Hvorfor "skal" man føle et kald, for at bl~
Fra : Michael Sørensen

Dato : 02-12-03 16:39

Flere herinde har til spørgsmål om lærerjobbet fra nye mulige
læreraspiranter svaret, at man skal føle et kald for at blive lærer.

Hvorfor?

Hvorfor adskiller det sig fra at være fodterapeut, journalist, skraldemand,
revisor eller kassedame.?

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Jakob J.

Dato : 02-12-03 17:11

On Tue, 2 Dec 2003 16:38:38 +0100, "Michael Sørensen"
<skindbeni@FJERNstofanet.invalid> wrote:

> [...]
>
>Hvorfor?
>
>Hvorfor adskiller det sig fra at være fodterapeut, journalist, skraldemand,

Om det kræver et kald, ved jeg heller ikke. Men det kræver at man
føler for at være lærer. Det er det eneste fag, som jeg nogensinde
har følt for. Jeg gik i mange år og tænkte på, hvad jeg skulle være.
Jeg har store evner indenfor edb, og generalt altid scoret flotte
karakterer i uddannelsessystemet, men det er kun lærerjobbet, hvor jeg
har kunnet sige "Det kunne jeg altså godt tænke mig".

Og en god måde at undersøge om det er noget for en er at være vikar,
selvom man skal gøre sig klart at det kun er en del af lærergerningen
at undervise. Dog imo heldigvis den langst største del.
Forældresamtaler og pædagoisk råds møder er sådan set fint nok, men
det er undervisningen, som jeg personligt brænder for.

Jeg er selv kun lærerstuderende, men er netop nu i praktik for anden
gang, og det er en sand fornøjelse. Herlige kollegaer, velfungerende
skole og her op til jul endda med en masse julepynt, også på
lærerværelset. Sådan et sted skal jeg se om jeg kan få arbejde, når
den tid kommer.

Men hvis man er ansat et sted hvor lærersamarbejdet ikke rigtig
fungerer og der også er mange andre problemer, tror jeg måske, man kan
køre lidt død i det.

Jeg tror jeg har læst indlæg fra dig før, og alene det at du virkelig
tænker meget over det stadigvæk, gør at jeg synes du skal overveje at
gå videre med det. Som jeg nævner; se evt. om du kan få nogle
vikartimer et sted.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 02-12-03 18:57

> [...]
> tænker meget over det stadigvæk, gør at jeg synes du skal overveje at
> gå videre med det. Som jeg nævner; se evt. om du kan få nogle

Ja. Da jeg gik i folkeskolen overvejede jeg at blive læer og var i 1 uges
erhvervspraktik med en rigtig flot udtalelse. Men jeg blev ikke lærer i
første omgang af flere grunde:

1) Jeg har altid været i tvivl om hvad jeg skal være
2) Det er ikke ligefrem in, at sige i 9. og 10. klasse, at "jeg tager på
seminariet næste år"
3) Familie og venner syntes ikke længere, at lærere får respekt og mener, at
(ens forældre m.v. roser altid en, men jeg er ikke klogere end gennemsnittet
overhovedet) jeg skulle bruge mine evner til noget højere.
4) Man hører - også herinde fra - en masse problemer omkring jobbet / faget.

Jeg har gennem det seneste 1½ år efter HH stadig overvejet lærerjobbet, men
har ikke kunnet beslutte mig. Jeg har indtil marts / juli til at beslutte
mig endeligt og bruger med jævne mellemrum tiden meget godt på at forberede
mit valg ved at researche fx. herinde.

Det der bekymrer mig mest, er de problemer, der ofte kommer frem herinde.
Nogle debatører får det til at lyde som... ja det kan ikke beskrives - men
de anbefaler IKKE, læreruddannelsen. Men heldigvis er der flere sider af
samme sag.

Så summa summarum. Det ender nok med, at jeg igen senere kommer forbi med et
indlæg / spørgsmålæ.

Fra : Jakob J

Dato : 02-12-03 20:12

On Tue, 2 Dec 2003 18:57:05 +0100, "Michael Sørensen"

> [...]
>første omgang af flere grunde:
>
>1) Jeg har altid været i tvivl om hvad jeg skal være

Det har de fleste jo nok. Også mig. Jeg har gået igennem nogle af de
samme overvejelser som dig. Startede på en computeruddannelse, men det
fænger mig ikke rigtigt. Det gør det at lære fra mig derimod. Jeg
foretrækker at arbejde med de ældre børn, da der ligesom er bedst
mulighed for godt ping-pong, mens andre foretrækker at arbejde med de
mindre børn eller mere generelt.

>2) Det er ikke ligefrem in, at sige i 9. og 10. klasse, at "jeg tager på
>seminariet næste år"

Hehe, du skal jo dog have en gymnasiel uddannelse før du kan læse til
lærer, men det har jo også.
Hvad andre siger, er jo bedøvende ligegyldigt, men jeg har svært ved
at se at der skulle være noget galt med at skulle læse til lærer.
Tværtimod.

>3) Familie og venner syntes ikke længere, at lærere får respekt og mener, at
>(ens forældre m.v. roser altid en, men jeg er ikke klogere end gennemsnittet
>overhovedet) jeg skulle bruge mine evner til noget højere.

Hehe, det er akkurat som at høre min søster da jeg endelig havde gjort
det helt klart at jeg ville læse til lærer.

Men respekt er i høj grad hvad man selv formår at skabe. Det er da
rigtigt, det er lidt ærgerligt at der af og til kommer nogle negative
artikler eller rapportager i medierne, men det er i hvert fald ikke
den erfaring jeg har, når jeg har været i praktitk. Jeg holder
virkelig af det. Det er dejlig at undervise, og det er skønt med gode
kollegaer, som man kan snakke med om en masse ting, også ikke faglige
ting.

Det er på mange måder også et hyggeligt job, selvom det selvfølgelig
også er et job hvor man må være ambitiøs i sine målsætninger omkring
eleverne.

> [...]
>mig endeligt og bruger med jævne mellemrum tiden meget godt på at forberede

Jeg håber, du bliver helt klar, og jeg håber også lidt du vælger det.
Du giver udtryk for en masse sunds skepsis og overvejelser, som jeg
også har været igennem mange gange. Det er meget som at høre mig selv.
Jeg er blevet rigtigt glad for det, og ser frem til at arbejde i
skolen. Til at kunne følge en klasse i en lang periode, og se hvordan
eleverne udvikler sig fagligt og mentalt.

> [...]
>de anbefaler IKKE, læreruddannelsen. Men heldigvis er der flere sider af

Det er der da. Jeg er egentlig godt tilfreds med læreruddannelsen.
Personligt er jeg ikke så interesseret i de pædagoiske fag, som der
hører med. Men dem tager jeg med og prøver at få det bedste ud, men
jeg foretrækker de faglige fag, og jeg synes det er rart at kunne
vælge nogle fag, som man i forvejen har interesse i.

>Så summa summarum. Det ender nok med, at jeg igen senere kommer forbi med et
>indlæg / spørgsmål

Det skal du bare gøre. Jeg lurer ofte herinde, og jeg er 1½ år inde i
uddannelsen, så jeg vil kunne komme med mine erfaringer.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 02-12-03 20:26

Jakob J wrote:
> [...]
læreruddannelsen.
> Personligt er jeg ikke så interesseret i de pædagoiske fag, som

Hører med???? Det er da de vigtigste fag overhovedet - hvordan
vil du klare dig uden kendskab til pædagogik, didaktik og
psykologi? Så bliver det jo den rene prakticisme!

Det er - uden tvivl - seminariernes vigtigste fag: pædagogik med
didaktik og psykologi. Din opgaver er jo ikke blot at stå ved et
kateder og lufte dine faglige kundskaber for nogle måbende unger,
men at vide, hvordan man indgår i et samspil med de kundskaber du
har og så eleverne i den formidlingsproces, der altdrig bliver
færdig. Hertil kommer at du også skal have personligheden med dig.

Men dem tager jeg med og prøver at få det bedste ud, men
> jeg foretrækker de faglige fag, og jeg synes det er rart at kunne
> vælge nogle fag, som man i forvejen har interesse i.

Pædagogik og psykologi´er enormt faglige.

--
ahw

Fra : Jakob J.

Dato : 02-12-03 22:15

On Tue, 2 Dec 2003 20:26:03 +0100, "Arne H. Wilstrup"
<Karl@meget.smart.dk> wrote:

> Men dem tager jeg med og prøver at få det bedste ud, men
>
>Pædagogik og psykologi´er enormt faglige.

Jeg ved det godt, men jeg siger blot at disse fag ikke fanger min
interesse på samme måde som mine linjefag. Stadig interessant, men
ikke på samme måde som linjefagene.
Jeg følger skam pænt med og gør mit arbejde i dem, men det er ikke de
fag, som jeg brænder mest for. Sådan er det bare :)

Jeg er udemærkett klar over at de er vigtige at have i bagagen! :)

Psykologi er lidt en anden sag. Det synes jeg faktisk fangede min
interesse meget, især læringspsykologien som jeg brugte meget tid på
i min eksamensopgave.

Fra : Andreas Skjæmt Ander~

Dato : 03-12-03 17:16

Jeg må nok indrømme at PP heller ikke lige er min kop te. Det er rigtigt
nok at der er meget faglighed i disse fag, men jeg er nu af den opfattelse
at eleverne går i skolen for at lære noget! Selvfølgelig bruger jeg ( er pt.
i praktik på første årgang) de redskaber jeg har lært i PP, men jeg synes
ofte at man støder ind i elever der er så trætte af pædagogisk tankegang at
man taber dem på gulvet, hvis man begynder med sit "fy, fy, fy det må i
ikke.."
De svage elever skal tilgodeses; javidst, men de bogligt stærke har lige så
megen ret til stimulering.
Desværre er det min erfaring (skole + seminarium) at lærere ofte prioriterer
de bogligt svage fremfor de bogligt stærke.

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 03-12-03 18:56

"Andreas Skjæmt Andersen" <andreas_skjaemt@privat.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3fce0c47$0$29327$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
at
> man taber dem på gulvet, hvis man begynder med sit "fy, fy, fy det må i

Skulle det være pædagogisk tankegang? Det ville da være en helt tåbelig
reaktion.
Jeg er helt enig i, at man taber børnene, hvis man kommer med den slags
udmeldelser.

- Men det er nu heller ikke lige det man lærer i PP, hvis man ellers er
opmærksom.

> De svage elever skal tilgodeses; javidst, men de bogligt stærke har lige

> megen ret til stimulering.

Selvfølgelig. Det kræver netop godt overblik over sine PP-virkemidler, hvis
man skal skabe rum til at stimulere begge yderpoler.

> Desværre er det min erfaring (skole + seminarium) at lærere ofte
prioriterer
> de bogligt svage fremfor de bogligt stærke.

Og det er selvfølgelig skidt, hvis det er sådan. -men det betyder ikke at
man kan undvære pædagogik, didaktik og psykologi. Det betyder snarere, at
der er lærere, som er for dårlige til at bruge viden fra de fagområder.
(Lidt ligesom dig selv lige nu

venlig hilsen Niels Aage

Fra : K_P

Dato : 03-12-03 19:51

> [...]
> man kan undvære pædagogik, didaktik og psykologi. Det betyder snarere, at
> der er lærere, som er for dårlige til at bruge viden fra de fagområder.

Et spørgsmål om PP-fagene.

På fx HH og gymnasier kan man vælge Psykologi. Jeg gik i klasse med nogle
stykker, der havde valgt det.

Jeg kan huske en enkelt ting, som de havde snakket om fra dette fag. Noget
med at hjernen var opdelt i forskellige - var det lag? - der hed noget
forskelligt og blev brugt i forskellige henseender. Noget jeg ikke kan se
relevansen i. (Hvad resten af undervisningen omhandler ved jeg ikke. jeg
spurgte ikke - fik ingen svar)

Dette kan jeg ikke se som relevans - er det indeholdt i psykologi på
seminarier?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-12-03 20:09

K_P wrote:

> [...]
> omhandler ved jeg ikke. jeg spurgte ikke - fik ingen svar)
>
> Dette kan jeg ikke se som relevans - er det indeholdt i psykologi

Inden jeg evt. svarer dig, vil jeg gerne vide om du selv studerer
til lærer eller om du blot er nysgerring på indholdet af
læreruddannelsen? Det har nemlig betydning for hvordan jeg nu skal
vurdere hvordan jeg skal forklare dig tingene.
--
ahw

Fra : K_P

Dato : 03-12-03 21:13

> [...]
> læreruddannelsen? Det har nemlig betydning for hvordan jeg nu skal
> vurdere hvordan jeg skal forklare dig tingene.

Jeg er ikke lærerstuderende. Jeg har ikke haft fast arbejde siden gymnasiet
og har derfor været vikar nogle timer gennem de sidste par uger - hvilket er
baggrunden for, at jeg har læst lidt herinde, da min tanke var, at man kunne
"lære" lidt til sine vikartimer.

Det er alt.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-12-03 22:59

K_P wrote:
> [...]
da
> min tanke var, at man kunne "lære" lidt til sine vikartimer.

Jeg vil så henvise dig til det, jeg har svaret Andreas - og i
øvrigt henvise til hvad Niels har skrevet om indholdet i psykologi
på seminariet.

Her skal det bemærkes at psykologi hhv. pædagogik på seminariet
svarer til 20 % af et årsværk på BA-studiets grundfag på
universitetet.
Dog kan man så nævne at didaktik også kan lægges til pædagogikken,
hvorefter vi har at pædagogik har 40 % af et årsværk på BA-niveauet
på universitetet.

Samler vi de tre nævnte fag under en hat, ville de tilsammen svare
til 60 % af et årsværk på universitetet.

Praktikken består af det samme som hele de pædagogisk-psykologiske
fag tilsammen, nemlig 60 % af et årsværk.

Lægger vi skolen i samfundet til, på 10 % af et årsværk og
kristendom/livssyn på 20 % af et årsværk til, har vi altså at disse
sammen med hele pædagogikmøllen og praktikken består af halvanden
årsværk -

Da hele læreruddannelsen består af 4 årsværk, så har vi at de
pædagogiske fag med kristendom/livssyn, praktik og skolen i
samfundet ikke en gang udgør halvdelen af alle fagene på seminariet
udmålt i årsværk, idet de øvrige fag sammen med bacheloropgaven
har hele 2½ årsværk at "gøre godt med",så i forhold til
læreruddannelsen kan man sige at de "faglige fag" (dansk, matematik
mv.) faktisk er tilgodeset mere end rigeligt.

Dertil kommer at man kan tage nogle frivillige kurser, som kan
tælle en smule med.

En lærer er altså en professionsbahcelor -

Man kan derfor, hvis man er flittig, som vikar læse pædagogik,
psykologi og didaktik med skolen i samfundet og kr.dom-livssyn på
godt 1½ år.

Så hvis du vil lære noget om disse ting, så bare klø på.

Hvad angår gymnasiet, så er det yderst beskedent hvad man skal læse
i psykologi på valghold - man når til niveau C, og det svarer til
det samme niveau som man når til med latin i sprogligt gymnasium
eller engelsk obligatorisk del på matematisk linie. Altså er det
ikke at sammenligne med BA- eller læreruddannelsen.

