Tekstbehandling til erstatning for Word 98~
Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-12-03 17:19

Jeg kan ikke få stavekontrollen til at virke i Word 98. Har du et
forslag til et sted hvor jeg kan hente en tekstbehandling med dansk
stavekontrol.

Har du evt. adressen på et downloadsite for Wordperfect 3.5.

Flemming Rubini

Fra : René Mølsted

Dato : 04-12-03 18:53

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> stavekontrol.
>
> Har du evt. adressen på et downloadsite for Wordperfect 3.5.

Du kan opgradere til Office 2001, den indeholder DK stavekontrol/ordbog,
selve programmer er dog kun på engelsk.
Jeg kan ikke huske om AppleWorks indeholder DK stavekontrol/ordbog
ellers er det også en mulighed.

René Mølsted

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-03 02:26

Hej René

René Mølsted wrote:

> Du kan opgradere til Office 2001, den indeholder DK stavekontrol/ordbog,
> selve programmer er dog kun på engelsk.

Dansk stavekontrol ligger i 'Value Pack' på Office 98 CD'en, - så den er
med dér.

> Jeg kan ikke huske om AppleWorks indeholder DK stavekontrol/ordbog
> ellers er det også en mulighed.

Da både AppleWorks 5.x og 6.x findes på dansk, går jeg da stærkt ud fra,
at der også er dansk stavekontrol med.. AppleWorks 5 hedder egentlig
ClarisWorks Office Edition, og først med opd. til 5.0v3 ændres navnet
til AppleWorks. - Jeg bruger selv AWKS 5.x en del, - den er væsentlig
hurtigere end ver. 6 på OS 9.x - selv på en 400mhz G3!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 05-12-03 06:17

Flemming Rubini <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> Jeg kan ikke få stavekontrollen til at virke i Word 98. Har du et
> forslag til et sted hvor jeg kan hente en tekstbehandling med dansk
> stavekontrol.

Hos Word skal du installere "danish proofing tools" fra valuepack på
cd'en. Herefter skal du i word vælge dansk i tools -> language

Appleworks har dansk stavekontrol

Og så er der også mulighed for at bruge excalibur, en selvstændig
satvekontrol; husk ogå at hente den danske ordbog:
<http://www.eg.bucknell.edu/~excalibr/excalibur.html>

> Har du evt. adressen på et downloadsite for Wordperfect 3.5.

<http://acmfiles.csusb.edu/corel/wpmac.html>

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-12-03 07:58

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Hos Word skal du installere "danish proofing tools" fra valuepack på
> cd'en. Herefter skal du i word vælge dansk i tools -> language

jeg bliver altid bedt om at dele min ordbog.

> Og så er der også mulighed for at bruge excalibur, en selvstændig
> satvekontrol; husk ogå at hente den danske ordbog:
> <http://www.eg.bucknell.edu/~excalibr/excalibur.html>

Spændende idé. Det vil jeg kigge på.

> <http://acmfiles.csusb.edu/corel/wpmac.html>

Så er jeg spændt hvordan det går med dansk stavekontrol, hvordan det
implementeres i WP, formentlig ved brug af Excalibur dictionary, gætter
jeg.

Tusind tak for hjælpen!

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-12-03 14:15

> Så er jeg spændt hvordan det går med dansk stavekontrol, hvordan det
> implementeres i WP, formentlig ved brug af Excalibur dictionary, gætter
> jeg.

....man kan også bruge custom install fra WP3.5 installeren...men den er
godt nok bette den ordbog.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-12-03 11:25

> <http://acmfiles.csusb.edu/corel/wpmac.html>

Hvordan opretter man en ordbog udfra en liste til brug for WP3.5?

Flemming Rubini

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 05-12-03 14:25

Flemming Rubini <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> Hvordan opretter man en ordbog udfra en liste til brug for WP3.5?

Fulgte der ikke en dansk ordbog med i WP 3.5 installeren ?
Du skal muligvis lave en custom install, og så vælge de danske ordbøger
til.

mvh.
Kaj.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-12-03 18:20

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Fulgte der ikke en dansk ordbog med i WP 3.5 installeren ?
> Du skal muligvis lave en custom install, og så vælge de danske ordbøger
> til.

Endnu en gang tak. Jo, det fandt jeg ud af

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-03 02:50

Hej Flemming

Svjv. har 3.5e også dansk ordbogssæt. Du kan bare ikke installere dem
samtidig med selve programmet. 'Tillægsordbøger' skal installeres seperat.

