...for latterligt problem med filnavne
Fra : Lars Brink

Dato : 04-12-03 12:40

Sig mig er vi Mac-brugere blevet overhalet af Windows når det angår
filnavne?

Jeg husker hvor meget vi grinte af PC'erne fordi de i sin tid var så
begrænsede når det kom til navngivning af filer (højest 9 tegn) og komisk
var det at der skulle et par tagn til sidst for at computeren kunne genkende
hvilket program den skulle åbne filerne i.

Nu er det sku da lige modsat. Jeg er for det meste pinedød nødt til at kalde
mange af mine filer noget bestemt for at få programmerne til at genkende
dem og nu har jeg et pisse irriterende problem: Jeg kan ikke downloade fra
et ftp program til min desktop hvis der er for mange tegn i filnavnene - jeg
kan INTET gøre ...FUCK..hvor er det dræbende...filerne ligger klar til
download men straks jeg prøver får jeg at vide at der er sket en
fejl...("Some files could not be created")

Kan man på nogen måde få sin lorte-maskine til at acceptere flere tegn i
filnavnene???

PS: Kører os 9.2

Indebrændte hilsner....

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-12-03 14:10

Lars Brink - lars@ad-man.dk on 04/12/03 12:40 wrote:

> Kan man på nogen måde få sin lorte-maskine til at acceptere flere tegn i
> filnavnene???
>
> PS: Kører os 9.2

Opgrader til OS X.

--
/peter

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 04-12-03 16:09

Peter Kiil wrote:

> Opgrader til OS X.

Ja, kan OS 9,8,7... ikke kun have filnavne med maxlængde på 31 tegn?

--Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 04-12-03 16:34

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Opgrader til OS X.

til gengæld bliver det ikke rigtig bedre :(
Vi har en masse brugere, som er vant til at bruge skråstreg / i
navngivning, og det giver problemer. Specielt hvis du prøver at
overfører en fil med skråstreg i navnet til Apacer usb drev, så kløjser
den
Ligeledes syntes jeg den er blevet mere ømtålelig med hensyn til
endelsen f.eks .doc for at den kan finde ud at det...

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-12-03 18:01

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
> Ligeledes syntes jeg den er blevet mere ømtålelig med hensyn til
> endelsen f.eks .doc for at den kan finde ud at det...

Man bruger heller ikke slash til et fil navn.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Michael Holm

Dato : 04-12-03 18:51

> Man bruger heller ikke slash til et fil navn.

foræl du det til de 50 akademiker som har været vant til det
det var ikke noget problem under os 9 !

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 04-12-03 20:03

Michael Holm wrote:

> foræl du det til de 50 akademiker som har været vant til det
> det var ikke noget problem under os 9 !

Hm, jeg kunne tænke mig at det ikke er naturvidenskabelige akademikere.

--Martin

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 04-12-03 17:09

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> [...]
> fejl...("Some files could not be created")
>
> Kan man på nogen måde få sin lorte-maskine til at acceptere flere tegn i

OS 9(.2) og tidligere kan som andre har nævnt kun bruge 31 tegn i
filnavne. Problemet med ftp-overførslen kan sikkert løses ved at bruge
et ftpprogram der kan omdøbe filen når du downloader den. Jeg kan ikke
komme i tanke om nogen lige nu (bruger selv OS X), men måske Internet
Explorer?

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-03 00:55

Lars Brink <lars@ad-man.dk> wrote:

> Sig mig er vi Mac-brugere blevet overhalet af Windows når det angår
> filnavne?
> PS: Kører os 9.2

Jeg ved godt, at det er lidt uforskammet af mig. Men når du sidder med
et 2-3 år gammelt styresystem til Mac, er det vel ikke helt retfærdigt
at tale om, at Mac er blevet overhalet af Windows. Hvis du sammenligner
med den nutidige Windows, så skal du sammenligne det med det nutidige
Mac OS.
Og jeg ved godt, at Mac OS 9.2 ikke er 2-3 år gammelt, men det
er OS 9. Og 9.2 er i store træk bare en opgradering for at gøre Classic
mere stabilt under OS X.
--
Henrik Münster
Esbjerg