Scannerdriver
Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 17-04-01 20:50

Hej!

Min kæreste (der bruger Windoze) købte en svinebillig scanner i Aldi - 450
kr! Særdeles fix lille ting, ikke større end absolut nødvendig for at kunne
scanne en A4-side. Det er Aldis eget mærke, Lifetec LT9385, og kæresten
købte den fordi den havde USB, og det havde jeg sagt var godt for det kunne
jeg osse bruge. Men jeg havde jo ikke i min vildeste fantasi forestillet mig
at nogen ville sælge en scanner uden mac-driver.

Nu har Aldi nok ikke sådan helt egen EDB-produktion fra grunden, de køber
nok indmaden hos en af de andre, men jeg kan ikke se hvem det kan være. Det
er en 36bit 600x1200 dpi.

Er der nogen der kender den og har fundet en driver der du'r??

Mvh
Mikael

Fra : Pete

Dato : 17-04-01 22:34

in article B7026B03.5D81%leakim@get2net.dk, Mikael Kristiansen at
leakim@get2net.dk wrote on 17/04/01 21:49:

>.....Men jeg havde jo ikke i min vildeste fantasi forestillet mig
> at nogen ville sælge en scanner uden mac-driver.

Du må godt nok have en kedelig fantasi hvis det er det mest afsindige du kan
forestille dig

Men udover det tror jeg ikke at du finder en driver til den......

--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 18-04-01 06:58

Hej Pete,

Siger du det fordi du har prøvet at få denne scanner til at virke på en Mac,
eller fordi du bare i almindelighed er pessimist?? Hvis det er det første
ville det være rart at høre lidt om hvad du har prøvet som ikke virkede så
jeg ikke spilder tid med det!

Venligst
Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-01 05:38

Hej Mikael

LifeTec er primært Samsung produkter, som forhandles af Aldi her i Danmark,
mens det fx. i Tyskland er ved at blive et af de rigtig store mærker
efterhånden. Det er rigtig, der findes ingen originale drivere til den, -
desværre! - Scanneren er rigtig god.

Det eneste, jeg kan foreslå dig, er, at du prøver at kigge på Silverfast
software. De laver en masse universaldrivere, der kan bruges af flere
forskellige scannere. Men det vil samtidig også kræve, at du har fx. Photoshop
3.x eller nyere, - eller Corel Graphics Suite 8/8LE.

Du kan evt. prøve med Silverfast Twain Resources driveren, om den kan virke.
Jeg kunne fx. få en Microtec E6 til at virke på min G3 uden deres egen driver.

Prøv også på versiontracker.com at søge på ordene 'scanner' og 'scannerdriver'.
Det kan godt være, der er noget imellem, du kan bruge.

(...et lille ps.... har du/I set den computer, Aldi også sælger? - Den kan godt
minde lidt om en G3MT B/W i design....)

mvh. Erik Richard

Mikael Kristiansen wrote:

> [...]
> er en 36bit 600x1200 dpi.
>
> Er der nogen der kender den og har fundet en driver der du'r??

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 18-04-01 06:59

Tak, Erik, det var sådan et svar jeg forventede! Jeg mente også at der måtte
findes noget generelt der kunne virke, men lad mig nu se om Pete får ret,
jeg håber det ikke.

Jeg handler ikke selv i Aldi, mit pas er udløbet! Den butik minder bare for
meget om Gelting Mole. Jeg får dårlig samvittighed hvis jeg køber mere end
én kasse øl... Men jeg har set flere der laver noget om B/W i design. Men
forskellen er jo netop at de kun minder om. Det er ved Gud besynderligt, at
enhver anden computerproducent der forsøger sig med innovativt design (stort
set) altid havner i noget forfærdeligt grimt. Hvis jeg SKULLE have en PC
ville jeg sgu foretrække en i et kasse-"design" end en af de der øjebæ'er!