Læreruddannelsen er beskeden hvad angår psykologi, men det er dog
over C-niveau i forhold til gymnasiet.

--
ahw

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 03-12-03 20:22

"K_P" <mail@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> spurgte ikke - fik ingen svar)
>
> Dette kan jeg ikke se som relevans - er det indeholdt i psykologi på

Her er, hvad psykologi skal indeholde på Aalborg seminarium:

Psykologi

Mål
Målet er, at den studerende:

a.. Tilegner sig indsigt i psykologiens begreber, metoder, teorier,
filosofi og empiriske resultater med henblik på en virksomhed som lærer.
b.. På et fagligt-psykologisk grundlag kan forholde sig til menneskers
virkelighedsopfattelse, væremåde og handlemuligheder under forskellige
livsvilkår, med henblik på vurdering af mulighederne for individers,
gruppers og organisationers udvikling.

Centrale kundskabs- og færdighedsområder
1. Menneskets kognitive, emotionelle og sociale udvikling som
forudsætning for læring og samvær. Børn, unge og voksne med særlige behov.
2. Børns, unges og voksnes læring som den finder sted i skolen og i det
videre uddannelses-, arbejds- og hverdagsliv.
3. Personlighedsbegrebet som grundlag for at forstå individers lærings-
og udviklingsmuligheder.
4. Det sociale samspils betydning for læring og trivsel.
5. Børns, unges og voksnes samspil med andre i gruppe, organisation og
samfund. Betydningen af lærerens reaktions- og handlemåder.
6. Filosofiske og erkendelsesteoretiske forudsætninger for vurdering af
psykologiens anvendelsesmuligheder i lærerens arbejde.
7. Psykologisk beskrivelse, analyse og vurdering af problemstillinger,
der har relation til forskellige former for lærervirksomhed.

Omfang
Faget psykologi har et omfang af 0,2 årsværk, svarende til cirka 330
studiearbejdstimer. Heraf udgør undervisningstiden på Aalborg Seminarium 100
lektioner, fordelt over to studieår. Den resterende tid benyttes til det
mere selvstændige studiearbejde, herunder forberedelse til undervisningen.

Indhold, struktur og arbejdsformer
Målet med undervisningen i de 4 temaer er at give den studerende en
teoretisk indsigt og praktisk anvendelig forståelse, således at den
studerende udvikler kompetence til at beskrive, forklare og forstå, vurdere
og handle i relation til egen og andres udviklingsmuligheder.

Tema 1: Socialpsykologi og kommunikation. 1. semester:
a.. gruppepsykologi- og processer
b.. socio-emotionelt klima/læringsrum
c.. lærerrollen/læreren som leder
d.. konflikt/konfliktløsning
e.. kommunikation/relationskompetence

I arbejdet med tema 1 tages udgangspunkt i følgende litteratur eller
tilsvarende:
a.. "Gruppe og samspil" af Peik Gjøsund og Roar Huseby. "Arbejdsgruppens
psykologi"af Barbro Lenneer-Axelson & Ingela Thylefors.
b.. "Om konflikter - hjemme og på arbejde", af Barbro Lenneer-Axelson og
Ingela Thylefors.
c.. "Kommunikation og personlig udvikling", af Anne Latour og Jørgen
Filtenborg.

I tilknytning til arbejde med socialpsykologi og kommunikation gennemfører
den studerende/praktikgruppen en episodebeskrivelse fra praktikken, hvor der
sker en ændring i en gruppes samspil, eller et gruppemedlems rolle. Opgaven
går ud på at
a.. give en beskrivelse af episoden/episoderne
b.. forsøge at fortolke (forklare/forstå) episoderne
c.. nedskrive gruppens besvarelse på 1 A4 ark og forberede en kort
mundtlig fremlæggelse og drøftelse på klassen
d.. Overveje de etiske og praktiske sider af opgaven

Tema 2: Udvikling og socialisering. 2. semester:
a.. forskellige udviklingsarenaer: familie, insti-tution og samfund
b.. kognitiv udvikling
c.. emotionel udvikling
d.. social udvikling
e.. kønssocialisering
f.. mønsterbrydere/den sociale arv
g.. den interkulturelle dimension

I arbejdet med tema 2 tages udgangspunkt i følgende litteratur eller
tilsvarende:
a.. "Familiens Psykologi, dens udvikling og dynamik", redigeret af
Pernille Reumert.
b.. "Den sociale arv og mønsterbrydere" af Steen Elsborg, Trine Juul
Hansen og Vagn Rabøl Hansen.
c.. "Individ gruppe og samfund" af Koester og Frandsen.
I tilknytning til arbejdet med udvikling og socialisering gennemfører den
studerende/praktikgruppen en iagttagelsesøvelse.

Tema 3: Personlighed og personlighedsudvikling. 3. semester:
a.. videnskabsteori
b.. personlighedsteorier
c.. krisebegrebet i psykologien
d.. identitet/selvværd

Arbejdet med tema 3 tager udgangspunkt i følgende litteratur eller
tilsvarende:
a.. Indledningen til "Udviklingspsykologiske teorier" redigeret af Esben
Jerlang.
b.. Indledningen til "Introduktion til psykologi" af Koester og Frandsen.
c.. "Udviklingspsykologiske teorier" af Grethe Kragh-Müller. I : Bruun og
Knudsen : "Moderne psykologi-temaer".
d.. "Bevidsthed og virkelighed" af Søren Willert. I Løw & Svejgaard
:"Psykologiske grundtemaer", Kvan.
e.. "Personlighedspsykologi" af Preben Bertelsen.

I tilknytning til arbejdet med personlighed og personlighedsudvikling holder
den studerende et individuelt foredrag.

Tema 4: Læring. 4. semester:
a.. klassiske og nyere læringsteorier
b.. læring, emotion og motivation
c.. IKT og læring

Arbejdet med tema 4 tager udgangspunkt i følgende litteratur eller
tilsvarende:
a.. "Læringens Univers", af Mads Hermansen.
b.. "Læring" , af Knud Illeris.
c.. "Læring og undervisning" Kvan nr. 54.

Psykologiundervisningen indledes med en fælles planlægning ud fra de i CKF
fastlagte områder. Arbejdsformerne vil være varierede med særlig vægt på
selvstændigt arbejde, for eksempel organiseret som studiekredsarbejde, hvor
der læses selvvalgt, psykologisk litteratur. I den forbindelse kan der
udarbejdes kanaliseringsark på baggrund af den læste litteratur. Disse kan
eventuelt gøres elektronisk tilgængelige for den øvrige del af holdet.

Litteratur: Anbefalet omfang i alt minimum 1500 normalsider + 500
individuelt opgivne sider, fordelt med minimum 500 sider på hvert af de 4
temaer.

Supplerende læsning af psykologisk litteratur
I forbindelse med studiet i psykologi udarbejder den studerende en
individuel litteraturliste på min. 500 normalsider, som ikke må være
sammenfaldende med den obligatoriske litteratur.
Litteraturen skal have sammenhæng med fagmålet og samtidigt bredt dække de i
studieordningen formulerede CKF-punkter.

Litteraturlisten indeholder litteratur, som er læst i forbindelse med
deltagelse i de obligatoriske studieaktiviteter: studiekredsarbejde,
iagttagelsesøvelse og individuelt foredrag. Den supplerende litteratur udgør
en væsentlig del af grundlaget for udformningen af studieredegørelsen.

Eksamen
Eksamen er mundtlig og former sig som en samtale med udgangspunkt i en
problemorienteret skriftlig opgave . Opgaven skal sættes i relation til
fagets formål og det skal sikres, at opgaven inddrager flere af fagets
temaer. Ligeledes forventes det, at de studerende under eksaminationen er i
stand til at perspektivere bredt til fagets CKF-områder.

Lærergodkendelse af emne, foreløbig problemformulering og studieredegørelse
sker senest den 15. marts.
Der gives én eksamenskarakter på grundlag af en samlet vurdering af den
skriftlige opgave og den mundtlige eksamen.

Som du ser, er der mange områder, selv om det efter min mening ikke er
omfattende nok.

venlig hilsen Niels Aage Schmidt

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-12-03 21:22

Andreas Skjæmt Andersen wrote:
> [...]
af
> den opfattelse at eleverne går i skolen for at lære noget!

Det er da korrekt, men hvad vil det sige at lære noget? og hvordan
lærer de noget? Og hvordan bør de undervises,s å de kan opnå denne
"lykketilstand" at lære noget? Og hvordan kan du vide om de lærer
noget? I det hele taget: hvordan tilegener børn sig viden, hvordan
tænker børn? hvad er de optaget af på de forskellige alderstrin?

> [...]
> elever der er så trætte af pædagogisk tankegang at man taber dem

> gulvet, hvis man begynder med sit "fy, fy, fy det må i ikke.."

det har jo ikke en pind med pædagogik at gøre, men handler om
"færdselsregler" -

> [...]
> Desværre er det min erfaring (skole + seminarium) at lærere ofte
> prioriterer de bogligt svage fremfor de bogligt stærke.

Alt andet lige klarer de stærkeste elever sig bedst. På seminariet
skal man ikke specielt tage sig af de stærke eller svage elever,
men undervise i overensstemmelse med hvad læreruddannelsen er: et
studium. Det betyder at man selv skal studere, blive klogere på
det, man skal beskæftige sig med til sin tid.

Den pædagogiske situation er mangfoldig, men der er nogle
sammenhænge i den mangfoldighed. Det er ikke ligegyldigt hvad man
gør, selvom man ikke altid er klar over det selv, men det er
vigtigt at gøre sit eget mål for børnenes personlighedsudvikling
krystalklart.

De pædagogiske og psykologiske teorier har til formål at give dig
en større indsigt i mål og midler i foribindelse med din
undervisning og samtidig bidrage til at give dig en større
erkendelse af virkeligheden. De er også med til at skabe det
handlingsgrundlag, du skal benytte -et grundlag som hele tiden
ændres.

Lærernes virkelighed er at man har nogle elever -nogle vil mene at
der f.eks. er for mange i en klasse, nogle mener at der er for få -
af en eller anden slags, noget stof disse elever skal lære, et fag,
et stofområde, nogle færdigheder de skal have tilegnet sig etc. OG
der skal bruges forskellige midler som bøger, edb-maskiner, egne
fremstillinger, tegninger, skriveredskaber, collager etc.
Dertil kommer så lærerens personlighed og det hele skal gå op i en
højere enhed, der tilgodeser både den enkelte elev, klassen,
forældrene, politikerne, kollegerne, bestyrelsen m.v. i relation
til deres ønsker for en god skolegang for deres børn.

Derfor rummer lærerjobbet en udfordring for både menneske- og
samfundssyn, især fordi de ikke er statiske størrelser. Og her har
vi så at de førnævnte teorier er med til give dig nogle redskaber
til at evaluere hvordan det handlingsgrundlag, du har som
udgangspunkt, virker i forhold til målsætningerne og hvordan de
løbende kan revideres.

Lad mig give dig et eksempel på, hvorfor teorier er vigtige for dig
som lærer:

Jeg kommer forbi en person, hvis bil er gået i stå -han kan ikke
starte den. Jeg ved intet om mekanik, men tilbyder alligevel min
assistance. Jeg åbner motorhjelmen, kikke stift ned på motoren. Jeg
kommer i tanke om at en bil har ledninger, der kan gå løs - jeg
sparker derfor til den, og bilen kan pludselig starte og manden er
taknemmelig.
Jeg fortæller min kone om den, men hun siger: fint, men hvad gør du
så næste gang?
Jeg svarer: det ved jeg ikke.

Du kan så tolke det ved at sige, at jeg har benyttet mig af min
intuition og tolkning eller du kan sige, at det var jo meget godt,
men hvad med næste gang?

Hvis jeg i stedet stiller spørgsmål til hvorfor den ikke virkede og
hvorfor den nu gjorde det, kunne det jo være at jeg kunne løse en
lignende situaiton næste gang.

Og hvis det ikke havde virket, og jeg ikke ved hvorfor, ville jeg
heller ikke kunne stille spørgsmål til hvorfor det ikke virkede, og
jeg ville ikke kunne vide, hvad jeg kunne gøre for at gøre det
bedre.

Nogle tror, at blot de har erfaring, så er det nok -men 20 års
erfaring kan i virkeligheden vise sig at være 1 års erfaring og 19
års gentagelser.

Som følge af dette, kan man ikke blot tage lidt fra den ene teori
og så lidt fra den anden næste gang, helt afhængigt af hvad man
synes og føler i det aktuelle øjeblik. Man bliver i hvert fald nødt
til at overveje mængden af teori, man tager fra den ene eller
anden opfattelse - også hvordan man metodisk og tidsmæssigt skal
gribe det an.

Hvis man ikke gør sig sådanne overvejelser, reflekterer over hvad
man laver, hvorfor og hvornår, så kan man opdage at det man gør,
kan være i direkte modstrid med hinanden- det kan være at man er
usikker på sin lærerrolle, hvilken opfattelse man har omkring
motivation osv. Det kan i sidste instans føre til inkonsekvens i
dine handlinger og dermed forbunden usikkerhed hos børnene. De vil
spørge: hvem er denne lærer egentlig? Hvad mener han - det kan også
føre til at dine selvopfattelse bliver svækket - hvis du altså
tager lidt fra den teori og lidt fra hin teori, vil det let kunne
betyde at du i virkeligheden søger at undgå at tage stilling til
teoriens validitet, at du enten bliver handlingslammet eller
handler rent bevidstløs.

Mange studerende, jeg har haft med at gøre, hævder ofte at de har
for lidt praktik og for meget teori og at sammenhængen mellem teori
og praksis er alt for uklar.

Man kan så spørge sig selv om, hvorvidt man overhovedet kan finde
en sådan sammenhæng i den korte periode, man er ude, fordi de
episoder, man oplever ofte er tilfældige, fra hinanden adskilte
her-og nu-situaitoner. Er der overhovedet en sammenhæng mellem
fremtrædelsesform og væsen?
Teorierne er jo fremsat fordi man ikke kan erkende alt, erkende
alle sider af livet som ikke umiddelbart fremgår af det som man
selv erkender i øjeblikket.
Man taler om forholdet mellem fremtrædelsesform (praksis) og væsen
(teorien)

Endelig skal du huske på at psykologi IKKE er et pædagogisk fag.
Psykologi kan anvendes i pædagogiske sammenhænge eller i andre
sammenhænge. Selvom psykologi ved seminarierne ofte bliver kaldt
for et pædagogisk fag, er det ikke det samme som at sagsforholdet
er det samme.

En studerende på et seminarium kommer altså i praktik og medbringer
et væld af forskellige oplevelser tilbage på seminariet. Men det er
helt umuligt i det regi at tage stilling til alle de forskellige
forhold, de studerende har oplevet.

Vi kan f.eks. mene om psykologi at det overhovedet ikke
eksisterer - det er blot de vi alle ved, blot har det taget
navneforandring, så det lyder "fint".
Vi kan mene at den er ligegyldig (har du overhovedet været i
folkeskolen?)
Vi kan mene at der slet ikke er et problem som skal gennem den
psykologiske vridemaskine: vi ved jo allesammen at folk og børn i
almindelighed er påvirkelige - vi ved at man som barn (eller
voksen) kan blive trodsig, når vi udsættes for "bedrevidende"
personer. Det behøver man ikke nogen særlig psykologisk indsigt til
at fortælle os.

Men teorier er mere end boglighed. Teorier kan man sige er det kit,
der binder forskellige situationer sammen. Det er det, der skal
gennemsyre de forskellige aspekter af de faglige forhold, så man
kan bruge dem i et ægte tværfagligt forløb: hvad har dette fag at
gøre hos det andet? Hvad æriende har det?

Du skal som lærer vide noget om motivationspsykologi, adfærd,
forskellige former for læringsmekanismer for at du med fordel kan
benytte dem i din undervisning. Undervisning er ikke blot at stå
ved et kateder og rable af sig, hvad lærebogen har bestemt, man
skal kunne som elev. Det vil være at lade lærebogen styre din
undervisning.

Og pædagogikken skal ikke blot være reduceret til nogle statiske
teknikker, som du kan genanvende hver gang du har en ny klasse.
Eleverne er forskellige, børn er forskellige, deres baggrunde er
forskellige, deres adfærdsmønstre er forskellige, og alle de ting
skal du tage højde for hver eneste gang du underviser. Desuden skal
du være i stand til at evaluere, hvad der gik godt og hvorfor, samt
hvad der gik skidt og hvorfor -og tro mig , det er en aldrig
standsende proces - kun med teorier bliver din praksis gold og kun
med praksis bliver dine handlinger tilfældige.

Arne H. Wilstrup
overlærer, cand.pæd.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 07-12-03 22:37

Et nyt spørgsmål til jobbet:

1.

Er det et job, hvor man ofte føler sig presset og stresset?

Selvfølgelig kan man kun få et subjektivt svar og alt er relativt, men svar
er velkomne alligevel.

Børn kan være stressende - det ved jeg som fodboldtræner - og det er en
ting, men hvad med generelt set i retning af selve lærerjobbet?

2.

Hvordan er skolerne / børnene ved at udvikle sig? Er vi ved at bevæge os i
retning af skræk scenarier fra amerikanske film, hvor metaldetektorer og
vagter danner indgang til skolen? (forhåbentlig ikke og eksemplet er
selvfølgelig sat på spidsen, men overdrivelse fremmer jo forståelsen)

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 07-12-03 23:05

"Michael Sørensen" <skindbeni@FJERNstofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Børn kan være stressende - det ved jeg som fodboldtræner - og det er en
> ting, men hvad med generelt set i retning af selve lærerjobbet?

Som du siger: Der kan kun komme subjektive svar.
Mit er:
Jeg har været lærer siden 1967 og -
1. I forholdet til elever og undervisning er jeg meget sjældent stresset,
men normalt afslappet, glad og i godt humør.
2. De kollegiale relationer er meget tætte og givende. - og bygget på
tillid.
3. Forældre er generelt meget positive. - næsten ingen stress. - Dog bryder
jeg mig ikke om den nye familiestruktur, der ofte lader børn i stikken.
4. Politikere og professionelle besserwisser: De kan få mit pis i kog. Man
bliver stresset af alle de hovsaløsninger, der gang på gang smadrer godt
arbejde. - og af alle de skrivebordslærere, der ikke ved, hvad de snakker
om. (Men man kan da bare "slukke" for dem!

Konklusion: Har man lyst, nerver og personligt overskud til arbejdet, så er
det varieret, givende og en "livsopgave".
Men man skal hverken blive lærer for lønnens eller feriernes skyld.
Lønnen er beskeden og ferierne ikke så lange som de fleste tror. - De fleste
er slet ikke er ferier, når det kommer til realiteterne.

> [...]
> vagter danner indgang til skolen? (forhåbentlig ikke og eksemplet er
> selvfølgelig sat på spidsen, men overdrivelse fremmer jo forståelsen)

Du tænker nok mere på samfundet end på skolen.
- og skolen vil da afspejle samfundet.
Hvis du ikke kan lide samfundsudviklingen, må du forlade bageriet helt.

hilsen Niels Aage (Der snart forlader "skuden" - uden dog at være træt af at
undervise. -kun træt af "systemet")

Fra : Michael Sørensen

Dato : 07-12-03 23:28

> [...]
fleste
> er slet ikke er ferier, når det kommer til realiteterne.

Jeg vil kunne få en bedre løn ved at fortsætte min nuværende uddannelse, og
ferier er vel groft sagt den samme fra job til job. 5 ugers ferie + det
forhandlede antal ferie/fridage., så det er ikke ferier og løn, der gør, at
jeg overvejer et skifte.

Kan du uddybe, hvad du mener med "Har man lyst, nerver og personligt
overskud til arbejdet..."?

For at vende tilbage til mit spørgsmål, så vil jeg sige tak for gode
uddybende svar.

Som supplering gik mit spørgsmål på, at jeg ofte føler mig presset /
stresset, hvor jeg er nu. Dels pga. tidspres (har hele tiden i baghovedet,
at jeg skal skynde mig med "opgaven", for at det ikke bliver for dyrt for
kunden / vores virksomhed) dels pga. faglige udfordringer.

> Du tænker nok mere på samfundet end på skolen.
> - og skolen vil da afspejle samfundet.
> Hvis du ikke kan lide samfundsudviklingen, må du forlade bageriet helt.

Jeg prøver at overdrive igen.

Jeg kan ikke lide at komme på arbejde (i skole) og det første der sker er,
at min bil er smadre, fordi nogle af skolens flinke / søde elever synes det
kunne være sjovt.

På vej igennem metaldetektoren til skolen, hvor alle bliver kropsvisiteret
må jeg skynde mig at søge dækning fordi skolens hårde elever har en skudduel
igang.. Nå, men jeg kommer ind og får mig kringlet igennem en bandekrig i
skolegården og går i skolens gange, en totalt ødelagt bygning, med grafitti,
huller, gitter og fyldt med affald, Jeg ender også i klassen, hvor jeg skal
undervise. De 8 der er mødt frem "ønsker" ikke undervisning. Det resulterer
i, at jeg flygter ud af klassen, pga. de flyvende borde, der er på vej mod
mig, men heldigvis kun knækker tavlen.

Har du ikke set film?

Som fodboldtræner og ungdomsformand i en lokal klub i et socialt belastet
kvarter, så oplever jeg ofte problemer, men ikke problemer, jeg ikke kan
komme over.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 08-12-03 00:00

> Kan du uddybe, hvad du mener med "Har man lyst, nerver og personligt
> overskud til arbejdet..."?

Lyst: Giver det dig livsindhold at hjælpe børn og unge med at lære og
udvikle sig?
Nerver: Mest for sjov, men alligevel: Du skal besidde en god portion
selvironi og opfatte eleverne som medspillere - ikke modstandere.
Personligt overskud: Undervisning kræver, at du involverer din person. dit
jeg er i spil hver dag. Du skal kunne udvikle dig og nyde at være i en
udvikling. Når du møder børn, som er i knibe, skal du have overskud til at
gå i kødet på problemerne.

> [...]
> at jeg skal skynde mig med "opgaven", for at det ikke bliver for dyrt for
> kunden / vores virksomhed) dels pga. faglige udfordringer.

Den slags stress møder du også i skolen. Det er efterhånden samfundet, der
stresser af sted.

> [...]
resulterer
> i, at jeg flygter ud af klassen, pga. de flyvende borde, der er på vej mod

Den film er lige så virkelighedsfjern som marsboere.

> Som fodboldtræner og ungdomsformand i en lokal klub i et socialt belastet
> kvarter, så oplever jeg ofte problemer, men ikke problemer, jeg ikke kan
> komme over.

Det samme i skolen!

hilsen Niels Aage

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 02-12-03 17:28

Tja!
Først må man vel definere kald. Den oprindelige betydning dur ikke, da den
henviser til at være kaldet af Gud. Det vil ingen vel kræve i dag.
Man kunne så omdefinere ordet til at betyde: At føle noget særligt for det
at undervise.

Hvis man gerne vil bruge sit arbejdsliv på at undervise, (op til 40 år) så
må man have et særligt ønske om og lyst til at arbejde med børn, få dem til
at udvikle sig og føle en indre glæde ved det. Man må tro på, at man evner
at få andre til at lære. Man må kunne glæde sig, når andre udvikler sig. Man
må have empati med børn.
Mennesker - og især børn er meget følsomme over for de ubevidste signaler
man udsender. De mærker straks, hvis man ikke synes om dem. Derfor er de
ringste lærere dem, der opfatter børn som irriterende modstandere.
De får et forfærdeligt og ofte meget kort lærerliv.
Lærere skal desuden holde sig "levende" - udvikle sig hele tiden. Går man i
stå fagligt og/eller menneskeligt, bliver man hurtigt en "dårlig lærer". Et
"kald" trækker i den rigtige retning.

Det er selvfølgelig rigtigt, at også fodterapeuter, journalister,
skraldemænd, revisorer eller kassedamer bedst, når de holder af deres
arbejde.
Alle mennesker (incl.. børn) er bedst til det de kan lide. I ovennævnte
erhverv kan man godt udføre sit arbejde uden at kunne lide kunderne, det er
tilladt at holde distance. Det kan lærere meget vanskeligt, da de ofte skal
helt ind og røre ved børnenes fornuft og følelser. De bliver rollemodeller
for børnene. Det kan man ikke uden indføling.
En lærer der "frygter" det daglige møde med børnene og ikke kan lide dem
holder som regel hurtigt op. Det er en umulig situation.

venlig hilsen Niels Aage

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 04-12-03 21:08

Michael Sørensen wrote:
> Flere herinde har til spørgsmål om lærerjobbet fra nye mulige
> læreraspiranter svaret, at man skal føle et kald for at blive lærer.

Hvem???

Jeg spørger igen:

HVEM?

> Hvorfor?

Opfattelsen af ordet "kald" er subjektiv.

At føle et kald er vel ikke længere synonymt med villighed
at fraskrive sig elementære fag-rettigheder

Som jeg opfatter ordet, skal man føle et kald!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen