Bagemaskiner??? djævlens værk ? eller
Fra : Kothoga

Dato : 01-12-03 16:51

hvordan fungerer de sataner?
Jeg går ikke ud fra den klarer alt arbejdet selv, men skal vel selv slå
dejen sammen? men er det så ikke ligeså nemt at bare bruge en ovn?
LAd mig hører om jeres erfaringer, samt fordele og ulemper..
Havde nemlig overvejet en sådan sag i julegave til mig selv...

Mvh

Jørgen H

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 01-12-03 17:12

"Kothoga" <Kothoga@rulez.dk> wrote in message
> [...]
> LAd mig hører om jeres erfaringer, samt fordele og ulemper..
> Havde nemlig overvejet en sådan sag i julegave til mig selv...

Bagemaskiner er simpelthen fantastiske.... De er ligeså uundværlige som
elektriske æggekogere, æbleskivebager, vækkeurer med projektorer og
kaffemaskiner der kan nøjes med at lave hele to kopper kaffe af gangen! Det
er da dejligt, at vi lever i sådant et fantastisk overflodssamfund, hvor vi
ikke behøver at tænke på vores strømregning! Hurra!!! Godt jeg ikke lever i
Mombassa, Lima eller blikforstæderne til Manilla... ;)

Bjarke

Fra : Hauge

Dato : 01-12-03 17:27

Hejsa

"Bjarke Bundgaard" <bjarkebFJERNDETDERSTAARMEDSTORT@email.dk> wrote in
message news:bqfp8t$2gor$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> ikke behøver at tænke på vores strømregning! Hurra!!! Godt jeg ikke lever
> Mombassa, Lima eller blikforstæderne til Manilla... ;)

Laver du så stadig mad over et bål? Det tyder da på at du generelt er
modstander af disse elektriske dimser.. Hvad med den puter du sidder ved nu,
er den ikke også overflødig og undværlig?

/Hauge

Fra : Kothoga

Dato : 01-12-03 17:35

nej da.. han har en luxus model med indbygget trædemølle...

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 01-12-03 18:35

"Hauge" <hauge@CUTspamfree.dk> wrote in message
> [...]
nu,
> er den ikke også overflødig og undværlig?

Computer? Dette budskab er da blevet mejslet ind i en stentavle...
Men du har da fuldstændigt ret. Det er enten eller... Enten fyrer man bare
løs, bruger strøm uden bekymring og sk...der på miljøet! (Det gør alle
moderne mennesker da ik'?) eller også lever man i en jordhule og varmer sit
fuldkornsgrød imellem moders lår.

Der er ingen grund til nuancering - det forplumrer bare budskabet!

Bjarke

Fra : Morten

Dato : 01-12-03 23:22

"Bjarke Bundgaard" <bjarkebFJERNDETDERSTAARMEDSTORT@email.dk> skrev i en
meddelelse news:bqfp8t$2gor$1@news.cybercity.dk...

> Det
> er da dejligt, at vi lever i sådant et fantastisk overflodssamfund, hvor
vi
> ikke behøver at tænke på vores strømregning!

Du tror at en lille bagemaskine der faktisk er bygget til at passe i
størrelsen til et brød, bruger mere strøm end du bruger når du varmer hele
din normale ovn op? Du kan jo prøve at se hvilket stik din ovn sidder i
vægen med - så vil du opdage at det er et underligt langt stik ... hvorfor?
.... fordi den bruger for meget strøm til et alm. 220v stik ...

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 01-12-03 23:53

> [...]
hvorfor?
> ... fordi den bruger for meget strøm til et alm. 220v stik ...

Ok - jamen som må jeg jo bekende kulør ;)

Jeg opponere imod brødmaskiner, fordi jeg synes det er et stort monstrum at
anskaffe sig, når man typisk også har et komfur, hvori der typisk er en
udemærket ovn. Jeg bager 2-3 brød af gangen i min egen VOSS A-mærkede
varmluftsovn. Det er muligt at det kræver mere energi, end hvis jeg kun
bager et af gangen. Men alt i alt, mener jeg at min metode udnytter energien
bedre fordelt på det samlede resultet. Og så er jeg med til at spare verden
for at der produceres endnu flere - i mine øjne - ligegyldige elartikler.

Hvad jeg yderligere opponere imod, er den utrolige fokusering på el-gadgets
i køkkenet. Jeg synes det er ved at være lidt stygt at se alt det %¤&# man
efterhånden finder i reklamerne. Især i juletiden går det helt amok - helt
klart et tegn på at vi danskere dårlig ved hvad vi skal finde på at købe...
(Forslag: gi' din ægtefælle et abonnement hos aarstiderne eller spar pengene
sammen til en kulinarisk rejse til nogle af alle de steder, hvor det stadig
handler om kvalitet og ikke om kvantitet per tidsenhed per kroner). Hvad er
det egentligt man har brug for...? Jeg laver mad hver dag - og det er alt
fra traditionel dansk mad med kål, rodfrugter, svinekød, oksekød osv til
Thai/Indisk/Japansk/Indonesisk/Cajun/Fransk/Italiensk/Amerikansk mad. Og
lige gyldigt hvordan jeg vender og drejer det, så har jeg ultimativt kun
brug for et skærebrædt, en god kniv, en morter, gryder, pander, en
varmluftsovn og diverse ikke-elektriske køkken redskaber. Men hey - jeg ejer
da også en del elektriske redskaber. Jeg har bare aldrig oplevet at maden er
bliver bedre af at anvende dem - det er højst et spørgmål om at det er gået
lidt hurtigere.

Bjarke

Fra : Hauge

Dato : 02-12-03 11:15

Hejsa

"Morten" <REMOVETHIS_post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
hvorfor?
> ... fordi den bruger for meget strøm til et alm. 220v stik ...

Hvilket jo er logisk nok, da der jo er 4 kogeplader + en ovn det stik skal
kunne trække på een gang (10-15 KW).
Forøvrigt så har strømtrækket (det den bruger lige her og nu) og
strømforbrug (det den har brugt på en bagning) ikke meget med hinaden at
gøre, prøv at varme et hus op med el, og brug en elovn på 500 watt og en på
2000 watt, så vil du opdage at den på 500 watt vil køre næsten konstant,
mens den på 2000 watt vil køre uforholdsvis kort tid (den vil køre mindre
end 1/4 i forhold til 500 watt elovnen).
Altså kan man ikke udlede at en bagemaskine bruger mindre strøm for en
bagning, end en alm. køkkenovn. Selvom den nok vil bruge mindre, da en alm.
køkkenovn er en del større, altså en del mere ovn-materiale og luft der skal
varmes op, før den reelt begynder at bage..

Mvh Hauge

Fra : JSM

Dato : 02-12-03 21:31

"Morten" <REMOVETHIS_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hvorfor?
> ... fordi den bruger for meget strøm til et alm. 220v stik ...

Jeg er 110% sikker på at enhver el-bagemaskine bruger betydeligt mere strøm
end min ovn !

Jesper
hvis komfur, inkl. ovn, kører på gas.

Fra : Nette

Dato : 02-12-03 07:51

"Bjarke Bundgaard" skrev i en meddelelse

> Bagemaskiner er simpelthen fantastiske.... De er ligeså uundværlige som
> elektriske æggekogere, æbleskivebager, vækkeurer med projektorer og
> kaffemaskiner der kan nøjes med at lave hele to kopper kaffe af gangen!

Du glemmer at en bagemaskine heller ikke fylder særlig meget inde i
køkkenskabet, længst inde blandt alle de andre ting, du nævner.

Nette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-12-03 19:31

Kothoga skrev:

> Jeg går ikke ud fra den klarer alt arbejdet selv, men skal vel
> selv slå dejen sammen?

Nej, bagemaskiner ælter selv dejen og slår den op til et brød.
Man putter alle ingredienserne i maskinen, indstiller på det
ønskede program og trykker på knappen. Senere kan man hive et
varmt brød ud.

Der har været flere tråde om bagemaskiner her. Prøv at kigge
på Google el.lign.

> men er det så ikke ligeså nemt at bare bruge en ovn?

Måske har man ikke en ovn (jeg har fx ikke)?

// Klaus

Fra : Mikkel \(2600\)

Dato : 02-12-03 00:16

Jeg ved godt det ser Meget smart ud med de der bagemaskiner, men helt ærligt
kommer du også til at bruge den ?? Min far elsker at lave mad (Det er altid
ham der har stået for madlavningen hjemme), men han er også mand, så der er
virkelig blevet givet et utal af div. elektriske køkkenmaskiner til ham i
jule/fødselsdagsgave, men det har vi stoppet med, efter at elkniven blev
brugt en gang, riskogeren blev brugt to gange, toasten brugte jeg (MEGET
lidt), mens jeg boede hjemme og ekstra pladerne så man kunne lave vafler,
lune burgerboller og så vidre blev aldrig brugt. Og så var der æggekogere
den blev brugt .. et halvt år så var vi trætte af dårligt kogte æg søndag
morgen, foodproceren blev brugt lidt mere (3 gange om året). plus en masse
andre gadet til køkkenet. To ting havde de dog alle til fælles 1. de fylder
2. de er møg besværelige at gøre rene, og det er ikke fedt at give noget i
gave og når det er brugt 2 gange på 5 år ryger det på loppen. Så tænk dig
meget om inden du køber din næste brødmaskine eller andet gadet til køkkenet

Mikkel

Fra : Brian R.

Dato : 02-12-03 11:49

Efter alt det negativ bavl syntes jeg ikke de hidtide argumenter skal stå
for dem selv.

Jeg har haft en bagemaskine i ca. 1 år. Jeg er meget glad for den og den
bager et brød til mig hver 3. dag.
Maskinen laver selv alt arbejdet og jeg skal blot fylde ingredienser på - en
arbejdstid for mig der ligger på max. 5 minutter. Rengøringen af "djævlen"
er meget nem - 1 slip-let form med dejkrog.
Jeg har præsteret at stå op om natten fordi jeg havde glemt at sætte
maskinen til - desværre var formen stadig beskidt efter sidste gang - så jeg
måtte først vaske den op før jeg kunne lave mit brød og programmere den - 8
minutter senere lå jeg igen i min seng - og næste morgen vågnede jeg til
duften af hjemmebagt brød.

Så alt i alt er det meget et spørgsmål om holdninger. Jeg har en brødbager,
som jeg er meget glad for. Og den dag den måtte give op, så køber jg en ny.
Prisen for min har været ca. kr. 300,- i Tyskland, så det er en beskeden
investering, som jeg gerne betaler for den komfort.

Og brødet er efter min mening bedre end alt det dybfrost brød jeg altid før
købte for at bage almindelig sviner for meget og tager alt for lang tid. I
øvrigt bliver brødet også lige så godt som alt det hjemmebag jeg ellers har
forsøgt mig med.

Med venlig hilsen
Brian R.

Fra : Per

Dato : 02-12-03 12:26

On Tue, 2 Dec 2003 11:49:20 +0100, Brian R. wrote:

> [...]
> øvrigt bliver brødet også lige så godt som alt det hjemmebag jeg ellers har

Tak for et svar der handler om brød og ikke politik

Er der bestemte brødtyper den er bedst til, eller kan den også klare nogen
af de spændende opskrifter man ind i mellem falder over i blade og bøger?

--
MVH Per
Billede af Molly: http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=109968

Fra : Hauge

Dato : 02-12-03 13:07

Hejsa

"Per" <per.dk@mailBox.dk> wrote in message
> Tak for et svar der handler om brød og ikke politik

Der skal jo osse være seriøse svar her i gruppen, hvilket politik jo ikke er

> Er der bestemte brødtyper den er bedst til, eller kan den også klare nogen
> af de spændende opskrifter man ind i mellem falder over i blade og bøger?

Man kan sagtens bruge opskrifter af den normale type, dem fra bladene, men
pas på, det er nemt at få for meget dej, så det hæver op i låget.
Omregn de fundne opskrifter til den mængde mel, som er de de opskrifter
hørende til din bagemaskine, så, eller måske til en anelse mindre, indtil du
lærer den at kende.

Mvh Hauge

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 02-12-03 12:05

"Hauge" <hauge@cutspamfree.dk> writes:
>Laver du så stadig mad over et bål?

Det er ellers voldsomt hyggeligt om sommeren. Her er vi nu ved at
konstruere et stativ der både kan bruges til at holde det kød, der skal
grilles og til at holde en ordentlig motherf.... af en gryde.

Bagemaskiner aner jeg til gengæld ikke en dyt om, men fruen, der er husets
bagermester sværger til den goe gammeldags måde - der forresten er ret
dyrt i strøm

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 02-12-03 12:09

"Bjarke Bundgaard" <bjarkebFJERNDETDERSTAARMEDSTORT@email.dk> writes:
>Der er ingen grund til nuancering - det forplumrer bare budskabet!

Det var vel netop din manglende nuancering, der skabte tråden. Det koster
immervæk en del strøm at bage, men det var ligesom smuttet i farten. Nå,
bortset fra det, så er det jo en velkendt offentlig hemmelighed at de
danske køkkener bugner af elektrisk tingel-tangel, der aldrig bliver brugt.

Men bagemaskiner, dem ved jeg ikke noget om.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : Kothoga

Dato : 02-12-03 22:14

så alt i alt er der tid og spare på denne opfindelse?
Hmm.. må lokke en eller anden sucker til at købe en først...
men render sq lige i centeret imorgen og kigger nærmere...
Men kan det virkelig passe at man bare hælder lortet i og vupti har man
et brød? Jeg mener, du smider jo heller ikke bare en masse ting i
ovnen, og så står der en lasagne...