Den lange kartoffelskræl
Fra : Peter Noes

Dato : 03-12-03 19:10

Hej alle

Jeg er så vild med at lave små rosetter af lange kartoffelskræller og
derefter dyppe dem i klaret smør og så i ovnen. Mit store problem er at de
altid knækker inden jeg får dem særligt lange. Nogen der har et godt fif til
hvordan man får kartoflen i lange strimler?? (kartoflen skrælles altså først
da jeg ikke er så vild med yderskrællen).

Fra : Emil

Dato : 03-12-03 21:21

Peter Noes skrev:

> [...]
>hvordan man får kartoflen i lange strimler?? (kartoflen skrælles altså først
>da jeg ikke er så vild med yderskrællen).

Opvarm kartoflerne til mellem 60 og 70 grader i 45 minutter
(brug termometer i vandet).
Herefter kan de bruges til alle opskrifter med kartofler, og de
kan endda fryses og optøes før videre tilberedning.

Efter varmebehandlingen skal kartoflerne behandles som alm rå
kartofler, smagen bliver blot bedre og konsistensen opleves
fastere. Sprødheden fra de rå kartofler går tabt, men det løser
netop dit problem.

Metoden er specielt velegnet til kartoffelmos og friturestegte
kartoffelstave, men alle anvendelser af kartofler vil vinde
herved.

m.v.h. Emil

Fra : Soren Lindholt

Dato : 04-12-03 13:10

Peter Noes <peterline@mobilixnet.dk> wrote in article
<bql8sn$pkd$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
først
> da jeg ikke er så vild med yderskrællen).

Skarpere skrællekniv, evt justere dybden?

Søren