Jehovas vidner
Fra : Melanie

Dato : 02-12-03 21:08

Hejsa

Jeg ved ikke så meget om Jehovas vidner men er ved at gifte mig ind i en
familie, hvor der er mange af dem. Han er ikke med. Hans forældre var en
gang, men er ikke mere. (Er ikke
udstøt, men det er en hel anden historie.) Hans søster og dennes mand, samt
tanter og onkler og fætre, samt hans mormor er alle Jehovas vidner.

Er der noget jeg skal passe på, eller
være opmærksom på?

Mvh Melanie

Fra : Bibi

Dato : 02-12-03 21:17

I news:3fccf142$0$9765$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Melanie følgende:

[ ... ]
> Er der noget jeg skal passe på, eller
> være opmærksom på?

Tja, du skal vel bare være et anstændigt menneske der viser oprigtig
resoekt for den familie du er ved at gifte dig ind i, så kan det da
ikke gå helt galt

mvh
Bibi

Fra : TBC

Dato : 02-12-03 23:25

Melanie" <melanie@dinFJERNven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
samt
> tanter og onkler og fætre, samt hans mormor er alle Jehovas vidner.

Den korte version:

Nej, hvis du er nogenlunde normalt levende, så egentligt ikke.
Brug din sunde fornuft sammenholdt med den kendskab du har/evt. får til
deres moralbegreber
_________________

Den lange:
I værste fald kunne du uforvarende krænke en af de indviede vidner, f.eks
ved at dyrke sex med din kæreste *før* i er blevet gift, hvis i *før* jeres
indgåelse af ægteskab dyrker sex sammen i selve det døbte vidnes hus, mens i
er *gæst hos ham*. Dette hænger sammen med at han føler ansvar for sin
husstand. Selv om det først og fremmest vil sige hans *egen* familie
(kone/børn), er det muligt at han ville kunne føle sig utilpas ved at i
dyrkede sex før i blev gift *under hans tag*, idet han formentligt et eller
andet sted føler et vist ansvar for de gerninger der foretages i hans hus,
og også en omsorg, ud fra hans perspektiv, i forhold til dem han beværter og
har ansvar for i sit hus (f.eks hans børn hvis han har sådanne, eller hvad
andre han samtidig beværter kunne blive udsat for at bevidne i værste fald).

Det er slet ikke sikkert at han vil nævne det over for jer i forvejen, idet
han ikke har ansvar over for selve *jeres* gerninger, men i betragtning af
det ansvar han føler og har i forhold til hvad der sker under *eget tag*,
kunne det altså være en måde at krænke vedkommende på. Når i så bliver gift
er det en anden sag, fra hans religiøse perspektiv. Og så handler så nok
mere om hans individuelle temperament, hvis i f.eks var meget højlydte og
han havde børn eller andre gæster.

Det seksuelle moralkodeks udgør en stor post, men af andre ting der kunne
krænke dem kan man f.eks nævne blasfemi, stofmisbrug, alkoholisme,
perversitet, racisme, had og vold. Det er ting du også vil kunne forvente de
vil tage afstand fra, ud fra et religiøst perspektiv.

Jehovas vidner er heller ikke rygere, så husk at tage relevant hensyn til
dem som ikke rygere. Du kan dog sagtens tilbyde dem f.eks kaffe og alkohol.

Selvfølgelig kan man også opføre sig så ekstremt at de fra et religiøst
perspektiv slet ikke ønsker at se jer i deres hjem. Men det behøver de
såmænd ikke at være Jehovas vidner for at det kunne være tilfældet. Et
eksempel kunne f.eks være hvis du tilbyder deres børn narkotika, forfører
deres 16 årige søn, eller slår deres hund ihjel i et satanisk ritual
(overdrivelser fremmer forståelsen ...altså på en eller anden måde viser
sig at være at betragte som særdeles dårligt selskab, og moralsk nedbrydende
i deres øjne. Hvis i lever et bare nogenlunde normalt og redeligt liv har i
dog intet at frygte mht. at krænke dem. Men det er klart at jo mere i kender
til deres begreb om moral og opførsel, jo bedre chance har i naturligvis for
at undgå at kunne krænke dem.

Men uanset hvad det handler om, så gør det en forskel at ingen af jer er
døbte Jehovas vidner. I har således ikke påtaget jer noget ansvar over for
den gud, eller den menighed de tilhører. Således vil i heller ikke kunne
blive udstødt af den menighed, således at de venner eller bekendte i evt.
måtte kunne have fået der, blev forventet ikke at have selskab med jer mens
i var udstødte.

En anden ting er at du kan være sikker på at selve dem der er Jehovas Vidner
af oprigtighed gør sig håb om at du og din mand ville få øjnene op for deres
religion. Det er noget du kan indstille sig på at de vil gøre sig *håb* om,
men hverken kan, vil eller bør stille *krav* om. Men på den bekostning kan
du regne med at religion er et af de emner de i hvertfald gerne vil
debattere med jer. Dette kan du dog til sammen med den interesse de selv
nærer for emner, også betragte som et udtryk for oprigtig interesse og
kærlighed over for jer fra deres side, og fra deres perspektiv. Omvendt får
du nok næppe de store politiske debatter med dem, da det hører med som
begreb til deres kristne rolle at holde sig politisk neutrale i verdenen. Du
kan også forvente at de i stor udstrækning kommer sammen med, og fokuserer
på at komme sammen med deres trosfæller frem for andre. Men er i familie
kunne i typisk pr. automatik være en del af omgangskredsen, ...som i enhver
anden familie især hvis i har fælles interesser, humor eller temperament
osv.

Håber du kan bruge oplysningerne til noget.

TBC
- Som selv er opvokset i et hjem indenfor Jehovas vidner. Er ikke selv døbt,
men er på mange måder sympatiserende med Jehovas Vidner.

Fra : Melanie

Dato : 03-12-03 09:03

Hej TBC

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message

> [...]
de
> vil tage afstand fra, ud fra et religiøst perspektiv.

Tja, fortate søsteren om min fortid som stripper mm. Hun forstod slet intet,
men det gøt ingen forskæld i dag *SS*

> Jehovas vidner er heller ikke rygere, så husk at tage relevant hensyn til
> dem som ikke rygere. Du kan dog sagtens tilbyde dem f.eks kaffe og
alkohol.

Ikke ryge. Det viste jeg ikke. Mærkeigt. De drikker alkohol, men kun i meget
små mængder.

> [...]
> blive udstødt af den menighed, således at de venner eller bekendte i evt.
> måtte kunne have fået der, blev forventet ikke at have selskab med jer

Ingen af os er dåbt i Jehovas. Jeg er voksendåbt i folkekirken, og vi skal
også vies der.

> [...]
enhver
> anden familie især hvis i har fælles interesser, humor eller temperament

De ved at min mand og jeg ikke er interesseret i at blive Jehovas vidner.
Han er opdraget med det, men sagde fra som teenager. Jeg er opvokset med
folkekirke og frikirke. Har lært som barn at Jehovas vidner, er noget jeg
skal holde mig fra, da det er en sægt.
Vi har haft nogle gode snakke, søsteren og jeg, om religion, hvor jeg er
delvis enig, men andre ting, er helt sort for mig.

> [...]
døbt,
> men er på mange måder sympatiserende med Jehovas Vidner.

Det var en god hjælp.Mange tak *SS*

Mvh Melanie

Fra : TBC

Dato : 04-12-03 01:51

> Tja, fortate søsteren om min fortid som stripper mm. Hun forstod slet
> intet, men det gøt ingen forskæld i dag *SS*

Synd.
.....spørgsmålet er dog om det så er mest synd for hende eller om det
er det for hendes mand

> alkohol.
>
> Ikke ryge. Det viste jeg ikke. Mærkeigt. De drikker alkohol, men kun i
meget
> små mængder.

Ifølge JV litteratur har det særligt været siden 1973 at det ikke har været
accepteret inden for JV's kreds at ryge. Der står intet i bibelen om
rygning, men vidnerne holder det op på principper om respekt for livets
giver, hvor de finder at det er en måde at afholde sig fra "besmittelse af
kød og ånd", og de holder det også op på et princip om næstekærlighed.
(jævnfør passiv rygning). Derfor kan det måske godt være at *i* får lov at
ryge i deres hjem, det er en privat temperements sag hos den i besøger.

Alkohol er derimod i bibelen omtalt som noget man brugte. Det første mirakel
der er beskrevet at Jesus udførte, var faktisk at forvandle vand til vin
Bibelen fordømmer dog decideret drukkenskab. Og med de skadevirkninger
*misbrug* af alkohol har af både fysisk og social karakter (faktisk nogle af
de allerværste blandt rusmidler - jeg arbejder i sundhedssektoren skylder
jeg nok at sige), bruger man stort set samme principper som nævnt
ovenstående omkring rygning. Et ikke misbrugende forbrug af alkohol er altså
accepteret inden for rammerne af f.eks de nævnte principper, hvor man ikke
gør noget der risikerer at skade- eller i værste fald direkte skader en
selv, eller andre.

Faktisk er det mit indtryk at især unge JV generelt drikker relativt meget,
og i hvertfald ikke mindre end andre normalt fungerende. Der er naturligvis
forskel også på JV'er. Men nu har de jo heller ikke ligefrem accepteret
adgang til andre rusmidler, hvilket måske kunne være en forklaring ?

> Ingen af os er dåbt i Jehovas. Jeg er voksendåbt i folkekirken, og vi skal
> også vies der.
>
> De ved at min mand og jeg ikke er interesseret i at blive Jehovas vidner.

Hvilket de som sande JV vil skulle acceptere, selv om de formentligt vil
syntes det er ærgerligt, og fra deres perspektiv synd for jer at i går glip
af det forhold til gud som de selv kender. De vil dog efter alt at dømme
føle sig tilskyndet og noget nært forpligtigede til at tale med jer om Gud,
så længe i ikke lukker for den mulighed. Personligt vil jeg med hensyn til
en venskabelig eller familier relation mene at det var en fejl at lukke
strengt af for at tale om Gud med religiøse mennesker. Særligt i betragtning
af hvor vigtigt, interessant og centralt et emne der er for dem. I stedet er
det bedre at være ærlig og autentisk. De fleste mennesker kan såmænd nok
fornemme om de begynder at kede eller ligefrem genere en med et emne. Ellers
kan man jo give en hentydning derom, eller bruge sine egne talegaver til at
aflede emnet på noget andet. - Personligt syntes jeg selvfølgelig at
religion er et meget interessant emne.

> Det var en god hjælp.Mange tak *SS*

Velbekomme. Som en anden deltager har gjort opmærksom på er der selvfølgelig
også det med at de ikke fejrer Jul, fødselsdage eller halloween mm. Faktisk
har JV kun 1 årlig højtid, som i sikkert vil kunne blive indbudt til. Det er
en mindehøjtid om Jesus genløsningsoffer. I praksis er det et meget
besynderligt ritual at overvære og kan for udenforstående virke meget
asketisk. Din kogekunst vil i øvrigt heller ikke blive værdsat som fortjent,
hvis du skulle finde på at servere noget med blod i, men ellers er JV ikke
spor asketiske hvad angår mad i øvrig.

Nå, nu kan jeg heller ikke lige finde på flere *betydende* Idiosynkrasier.

TBC

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 03-12-03 10:29

"Melanie" <melanie@dinFJERNven.dk> skrev i en meddelelse

> Er der noget jeg skal passe på, eller være opmærksom på?

I hvert fald mener jeg, du skal være opmærksom på, at Jehovas Vidner hverken
fejrer jul eller fødselsdage, og deres liv er meget koncentreret om
Rigssalen og forkyndelsen af deres tro.

Det er sikkert ikke noget, du direkte skal frygte. Du skal bare være
opmærksom på, at det kan begrænse samværet med hans familie, uden det sker
med nogen ond vilje.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Knut

Dato : 03-12-03 12:07

On Wed, 3 Dec 2003 10:28:42 +0100, Boerge Rahbech Jensen wrote:

> [...]
>
> I hvert fald mener jeg, du skal være opmærksom på, at Jehovas Vidner hverken
> fejrer jul eller fødselsdage, og deres liv er meget koncentreret om

Men nå har jo alle trossamfunn sine særegenheter. Noen feirer ditten og
andre gjør det ikke.

> Det er sikkert ikke noget, du direkte skal frygte. Du skal bare være
> opmærksom på, at det kan begrænse samværet med hans familie, uden det sker
> med nogen ond vilje.

Enig

--
Yours, Knut
http://family.albert-schweitzer.com

Homer Simpson says:
IN THE BEGINNING WAS THE WORD, AND RHE WORD WAS DOH!

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 03-12-03 12:14

"Knut" <shalom@albert-schweitzer.com> skrev i en meddelelse

> Men nå har jo alle trossamfunn sine særegenheter. Noen feirer ditten og
> andre gjør det ikke.

Naturligvis. Det er noget, man skal være opmærksom på i alle tilfælde, hvor
man gifter sig på tværs af trossamfund.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Knut

Dato : 03-12-03 12:55

On Wed, 3 Dec 2003 12:13:57 +0100, Boerge Rahbech Jensen wrote:

> "Knut" <shalom@albert-schweitzer.com> skrev i en meddelelse

> Naturligvis. Det er noget, man skal være opmærksom på i alle tilfælde, hvor
> man gifter sig på tværs af trossamfund.

Jepp, men i dette tilfellet er det slik at de som gifter seg står utenfor
JV, mens en del andre i familien er JV?

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 03-12-03 12:59

> Jepp, men i dette tilfellet er det slik at de som gifter seg står utenfor
> JV, mens en del andre i familien er JV?

Sådan opfatter jeg i hvert fald situationen.

Mere konkret ønskede jeg at gøre opmærksom på, at Melanie ikke skal
forvente, at hendes kærestes familie tager imod invitationer til jul eller
fødselsdage, ligesom hun bør tage hensyn til møder i Rigssalen, hvis hun
ønsker at invitere hans familie.

Det kan betyde meget, hvor man kommer fra en familie, hvor man er vant til
at være samlet til jul og fødselsdage, endsige er vant til, at familien
betyder alt.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Knut

Dato : 03-12-03 13:40

On Wed, 3 Dec 2003 12:59:22 +0100, Boerge Rahbech Jensen wrote:

> [...]
> fødselsdage, ligesom hun bør tage hensyn til møder i Rigssalen, hvis hun

Tja, jeg har da nå og da invitert mine JV-venner på julmiddag. Det har gått
greit, men det er kanskje fordi jeg ikke selv har noe forhold til jula
eller feirer jul. Det begynte jeg egentlig først med da jeg ble gift og
kona insisterer på juletre og pynt og greier. Jeg sier hver advent: denne
gangen gidder vi ikke å feire jul, vel? Men da bare ler hun av meg og så
blir det jul igjen. Jeg liker ikke julefeiring i det hele tatt, men det er
jo ingen grunn til å melde seg ut av den grunn. Litt sosial teft får en jo
ha. Kanskje JV-folk også har sosial teft? De er vel som folk flest - noen
mer nei nei og andre mer ja ja og noen tja tja.

> Det kan betyde meget, hvor man kommer fra en familie, hvor man er vant til
> at være samlet til jul og fødselsdage, endsige er vant til, at familien
> betyder alt.

Det går seg nok til. JV er som oftest OK folk. Noen råtne kar finnes der
som andre steder, men som sagt, stort sett greie nok med sine kjepphester.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 03-12-03 14:48

> Tja, jeg har da nå og da invitert mine JV-venner på julmiddag. Det har
gått
> greit, men det er kanskje fordi jeg ikke selv har noe forhold til jula
> eller feirer jul.

OK. Jeg har været alene i julen i adskillige år, og gør heller ikke meget ud
af den.

> Jeg liker ikke julefeiring i det hele tatt, men det er jo ingen grunn til
å melde seg ut av den grunn. Litt sosial teft får en jo
> ha. Kanskje JV-folk også har sosial teft?

Helt enig. Medlemmer af Jehovas Vidner er da meget sociale, og selvfølgelig
kan man sagtens være sammen med dem, selvom de ikke fejrer jul. Jeg ser det
bare som en "særhed", man skal være opmærksom på. Der er næppe nogen grund
til direkte at invitere dem på en traditionel juleaften, og hvis man
alligevel gør det, skal man ikke tage det personligt, når de melder afbud.

> Det går seg nok til. JV er som oftest OK folk.

Enig. Når man nu ved, Jehovas Vidner hverken fejrer jul eller fødselsdag,
kan man være opmærksom på, at man bør finde andre undskyldninger for at
invitere dem, og i hvert fald undlade at tage det personligt, når de ikke
vil være med til at fejre jul eller fødselsdag. For eksempel er det sikkert
ikke udtryk for modvilje mod Melanie eller hendes kæreste, når de ikke
sender kort eller gaver til jul eller fødselsdage. Det er bare en "særhed"
ved deres religion, som man naturligvis bør respektere på samme måde, som
man selv ønsker, at éns egen livsstil med dens "særheder" bliver
respekteret.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 03-12-03 15:50

Jeg mener at man skal tage MEGET varsomt fat, når man tager kontakt til en
JOHOVA familie.
De smiler og er søde indtil man sidder i nettet.
Jeg har sjældent hørt at nogen er konverteret ud af Jehovas Vidner uden
problemer.

Så er man udstødt, gyselig og bliver tillagt aller helvedes kvaler.

Men jeg hører OFTE om at man med alle midler forsøger at blive indfanget i
Deres uhyggelige fangstnet.
Så skal der agiteres, så ma man ikke dit og ikke dat

Sjovt så stille der bliver når der tales om pædofili -
De fleste "RÅD" i Jehova - har beskidte fingre på det felt..
Pokkers svært at bevise - men uhyggeligt mange fortællinger fra udstødte.

Fortæl mig om EEN - bare EEN lykkelig familie der har forladt Jehova
og gjort det UDEN problemer.

Jeg skal til gengæld fortælle dig om 1000 ulykkelige.

Jehova er en gang vinduespudsere, der for mig er det uhyggeligste misk mask
af falskhed, uden lige.
Carsten

Fra : Bibi

Dato : 03-12-03 17:36

I news:3fcdf7fc$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk skrev
Carsten Bo Laursen følgende:

[ ... ]
> Jehova er en gang vinduespudsere, der for mig er det uhyggeligste
> misk mask af falskhed, uden lige.

Tja ligefrem seriøs virker dit indlæg ikke, mere som en gang
mudderkast der hører til i en anden gruppe.

Jeg kender da personligt indtil flere der har forladt Jehovas Vidner
helt uden problemer. Jo de er godt udstødte af deres tidligere
forsamling, men i løbet af kort tid fik de da en ny omgangskreds.

Prøv at være lidt mere saglig og seriøs.

mvh
Bibi