Flødekartofler?
Fra : Anders Houmark

Dato : 02-12-03 17:47

Hejsa..

Jeg skal til julefrokost med de gamle klassekamerater her på fredag.. For at
gøre det nemt har vi alle år skulle medbringe mad, en person står måske for
rugbrød, leverpostej og bacon/shampignon, en anden for flæskesteg osv.. Jeg
er så blevet sat til at lave flødekartofler, og det er ikke noget som bliver
lavet særlig tit herhjemme.. Jeg vil jo gerne lave "den bedste" så jeg
kiggede lidt på google efter opskrifter..

Der ligger jo flere hundrede opskrifter, nogle siger at man ikke skal koge
kartoflerne på forhånd, andre siger at man skal, nogle siger at man skal
bruge 3/4kg og andre 2½ kg.. nogle nævner mælk og mel, andre fløde.. og
sådan bliver det ved med at komme med forskellige opskrifter.. Så jeg har
altså et problem med hvordan det skal laves, så jeg ville høre om der er
nogle af jer som har en knaldgo' opskrift?

Et andet spørgsmål er om hvor meget I tror jeg skal lave? Vi bliver 15
personer, og der er også en anden person som skal medbringe flødekartofler..
Vi er unge mennesker på ca. 20 år, alle mænd...

På forhånd mange tak, mvh
--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Padmé Amidala

Dato : 02-12-03 18:09

Personlig erfaring gør, at jeg vil anbefale dig at lave det med fløde og med
rå kartofler. Jeg har selv forsøgt mig med diverse varianter, og det er uden
tvivl med fløde og rå kartofler, at det bliver bedst.

Jeg vil foreslå dig, at du laver en bradepande fuld.
Til det skal du bruge ca. 3 kg kartofler i skiver.
Ca. 3/4 liter fløde (evt. mere, hvis du vil have alle kartoflerne dækket af
fløde)
Salt og peber
Evt. hvidløg (hvis I er til det, i så fald ca. 4 fed)

Alle ingredienserne blandes sammen og fordeles i bradepanden. Kommes i en
forvarmet ovn ved 200 grader.
Læg staniol over i den første halve time, ellers bliver det hurtigt brændt.
Giv det derefter en halv time mere, uden staniol.

VH
Padmé

Fra : Arni Danielsen

Dato : 01-12-03 18:20

Sådan plejer jeg også at lave den,Men jeg tilsætter også løg ringe...

Fra : -V-

Dato : 02-12-03 18:25

Padmé Amidala wrote:
> [...]
> Læg staniol over i den første halve time, ellers bliver det hurtigt
> brændt. Giv det derefter en halv time mere, uden staniol.

Hvor er løgene?
Hvor er den revne muskatnød?
Hvor er osten?

-V-

Fra : Padmé Amidala

Dato : 02-12-03 20:35

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
> Hvor er løgene?
> Hvor er den revne muskatnød?
> Hvor er osten?

Kan ikke lide løg og muskat...derfor
Ang. osten..jo, det manglede jeg ...

VH
Padmé

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 03-12-03 16:00

On Tue, 2 Dec 2003 18:08:44 +0100, "Padmé Amidala"
<gsagae@geagnhwo.com> wrote:

> [...]
>fløde)
>Salt og peber
>Evt. hvidløg (hvis I er til det, i så fald ca. 4 fed)

Herudover bruger jeg også løg og soltørrede tomater. Sidstnævnte giver
en dejlig rund smag, uden at overdøve.

R.
--
"I never found a companion that was so companionable as solitude"
- Henry David Thoreau

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 02-12-03 21:55

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:Lh3zb.50490> Der ligger jo flere hundrede opskrifter, nogle siger at
> [...]
> personer, og der er også en anden person som skal medbringe
flødekartofler..
> Vi er unge mennesker på ca. 20 år, alle mænd...

