Skal jeg fryse svinet?
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-12-03 16:39

Har lige købt tre pakker ferske svinekoteletter. Jeg vil fryse de to,
men kommer i tvivl: Kan jeg bare smide dem i fryseren i deres
indpakning som de er nu (plastbakker med tampon plastikovertræk)?
Eller skal jeg ompakke kødet (som jeg svagt mener at kunne huske)? Og
hvorfor?

-j

--
Akademisk Opgavebank v. 0.9 - public beta!
http://www.akademiskopgavebank.dk/

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-12-03 16:57

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> (plastbakker med tampon plastikovertræk)?

Jeg mener: Plastikbakker med film-overtræk. Nede i bakken ligger der
sådan en lille tampon/blodopsamler.

-j

Fra : Jørgen Hess

Dato : 03-12-03 22:36

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> -j
>
> --
> Akademisk Opgavebank v. 0.9 - public beta!
Mener du bør pakke kødet om. Bl.a. er det tynde plastic ikke ilttæt.
Pak kødet ind i noget staniol og derefter en frysepose. På posens
skrivefelt kan du skrive dato, hvad det er og evt. vægt. Naturligvis
skal tamponen ikke med i fryseren.
mvh
Jørgen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-12-03 16:53

Jørgen Hess wrote:
> Pak kødet ind i noget staniol og derefter en frysepose.

Staniol??? Hvorfor nu det?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Jørgen Hess

Dato : 05-12-03 11:52

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Staniol??? Hvorfor nu det?
>
> --
> Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige
forberedelser
> mødes med en gunstig lejlighed....

Jeg har mine oplysninger fra Politikens "Bogen om dybfrysning" fra
1970.
Bogen anbefaler en ilt- og aromatæt, og en fedt- vandtæt emballage til
kød.
Aluminiumsfolie (staniol) opfylder disse krav, men er meget skørt og
skal beskyttes af en yderemballage, der for den sags skyld godt kan
være brunt papir. Plasticposer er udmærkede til emballage af
grøntsager og brød. Plasticposer er relativt vand- og damptæt men ikke
ilttæt og beskytter derfor ikke tilstrækkeligt mod harskning.
Harskning er en proces der udmærket finder sted ved -18 grader, hvis
der er adgang til ilt.
Og iflg. bogen er der ingen diskusion: Kød SKAL ompakkes, hvis det
skal fryses. Forretningers emballager er KUN beregnet til at folket
kan bære varen sikkert hjem.
Den bedste beskyttelse mod harskning er i øvrigt glasering, af f.eks
fed fisk. Fisken lægges løst i fryseren på et brædt, næste dag får
fisken en hurtig dukkert i koldt vand. Den tynde vandhinde der
efterlades på fisken fryser øjeblikkelig, herefter staniol og
yderemballage. Udskåret fed fisk f.eks ål kan fryses i vand til en
blok.
mvh
Jørgen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-12-03 12:54

Jørgen Hess wrote:
> [...]
> 1970.
> Bogen anbefaler en ilt- og aromatæt, og en fedt- vandtæt emballage til

Lyder fornuftigt.

> Aluminiumsfolie (staniol) opfylder disse krav, men er meget skørt og
> skal beskyttes af en yderemballage, der for den sags skyld godt kan
> være brunt papir.

Har aldrig hørt det før. Jeg kan heller ikke huske, at jeg er stødt på
det ifbm industriprodukter.

> Plasticposer er udmærkede til emballage af
> grøntsager og brød. Plasticposer er relativt vand- og damptæt men ikke
> ilttæt og beskytter derfor ikke tilstrækkeligt mod harskning.

Mon det også gælder fryseposer anno 2003?

> [...]
> efterlades på fisken fryser øjeblikkelig, herefter staniol og
> yderemballage. Udskåret fed fisk f.eks ål kan fryses i vand til en

Jeg bruger 'glaseringen' til rejer.
Generelt synes jeg det er synd st fryse fisk. Fisk skal være i stand til
at svømme få minutter inden de lander i/på gryden/panden/ovnen ;)

Jeg spørger lige i dk.videnskab omdet med staniolen og fryseposerne. de
er så kloge :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 03-12-03 17:50

Jeg har altid fået afvide at man skal pakke det ned i frostposer. Hvorfor
ved jeg ikke, men kunne forestille mig at det bliver bedre pakket ind og en
frostpose har vel fået navnet efter det den er beregnet til, nemlig frost?!?

Hilsen Linda

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-12-03 18:35

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
en
> frostpose har vel fået navnet efter det den er beregnet til, nemlig

Den plasticfilm, der ligger over kødet i bakken, er ikke holdbar og tæt nok
til længere tids frostopbevaring.
Drejer det sig kun om nogle få dage, tror jeg ikke, der sker noget ved det.

Man kan bare lægge bakken med overtræk og det hele i en frostpose.

Hilsen Inger

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 04-12-03 20:27

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> writes:

> Man kan bare lægge bakken med overtræk og det hele i en frostpose.

Og dermed fryse tamponen med?

-j

Fra : Kasper

Dato : 03-12-03 21:43

Skal jeg fryse svinet? ->> Det må du da selv om, men den krymper nok....

Fra : Queeni

Dato : 03-12-03 22:46

> [...]
> indpakning som de er nu (plastbakker med tampon plastikovertræk)?
> Eller skal jeg ompakke kødet (som jeg svagt mener at kunne huske)? Og

Hej Janus

Ja du skal ompakke koteletterne i fryseposer, og dette gør man for at undgå
frysebrænding af kødet.

Frysebrænding er en kraftig udtørring af kødets overflade ved frysning, som
kan betyde at kødet bliver udtørret og sejt.
det opstår som reglen når emballagen enten ikke er egnet til formålet ( Der
er folk der kan finde på at bruge affaldsposer til levnedsmidler ) , eller
hvis temperaturen i fryserne svinger ( f.eks. hvis der ligges en stor
portion "varme" produkter ned i fryseren ovenpå produkter der er
indfrosset.)

Mvh.

Lizzie

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 04-12-03 20:26

"Queeni" <nyheds@queeni.dk> writes:

> Ja du skal ompakke koteletterne i fryseposer, og dette gør man for
> at undgå frysebrænding af kødet.

Tak for nogle gode svar. Jeg har ompakket kødet.

-j

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 04-12-03 19:41

Janus Sandsgaard wrote:
> Har lige købt tre pakker ferske svinekoteletter. Jeg vil fryse de to,
> men kommer i tvivl: Kan jeg bare smide dem i fryseren i deres
> indpakning som de er nu (plastbakker med tampon plastikovertræk)?

Ja.

Sikkert ikke OK for flere års opbevaring, men kort tid - uger: OK.

Mvh. Jørgen