Venligst
Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-01 16:01

Hej Mikael

De har dem faktisk også her i Aldi i Århus, så du behøver ikke et pas, for at købe
ind dér -)

Men ellers vil jeg give dig ret. De fleste af de efterligninger, der kommer er
generelt noget bras, men jeg har set specs på den her PC, og det ligger faktisk i
den bedre ende, når endelig det skal være. - Pentium III 800mhz, 128mb PC133 RAM,
DVD læser/brænder, CD-RW, Quantum 20gb HD, 17" HiRes 100hz v/ 1024x768dpi opløsning
osv......

- Og med en Linux istedet for den medfølgende WinME, så tror jeg godt, den kan
blive noget brugbart. Men det ville være det bedste, hvis nu OS X kunne køre på
den! -)

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 18-04-01 08:51

Fra : Pete

Dato : 18-04-01 08:51

> From: Mikael Kristiansen <leakim@get2net.dk>
> Newsgroups: dk.edb.mac
> Date: Wed, 18 Apr 2001 07:58:24 +0200
> Subject: Re:Scannerdriver
>
> Hej Pete,
>
> Siger du det fordi du har prøvet at få denne scanner til at virke på en Mac,
> eller fordi du bare i almindelighed er pessimist??

Såmænd bare fordi Aldi, SkodaScanner og macdrivere ikke lyder som en
specielt lækker cocktail i mine ører. Men al respekt for at du gider bøvle
med det. Især når man for 769 kr. kan få en Canon CanoScan FB636U Deluxe MED
macdrivere, og uden tvivl bedre kvalitet end LifeTek.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

ERS Lokkemad

/peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-01 16:11

Hej Peter

De scannere, der bliver solgt under navnet LifeTec produceres primært af firmaet
SKC, som er et firma, der ejes af Sony men hvor Samsung Ltd. har en meget stor
aktiepost.

Og jeg er absolut ikke uenig med dig i, at Canon _er_ bedre - normalt ihvertfald!
- Men det kommer vel også an på, hvor meget, du i det hele taget vil bruge en
scanner. Og så er 600x1200dpi v/ 36bits jo det samme uanset, om scanneren hedder
det ene eller det andet. Jeg har stået med begge typer i hånden, og hvad finish
angår kunne de meget vel være produceret samme sted. På Canoscan stod der 'Made
in China' (Taiwan?) og på LifeTec stod der 'Made in PRC' (Peoples Republic of
China). Og for øvrigt havde Føtex sidste efterår en HP scanner til 598 kr.. På
den stod der 'Made by Samsung, Korea'....

mvh. Erik Richard

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 18-04-01 19:09

Den Canon I snakker om, er den ligeså lille som Lifetec'en. For jeg må nok
indrømme at det er den mindste A4-scanner jeg har set!!

Der er vel andet i kvalitet end specs, men jeg nægter at tro at Canon har en
eller anden optisk optimeret kvarts- eller krystal-plade til den pris, det
er garanteret et stykke drivhus-rude i dem begge to!

Måske en HP-driver kan gøre det hvis deres scannere osse er Samsung...

MiK

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 18-04-01 20:03

Nå, jeg prøvede lige super-søgeren Google, og dér fandt jeg en side der
hedder www.driverforum.com og her er der en fyr der siger at Lifetec
scannere er lavet hos Artec i Kina, og at man kan få drivere på
www.artecusa.com. Han oplyser ovenikøbet at Artecs udgave af Lifetec 9385
hedder Ultra 2000.

På Artecs hjemmeside står så at Ultra 2000 bruger samme drivere som 1236USB
og den er der Mac-driver til (det er faktisk en scanner i iMac-matchende
design).

Hurra, tænker jeg og downloader den. Lægger de to udvidelser i
udvidelsesmappen og plug-in'en i plug-in-mappen.

Øv. "Cannot find flatbed scanner", får jeg at vide.

Er der nogen der kan se hvad jeg gør galt? Eller er jeg bare misinformeret?
Den ene udvidelse hedder ARTEC 1236USB og den anden ARTEC USBIO. Der er
ingen ReadMe med i mappen!

Pftfah
Mikael

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 18-04-01 20:04

Mikael Kristiansen wrote:

> [...]
> Den ene udvidelse hedder ARTEC 1236USB og den anden ARTEC USBIO. Der er

Hej. Bruger du en iMac? Hvis du gør så sørg for at scannerens USB stik sidder
direkte i iMac'en og ikke via tastaturet eller lignende.

Mark

Fra : Michael Holm

Dato : 18-04-01 21:15

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Hej. Bruger du en iMac? Hvis du gør så sørg for at scannerens USB stik sidder
> direkte i iMac'en og ikke via tastaturet eller lignende.
>
> Mark
Min (lille) erfaring med Agfa 1212 scanner, er at den har det bedst med
at være tændt før iMac'en (eller rettere iMac'en har det bedst med det
på trods af at det er USB "plug and scan".

--
Michael Holm
ki-aikidoREMOVE@REMOVEmac.com

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 18-04-01 21:35

> Min (lille) erfaring med Agfa 1212 scanner, er at den har det bedst med
> at være tændt før iMac'en (eller rettere iMac'en har det bedst med det
> på trods af at det er USB "plug and scan".

Det er ikke det jeg siger :). Mange scannere (specielt flatbed scannere) trækker
strøm igennem USB stikker - den kan normalt ikke få nok strøm igennem dette hvis
den sidder i tastaturet eller lignende. Derfor siger computeren at den ikke kan
finde scanneren. Prøv derfor at sætte scanneren direkte ind i computerens
indbyggede USB porte.

Mark

Fra : Michael Holm

Dato : 19-04-01 17:16

> [...]
> computeren at den ikke kan finde scanneren. Prøv derfor at sætte scanneren
> direkte ind i computerens indbyggede USB porte.

Hej Mark, Det forstod jeg godt, det var bare et andet lille tips !

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 19-04-01 20:31

Jeg må nok opgive forehavenet... Jeg sætter den direkte i computeren; jeg
har en PowerBook så der er lissom ikke så mange USB-stik i tastaturet!

Og da scanneren trækker strøm fra USB-stikket kan man lissom heller ikke
tænde den før computeren.

Men tak for hjælpen anyway!

Venligst
Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-04-01 05:39

Hej Mikael

Mikael Kristiansen wrote:

> Den Canon I snakker om, er den ligeså lille som Lifetec'en. For jeg må nok
> indrømme at det er den mindste A4-scanner jeg har set!!

Nej, den er faktisk en anelse større ca. 1,5cm på alle ledder.

> Der er vel andet i kvalitet end specs, men jeg nægter at tro at Canon har en
> eller anden optisk optimeret kvarts- eller krystal-plade til den pris, det
> er garanteret et stykke drivhus-rude i dem begge to!

Det tvivler jeg også på, - meeen drivhusglas er det nu nok næppe... - Dér, hvor den
største forskel er, er nok i selve glidelejerne. Her har Canon ry for at være
særdeles præcise - selv i de billigste produkter.

Det det først og fremmest kommer an på - uanset type og mærke, - er stabiliteten i
lejer og så den/de drivere og software, der styrer scanningen.

> Måske en HP-driver kan gøre det hvis deres scannere osse er Samsung...

Det skal du _ikke_ regne med. De forskellige firmaer bestiller deres produkter
efter givne specs, og de skal nok sørge for, at man bliver tvunget til at bruge
deres egne drivere til den specifikke model.

For øvrigt var den HP model, de havde i Føtex af samme str. som den, de i
øjeblikket har i Aldi, men dels var den i en anden farve (blå/grå) og dels var der
nogle andre placeringer af stik osv..

mvh. Erik Richard