Fugle der yngler om vinteren?
Fra : Erik Hoehling

Dato : 04-12-03 01:57

Hej gruppe
Jeg mener at have læst, at der er fugle, der yngler om vinteren, men
jeg husker ikke hvilke(n). Er jeg helt galt på den???

mvh. Erik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-12-03 17:00

"Erik Hoehling" <hoehling@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
> Jeg mener at have læst, at der er fugle, der yngler om vinteren, men
> jeg husker ikke hvilke(n). Er jeg helt galt på den???
>
> mvh. Erik

De har en hel masse i Sydafrika, så det er rigtigt nok Kender dog
ingen danske, mener at Gærdesmutten har en vinterrede, den dog kun bruger
til boligformål. Måske det kommer deraf.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : PEHnews

Dato : 04-12-03 19:44

> [...]
> ingen danske, mener at Gærdesmutten har en vinterrede, den dog kun bruger
> til boligformål. Måske det kommer deraf.

Lille Korsnæb gør det jævnligt i Danmark, og vel også Natuglen.

M.v.h.

Poul Evald

Fra : Fino

Dato : 05-12-03 14:53

hej Erik

Jeg tror du er galt på den, hvad jeg ved så er det kun tyrkerduen der godt
kan yngle i januar eller februar, småfuglerne yngler ihertfald ikke om
vintern.??

Fra : Lars Olsen

Dato : 05-12-03 19:35

Ifølge "Fuglene i Danmark" af Meltofte og Fjeldså, yngler lille korsnæb
om vinteren:
"I Danmark lægges de 3-5 æg mellem december og april - et usædvanligt
tidspunkt for en spurvefugl. Det hænger sammen med, at der netop i denne
periode er flest modne granfrø. Det er også muligt at lille korsnæb 'vælger'
at yngle så tidligt, fordi koglerne endnu er lukkede, så der ikke er
konkurrence
fra grå- og grønsisken, som ikke selv kan åbne koglerne."
Ligeledes er der ved natuglen beskrevet yngel om vinteren, her kan det
foregår
i februar måned, men er dog mere hyppigt i marts. Derimod står der ikke
noget om vinteryngel hos tyrkerduer, men det betyder selvfølgelig ikke,
at det ikke finder sted.

Venlig hilsen
Lars Olsen