Du kan heller ikke oprette en 'hovedordbog' - kun en brugerordbog, hvor
du kan tilføje dine egne ord / ordkombinationer.

mvh. Erik Richard

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 05-12-03 17:24

Flemming Rubini wrote:
> Jeg kan ikke få stavekontrollen til at virke i Word 98. Har du et
> forslag til et sted hvor jeg kan hente en tekstbehandling med dansk
> stavekontrol.

Jeg har lige brugt et par minutter på at få NeoOffice/J til at virke med
dansk stavekontrol, og det virker fint. Ville lige nævne at det kunne
være en mulighed for andre også.

http://www.planamesa.com/neojava/en/index.php (om NeoOffice/J)
http://da.speling.org/ (dansk stavekontrol)

Ole

--
DarwinPorts committer, www.opendarwin.org/~olegb

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-03 02:20

Hej Flemming

Flemming Rubini wrote:
> Jeg kan ikke få stavekontrollen til at virke i Word 98.

Har du husket at vælge både sprog og tastaturlayout i prefs og i 'Tools'
menuen? - Og under 'Spelling' skal du vælge _Brugerordbog_ og ikke
Danish Dictionary. - Brugerordbogen ligger i mappen 'Indstillinger', så
du skal navigere dig frem til den. - Den må ikke fjernes fra
indst.mappen, selvom det er et skrupskørt sted at anbringe den...

> Har du et forslag til et sted hvor jeg kan hente en tekstbehandling med dansk
> stavekontrol.

Du kan jo hente en Nisus Writer 4.1.6 gratis på www.nisus.com eller
direkte her
<ftp://ftp.nisus.com/pub/free/NisusWriter416/nw416f.sea.bin>. - Og hvis
du så ber pænt om det, ku' jeg måske komme til at sende et sæt danske
ordbøger til dig..

Ellers er NW 6.5 nok det bedste alternativ til Word, men den er jo ikke
gratis... og jeg ville også have sagt RagTime Solo, men der er jo slet
ingen ordbøger med, men der kan købes danske ordbøger til den.

> Har du evt. adressen på et downloadsite for Wordperfect 3.5.

Hvor hurtig en forbindelse har du? - har du evt. en ftp adresse, så kan
jeg da sende dig både 3.0DK og 3.5e...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-03 05:56

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> - Brugerordbogen ligger i mappen 'Indstillinger', så du skal navigere dig
> frem til den. - Den må ikke fjernes fra indst.mappen, selvom det er et
> skrupskørt sted at anbringe den...

I indstillinger? Dér lå den ikke. Men, herefter får jeg alligevel
fejlmeddelelsen at brugerordbogen er for stor. (Godt 200 sider)

> [...]
> - Og hvis du så ber pænt om det, ku' jeg måske komme til at sende et sæt

Tak, men jeg prøver lige dine råd, og ser hvad der sker.

> Hvor hurtig en forbindelse har du? - har du evt. en ftp adresse, så kan
> jeg da sende dig både 3.0DK og 3.5e...

Det er klaret i ovenstående tråd, hvor jeg fik et link til
<http://acmfiles.csusb.edu/corel/wpmac.html>

Tak for hjælpen.

-- Med venlig hilsen

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-03 06:04

Flemming Rubini <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> I indstillinger? Dér lå den ikke. Men, herefter får jeg alligevel
> fejlmeddelelsen at brugerordbogen er for stor. (Godt 200 sider)

Kan man komme uden om denne fejlmeddelelse, og hvad er max størrelsen på
brugerordbogen?

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-03 17:41

Hej Flemming

Prøv som jeg svarede i den anden mail at oprette en ny brugerordbog...
Jeg mener faktisk at max. str. ikke har en kb. grænse, men er begrænset
til antallet af inputs - fx. 2000 inputs...

Det er lidt svært at finde ud af, da der jo ikke findes et rigtigt
manual til MSO 98, men jeg mener at kunne huske fra Word 6, at den også
har den begrænsning, og at man kun kan komme uden om det ved at oprette
nye brugerordbøger.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-12-03 19:30

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> Jeg mener faktisk at max. str. ikke har en kb. grænse, men er begrænset
> til antallet af inputs - fx. 2000 inputs...

Tjah, jeg har lige set ordentligt efter: 6686 sider fylder
da.org-ordlisten.

Tænk jeg føler mig helt hensat til de intetsigende dage med Windows 3.1
og lignende, hvor man brugte 97 % af tiden på af få l..... til at virke
indtil man købte Mac og så gentog det sig sgu, da der gik for vildt
tempo i lanceringen af styresystemer, ak ak man skulle få sig et liv
skulle man

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-03 22:08

Hej Flemming

Flemming Rubini wrote:

> Tjah, jeg har lige set ordentligt efter: 6686 sider fylder
> da.org-ordlisten.

De 'rigtige' ordbøger er jo 'færdige' pakkeløsninger, som - i tilfældet
her - Microsoft har købt af Munksgaard Intl. Publ.. - Du kan ikke
tilføje eller rette i disse ordbøger. Det er bl.a. derfor, at div. TB
programmer har mulighederne for at oprette brugerordbøger.

Jeg har faktisk for sjovs skyld prøvet at ændre på stavemåden i en
'rigtig' ordbog til Word 6 og Nisus Writer +5.01. - Når man så gemmer
ændringer og checker de rigtige 'Type & Creator' informationer, er
ordbogen ubrugelig som ordbog. - 'Filen' eksisterer ret og slet ikke
længere som brugbar fil. Nisus Software Inc. bruger også ordbøgerne fra
Munksgaards forlag...

Til de forsøg brugte jeg selvfølgelig BBEdit 5.0 (fuld version), da BBE
jo har mulighederne for at kunne genkende og gemme direkte i de
relevante formater. Jeg har forsøgt det samme med noget af det teolgis
ftware, som jeg stod som importør af for ad den vej at kunne koble - ja
direkte lave den danske Bibel om til fx. MacBible formatet.

Jeg brugte 'headeren' i filen som udgangspunkt og ændrede de relevante
navne og tilføjede de tilsvarende danske koder til grundfilen. Efter
'Save As' fik filen de rigtige type & creator tilføjelser og selve
programmet kunne godt åbnes og se den danske version, men jeg fik en
besked om, at det alligevel var en "Unknown File Type" - Det er
drønirriterende, at man ikke bare kan gøre de ting, - selv når man
følger de rigtige 'spilleregler' i opsætning af filen.. - Efterhånden
forstår jeg, hvorfor Excalbur er blevet så populær som
stavekontrol-program, som den rent faktisk er blevet! - Enhver med bare
en lille smuleknsb ti Lx kao lave sine egne ordbøger, der vel at mærke
fungerer!!

> [...]
> indtil man købte Mac og så gentog det sig sgu, da der gik for vildt
> tempo i lanceringen af styresystemer, ak ak man skulle få sig et liv

Jeg er kommet til at tænke på, om du har 'renset' dine Word
indstillinger? - Slet 'PPC Registration Database' og 'Registration
Database' (hvis den er der) fra indstillingsmappen. Slet også 'Word
Fonts Substitution' fra indstillingsmappen.

Men ellers vil jeg da give dig så nogenlunde ret... Det er ikke som i
gamle dage, hvor man kunne klare sig med MacWrite II eller hvis det gik
højt - MacWrite Pro, Cricket Draw III v. 4.0 - eller en MS Works 3.0
eller 4.0, - som i øvrigt kører helt forrygende godt på 9.2.2!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 07-12-03 03:22

Flemming Rubini <flemming@rubinifjernes_remove.dk> wrote:

> Kan man komme uden om denne fejlmeddelelse, og hvad er max storrelsen pa
> brugerordbogen?

eksperimenter - du kan aabne din ordbog som et dokument i word og
klippe noget ud... goer det til den ikke brokkerr sig laengere. OBS du
kan godt bruge mere end /en/ ordbog af gangen.

--
Morten

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-03 09:52

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> eksperimenter - du kan aabne din ordbog som et dokument i word og
> klippe noget ud... goer det til den ikke brokkerr sig laengere. OBS du
> kan godt bruge mere end /en/ ordbog af gangen.

Jeg vil hellere spørge på en anden måde.

Er der nogen der har haft succes med at lægge fx da-orgs ordliste, 6,5
km ind i Word 98 til Mac?

Selv ved tre ord, får jeg den formastelige besked: Custom Dictionary Too
Long.

Søger man på nettet Word 98 og Dictionary, får man bare suk og
udråbstegn.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-03 17:35

Hej Flemming

Flemming Rubini wrote:

> I indstillinger?

Ja, det er skrupravende skørt! - fuldstændig lige så skørt, som da man
brugte Word 5.1, - her blev Equation skrifter lagt i mappen
_Udvidelser_..

> Dér lå den ikke. Men, herefter får jeg alligevel
> fejlmeddelelsen at brugerordbogen er for stor. (Godt 200 sider)

Så gå bare ind i prefs 'Spelling..' og opret en ny brugrordbog. - Hvis
den opr. hedder 'User Dictionary', så kald den for 'User Dictionary 2'.
Du vil så se den i listen over ordbøger i prefs vinduet. Her mkerer du
den så som værende aktiv.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>