/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
EOS 300D-optisk problem?
Fra : Knud Bonke


Dato : 01-12-03 09:13

Hej gruppe.
Jeg får sommetider nogle kedelige pletter i lyse dele af mine billeder, se: http://www.wedebo.dk/fotoalbum_demo/fotoside_025.htm
I starten troede jeg det var modlys/lille blændeåbning der var årsagen, men billedet af knabstrupperhestene viser det modsatte.
Er der andre der har observeret noget lignende med EOS 300D?
Hilsen Knud



 
 
Jan J. (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan J.


Dato : 01-12-03 09:45

"Knud Bonke" <knud@privat.dk> wrote in message
news:3fcaf7f7$0$30086$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej gruppe.
> Jeg får sommetider nogle kedelige pletter i lyse dele af mine billeder,
se: http://www.wedebo.dk/fotoalbum_demo/fotoside_025.htm
> I starten troede jeg det var modlys/lille blændeåbning der var årsagen,
men billedet af knabstrupperhestene viser det modsatte.

Det lyder som en bytter. Jeg kan se at du har brugt 2 forskellige
objektiver, så det må være selve chippen der har et problem. Så tilbage til
forhandleren.....

Mvh
Jan



Knud Bonke (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Knud Bonke


Dato : 01-12-03 09:54


Ja, netop min mening, tak for svar
:
: Det lyder som en bytter. Jeg kan se at du har brugt 2 forskellige
: objektiver, så det må være selve chippen der har et problem. Så tilbage til
: forhandleren.....
:
: Mvh
: Jan
:
:



KC (01-12-2003)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 01-12-03 09:47

Knud Bonke <knud@privat.dk> wrote:

> http://www.wedebo.dk/fotoalbum_demo/fotoside_025.htm

Formodentlig støv...
mvh Kell

Knud Bonke (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Knud Bonke


Dato : 01-12-03 09:58

Hej
Jeg har renset sensoren (med luft) men problemet skulle være på alle billeder, hvis det er støv. Jeg har taget masser af billeder
med himmel, hvor pletterne ikke er med!
Så jeg tror mere på at det er et sensorproblem
Hilsen Knud

"KC" <KC4200@c.dk> skrev i en meddelelse news:1g5a8h2.18jds506zcow0N%KC4200@c.dk...
: Knud Bonke <knud@privat.dk> wrote:
:
: > http://www.wedebo.dk/fotoalbum_demo/fotoside_025.htm
:
: Formodentlig støv...
: mvh Kell



Deaster (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 01-12-03 10:29

Knud Bonke wrote:
> Hej
> Jeg har renset sensoren (med luft) men problemet skulle være på alle
> billeder, hvis det er støv. Jeg har taget masser af billeder med
> himmel, hvor pletterne ikke er med!
> Så jeg tror mere på at det er et sensorproblem

Mjaaa, det ligner godt nok præcis støvpletter, det kan også være støvet
sidder godt fast.


--
Mvh
Deaster



Kenneth Darling Soer~ (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Kenneth Darling Soer~


Dato : 01-12-03 10:31

"Knud Bonke" <knud@privat.dk> wrote in
news:3fcb02a9$0$30079$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hej
> Jeg har renset sensoren (med luft) men problemet skulle være på alle
> billeder, hvis det er støv. Jeg har taget masser af billeder med himmel,
> hvor pletterne ikke er med! Så jeg tror mere på at det er et
> sensorproblem Hilsen Knud

Nej, støvproblemer er tydeligst ved små blændeåbninger, F/22 og mindre, og kan
således ikke ses på alle billeder. Billedet med hestene er taget på f/5.6 og
grunden til at pletterne er anderledes på dette billede kunne være at de er
"ude af fokus" i forhold til f/36 billedet. En test kunne være at tage et
billede på f/36 og derefter rense for støj og så tage endnu et billede. Hvis
pletterne har flyttet sig, så er det støv

Held og lykke med det..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth
news at KBHdarling dot dk - REMOVE KBH
Photos at http://www.darling.dk

Kenneth Darling Soer~ (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Kenneth Darling Soer~


Dato : 01-12-03 10:32

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote in
news:Xns94446B8D2B653kennethdarlingfromde@32.97.166.131:

> være at tage et billede på f/36 og derefter rense for støj og så tage

Jeg mente selvfølgelig "rense for støv"

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth
news at KBHdarling dot dk - REMOVE KBH
Photos at http://www.darling.dk

Knud Bonke (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Knud Bonke


Dato : 01-12-03 10:55

Tak for jeres tid, også "Deaster", jeg prøver at rense en gang til og gennemprøve, og skal nok vende tilbage med resultaterne.
Hilsen Knud

: Nej, støvproblemer er tydeligst ved små blændeåbninger, F/22 og mindre, og kan
: således ikke ses på alle billeder. Billedet med hestene er taget på f/5.6 og
: grunden til at pletterne er anderledes på dette billede kunne være at de er
: "ude af fokus" i forhold til f/36 billedet. En test kunne være at tage et
: billede på f/36 og derefter rense for støj og så tage endnu et billede. Hvis
: pletterne har flyttet sig, så er det støv
:
: Held og lykke med det..
:
: --
: Regards / Med venlig hilsen
: Kenneth
: news at KBHdarling dot dk - REMOVE KBH
: Photos at http://www.darling.dk



