/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kort fra Kort & Matrikelstyrelsen
Fra : Martin Sand.


Dato : 04-12-03 04:27

Kan man ikke købe de færdselskort længere, som Kort & Matrikelstyrelsen
lavede engang i papirform?
Fx. Færdselskort Danmark 1:200.000 til 110 kr.

MVH Martin



 
 
Mogens Knudsen (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 04-12-03 08:19

On Thu, 4 Dec 2003 04:26:40 +0100, "Martin Sand."
<feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Kan man ikke købe de færdselskort længere, som Kort & Matrikelstyrelsen
>lavede engang i papirform?
>Fx. Færdselskort Danmark 1:200.000 til 110 kr.

Jow, jow - dem kan du stadig købe:
www.highways.dk/danmark/boger/danmark1.200.000.php
Kort & Matrikelstyrelsen har nu udgivet deres 2003-udgave af det
klassiske færdselskort over Danmark i målestoksforholdet 1:200.000.
Kortet er uden tvivl det bedste kort til bilisten i Danmark, der har
brug for et solidt og troværdigt Danmarkskort til at finde rundt på de
danske veje. Desuden gør den praktiske indbinding, at det er let at
bruge kortet, når man sidder med det i bilen.

Men en PDA med Tomtom er da det eneste rigtige
www.tomtom-user.dk


/Mogens
dk.teknik.satellit.navigation

Jan Vennike (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 04-12-03 20:26



"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:imntsvou40jhup2f0vueb47i23kfss6rk9@4ax.com...
> On Thu, 4 Dec 2003 04:26:40 +0100, "Martin Sand."
> <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:
>
> >Kan man ikke købe de færdselskort længere, som Kort & Matrikelstyrelsen
> >lavede engang i papirform?
> >Fx. Færdselskort Danmark 1:200.000 til 110 kr.
>
> Jow, jow - dem kan du stadig købe:
> www.highways.dk/danmark/boger/danmark1.200.000.php
> Kort & Matrikelstyrelsen har nu udgivet deres 2003-udgave af det
> klassiske færdselskort over Danmark i målestoksforholdet 1:200.000.
> Kortet er uden tvivl det bedste kort til bilisten i Danmark, der har
> brug for et solidt og troværdigt Danmarkskort til at finde rundt på de
> danske veje. Desuden gør den praktiske indbinding, at det er let at
> bruge kortet, når man sidder med det i bilen.
>
> Men en PDA med Tomtom er da det eneste rigtige
> www.tomtom-user.dk
>
>
> /Mogens
> dk.teknik.satellit.navigation

Der er bare en lille forskel i hvormeget muldvarpen skriger, når man skal
have en PDA med TomTom istf et kort

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me



Martin Sand. (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 04-12-03 23:15

Mogens Knudsen wrote:
> Jow, jow - dem kan du stadig købe:
> www.highways.dk/danmark/boger/danmark1.200.000.php

Jeps, lige præcis. Tak.

> Men en PDA med Tomtom er da det eneste rigtige
> www.tomtom-user.dk

Er det satellitnavigation? Jeg kender ikke det pågældende produkt/software.
Hvor præcis er det? Og hvad er prisen?

MVH Martin



Mogens Knudsen (04-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 04-12-03 23:45

On Thu, 4 Dec 2003 23:15:25 +0100, "Martin Sand."
<feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Er det satellitnavigation?

Jeps

>Jeg kender ikke det pågældende produkt/software.

What!

>Hvor præcis er det?

Indenfor få meter

>Og hvad er prisen?

3.995 for en PDA, antenne, holder, kabler samt Tomtom software for en
stor del af Europa!


/Mogens

John Sahl (05-12-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 05-12-03 09:00

Mogens Knudsen wrote:
> 3.995 for en PDA, antenne, holder, kabler samt Tomtom software for en
> stor del af Europa!

Super pris og kanonlækre produkter. Der sidder et
tilsvarende i Uno'en, dog med en Brodit holder

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Mogens Knudsen (05-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 05-12-03 09:09

On Fri, 5 Dec 2003 09:00:18 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Super pris og kanonlækre produkter. Der sidder et
>tilsvarende i Uno'en, dog med en Brodit holder

Meget lækkert udstyr. Brodit er helt sikkert også bedre end den
medfølgende, som jeg stadig bruger.


/Mogens

Martin Sand. (05-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 05-12-03 17:48

Mogens Knudsen wrote:
[snip]
> 3.995 for en PDA, antenne, holder, kabler samt Tomtom software for en
> stor del af Europa!

Lyder interessant. Jeg troede kun at der var bilradioer med indbygget
navigation der var seriøst og præcist nok. Det produkt du omtaler har jeg
fuldstændig overset i mængden af den iøvrigt stigende informationsmængde
alle steder fra

MVH Martin



Mogens Knudsen (05-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 05-12-03 18:14

On Fri, 5 Dec 2003 17:48:05 +0100, "Martin Sand."
<feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Mogens Knudsen wrote:
>> 3.995 for en PDA, antenne, holder, kabler samt Tomtom software for en
>> stor del af Europa!

>Lyder interessant. Jeg troede kun at der var bilradioer med indbygget
>navigation der var seriøst og præcist nok. Det produkt du omtaler har jeg
>fuldstændig overset i mængden af den iøvrigt stigende informationsmængde
>alle steder fra

Dét var pokkers - har kørt flere steder siden sommerferien som tilbud
(Bilka, Føtex). Må helt sikkert blive årets julegave til dig selv :)


/Mogens

Dæktest:
www.tirerack.com/tires/tests/testSearch.jsp

Mogens Knudsen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-12-03 00:01

On Fri, 05 Dec 2003 18:14:22 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Dét var pokkers - har kørt flere steder siden sommerferien som tilbud
>(Bilka, Føtex). Må helt sikkert blive årets julegave til dig selv :)

Bilka den 16/12 -> ny forsyning af PDA'er med Tomtom
navigationssoftware for en stor del af Europa!


/Mogens

Martin Sand. (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 08-12-03 04:19

Mogens Knudsen wrote:
> Bilka den 16/12 -> ny forsyning af PDA'er med Tomtom
> navigationssoftware for en stor del af Europa!

Tak for tippet!

MVH Martin



Martin Sand. (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 09-12-03 05:38

Martin Sand. wrote:
> Mogens Knudsen wrote:
>> Bilka den 16/12 -> ny forsyning af PDA'er med Tomtom
>> navigationssoftware for en stor del af Europa!
>
> Tak for tippet!

Kender du noget til prisen, hvilket mærke PDA'en er, styresystem,
hukommelse, om det kun er den skandinaviske kort-pakke der medfølger og om
der medfølger kabler/holder/GPS-modtager?

MVH Martin



Mogens Knudsen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 09-12-03 07:34

On Tue, 9 Dec 2003 05:37:46 +0100, "Martin Sand."
<feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Kender du noget til prisen

3.995 kr

>hvilket mærke PDA'en er, styresystem, hukommelse

Ipaq 2210

>om det kun er den skandinaviske kort-pakke der medfølger

En del af Europa plus Skandinavien

>og om der medfølger kabler/holder/GPS-modtager?

Yes, yes...


/Mogens

Mogens Knudsen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 09-12-03 19:21

On Tue, 09 Dec 2003 07:34:06 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>>Kender du noget til prisen
>
>3.995 kr
>
>>hvilket mærke PDA'en er, styresystem, hukommelse

Citat fra navigationsgruppen:
Jeg kan idag meddele, at kl 12:37 har Bilka i Tilst modtaget 80 stik
HP 2210 med Tomtom 2 og hele svineriet


/Mogens

Martin Sand. (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 09-12-03 23:17

Mogens Knudsen wrote:
> Citat fra navigationsgruppen:
> Jeg kan idag meddele, at kl 12:37 har Bilka i Tilst modtaget 80 stik
> HP 2210 med Tomtom 2 og hele svineriet

Så har jeg en god grund til at kigge inden for i navigationsgruppen.
Er der normalt indbygget hukommelse i en PDA, eller baserer de hukommelsen
udelukkende på memorycards?
Jeg tænker på, om man kan loade både det skandinaviske OG det tyske kort på
én gang? Ifølge mine oplysninger fylder de to kort hhv. 84 Mb og 216 Mb. Så
er et 256 Mb hukommelseskort vel ikke nok, eller hvordan fungerer det?
Husk på, PDA'erne er en helt ny verden for mig.

