|
| Far, tilregn dem ikke denne synd Fra : Bo Warming |
Dato : 03-12-03 08:34 |
|
Sådan siger Jesus(på korset) og Saulus-Paulus(ved stening, hvor han er med)
TV-Kristen 3dec morgen siger at Jesu ord går på dem der håner, at han
"jo bare kan få Gud til at hjælpe sig ned fra korset."
Er det ikke generelt for dem, der har korsfæstet Jesus, at der bedes om
overværenhed?
Er der noget særlig interessant ved denne lighed Paulus-Jesus?
Har Minoritetspartiboss Rune Engelbrecht ret i at Paulus er vigtigere end
evangelisterne, fordi han skrev et par årtier før?
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com
| |
Anders Peter Johnsen (03-12-2003)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 03-12-03 08:45 |
|
"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
news:mlgzb.416$M_1.71@fe14.private.usenetserver.com...
> Sådan siger Jesus(på korset) og Saulus-Paulus(ved stening, hvor han er
med)
Nope, det er Stefanus, som siger det, da han bliver stenet for blasfemi og
bliver Kristendommens første martyr - siden Kristus, som jo altså genopstod
umiddelbart efter.
Saulus (som Paulus hed før han blev kristen) står derimod og fryder sig ved
synet. Han var formodentlig farisæerstuderende på dèn tidspunkt, altså
ortodoks jøde.
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Bo Warming (03-12-2003)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 03-12-03 15:11 |
|
"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
news:3fcd948f$0$69968$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> news:mlgzb.416$M_1.71@fe14.private.usenetserver.com...
> > Sådan siger Jesus(på korset) og Saulus-Paulus(ved stening, hvor han er
> med)
>
> Nope, det er Stefanus, som siger det, da han bliver stenet for blasfemi og
> bliver Kristendommens første martyr - siden Kristus, som jo altså
genopstod
> umiddelbart efter.
>
> Saulus (som Paulus hed før han blev kristen) står derimod og fryder sig
ved
> synet. Han var formodentlig farisæerstuderende på dèn tidspunkt, altså
> ortodoks jøde.
Tak. Stefan kopierede altså Jesus, mht at vende-venstre-kind-til og
elske-sine-fjender og altså bede om tilgivelse for dem
Er der fortilfælde i GT på at nogen går så vidt i sin næstekærlighed?
Nietzsche mener at Jesus især har værdi som eksempel til at efterfølge altså
kopiere, mht at være uden resentiment/had/bitterhed når plageånder går efter
mand-ej-bold, eller stener eller henretter eller uddeler lussinger.
Er der mange der har set EKSEMPLETS MAGT som næsten så vigtigt som
påskemiraklets offer-tankegang?
| |
paw (05-12-2003)
| Kommentar Fra : paw |
Dato : 05-12-03 09:42 |
|
04dec03 /Bo Warming skrev
>Stefan kopierede altså Jesus,..
>
Hvor maskinelt?
>...vende-venstre-kind-til...
>
Var han venstrekindet?
>...elske-sine-fjender...
>
Eller med andre ord: I hvilken
forstand var Jesus ham et eksempel
til efterfølgelse... Gav han dem
det glatte lag?
Om fjendekærlighed: »I har hørt
det være sagt, "du skal elske din
næste og hade din fjende." /Men jeg
siger jer: Elsk jeres fjender og
bed for dem, der forfølger jer,
at I må være jeres himmelske faders
børn; for han lader sin sol stå
op over onde og gode og lader det
regne over retfærdige og uretfærdige.
/Hvis I kun elsker dem, der elsker jer,
hvad løn kan I så vente? Det gør
tolderne også. /Og hvis I kun hilser
på jeres brødre, hvad særligt gør I så?
Det gør hedningerne også. /Så vær da
fuldkomne, som jeres himmelske fader
er fuldkommen!« Matt.5,v.43-47.
En værdig modstander kan iøvrigt
være ganske nyttig, når det gælder.
>Er der fortilfælde i GT på at nogen
> går så vidt i sin næstekærlighed?
>
Hvordan det ofte gik med profeterne
kan vi læse her: ApG 7, v51-53...
"»I stivnakkede og uomskårne på
hjerte og øre sætter jer altid op
imod Helligånden; det gjorde jeres
fædre, og det gør I! /Hvem af
profeterne har jeres fædre ikke
forfulgt? De dræbte dem, der bragte
bud om Den Retfærdiges komme. Og I
er blevet hans forrædere og mordere.
/I modtog loven på engles anvisninger,
men har ikke holdt den.«"
Gøt det altså jøden til en udvalgt
at være omskåren i gængs forstand?..
Jeg har selv fået skyld for at ævle
løs uden substantiel mening. Dog,
hvis dette spørgsmål ikke skønnes
at have relevans til kristendommens
hjertelag, så ser det sort ud!
Endvidere: Steningen af Stefanus:
v54 "Da de hørte dette, blev de
ramt i deres hjerter og skar tænder
imod ham."
Altså: Lod 'jøderne' sig på nogen måde
anfægte af det pågældende vidnesbyrd?
Selv diciplene, som havde fulgt Jesus
igennem lang tid, reagerede på ægte
skrankepave-maner overfor dem,
der måtte formodes at skille sig ud.
>Er der mange der har set EKSEMPLETS
> MAGT som næsten så vigtigt som
> påskemiraklets offer-tankegang?
>
Det minder om en opinionsundersøgelse...
Men at sammenligne lidelseshistorien med
sådanne ofre, som profeter og apostle har
bragt, er vel egentlig en absurd måde at
anskue sagen på. Hvortil kommer det at
veje sig selv og andre op imod et indtryk
man har dannet sig af Jesus - hvilket jeg
nærmest vil taksere som en helligbrøde.
Trosfællesskabet er det afgørende, ud fra
en overordnet betragtning; mennesket er
identisk med sin tro, hvis inderlighed gør
den til et hjerteanliggende - i modsætning
til blot og bar teori: Betænk evt. udtrykket,
at have hjertet på rette sted... Vilkårene
har ikke nogen reel sandhedsværdi.
--
Mvh, paw.
| |
Bo Warming (05-12-2003)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 05-12-03 10:13 |
|
"paw" <pawl@newmail.dk> wrote in message
news:3fd044da$0$27397$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> 04dec03 /Bo Warming skrev
>
> >Stefan kopierede altså Jesus,..
> >
> Hvor maskinelt?
Mennesket har altid kopieret dem de holdt af og som havde fat i en
inspirerende livsstil.
> >...vende-venstre-kind-til...
> >
> Var han venstrekindet?
At lade sig korsfæste er en extrem venden venstre kind til, bedst for os
ikkereligionsstiftere er at være storsindede og overbærende og tålmodige -
incl bruge revers-terapi hvis sin søn slår, så lade ham afreagere og indse
at det er en dårlig løsning.
> >...elske-sine-fjender...
> >
> Eller med andre ord: I hvilken
> forstand var Jesus ham et eksempel
> til efterfølgelse...
Vi har ikke tid at elske alle, så ordene skal tages allegorisk - at vi skal
huske at vor overfladiske vrede ikke ændrer ved at fjendebilledet er et
menneske som det kan være godt at kunne samarbejde med imorgen.
| |
|
|