Deaster (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 01-12-03 11:20

Knud Bonke wrote:
> Tak for jeres tid, også "Deaster", jeg prøver at rense en gang til og
> gennemprøve, og skal nok vende tilbage med resultaterne. Hilsen Knud

Ellers prøv forsigtigt med en støvsuger, det virkede rigtigt godt på min
gamle D30. Du skal selvfølgelig ikke starte med at skrue op på 2200 watt

--
Mvh
Deaster



Knud Bonke (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Knud Bonke


Dato : 01-12-03 12:38

Ja, nu har jeg pustet og støvsuget, og synes også det er blevet bedre. Det er korrekt at jo mindre blænde(åbning) des mere "støv".
Men et par af pletterne lader sig ikke rokke, mon det var en ide at rense sensoren med "brillerens" på en meget blød klud (på en
vatpind)? I forstørrelsesglas synes jeg at kunne se et par pletter på sensoren. Min tyske manual nævner kun luft fra en øresprøjte
som rengøringsmulighed.

: Ellers prøv forsigtigt med en støvsuger, det virkede rigtigt godt på min
: gamle D30. Du skal selvfølgelig ikke starte med at skrue op på 2200 watt

- Jeg har stadig både støvsuger og kamera!! (

Hilsen Knud
:
: --
: Mvh
: Deaster
:
:



Th Frydensberg (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Th Frydensberg


Dato : 01-12-03 13:11

Knud Bonke wrote:
Min tyske manual nævner kun luft fra en øresprøjte
Også den danske !! der står vis du ikke kan med den skal det gøres på
Canon service .
det er vist meget skrøbeligt .
mv / th

Knud Bonke (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Knud Bonke


Dato : 01-12-03 13:19

Ja, jeg må nok gå den tunge gang og undvære det i 6 uger! Jeg ville helst vente til efter jul!, men af sted skal det, da det også
går i baglås, hvis jeg bruger "flerskuds-funktionen" (Trods opdatering af firmware)
Hilsen Knud



"Th Frydensberg" <frydensberg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3FCB2FD1.3A6B35A8@tdcadsl.dk...
: Knud Bonke wrote:
: Min tyske manual nævner kun luft fra en øresprøjte
: Også den danske !! der står vis du ikke kan med den skal det gøres på
: Canon service .
: det er vist meget skrøbeligt .
: mv / th



Kenneth Darling Soer~ (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Kenneth Darling Soer~


Dato : 01-12-03 13:53

"Knud Bonke" <knudREMOWE@privat.dk> wrote in
news:3fcb281e$0$30078$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Ja, nu har jeg pustet og støvsuget, og synes også det er blevet bedre.
> Det er korrekt at jo mindre blænde(åbning) des mere "støv". Men et par af
> pletterne lader sig ikke rokke, mon det var en ide at rense sensoren med
> "brillerens" på en meget blød klud (på en vatpind)? I forstørrelsesglas
> synes jeg at kunne se et par pletter på sensoren. Min tyske manual nævner
> kun luft fra en øresprøjte som rengøringsmulighed.

Nej - ingen væsker!

Dette link nævnes tit som den ultimative guide til rensning af sensor, men jeg
har ikke selv prøvet det -> http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

Jeg overvejer at købe en Speckgrabber (find den på google), og er pt. i
kontakt med Foss-Fotech som importerer Kinetronics produkter til DK for at
høre om det er noget de kan skaffe..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth
news at KBHdarling dot dk - REMOVE KBH
Photos at http://www.darling.dk

Knud Bonke (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Knud Bonke


Dato : 01-12-03 14:36

Jeg prøvede at købe hos http://web.ivenue.com/simondsphotographic2/item103489.ctlg men de vil ikke acceptere købet, men ellers lyder
$ 9,95 jo ikke af så meget. God ide, jeg søger videre og hører måske fra dig hvis du finder løsningen?
Hilsen Knud

: Jeg overvejer at købe en Speckgrabber (find den på google), og er pt. i
: kontakt med Foss-Fotech som importerer Kinetronics produkter til DK for at
: høre om det er noget de kan skaffe..
:
: --
: Regards / Med venlig hilsen
: Kenneth
: news at KBHdarling dot dk - REMOVE KBH
: Photos at http://www.darling.dk



Kenneth Darling Soer~ (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Kenneth Darling Soer~


Dato : 01-12-03 15:13

"Knud Bonke" <knudREMOWE@privat.dk> wrote in
news:3fcb43d0$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Jeg prøvede at købe hos
> http://web.ivenue.com/simondsphotographic2/item103489.ctlg men de vil
> ikke acceptere købet, men ellers lyder $ 9,95 jo ikke af så meget. God
> ide, jeg søger videre og hører måske fra dig hvis du finder løsningen?

Review
http://www.digitalfocus.net/sections/reviews/SpeckGrabber/SpeckGrabber.htm
(Ikke videre positiv)

Hos Adorama kunne jeg godt bestille men det ville koste $33 at få den sendt
til Danmark

Jeg skal til New York i januar og køber muligvis en (eller flere) med hjem,
hvis ikke jeg finder dem billigt online inden da..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth
news at KBHdarling dot dk - REMOVE KBH
Photos at http://www.darling.dk

Knud Bonke (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Knud Bonke


Dato : 01-12-03 17:12

Her er enden på historien: Jeg endte hos Crown Digital i England, hvor prisen er 3.99£ + forsendelse og Vat, ialt 15,94£. Jeg er i
panik, så nu skal det prøves.
Hilsen og tak, Knud

:
: Hos Adorama kunne jeg godt bestille men det ville koste $33 at få den sendt
: til Danmark
:
: Jeg skal til New York i januar og køber muligvis en (eller flere) med hjem,
: hvis ikke jeg finder dem billigt online inden da..
:
: --
: Regards / Med venlig hilsen
: Kenneth
: news at KBHdarling dot dk - REMOVE KBH
: Photos at http://www.darling.dk



Preben Riis Sørensen (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 01-12-03 20:17


"Knud Bonke" <knudREMOWE@privat.dk> skrev
>...prisen er 3.99£ + forsendelse og Vat

Brug endelig ikke vat
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Knud Bonke (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Knud Bonke


Dato : 01-12-03 20:53

------de havde ikke TAMPAX

:
: "Knud Bonke" <knudREMOWE@privat.dk> skrev
: >...prisen er 3.99£ + forsendelse og Vat
:
: Brug endelig ikke vat
: --
: M.V.H.
: Preben Riis Sørensen
: preben@esenet.dk
:
:



Kenneth Darling Soer~ (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Kenneth Darling Soer~


Dato : 01-12-03 09:47

"Knud Bonke" <knud@privat.dk> wrote in
news:3fcaf7f7$0$30086$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hej gruppe.
> Jeg får sommetider nogle kedelige pletter i lyse dele af mine billeder,
> se: http://www.wedebo.dk/fotoalbum_demo/fotoside_025.htm I starten troede
> jeg det var modlys/lille blændeåbning der var årsagen, men billedet af
> knabstrupperhestene viser det modsatte. Er der andre der har observeret
> noget lignende med EOS 300D? Hilsen Knud

Det ligner ganske grangiveligt støv på sensoren..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth
news at KBHdarling dot dk - REMOVE KBH
Photos at http://www.darling.dk

Michael Holm (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Michael Holm


Dato : 01-12-03 20:43

Det er støv.

Sådan ser støv på Chippen ud. Det er ikke sikkert at du kan rense det med
luft. Jeg bruger selv CanoClear og en vatpind, men det er på eget ansvar.
Der sidder forresten et glas oven på sensoren, så det er ikke sencoren du
ridser, hvis det går galt.

--Michael


Det er let bevise. Hvis du tager billeder af en ensfarvet himmel med en
meget lav blænde, bliver prikkerne mindre.

"Knud Bonke" <knud@privat.dk> wrote in message
news:3fcaf7f7$0$30086$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej gruppe.
> Jeg får sommetider nogle kedelige pletter i lyse dele af mine billeder,
se: http://www.wedebo.dk/fotoalbum_demo/fotoside_025.htm
> I starten troede jeg det var modlys/lille blændeåbning der var årsagen,
men billedet af knabstrupperhestene viser det modsatte.
> Er der andre der har observeret noget lignende med EOS 300D?
> Hilsen Knud
>
>



Knud Bonke (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Knud Bonke


Dato : 01-12-03 20:57

Ja, nu er det efterhånden afklaret, men tak for hjælpen. Knud

"Michael Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev i en meddelelse news:3fcb9981$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
: Det er støv.
:
: Sådan ser støv på Chippen ud. Det er ikke sikkert at du kan rense det med
: luft. Jeg bruger selv CanoClear og en vatpind, men det er på eget ansvar.
: Der sidder forresten et glas oven på sensoren, så det er ikke sencoren du
: ridser, hvis det går galt.
:
: --Michael
:
:
: Det er let bevise. Hvis du tager billeder af en ensfarvet himmel med en
: meget lav blænde, bliver prikkerne mindre.



Knud Bonke (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Knud Bonke


Dato : 12-12-03 17:20



: I starten troede jeg det var modlys/lille blændeåbning der var årsagen, men billedet af knabstrupperhestene viser det modsatte.


Jeg lovede at vende tilbage: Har i dag modtaget 1 stk Speck-GRABBER købt hos http://www.ishop.co.uk/ishop/883/shopscr191.html .
Og, selvom det virkede som at feje en skolegård med en tandbørste, fik jeg alligevel hurtigt bugt med mit "støv" på sensoren. Man
skal bare tænke lidt på hvad der er op og ned på sensor i forhold til billede, for selv med skarpt lys og lup, kunne jeg ikke se
"støvet", og så rense de rigtige områder lidt på slump.
Hilsen Knud



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste