Banan-fluer
Fra : Jeanette

Dato : 04-12-03 14:56

Hej......

Jeg syntes vi er blevet mere eller mindre invaderet af de såkaldte små sorte
banan-fluer. Min kollega siger, at de højest tænkeligt kommer fra en
potteplante, men jeg har været rundt i hele huset og studere alle planter,
og syntes ikke nogle af dem ligner et bosted for de små dyr.

Er der nogle som har nogle gode tips/ideer til, hvordan man kommer dem til
livs, for så modtages råd med kyshånd.

Hilsen
Jeanette

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-12-03 16:38

Jeanette wrote:
> [...]
>
> Er der nogle som har nogle gode tips/ideer til, hvordan man kommer
> dem til livs, for så modtages råd med kyshånd.

Fjern den/de tomme sodavandsflasker der gemmer sig et eller andet sted.
De er 'rugemaskiner' for de små sorte bæster.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-12-03 00:57

> Fjern den/de tomme sodavandsflasker der gemmer sig et eller andet sted.
> De er 'rugemaskiner' for de små sorte bæster.
>
> --
> Carsten

For slet ikke at tale om øl og vinsjatter... de er simpelthen alkoholikere.

Benny Andersen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 05-12-03 13:45

"Benny Andersen" skrev
> For slet ikke at tale om øl og vinsjatter... de er simpelthen
alkoholikere.

Ja, og dametasker.
Min kones kollega havde fået et lift.
Inde i bilen åbner sin håndtaske og ud kommer en kæmpe sværm
af de små bæster.
Hun havde glemt en overmoden pære i bunden af tasken...
Når man tænker på hvordan de altid svirrer foran ens næse, så man
ikke tør trække vejret, er jeg glad for at det ikke var i min bil.
Man kan vist godt sige at hun var lidt flov.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 05-12-03 18:43

On Thu, 4 Dec 2003 16:38:22 +0100, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Fjern den/de tomme sodavandsflasker der gemmer sig et eller andet sted
De kan også komme fra gulvafløb.

mvh kmo

Fra : Jeanette

Dato : 05-12-03 21:17

Tak for jeres råd, men vi har godt nok hverken tomme sodavandsflasker,
ølsjatter eller madrester liggende

Hilsen
Jeanette

Fra : Emil

Dato : 05-12-03 23:00

Jeanette skrev:

>Tak for jeres råd, men vi har godt nok hverken tomme sodavandsflasker,
>ølsjatter eller madrester liggende

Hej Jeanette

Din kollega har sikkert ret i sin antagelse. Problemet er
velkendt og beskrevet utallige gange.
Jordoverfladen i en potteplante er et fint sted for mikroskopiske
planter, mosser og svampe, som de små fluer bl.a. kan leve af. Du
kan ikke se væksterne med det blotte øje.

Du undgår problemerne ved at lægge et lag groft sand (grus) oven
på jorden i potteplanterne, så overfladen hurtigt bliver tør
efter vanding, og fluernes adgang til selve jordoverfladen
forhindres.
Efter et par dage er alle de små fluer væk for altid. Simpelt men
effektivt.

m.v.h. Emil