MVH Martin



Mogens Knudsen (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 10-12-03 07:15

On Tue, 9 Dec 2003 23:17:15 +0100, "Martin Sand."
<feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Så har jeg en god grund til at kigge inden for i navigationsgruppen.
>Er der normalt indbygget hukommelse i en PDA, eller baserer de hukommelsen
>udelukkende på memorycards?

Der er indbygget hukommelse, men ikke nok for kortene. Derfor kan min
Dell Axim tilføres ekstra hukommelse på 2 måder: CF eller SD-kort. Så
bliver der muligheder og dermed plads nok. Med sættet følger SD-Ram.

>Jeg tænker på, om man kan loade både det skandinaviske OG det tyske kort på
>én gang? Ifølge mine oplysninger fylder de to kort hhv. 84 Mb og 216 Mb. Så
>er et 256 Mb hukommelseskort vel ikke nok, eller hvordan fungerer det?

Korrekt kortene fylder en del. Men baggrund af ovennævnte svar er det
ikke noget problem, hvis man køber sig lidt memory. Primært SD-Ram, så
du stadig har CF-slottet ledigt til "andet udstyr"

>Husk på, PDA'erne er en helt ny verden for mig.

Det er det også for mig :)


/Mogens

Martin Sand. (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 10-12-03 08:24

Mogens Knudsen wrote:
> Der er indbygget hukommelse, men ikke nok for kortene. Derfor kan min
> Dell Axim tilføres ekstra hukommelse på 2 måder: CF eller SD-kort. Så
> bliver der muligheder og dermed plads nok. Med sættet følger SD-Ram.

Jeg kan se, at hvis man nøjes med kortet over Danmark reduceres størrelsen
til 18 Mb hvilket er helt acceptabelt når Tysklandskortet fylder så meget.
Jeg har faktisk et 256 Mb CF-kort fra mit digitalkamera, som kan bruges i
nødstilfælde.

Hvordan er kravene forøvrigt til placering af GPS-antennen? Kan den ligge
"skjult" i et handskerum, eller skal den have "frit udsyn"?

> Korrekt kortene fylder en del. Men baggrund af ovennævnte svar er det
> ikke noget problem, hvis man køber sig lidt memory. Primært SD-Ram, så
> du stadig har CF-slottet ledigt til "andet udstyr"

Andet udstyr??

MVH Martin



Mogens Knudsen (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 10-12-03 08:30

On Wed, 10 Dec 2003 08:24:11 +0100, "Martin Sand."
<feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Hvordan er kravene forøvrigt til placering af GPS-antennen? Kan den ligge
>"skjult" i et handskerum, eller skal den have "frit udsyn"?

Antennen skal ligge helt plant og kan skjules under et instrumentbord.
I et handskerum er nok ikke lige sagen, ligesom den atermiske forrude
i en fransk bil betyder, at antennen skal placeres ved bakspejlet.
Mange har deres antenne liggende under instrumentbordet eller ovenpå
radioen (skjult)

>Andet udstyr??

F.eks. en antenne, så du kan anvende din PDA/GPS under en gåtur i
Paris. Tomtom tager også højde for det ifm. kalkulation af forventet
tidsforbrug til distancen


/Mogens

Martin Sand. (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 11-12-03 03:57

Mogens Knudsen wrote:
> Antennen skal ligge helt plant og kan skjules under et instrumentbord.
> I et handskerum er nok ikke lige sagen, ligesom den atermiske forrude
> i en fransk bil betyder, at antennen skal placeres ved bakspejlet.
> Mange har deres antenne liggende under instrumentbordet eller ovenpå
> radioen (skjult)

Mener du, at antennen ikke egner sig til handskerummet fordi den ikke vil
kunne ligge plant derinde, eller fordi antennen derved kommer til at ligge
for langt under instrumentbordet (dårlige modtageforhold)?

> F.eks. en antenne, så du kan anvende din PDA/GPS under en gåtur i
> Paris. Tomtom tager også højde for det ifm. kalkulation af forventet
> tidsforbrug til distancen

Den idé fik jeg også. Men jeg havde forestillet mig, at jeg kunne tage
GPS-antennen med ud af bilen sammen med PDA'en og derved bruge systemet til
fods? Mener du at den medleverede GPS-antenne skal fastmonteres?

Jeg har en Golf IV, og over radioen (og under luftlyserne) i midterkonsollen
er der et tomt aflægge-rum med samme str. som en radio. Er det brugbart at
lægge GPS-antennen derind?

MVH Martin



Mogens Knudsen (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 11-12-03 06:53

On Thu, 11 Dec 2003 03:57:00 +0100, "Martin Sand."
<feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Mener du, at antennen ikke egner sig til handskerummet fordi den ikke vil
>kunne ligge plant derinde, eller fordi antennen derved kommer til at ligge
>for langt under instrumentbordet (dårlige modtageforhold)?

Det sidste, men jeg ved det ikke - har ikke hørt, at folk lægger
antennen i handskerummet. En del lægger den under instrumentbordet

>Den idé fik jeg også. Men jeg havde forestillet mig, at jeg kunne tage
>GPS-antennen med ud af bilen sammen med PDA'en og derved bruge systemet til
>fods? Mener du at den medleverede GPS-antenne skal fastmonteres?

Den medleverede antenne kan ikke køre på PDA'ens batteri, men kræver
ekstern spænding fra 8-24 volt

>Jeg har en Golf IV, og over radioen (og under luftlyserne) i midterkonsollen
>er der et tomt aflægge-rum med samme str. som en radio. Er det brugbart at
>lægge GPS-antennen derind?

Det ved jeg ikke - spørg i navi-gruppen


/Mogens

Thunderbird [7100] (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 10-12-03 01:31

On Tue, 09 Dec 2003 19:21:17 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>On Tue, 09 Dec 2003 07:34:06 +0100, Mogens Knudsen
><dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:
>
>>>Kender du noget til prisen
>>
>>3.995 kr
>>
>>>hvilket mærke PDA'en er, styresystem, hukommelse
>
>Citat fra navigationsgruppen:
>Jeg kan idag meddele, at kl 12:37 har Bilka i Tilst modtaget 80 stik
>HP 2210 med Tomtom 2 og hele svineriet

OT:
Hvad hedder navigationsgruppen helt præcist.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Mogens Knudsen (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 10-12-03 07:16

On Wed, 10 Dec 2003 01:31:14 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Hvad hedder navigationsgruppen helt præcist.

dk.teknik.satellit.navigation


/Mogens

Jesper Lauridsen (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Lauridsen


Dato : 10-12-03 02:50

On Thu, 04 Dec 2003 08:19:22 +0100, Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>On Thu, 4 Dec 2003 04:26:40 +0100, "Martin Sand."
><feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:
>
>>Kan man ikke købe de færdselskort længere, som Kort & Matrikelstyrelsen
>>lavede engang i papirform?
>>Fx. Færdselskort Danmark 1:200.000 til 110 kr.
>
>Jow, jow - dem kan du stadig købe:
>www.highways.dk/danmark/boger/danmark1.200.000.php
>Kort & Matrikelstyrelsen har nu udgivet deres 2003-udgave af det
>klassiske færdselskort over Danmark i målestoksforholdet 1:200.000.

2003 udgaven blevet lavet i 2002. På nuværende tidspunkt burde 2004
udgaven være på markedet. På posthusene kan man istedetfor købe en
fuldstændig værdiløs kortbog.

>Men en PDA med Tomtom er da det eneste rigtige
>www.tomtom-user.dk

Kort og GPS er to forskellige ting, med forskellige anvendelsesområder.
Og skal det være GPS, skal det altså være med informationer fra hjulene.


Martin Sand. (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 10-12-03 07:44

Jesper Lauridsen wrote:
> 2003 udgaven blevet lavet i 2002. På nuværende tidspunkt burde 2004
> udgaven være på markedet. På posthusene kan man istedetfor købe en
> fuldstændig værdiløs kortbog.

Jeg har 2001-kortet (som vel er lavet i 2000?), men jeg vil gerne have et
up-to-date kort hvor øresundsforbindelsen er på mv. Ved du med sikkerhed om
der er en 2004 udgave klar nu?

> Kort og GPS er to forskellige ting, med forskellige
> anvendelsesområder.
> Og skal det være GPS, skal det altså være med informationer fra
> hjulene.

Fra hjulene? Det tyder ellers på, at Tom Tom er præcis nok som GPS alene,
men nogen kan måske kommentere på dette?

MVH Martin



Mogens Knudsen (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 10-12-03 07:49

On Wed, 10 Dec 2003 07:43:42 +0100, "Martin Sand."
<feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>> Og skal det være GPS, skal det altså være med informationer fra
>> hjulene.

>Fra hjulene? Det tyder ellers på, at Tom Tom er præcis nok som GPS alene,
>men nogen kan måske kommentere på dette?

Man skal definere sit behov - og det er vel de færreste, som på mm
behøver at vide hvor de er. Nogle fastmonterede VDO systemer får også
signal fra hjulene, hvilket eksempelvis anvendes ifm. identifikation
af kørselsretning - det kan enkelte gange snyde lidt ved Tomtom, men
intet problem for en dreven bruger
(lader bilen rulle nogle meter - så har Tomtom fat i køreretningen
igen)


/Mogens

Thunderbird [7100] (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 10-12-03 11:46

On Wed, 10 Dec 2003 07:49:15 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>On Wed, 10 Dec 2003 07:43:42 +0100, "Martin Sand."
><feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:
>
>>> Og skal det være GPS, skal det altså være med informationer fra
>>> hjulene.
>
>>Fra hjulene? Det tyder ellers på, at Tom Tom er præcis nok som GPS alene,
>>men nogen kan måske kommentere på dette?
>
>Man skal definere sit behov - og det er vel de færreste, som på mm
>behøver at vide hvor de er. Nogle fastmonterede VDO systemer får også
>signal fra hjulene, hvilket eksempelvis anvendes ifm. identifikation
>af kørselsretning - det kan enkelte gange snyde lidt ved Tomtom, men
>intet problem for en dreven bruger
>(lader bilen rulle nogle meter - så har Tomtom fat i køreretningen
>igen)

Dvs at Tomtom kan "risikerer" at tro at man realt set kører baglæns?.
Tja det vil jeg da ikke kalde et kritisk problem hvis at løsningen er så
simpel som du siger og det tror jeg den er.

Måsk grunden til Tomtoms forvirring er den margen som der er på GPs
præcisisionen
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Jesper Lauridsen (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Lauridsen


Dato : 11-12-03 05:19

On Wed, 10 Dec 2003 07:49:15 +0100, Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Man skal definere sit behov - og det er vel de færreste, som på mm
>behøver at vide hvor de er. Nogle fastmonterede VDO systemer får også
>signal fra hjulene, hvilket eksempelvis anvendes ifm. identifikation
>af kørselsretning - det kan enkelte gange snyde lidt ved Tomtom, men
>intet problem for en dreven bruger

Problemet med ikke at have signal fra hjulene er at GPS signalerne ikke
er særligt kraftige, så er man omgivet af høje bygninger eller er nede
i en tunnel, har man et problem. Et system der fra hjulene bliver
informeret om hastigheden (og måske endda om retningsskift) er ikke så
afhængig af modtageforhold.


John Sahl (11-12-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 11-12-03 08:39

Jesper Lauridsen wrote:
> Problemet med ikke at have signal fra hjulene er at GPS signalerne
> ikke er særligt kraftige, så er man omgivet af høje bygninger eller
> er nede i en tunnel, har man et problem. Et system der fra hjulene
> bliver informeret om hastigheden (og måske endda om retningsskift) er
> ikke så afhængig af modtageforhold.

Men i det daglige brug har det ingen eller rettere ringe
indflydelse på brugen for den almindelige bruger.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Morten Vinding Niels~ (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 12-12-03 13:05

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:br96o4$onu$1@dknews.tiscali.dk...
> Jesper Lauridsen wrote:
> > Problemet med ikke at have signal fra hjulene er at GPS signalerne
> > ikke er særligt kraftige, så er man omgivet af høje bygninger eller
> > er nede i en tunnel, har man et problem. Et system der fra hjulene
> > bliver informeret om hastigheden (og måske endda om retningsskift) er
> > ikke så afhængig af modtageforhold.
>
> Men i det daglige brug har det ingen eller rettere ringe
> indflydelse på brugen for den almindelige bruger.
>

Nemlig!
Med en god GPS modtager kan man sagtens blive navigeret igennem byen, og vi
har jo ikke så mange underjordiske Y-vej split her hjemme så det gør noget.

Det største problem jeg ser med ren GPS navigation (skal nok lige fortælle
at fx. Blaupunkt ikke kun er baseret på GPS og speedometer signal, men
faktisk også har en indbygget gyro!), er hvis USA beslutter sig for at slå
scrambling til på GPS igen, det vil forøge usikkerheden op til 100 meter og
så kan man ikke navigere på det mere.
Skulle det ske er der noget der hedder DGPS som kan forøge præcisionen igen
vha. fx. RDS signaler, men det er en helt anden historie.

/Morten
Vectra A 2.0i '94 m. Tomtom navigator ;)



Thunderbird [7100] (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 12-12-03 13:55

On Fri, 12 Dec 2003 13:04:52 +0100, "Morten Vinding Nielsen"
<mvn@fjern.image.dk> wrote:

>"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
>news:br96o4$onu$1@dknews.tiscali.dk...
>> Jesper Lauridsen wrote:
>> > Problemet med ikke at have signal fra hjulene er at GPS signalerne
>> > ikke er særligt kraftige, så er man omgivet af høje bygninger eller
>> > er nede i en tunnel, har man et problem. Et system der fra hjulene
>> > bliver informeret om hastigheden (og måske endda om retningsskift) er
>> > ikke så afhængig af modtageforhold.
>>
>> Men i det daglige brug har det ingen eller rettere ringe
>> indflydelse på brugen for den almindelige bruger.
>>
>
>Nemlig!
>Med en god GPS modtager kan man sagtens blive navigeret igennem byen, og vi
>har jo ikke så mange underjordiske Y-vej split her hjemme så det gør noget.
>
>Det største problem jeg ser med ren GPS navigation (skal nok lige fortælle
>at fx. Blaupunkt ikke kun er baseret på GPS og speedometer signal, men
>faktisk også har en indbygget gyro!), er hvis USA beslutter sig for at slå
>scrambling til på GPS igen, det vil forøge usikkerheden op til 100 meter og
>så kan man ikke navigere på det mere.
>Skulle det ske er der noget der hedder DGPS som kan forøge præcisionen igen
>vha. fx. RDS signaler, men det er en helt anden historie.

I dag har Europa, USA og Rusland deres eget GPS system uanhængigt af
hinanden. I hvertflad i følge de kilder jeg har.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Christian B. Andrese~ (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-12-03 14:08


"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message
news:niejtvogpadjpras83oipolt7j3396cd8n@4ax.com...
> On Fri, 12 Dec 2003 13:04:52 +0100, "Morten Vinding Nielsen"
> <mvn@fjern.image.dk> wrote:
>
> >"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> >news:br96o4$onu$1@dknews.tiscali.dk...
> >> Jesper Lauridsen wrote:
> >> > Problemet med ikke at have signal fra hjulene er at GPS signalerne
> >> > ikke er særligt kraftige, så er man omgivet af høje bygninger eller
> >> > er nede i en tunnel, har man et problem. Et system der fra hjulene
> >> > bliver informeret om hastigheden (og måske endda om retningsskift) er
> >> > ikke så afhængig af modtageforhold.
> >>
> >> Men i det daglige brug har det ingen eller rettere ringe
> >> indflydelse på brugen for den almindelige bruger.
> >>
> >
> >Nemlig!
> >Med en god GPS modtager kan man sagtens blive navigeret igennem byen, og
vi
> >har jo ikke så mange underjordiske Y-vej split her hjemme så det gør
noget.
> >
> >Det største problem jeg ser med ren GPS navigation (skal nok lige
fortælle
> >at fx. Blaupunkt ikke kun er baseret på GPS og speedometer signal, men
> >faktisk også har en indbygget gyro!), er hvis USA beslutter sig for at
slå
> >scrambling til på GPS igen, det vil forøge usikkerheden op til 100 meter
og
> >så kan man ikke navigere på det mere.
> >Skulle det ske er der noget der hedder DGPS som kan forøge præcisionen
igen
> >vha. fx. RDS signaler, men det er en helt anden historie.
>
> I dag har Europa, USA og Rusland deres eget GPS system uanhængigt af
> hinanden. I hvertflad i følge de kilder jeg har.

Europas er ikke lavet endnu, det er vist kun på tegnebræddet.

USA's er verdensdækkende og enhver som har 1000 kr kan købe en GPS modtager.

Ruslands er sikkert dybt forældet nu, hvis det overhovedet virker mere + det
har sikkert aldrig været bare 50 % så godt som GPS.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Martin Sand. (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 11-12-03 15:51

Jesper Lauridsen wrote:
> 2003 udgaven blevet lavet i 2002. På nuværende tidspunkt burde 2004
> udgaven være på markedet. På posthusene kan man istedetfor købe en
> fuldstændig værdiløs kortbog.

Kort & Matrikelstyrelsen fortæller, at det ikke længere er dem selv som
udgiver ovennnævnte færdselskort men derimod forlaget Aschehaug. Man må håbe
at kortet forbliver i samme høje standard som tidligere.

MVH Martin



Jesper Lauridsen (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Lauridsen


Dato : 18-12-03 19:51

On Thu, 11 Dec 2003 15:51:05 +0100, "Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Jesper Lauridsen wrote:
>> 2003 udgaven blevet lavet i 2002. På nuværende tidspunkt burde 2004
>> udgaven være på markedet. På posthusene kan man istedetfor købe en
>> fuldstændig værdiløs kortbog.
>
>Kort & Matrikelstyrelsen fortæller, at det ikke længere er dem selv som
>udgiver ovennnævnte færdselskort men derimod forlaget Aschehaug. Man må håbe
>at kortet forbliver i samme høje standard som tidligere.

Jeg har set afløseren i en boghandel (det er forøvrigt 2004 udgaven). Det
er samme kort. Det ville også være for dumt at droppe verdens bedste
færdselskort.


Martin Sand. (18-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 18-12-03 22:33

Jesper Lauridsen wrote:
> Jeg har set afløseren i en boghandel (det er forøvrigt 2004 udgaven).
> Det
> er samme kort. Det ville også være for dumt at droppe verdens bedste
> færdselskort.

Helt bestemt, men det kunne være at de havde brugt en tyndere papirkvalitet
etc. og dermed gjort kortet ringere.
Men hvis det svarer til tidligere års kvalitet, så kan jeg roligt opgradere.
Jeg må desværre vente med at købe det til d. 23/12, da det er udsolgt fra
min discount-dealer (76 kr.). Er prisen ikke 110 kr. normalt?

MVH Martin



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste