Til wokfolket
Fra : Kristine Gazel

Dato : 01-12-03 16:00

I dag skal jeg *endelig* ud at købe min nye wok.
Jeg har valgt at købe en af titanium fra Scanpan. Så spørgsmålet går ikke
på, hvilken wok der er den bedste.
Snarere vil jeg gerne have eksempler på jeres bedste wokopskrift ? Kan
næsten ikke vente med at komme i gang.

Mange hilsner, Kristine.
--
Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
Bibliotekar DB; Cand. Scient. Bibl.

Fra : Kim Jensen

Dato : 01-12-03 23:23

> Snarere vil jeg gerne have eksempler på jeres bedste wokopskrift ? Kan
> næsten ikke vente med at komme i gang.

For mig skal wok-mad være nem, hurtig, frisk og velsmagende mad. Man kan
helt sikkert lave nogle vældigt avancerede retter i en wok, men jeg
foretrækker det NEMT.

I dag blev den fx brugt på følgende måde (ja, jeg hører til det arbejdende
8-17 folk, så lange marineringer osv bliver det altså ikke til

(til 2 pers.) - (forberedelse + tilberedning: ~15 minutter)

* 2 fed hvidløg hakket fint
* Et stykke frisk ingefær hakket fint
* 2 stk. kyllingebryst skåret i tynde strimlet
* Et stort løg i tynde, halve ringe
* 2 peberfrugter i tynde strimler
* 2 "brikker"/"klodser" (hvad hedder de i grunden?) nudler udblødes i varmt
vand.

* Wok'en varmes op til den er rygende varm. Olie kommes i.
* Kyllingestrimler steges til de er gyldne og skubbes så op på wok'ens
sider.
* Hvidløg, ingefær og et drys tørrede chiliflager ristes af i bunden af
wok'en.
* Løget smides i og der blandes godt med kødet.
* Peberfrugterne smides i og der blandes og steges ydeligere.
* God soya (mængde efter smag) hældes over og "steger" med.
* Nudlerne afdryppes i en sigte, og deles såfremt nogle stadig skulle hænge
sammen.
* Nudler kommes op i wok'en sammen med resten. Steger med et par minutter
til de får lidt farve.

Slut. Spis. Vær glad.

Kim Jensen
// NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //