Lukning af hul i skorsten
Fra : Hans Raun

Dato : 01-12-03 22:28

Jeg har flyttet en brændeovn til en anden skorsten og skal nu have lukket
hullet efter "røgrøret". Det er ca. 115 mm i diameter. Samtidig skal vi have
isokern i skorstenen eftersom skorstensfejeren mener at det er nødvendigt
for at undgå løbesod. Hvordan tætner jeg hullet nemmest, samtidig med at det
er lovligt. Kan jeg gøre det med cement ? Er der nogen der kan komme med et
bedre forslag?

Med venlig hilsen

Hans Raun

Fra : Peter C.

Dato : 01-12-03 22:33

"Hans Raun" <raun-fam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> er lovligt. Kan jeg gøre det med cement ? Er der nogen der kan komme med

Jeg har muligvis ikke forstået problematikken, men kan du ikke bare mure
hullet til med murstenafhug og mørtel ?

Hvis der alligevel skal isokern i kan det jo være igegyldigt om det er glat
på indersiden

Kan du evt. ikke spørge din skorstensfejer....det er ham der skal godkende
det til sidst under alle omstændigheder.

MVH Peter C:\

Fra : Simon - [8230]

Dato : 02-12-03 12:28

Hvordan tætner jeg hullet nemmest, samtidig med at det
> er lovligt. Kan jeg gøre det med cement ? Er der nogen der kan komme med
et
> bedre forslag?

Hvis jeg var dig ville jeg tætne det med cement, det er billigt og nemt at
arbejde med. Men sørg for at der ikke kom for meget meget ind i skorstenen,
de dette vil kunne blokere for lecaærterne, og lave et hulrum, når du
etabelere isokernskorstenen. Så hellere et lille hul ind på indersiden af
skorstenen, da dette hul vil blive fyldt af lecaærte/cement-blandingen.

Mvh
Simon

Fra : Erik

Dato : 02-12-03 14:27

Hej
Jeg har netop haft samme 'problem'. Men en enkelt mursten på langs i hullet
og ellers cement udenom virkede fint. Bruger du ikke en sten kan det være
svært at styre cementen inde i røret og ude på muren.

Mvh Erik

Fra : anders majland

Dato : 02-12-03 14:11

> Samtidig skal vi have isokern i skorstenen eftersom skorstensfejeren
> mener at det er nødvendigt for at undgå løbesod.

Hvorfor netop en isokern ?
(Ved godt at det sammen med isodor nok er de mest kendte løsninger)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid