ATI 9700 pro ryger ud --- Nvidia ?? ryger ~
Fra : Ejvind \"SoulWalker\~

Dato : 04-12-03 02:28

Nu er jeg træt af den fejl. Jeg kan ikke finde andre der har oplevet samme
fejl som jeg har med mit Sapphire ATI 9700 pro og det var et jeg i forvejen
havde fået byttet mig til i forhold til et andet pga en anden fejl.

Fejlen er periodisk og nogengange kan der gå flere dage imellem og i denne
periode sker det en gang i døgnet (og jeg overdriver ikke). Så selv hvis
garantien dækkede (hvilket jeg ikke mener gør mere) så fandt de nok ikke
lige sådan fejlen. Jeg har mens jeg har haft kortet haft ALT andet hardware
skiftet så det kan kun være kortet selv, en indtilling eller software.
Windows har været installeret flere gange siden og jeg har virkelig prøvet
alt mulig forskelligt jeg kan komme i tanke om. Men lige pludselig går
skærmen død som om at grafikkortet går ud og efter nogen tid så kommer den
frem i en tilstand som dette:

http://www.etoft.dk/gallery/diverse/ati_error

Det er megatræls og her i nat da røg mit ATI kort ud og et gammelt Geforce 2
GTS med 32 mb ram røg i.

Men nu har jeg ikke rodet med Nvidia af de nyere kort og andet faktisk ikke
hvad jeg skal kigge efter i prisklassen 1200-1600 kr (får nok ikke råd til
mere). Nogen der kan give nogen gode råd om hvilken type af alle de Geforce
FX der eksistere jeg skal kigge efter??

/Ejvind "SoulWalkeR" Toft

Fra : Lasse

Dato : 04-12-03 06:33

Det oplevede jeg også med mit Tyan 9700 PRO! Den slukkede, ligesom skærmen
gik i standby, men computeren kørte videre. Min er dog aldrig "kommet igen"
efter at ha været slukket. Det eneste der virkede var Reboot.

Du skal nok ha fat i et GeForce FX 5700 Ultra - Det koster ca 1500,-

Lasse

Fra : Kim Larsen

Dato : 04-12-03 07:29

"Lasse" <lasn@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter at ha været slukket. Det eneste der virkede var Reboot.
>
> Du skal nok ha fat i et GeForce FX 5700 Ultra - Det koster ca 1500,-

Jeg har selv et Tyan 9700 pro kort, men jeg har aldrig oplevet det samme som
jer, så jeg kunne da godt tænke mig at vide hvordan i har sat skærmstørelsen
og opdaterings frekvensen, for det kunne jeg godt mistænke for at være der
man skulle finde fejlen. Jeg selv kører med 1280*1024 0g 85 Hertz

Kim Larsen

Fra : JN

Dato : 04-12-03 07:47

"Kim Larsen" <mythos_Target@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> og opdaterings frekvensen, for det kunne jeg godt mistænke for at være der
> man skulle finde fejlen. Jeg selv kører med 1280*1024 0g 85 Hertz

jeg har et club3d 9700np kort og jeg har også fejlen...de nye drivere med
vpu recover gør at fejlen nogle gange rettes og skærmbilledet kommer
tilbage...tror ikke det har noget med opdaterings frekvensen at gøre

Fra : Ejvind \"SoulWalker\~

Dato : 04-12-03 08:14

> [...]
> og opdaterings frekvensen, for det kunne jeg godt mistænke for at være der
> man skulle finde fejlen. Jeg selv kører med 1280*1024 0g 85 Hertz

Nej, jeg tror ikke det er det. Jeg har kørt en del på 1280x960 ved 85 Hz men
lige nu kører jeg 1152x864 ved 100 Hz. Men som sagt tror jeg ikke på den
mulighed. Det er dog en lettelse at jeg ikke er den eneste med den fejl. Jeg
har endda prøvet at opdatere bios på grafikkort men det har heller ikke
hjulpet noget som helst. Så nå jeg får råd så køber jeg et Nvidia kort og så
klarer jeg mig med min Geforce 2 GTS indtil da.

/SoulWalkeR

Fra : SA

Dato : 04-12-03 09:17

> [...]
> alt mulig forskelligt jeg kan komme i tanke om. Men lige pludselig går
> skærmen død som om at grafikkortet går ud og efter nogen tid så kommer den

- Er Fast Writes skal være disabled i BIOS eller SmartGart ?
- Har du overclocket din PC, fx. FSB ? I så fald, har du styr på hvad din
AGP frekvens er på ?
- Hvis du kan, er det ikke nogen dårlig idé at give 0,1-0,2mv ekstra på AGP
voltage i BIOS.
- Hvilke driver versioner har du prøvet med ? Er fejlen den samme med alle
de drivere du har prøvet ?

Fra : Ejvind \"SoulWalker\~

Dato : 04-12-03 13:08

"SA" <soren@SLETDETTElerskov-andersen.dk> wrote:

> - Er Fast Writes skal være disabled i BIOS eller SmartGart ?

har prøvet med begge dele både on og off i både bios og i windows.

> - Har du overclocket din PC, fx. FSB ? I så fald, har du styr på hvad din
> AGP frekvens er på ?

Det har den været men det er den ikke på nuværende tidspunkt og AGP kan
låses på mit bundkort.

> - Hvis du kan, er det ikke nogen dårlig idé at give 0,1-0,2mv ekstra på
AGP
> voltage i BIOS.

Ja det har jeg også prøvet. Det afhjælper ikke problemet

> - Hvilke driver versioner har du prøvet med ? Er fejlen den samme med alle
> de drivere du har prøvet ?

Ja jeg har prøvet alle typer drivere (både org ati og omega af både nyere og
ældrer) og det er det samme med dem alle.

Fra : Aragorn24

Dato : 04-12-03 13:37

Lyder mærkligt, har selv Gigabyte 9700Pro, har aldriv været bøvl. 1 gang har
jeg oplevet at spillet freelancer sagde: unknown grafik, men jeg kunne
stadig spille spillet perfekt, men efter de nye catalystdrivere, kører det
bare perfekt derudaf!

Jeg har kørt med FX5600 256mb kort, de ligger omkring 1000kr ig jeg synes
ydelse/pris er det et ok køb.

Men mit radionkort er også tilsalg

--
Mød mig på: www.pcsalg.webbyen.dk

Fra : Nikolaj

Dato : 04-12-03 16:32

> [...]
> alt mulig forskelligt jeg kan komme i tanke om. Men lige pludselig går
> skærmen død som om at grafikkortet går ud og efter nogen tid så kommer den

Har haft samme problem med mit Geforce GTS 2 kort, det stoppede da jeg
skiftede motherboard, det sidste var et ASUS og de har jo haft problemer med
mange grafikkort. Så det er i hverfald ikke et ATI problemen, tror faktisk
det er AGP porten der har svært ved at holde spændingen, mit startede først
et godt stykke tid, så har lidt på fornemmelsen at det er et slidtage
problem.

Fra : Brian Lund

Dato : 04-12-03 21:36

> [...]
hardware
> skiftet så det kan kun være kortet selv, en indtilling eller software.

Husk du har 2 års raklamationsret, så gammelt er 9700 da heller ikke?
Det er ihvertfald kun 8 måneder siden jeg købte mit 9500 pro, og jeg mener
det var ret nyt den gang :)

> [...]
> alt mulig forskelligt jeg kan komme i tanke om. Men lige pludselig går
> skærmen død som om at grafikkortet går ud og efter nogen tid så kommer den

Har du prøvet med noget andet end win XP? - Jeg kørte Windows ME, med mit
9500 pro, af og til kunne skærmen godt finde på at blive fyldt med
"affald" - Nu kører jeg med windows 2000 og har ikke haft problemer med
grafikken siden!

Brian

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 04-12-03 22:46

> [...]
>
> http://www.etoft.dk/gallery/diverse/ati_error
>
> Det er megatræls og her i nat da røg mit ATI kort ud og et gammelt Geforce

Hvilket motherboard har du? Som en af de andre skriver, tyder det på at
fejlen ligger i AGP porten, som ikke kan levere nok strøm til grafikkortet.
Når du ikke oplever problemer med ældre grafikkort, skyldes det, at disse
ikke skal bruge nær så meget strøm.

> [...]
> hvad jeg skal kigge efter i prisklassen 1200-1600 kr (får nok ikke råd til
> mere). Nogen der kan give nogen gode råd om hvilken type af alle de

I det prislag er det et GeForce FX 5700 Ultra du skal kigge efter.
Ydelsmæssigt svarer det ca. til et Radeon 9600 Pro i Direct3D og til et 9700
Pro i OpenGL.
---
Mvh
Anders

Fra : Brian Lund

Dato : 05-12-03 00:02

> [...]
grafikkortet.
> Når du ikke oplever problemer med ældre grafikkort, skyldes det, at disse

Strøm? Du mener spænding? - Altså volt... :)?

Du kan prøve at sætte din computer ned til 4xAGP, der skulle spændingen være
den dobbelte afaik :)
Så kan du jo se om det er det der gør det...

Brian

Fra : Karsten Vinding

Dato : 05-12-03 06:40

In news:3fcfbcfb$0$95056$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, Brian Lund wrote:

> Strøm? Du mener spænding? - Altså volt... :)?

Uden at jeg kan sige det med sikkerhed, så tror jeg ikke det er det han
mener.

Hvis kortet trækker med strøm end bundkortet kan levere, falder spændingen
på AGP porten, og GFX kortet går derefter kold p.g.a. dette.

Det er meget simpelt.

> Du kan prøve at sætte din computer ned til 4xAGP, der skulle
> spændingen være den dobbelte afaik :)
> Så kan du jo se om det er det der gør det...

Det kunne være en god ide. Der er så godt som nul forskel i ydelse på AGPx4
og AGPx8, så det burde ikke være et problem. Men kortet vil også være mindre
hysterisk, hvis det er et timingsspørgsmål på AGP-porten der får det til at
crashe.

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 05-12-03 18:04

> [...]
>
> Hvis kortet trækker med strøm end bundkortet kan levere, falder spændingen
> på AGP porten, og GFX kortet går derefter kold p.g.a. dette.

Ja, men 9700 får strøm ind gennem et strømstik som man selv skal sætte på,
derfor vil jeg tro at det er underordnet hvor meget bundkortet kan levere :)
(Hvis det ikke er sat på er det klart det fejler)

Brian

Fra : Ejvind \"SoulWalker\~

Dato : 05-12-03 20:01

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
:)
> (Hvis det ikke er sat på er det klart det fejler)

he he vil så lige sige at man slet ikke kan starte op med min 9700 pro hvis
den ikke er sat på. Den stopper inden den når forbi bios, bibber og siger på
skærmen at der mangler strømstik til grafikkort.

Men nu har jeg lige prøvet at sætte den til med fuld volt på AGP porten og
sætte den til fra AGP X8 til X4 men imorgen kommer det andet så den bliver
taget fra uanset. Nummer 2 port har også misfarvninger og så tror jeg at
Nvidia er bedre til dual monitor (har dog ikke prøvet nvidia endnu
overhovedet i dual). ATI har i hvert fald overlay problemer ved dual monitor
med visse programmer.

Fra : Brian Lund

Dato : 06-12-03 01:07

> [...]
> den ikke er sat på. Den stopper inden den når forbi bios, bibber og siger

> skærmen at der mangler strømstik til grafikkort.

Ok, jeg har aldrig turde prøve med mit 9500 pro ;)

Brian

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-12-03 02:29

> [...]
> den ikke er sat på. Den stopper inden den når forbi bios, bibber og siger

> skærmen at der mangler strømstik til grafikkort.

Ja det har jeg også prøvet med mit R9700.
Glemte i farten at sætte stikket på efter at have rodet.
Sikke en larm, det lyder som en sirene.
Ganske forfærdeligt.

Fra : Karsten Vinding

Dato : 06-12-03 17:22

In news:3fd0ba5e$0$95076$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, Brian Lund wrote:

> [...]
> sætte på, derfor vil jeg tro at det er underordnet hvor meget
> bundkortet kan levere :) (Hvis det ikke er sat på er det klart det

Nåja, og det gør mit 9500 Pro også. Alligevel afhjalp det mine stabilitets
problemer 100% da jeg hævede AGP spændingen på mit ASUS A7V8X med 0,1V.

Spændingstabiliteten på AGP er meget vigtig, og et kort kan godt trække for
meget strøm derfra selvom det har eksternt strømstik.

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Ejvind \"SoulWalker\~

Dato : 05-12-03 00:12

"Anders Albrechtsen" <noone@getlost.com> wrote:

> Hvilket motherboard har du? Som en af de andre skriver, tyder det på at
> fejlen ligger i AGP porten, som ikke kan levere nok strøm til
grafikkortet.

Som jeg skriver har jeg prøvet at skifte ALT andet hardware ud og det
inkludere også bundkortet. Det eneste der ikke har været skiftet ud i
mellemtiden er faktisk kabinettet og jeg tror ikke lige fejlen ligger der.

> I det prislag er det et GeForce FX 5700 Ultra du skal kigge efter.
> Ydelsmæssigt svarer det ca. til et Radeon 9600 Pro i Direct3D og til et
9700
> Pro i OpenGL.

Jeg har fået et godt tilbud på et POW Geforce FX 5900 til billige penge som
bliver sendt til mig her fredag. Grunden til det er billigt er ikke at det
er varm (og så meget billigere er det heller ikke men det er nok) men fordi
at det er et produkt som er brugt til test og til at lave en artikel ud fra
så derfor er den som ny. Den er kun brugt i en 2-3 timer eller lign.

Tilsidst vil jeg sige at jeg har nogen kammerater som har førsteret på at
købe den ATI 9700 PRO jeg har så lad være med at skrive om hvor meget jeg
skal have for den ;)

/SoulWalkeR

Fra : Brian Lund

Dato : 05-12-03 00:19

> Som jeg skriver har jeg prøvet at skifte ALT andet hardware ud og det
> inkludere også bundkortet. Det eneste der ikke har været skiftet ud i
> mellemtiden er faktisk kabinettet og jeg tror ikke lige fejlen ligger der.

PSU'en _kan_ volde problemer med en masse forskellige ting :)

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 00:00

Hej Ejvind

Jeg har selv altid haft GeForce kort (før det kom frem var det Voodoo),
syntes personligt de har været bedre end "de andre". Endvidere har jeg altid
sværmet lidt om Asus, mener de laver nogle gode kort, meget stabiler uden
fejl og sådan. Jeg ved godt man giver lidt mere for et Asus kort end et
tilsvarende andet mærke, men jeg mener det er pengene værd. Har selv et Asus
GeForce FX5900.

Så mit bud i 1500 kr. klassen ville være et FX5700 Ultra kort f.eks.
Creative til 1495 kr. Og kunne du finde ca. 1000 kr mere i budgettet ville
mit bud være et kort som mit eget et Asus GeForce FX5900 til ca. 2595 kr.

Håber det kunne hjælpe.

--
Med Venlig Hilsen
Anders Ugelvig

Byt --(a)-- med @

Fra : Bo Olesen

Dato : 06-12-03 11:39

Har selv lidt periodisk fejl på mit ATI 9700 i forbindelse med opstart, når
det så kører så er det i timesvis uden fejl. Er ret sikker på at min PSU
efterhånden er blevet for lille.

Mvh.

Flemming M. Hansen

Fra : Mikkel

Dato : 09-12-03 15:56

Du skal beholde dit kort !!!

ATi styrer totalt i den prisklasse, specielt når vi snakker DX9 spil.

Dit problem skulle og alle andre grafiske fejl, skulle gerne forsvinde ved
følgende:

Sæt Fast Write = Disabled i din bios

Slå VPU Recovery fra i ATi Control panelet.

Fejlen ligger i VPU Recovery funktionen, som ikke korrekt initialiserer
VPU'en.
At sætte FastWrite=Disabled giver overordnet bedre stabilitet, og gevinsten
ved at have den Enabled er kun ca. 0,05 % performance, hvis eller resten af
dine AGP settings re korrekte...

mvh Mikkel

Fra : Ejvind \"SoulWalker\~

Dato : 11-12-03 02:21

"Mikkel" <my@news.dk> wrote:

> Sæt Fast Write = Disabled i din bios
>
> Slå VPU Recovery fra i ATi Control panelet.

De 2 ting er skam længe forsøgt og problemet har stået på længe før der blev
tænkt på VPU recover. FAST WRITE har jeg plejet at frakoble helt som
standard førhen.

Det er ikke nogen af de 2 ting der gør det. Men det er også ligemeget nu har
jeg et Point of View Geforce FX 5900 som fungere fremrangende. Imorgen,
torsdag, får jeg en ny grafikkkort køler med posten så den bliver mere
stille og så har jeg atter en stabil computer.

Noget jeg virkelig har savnet....