effekt at den "skiller", men om den ser børstet ud,
ved jeg ikke helt.

Fra : //zigge

Dato : 06-12-03 23:39

Tak for svarene.

Idag besluttede jeg mig for at pudse røret ned med sandpapir for at lakere
det bagefter. Det var malet med pulverlak og tog en krig at pudse ned. Så
selvom jeg nu er færdig med projektet for denne gang, står spørgsmålet
stadigt åbent da det ville være skønt med en metode der var nemmere og måske
også virker på andre materialer end jern.

Mvh
//zigge

Fra : Calle.

Dato : 07-12-03 01:03

//zigge wrote:
> [...]
> står spørgsmålet stadigt åbent da det ville være skønt med en metode
> der var nemmere og måske også virker på andre materialer end jern.

pulverlak kan brændes af, men der skal høj temperatur til

--
Calle

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 08-12-03 11:35

//zigge wrote:
> Så selvom jeg nu er færdig med projektet for denne gang,
> står spørgsmålet stadigt åbent da det ville være skønt med en metode
> der var nemmere og måske også virker på andre materialer end jern.

Når man tænker på det, er "børstet look" jo bare en metaloverflade med
'ridser' til at bryde lyset.

Kunne man ikke få samme effekt ved at male overfladen med
aluminiumsfarve eller lignende. Lakere overfladen og derefter 'ridse'
lakken med f.eks. ståluld eller en skuresvamp?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : //zigge

Dato : 08-12-03 19:50

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Kunne man ikke få samme effekt ved at male overfladen med
> aluminiumsfarve eller lignende. Lakere overfladen og derefter 'ridse'
> lakken med f.eks. ståluld eller en skuresvamp?

Ja det var jo lidt det jeg pønsede på i første omgang, men det ville være
rart at høre fra nogen der har prøvet det. Men lad det nu ligge, jeg bed i
det sure æble og pudsede røret ned med korn 40 sandpapir og spray lakerede
det med klar celuloselak, så nu ser det fint ud.

Mvh
//zigge