4 kg kartofler (der bliver nemlig spist flest af dine kartofler)
porrer (2 store eller 3 mindre)
1½ dl boullion
½ liter piskefløde
½ liter mornay sauce
Revet muskat,
Salt + Peber
Frisk hakket chili (2-3 stykker mellemstærke)

Kartofler skrælles og skæres i skiver, porrerne snittes og hældes i et
passende stort fad.
Muskatnød rives over, og salt + peber + hakket chili tilsættes
Fløde og Mornay sauce hældes over
I kold ovn og bager ved cirka 200 grader i en god times tid (til kartoflerne
er møre)
Hvis du er i rigtigt festhumør skader det ikke at rive lidt parmesan ost
over før du tilsætter fløde og Mornay sauce

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 03-12-03 17:18

"Anders Houmark" savlede:

> Så jeg har
> altså et problem med hvordan det skal laves, så jeg ville høre om der er
> nogle af jer som har en knaldgo' opskrift?

Nordkystends kolestorolbombe:

Fyld en bradepande med kartofler i skiver eller stave. Gerne med en stak
skivede gulerødder blandet i.

De behøves ikke være skrællede. Vasket er ok. Men det tæller, at de skal
skylles godt i vand, når de først er parteret - for at få stivelsen vasket
af.

Hæld olie, timian, salt og peber over og vend godt.

Steges ved 200 grader. Vendes i hvert tyvende minut. Indtil de er sprøde.
Mindst halvanden time. Eventuelt ekstra olie på.

Når du ikke kan stå for dem længere, pladrer du fløde over, vender, og lader
dem søbe i ovnen yderligere en halv time.

Det tager kegler.

Mængde: Dobbelt så meget som du tror. Men I er jo unge og kan tåle det og
skal også have lidt til efterbooze . . .

Krydringen kan selvsagt varieres.

--
Torben

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 03-12-03 18:11

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
<snip>

> [...]
> personer, og der er også en anden person som skal medbringe
flødekartofler..
> Vi er unge mennesker på ca. 20 år, alle mænd...

Hej Anders,

Nu har du fået alverdens opskrifter på "flødekartofler". Måske jeg skulle
anbefale dem med chokolade og kanel, så bliver de i det mindste lidt julet.
Nej - du spurgte efter *fløde*-kartofler. Flødekartofler, skal efter min
ringe mening ikke indeholde gulerødder, chili, ost eller andre lækkerier.
Skræl en bradepande fuld kartofler og kom evt. lidt hakkede løg i, hvis du
ikke kan lade være. Salt og peber skal der til og masser af fløde. Ingen
dikkedarer her. Netop til et sammenskudsgilde, er det en smule "farligt" at
lave noget med så mange forskellige ingredienser i. Det kan være svært, at
få det til at passe med resten.
Jeg forslår, at du bager kartoflerne i min. 1 time og ved max. 180 grader.
Jo laver temperatur jo mindre chance er der for, at skidtet brænder på.

Mvh. Renate

Fra : Jørgen Hess

Dato : 03-12-03 23:46

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
grader.
> Jo laver temperatur jo mindre chance er der for, at skidtet brænder

HØRT!!!
mvh
Jørgen

Fra : Rasmus

Dato : 06-12-03 13:51

> [...]
> altså et problem med hvordan det skal laves, så jeg ville høre om der er
> nogle af jer som har en knaldgo' opskrift?

Her: http://www3.mistral.co.uk/apbw/france2.htm

Google is your friend.
ras

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-12-03 03:49

Rasmus wrote:

> Her: http://www3.mistral.co.uk/apbw/france2.htm
>
> Google is your friend.
Taktak.. Men jeg havde brugt google, det stod der også i første indlæg..

Tak til alle for de gode råd, jeg lavede det som Padmé foreslog og det blev
vildt godt :)
Må prøve de lidt mere "alternative" en dag hvor jeg ved at der ikke er nogle
kræsne personer imellem..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk