Love Actually
Fra : Morten Steen

Dato : 03-12-03 13:42

Okay, min nedenstående tråd om subj. endte ligesom med at handle om noget
helt andet. Uden en eneste kommentar om den!
DERFOR : andre der har set? Vil kommentere?

Morten

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 03-12-03 15:17

Morten Steen's utterance expressed in

> Okay, min nedenstående tråd om subj. endte ligesom med at handle om noget
> helt andet. Uden en eneste kommentar om den!
> DERFOR : andre der har set? Vil kommentere?

Jeg var positivt overrasket over den. Havde hørt at den
skulle være ret middelmådig, men jeg synes den var både
sjov og bevægende (Emma Thompson og Liam Neeson spiller
som altid godt). Måske lidt plat et par steder, men en
julefilm skal nok være sådan :) Og med et bioklub-
abonnement var det jo en billig fornøjelse!

Den helt dybe personskildring skal man ikke vente på, det
er der simpelthen ikke tid til, det virker lidt som en
miniserie der er skåret ned til en lille film (lidt over
to timer). Det er en af disse film med mange parallelle
handlinger der flettes sammen på snedig vis.

Men jeg glemte de mørke morgener og den travle arbejdsdag -
jeg fik grinet og fik en klump i halsen. Alt i alt en
god oplevelse.

hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Bo Warming

Dato : 18-12-03 02:00

"Lars Gjerløw Jørgensen" <lgjPURGE@jyde.dk> wrote in message
> [...]
> julefilm skal nok være sådan :) Og med et bioklub-
> abonnement var det jo en billig fornøjelse!

Det er en intelligent og super-kvik kærligheds- og jule-film med sunde
banale budskaber om "grib dagen"- Hugh Grant og de andre er fremragende og
man er godt underholdt - men der er ikke store problemer at analysere på og
debattere bagefter.
Indenfor komediens genre, gør filmen det godt - og det er ikke flade
ligegyldige personer.

Filmen joker på kanten til det urealistiske - med britisk professionalisme,
helt i top.
Der er noget legende rokoko-agtigt og overklasse-snobbet ved dette
inspirerede men letbenede , uambitiøse kammerspil med mange berømte
medvirkende. Lidt for smart? En samlebåndsproduktion i forlængelse af "Fire
brylupper og en begravelse" og de andre film i denne kongerække med Hugh
Grant som helt.(Notting Hill, Two weeks notice, Bridget Jones Dagbog) ?
Joh - Men al kritik preller af.
Briterne er lige så sexuelt frigjorte og avancerede som de bedste danskere -
og har langt mere talent.til filmproduktion
Man ægges til at VILLE finde fejl, fx forudsigelighed i "love actualle"
lystspillet. Men det er ikke behagesygt, og overraskelserne er ikke søgte.
Næsten alt har happy end. Og dog.....

Bush besøger den britiske premiereminister. Befamler en sekretær. Bliver
intelligent forhånet af den britiske premeiereminister i en improviseret
antiamerikansk udtalelse i den efterfølgende pressekonference.Ikke
sandsynligt at sådant sker i virkeligheden.
Og dog,...for det er underfundigt og de mest perfide journalister ville ikke
kunne få et stød ind.
Kærlighed i luften - i titlen - hele tiden.

ALLE PRØVER AT VÆRE UdEN FRYGT
" Jeg tror, at den største fejl er at være bange... Fuldkommen
kærlighed overvinder frygten. Når jeg ser tilbage på mit tidligere liv, ser
jeg, at de forkerte ting, jeg har gjort, alle skyldes frygt ...
Katherine Mansfield

Selv de nuttede børn er ikke overdrevent "cute" i filmen Love Actually

" Kvinder er kærlighedens kamæleoner Vi mænd er kun den farve, som
de til enhver tid tilpasser sig. Maurice Chevalier

" Kærligheden er soyasovsen på livets Chop Suey. Kinesisk ordsprog

"Love also has to be learned. Nietzsche

"Venskabet er højere og varigere end kærligheden
Strindberg

De små kærligheder er som at blive vaccineret, mod den store kærlighed.
Jeanne Moreau

Det er med kærlighed som med mæslinger: det bliver værre jo senere
i livet den rammer os. Douglas Jerrold

Fra : Bo Warming

Dato : 18-12-03 09:28

Har købt dansk bog "Love actually" som desværre er skrevet før filmen blev
til og ikke har alle de fine indfald med, men her afskrift af højdepunkt, da
en Blair-uden-slavementalitet - Hugh Grant som britisk premereminister,
holder fræk tale til Bush-Clinton-hybrid på præsidentielt besøg

"Jeg bød præsidenten velkommen her i landet i den bevidsthed om at der ikke
hersker hvad man vil kalde et jævnbyrdigt forhold mellem vore to lande.

Men jeg var ikke forberedt på at skulle udsættes for en udpræget mangel på
forståelse for princippet om at give og tage.

Jeg er bange for at det særlige forhold mellem vore to lande er blevet til
et dårligt forhold.

Et forhold baseret på at den amerikanske præsident forlanger at få sin
vilje, og bevidst ignorerer de ting der har stor betydning for
Storbrittanien.

Nok er vi et lille land men vi er også et prægtigt land.

Og en ven der koster rundt med os, er ikke længere en ven.

Og da folk der kommanderer rundt med andre, kun viser respekt hvis man
sætter hårdt mod hårdt, er jeg indstillet på i fremtiden ikke at være
imødekommende.

Det må præsidenten også indstille sig på".

USA-præsidenten svarer med vred overdrivelse - og irritation - og respekt.

Fra : Heidi

Dato : 03-12-03 20:41

Morten Steen wrote:
> Okay, min nedenstående tråd om subj. endte ligesom med at handle om
> noget helt andet. Uden en eneste kommentar om den!
> DERFOR : andre der har set? Vil kommentere?

Jeg forsøgte (uden ret meget held) at få kommentarer her i gruppen efter
at jeg
havde set den på premiereaftenen.
Vi (kæresten og jeg) var helt enige om at det var en rigtig god film -
den bedste
vi har set i lang tid. Og den første i lang tid, hvor jeg ikke kunne
undgå at knibe
en tåre.
Sjov, rørende, tankevækkende.....
Hvis jeg skal nævne et yndlingsøjeblik, så er en af favoritterne der
hvor ham
vennen står med skiltene udenfor - der var jeg færdig... (og så så han
jo også
sød ud
Så nej, det er ikke bare dig der er en håbløs romantiker med sans for
sødsuppe!
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 19-12-03 23:22

Morten Steen skrev:
> Okay, min nedenstående tråd om subj. endte ligesom med at
> handle om noget helt andet. Uden en eneste kommentar om den!
> DERFOR : andre der har set? Vil kommentere?

For romantikere og Richard Curtis-, Hugh Grant- og Colin Firth-
fans var "Love Actually" måske lige så væsentlig en premiere som
"Kongen vender tilbage" for så mange andre.

Jeg tæller mig selv blandt i hvert fald de to mellemste grupper,
og jeg er en stor beundrer af den moderne romantiske (anglo-
amerikanske) komedie som repræsenteret - når den er bedst - ved
f.eks. "Fire bryllupper og en begravelse", "Pretty Woman" og
"Da Harry mødte Sally".

Jeg synes desværre, "Love Actually" er en middelmådig film. Den
er ganske vist skrevet med en ofte vidunderlig humor, som både
kan være situationsbaseret, ordlegspræget og satirisk. Dens
skuespillerliste er imponerende ikke kun på papiret, men også på
lærredet. Og den udfordrer oven i købet sin genre ved at anlægge
en helt anden konstruktion end de film, den ellers sammenlignes
med. Men projektet er overambitiøst, og Curtis holder ikke et
tilstrækkeligt fast greb i tøjlerne.

Det med konstruktionen skal måske forklares, i hvert fald for dem,
som ikke har set filmen. Hvor de øvrige Curtis-skrevne film
som "Fire bryllupper", "Notting Hill" og "Bridget Jones' dagbog"
fokuserer på én hovedrolle med en primær 'love interest' og en
flok bifigurer, og hvor amerikanske værker som "Da Harry mødte
Sally", "Frankie and Johnny" og "You've Got Mail" handler om to
ligeværdige hovedpersoner, er "Love Actually" noget andet. I en
ensemble-konstruktion som hos Altman og andre følges adskillige
næsten ligeværdige roller og historier i en film, der derfor også
er længere end samtlige de øvrige nævnte titler.

Problemet er, at de mange handlingstråde kun bindes meget tyndt
sammen. Forsøget gøres, dels ved en række konkrete sammenstød
mellem de forskellige personer, dels ved et fælles tema, nemlig
en særlig anskuelse af kærligheden og livet. Men den konkrete
plotsammenvævning er yderst overfladisk, og temaet måske for
banalt til at skabe dybere sammenhæng. En enkelt plottråd, nemlig
Colin Firths rejse til sydlandsk kærlighed, lades helt uden for
sammenkædningsforsøg. Det kan måske siges at være overambitiøst
for en debutinstruktør at kaste sig ud i dette projekt, som vel
netop kræver tæft for instruktør- og klippehåndværket.

Samtidig synes jeg ikke, filmen holder den balance, jeg fore-
trækker mellem alvor og sjov. Der er for meget flødeskum, som
min bror sagde, og lidt for mange (slut)scener af den allermest
oppustede, romantiske art, som der så let kan prikkes hul på.

Den kan få 3 på en 5-skala.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 20-12-03 18:37

Jeg skrev:
> [...]
> en helt anden konstruktion end de film, den ellers sammenlignes
> med. Men projektet er overambitiøst, og Curtis holder ikke et

Jeg skylder at sige, at jeg lige som en anden og i modsætning til
en tredje debattør fandt Hugh Grant meget veloplagt og hans del
af plottet dygtigst udført af alle. Grant har noget præcist og
elegant i sit komedieskuespil, og det er heldigvis ikke blevet
dårligere af, at det er blevet udnyttet i efterhånden adskillige
film. Scenerne med Billy Bob Thornton er for eksempel fine.

Og så skylder jeg tak til Morten og Heidi, som med deres tråde og
spørgsmål gav mig lejlighed til at skrive den type anmeldelse af
filmen, som jeg blev skuffet over ikke at finde ordentligt i
aviserne.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Heidi

Dato : 20-12-03 19:47

Peter Brandt Nielsen wrote:

> [...]
> spørgsmål gav mig lejlighed til at skrive den type anmeldelse af
> filmen, som jeg blev skuffet over ikke at finde ordentligt i

Det var da så lidt - jeg vil ikke påstå jeg er enig, men nu er jeg
heller
ikke typen der går særlig meget op i at analysere en film på samme
måde som dig og mange andre - hvis jeg har følt mig underholdt, så
er jeg tilfreds, og så er jeg sådan set ligeglad med hvor realistisk
filmen er.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 22-12-03 00:53

Heidi skrev:
> [...]
mig
> underholdt, så er jeg tilfreds, og så er jeg sådan set ligeglad

Åh ja, jeg følte mig sådan set også underholdt af filmen. Men ikke
lige så underholdt som af for eksempel nogle af de filmtitler, jeg
nævnte, hvor følelsen af morsomt tidsfordriv suppleres med en
stærk begejstring og en fornemmelse af, at her er en historie, jeg
vil kunne se med glæde mange gange i mange år fremover.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk