Tandremmen er gået... :-(
Fra : Lars Haagen

Dato : 03-12-03 10:38

Hej NG!

Min kærestes Reanult Clio har lige mistet sin tandrem og hvad der ellers kan
ødelægges når sådan noget sker. Der er røget 8 ventiler og lidt småting. Vi
har fået et tilbud på en repation her hos en lokal forhandler i Esbjerg som
skal have 8100,- for det. Ud af det beløb er der for 1200,- reservedele, kan
det virkelig passe at der skal bruges så mange timer på det? Sådan som jeg
ser det, må der jo næsten være tale om 2 hele arbejdsdage, eller hvad?
Det er jo en ældre bil fra 92 så det er jo også ret begrænset hvad der er
værd at ofre på den, så jeg er temmelig meget i tyivl om hvad der er det
rigtige at gøre, er der nogen der har nogle gode råd?

Venlig Hilsen
Lars

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 03-12-03 10:52

On Wed, 3 Dec 2003 10:38:12 +0100, "Lars Haagen" <haagen@os.dk> wrote:

> Er der nogen, der har nogle gode råd?

Der er en del motorer hér: www.dataophug.dk

/Mogens

Fra : Lars Haagen

Dato : 03-12-03 12:13

> Der er en del motorer hér: www.dataophug.dk
>

> /Mogens

Det lyder da ikke rart.....

Vil det sige at det virkelig tager så lang tid at fikse sådan noget?
Jeg er ikke lige typen der skifter en motor bare lige sådan, så det er
desværre ikke en mulighed.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 03-12-03 13:23

On Wed, 3 Dec 2003 12:13:19 +0100, "Lars Haagen" <haagen@os.dk> wrote:

>Det lyder da ikke rart.....
>Vil det sige at det virkelig tager så lang tid at fikse sådan noget?

Jeg vurderer det ud fra et økonomiske synspunkt. Du finder
reparationen dyr, hvorfor du alternativt kan finde en ny motor. Dét
_kan være..._ en noget billigere løsning, IMO... - kan være.

/Mogens

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 04-12-03 08:33

"Lars Haagen" <haagen@os.dk> wrote in message

> Vil det sige at det virkelig tager så lang tid at fikse sådan noget?
> Jeg er ikke lige typen der skifter en motor bare lige sådan, så det er
> desværre ikke en mulighed.

Nu skriver du ikke hvad den har gået .. men ellers kan Mogens' forslag være
et ganske godt bud. En tur til Tyskland og så har du en billig motor at
bytte ud med.

/Jan

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-12-03 08:38

On Thu, 4 Dec 2003 08:33:14 +0100, "Jan Mikkelsen"
<jhm@NOSPAM.kom.auc.dk> wrote:

>En tur til Tyskland...

Man kan faktisk "få" en fuldt ud køreklar bil for 500 euro i Flensburg
(110.000 km)
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=1&id=11111111129136876&

Men søger man 15 sek. mere, kan der findes endnu billigere køreklare
biler - www.mobile.de / www.autoscout24.de

/Mogens

Fra : Lars Haagen

Dato : 05-12-03 10:50

> [...]
> www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=1&id=11111111129136876&
>
> Men søger man 15 sek. mere, kan der findes endnu billigere køreklare

Hold da op det er godt nok billigt...
Så ved jeg jo så bare ikke hvad man skulle gøre derefter...

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-12-03 12:11

On Fri, 5 Dec 2003 10:50:25 +0100, "Lars Haagen" <haagen@os.dk> wrote:

>Hold da op det er godt nok billigt...

Hvade du blot udeladt dén smiley, så... :)

>Så ved jeg jo så bare ikke hvad man skulle gøre derefter...

Nej, dét tror jeg gerne.
Du vil være bedst hjulpen med at få toppen lavet, IMO...

/Mogens

Fra : Kell

Dato : 10-01-04 04:20

Hvad kostede en kværn , hos en hugger, eller hvad koster en spritny ,, da
jeg i sin tid købte motorer hos ophuggerne gav jeg sjældent mere en 4-500 kr
, så nu kan det vel koste omkring 12-1500,.
Og så en kasse øl en weekend , med middag til en kammerat , som hjælper
lidt til , med at åbne pilsnerne ..
så er den hjemme ...så kører det igen min ven....

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-12-03 12:20

"Lars Haagen" <haagen@os.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!

Hej Lars...

> [...]
> det virkelig passe at der skal bruges så mange timer på det? Sådan som jeg
> ser det, må der jo næsten være tale om 2 hele arbejdsdage, eller hvad?

Jeg kender ikke lige en Renault Clio, men det lyder af meget, hvis det skal
tage 2 dage for at pille et topstykke af, skifte ventiler, og sætte det på
igen, inkl. udskiftning af tandrem.
Hvad er det for et værksted? Renault eller en "lokal"...
Hvis det ikke er hos Renault, så prøv at spørge dem...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : JK

Dato : 03-12-03 13:36

On Wed, 3 Dec 2003 12:20:20 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

> [...]
>Hvad er det for et værksted? Renault eller en "lokal"...
>Hvis det ikke er hos Renault, så prøv at spørge dem...

Jeg synes, da det er ret billigt !

Har da hørt om 5000 for at skifte toppakning på en astra. Den skal jo
også skiftes her, plus mere til.

Man er da vist selv ude om det, hvis tandremmen havarerer. Der er
anbefalede kilometerskift af samme, og ud over disse kilometre er det
på egen risiko. Skulle den lige lynopvarmes af vor mor med 6000 rpm ?

mvh

John

Fra : Lars Haagen

Dato : 03-12-03 14:09

"JK" <junk@mailzone.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> anbefalede kilometerskift af samme, og ud over disse kilometre er det
> på egen risiko. Skulle den lige lynopvarmes af vor mor med 6000 rpm ?

Ja jeg har efterfølgende erfaret at det er noget der skal skiftes med jævne
mellemrum, men det er bare ikke noget vi nogen af os har tænkt over... så ja
det er vores egen skyld. Men jeg spørger nu også bare til om det virkelig
kan koste så meget. Hvis det er tilfældet kunne det jo være, som nævnt, at
man skulle overveje en anden motor i den.
Det er iøvrigt hos et lokal værksted, så jeg vil da lgie prøve at kontakte
den lokale renault forhandler og høre ham.

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 04-12-03 08:32

> Det er iøvrigt hos et lokal værksted, så jeg vil da lgie prøve at kontakte
> den lokale renault forhandler og høre ham.

Ellers kan jeg anbefale Renault i Skjern .. et tandremsskifte 1200,- alt
incl. mens de i Århus mente at jeg skulle regne med godt 2500,-

/Jan

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-12-03 14:27

Lars Haagen wrote:
> [...]
> lidt småting. Vi har fået et tilbud på en repation her hos en lokal
> forhandler i Esbjerg som skal have 8100,- for det. Ud af det beløb er

Er du sikker på at reservedelene kun udgør 1200,- kr. ?
Det lyder ret billigt for 8 ventiler (evt. ventil styr) samt slibesæt +
småting.
Men det er måske brugte eller uoriginale dele ?

> [...]
> der er værd at ofre på den, så jeg er temmelig meget i tyivl om hvad
> der er det rigtige at gøre, er der nogen der har nogle gode råd?

Jeg synes ikke umiddelbart at 8100,- kr. for den reparation, på et værksted,
lyder dyrt.
Hvilken stand er bilen/motoren ellers i ?

--
Mvh Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Lars Haagen

Dato : 03-12-03 16:01

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på at reservedelene kun udgør 1200,- kr. ?
> Det lyder ret billigt for 8 ventiler (evt. ventil styr) samt slibesæt +
> småting.
> Men det er måske brugte eller uoriginale dele ?

Jeg har lige fået en fax på det han siger der skal laves. Han sagde i
telefonen at der var dele for 1200. Som du kan se nedenunder er der dele for
2137,- så allerede der er der lidt forskel på det jeg fik at vide og det det
reelt bliver.

Strækboltsæt til renault 133,-
Ventilslibesæt 524,-
3liter kølevæske 32,-
Olie 10/40 68,-
Ventiler 8 stk 880,-
Tandremsstrammer 260,-
Tandrem 240,-

Nedenunder er timetal anført:
Tandrem og strammer udskiftes 1½
Topstykke af og på 6½
Topstykke repareres og ventiler udskiftes 2
Topstykke rengjort, klar til montering 1½
Diverse materialer 1

> Jeg synes ikke umiddelbart at 8100,- kr. for den reparation, på et
værksted,
> lyder dyrt.
> Hvilken stand er bilen/motoren ellers i ?

Den er i udmærket stand, der har ingen problemer været med bilen indtil nu.
Den starter altid uanset hvad, kører 17,5 på literen og har ingen mislyde
eller nogen problemer af nogen art. Jeg har for nyligt fået skiftet bremser
på den og samtidig lige et kig på bilen. Der sagde de at der ikke var noget
at komme efter og at den uden problemer ville kunne klare syn. Det var ikke
den samme mekaniker men en kammerat på det værksted han var ved der. Han er
desværre ikke i branchen længere så han kan ikke hjælpe mig denne gang.
Så det kan desværre ende med at jeg bare må betale de 8100 selvom det gør
lidt ondt...:-/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-12-03 20:43

Lars Haagen wrote:

> [...]
> telefonen at der var dele for 1200. Som du kan se nedenunder er der
> dele for 2137,- så allerede der er der lidt forskel på det jeg fik at

OK det lyder også mere "rigtigt".

> [...]
> Topstykke af og på 6½
> Topstykke repareres og ventiler udskiftes 2
> Topstykke rengjort, klar til montering 1½

Hvor har han de tider fra ?
Jeg synes umiddelbart at det lyder af meget med 6½ time til af/på montering
af topstykke.
Til gengæld lyder det af lidt med 2 timer til rep (af hvad?) og udskiftning
af ventiler i topstykket.

> [...]
> branchen længere så han kan ikke hjælpe mig denne gang.
> Så det kan desværre ende med at jeg bare må betale de 8100 selvom det

Hvis bilen er i så god stand, så ville jeg nok vælge at få den lavet (evt.
finde en brugt motor i stedet for), man ved hvad man har, men man ved ikke
hvad man får (her tænker jeg på hele bilen).

Fra : Lars Haagen

Dato : 03-12-03 22:43

1

> [...]
montering
> af topstykke.
> Til gengæld lyder det af lidt med 2 timer til rep (af hvad?) og

Jeg ved som sagt ikke særlig meget om biler, så tiderne kan jeg ikke
kommentere, men det var de ting der stod i faxen jeg har skrevet af....

> Hvis bilen er i så god stand, så ville jeg nok vælge at få den lavet (evt.
> finde en brugt motor i stedet for), man ved hvad man har, men man ved ikke
> hvad man får (her tænker jeg på hele bilen).

Det er også det jeg har i tankerne, den har kørt som en drøm indtil nu så
jeg er lidt ked af at skulle af med den. Har fået den kigget igennem for et
par måneder siden og der blev der sagt at den sagtens kunne klare syn. Den
skal bare holde et år mere så er vi begge færdige med vores uddannelse, så
det er ret vigtigt at vi får den op at køre igen. Selvfølgelig så billigt
som muligt..

Fra : Søren Christensen

Dato : 03-12-03 20:07

> [...]
> værd at ofre på den, så jeg er temmelig meget i tyivl om hvad der er det
> rigtige at gøre, er der nogen der har nogle gode råd?

Er selv lidt nysgerrig. Har en vogn magen til. Er jeres en 1.2 eller 1.4?
Det jeg mest er ude efter er hvor langt har i kørt med den nuværende
tandrem?

Venligst

Fra : Lars Haagen

Dato : 03-12-03 22:49

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:3fce34bb$0$27408$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Er selv lidt nysgerrig. Har en vogn magen til. Er jeres en 1.2 eller 1.4?

Bilen er en 1,2 RL fra '92 som har gået cirka 350k.

> Det jeg mest er ude efter er hvor langt har i kørt med den nuværende
> tandrem?
>
> Venligst

For at være ærlig så ved jeg det faktisk ikke, vi overtog bilen fra min mor
for 1½ år siden og har siden da kørt omkring 100k i den. Så det er der
omkring. Min mor havde den igennem et eftersyn hvor der lige blevet lavet
nogle småting som der nu bliver lavet, og så har vi sådan set ikke tænkt så
meget mere over det. Jeg vidste godt at der var et eller andet om at der var
en grænse for den slags ting, men jeg havde ærlig talt glemt alt om det
indtil det skete. Så det ender nok med at blive nogle dyre lærepenge,
desværre.... :-/

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 03-12-03 22:56

"Lars Haagen" wrote in message
> [...]
> nogle småting som der nu bliver lavet, og så har vi sådan set ikke tænkt

Undskyld, men har I så kørt i 1½ år / 100.000 km uden at have haft den til
service?? Er det ikke også lige lovlig optimistisk?

Hygge...
Daniel

Fra : Tom

Dato : 03-12-03 23:03

> Undskyld, men har I så kørt i 1½ år / 100.000 km uden at have haft den til
> service?? Er det ikke også lige lovlig optimistisk?

min 2. limosine (ford fiesta) fik også kun et minimum af service
dengang.....pyha luftfilteret blev først skiftet efter jeg havde haft bilen
i 6-7 år.....gav motoren 30 heste igen.

--
Tom

Fra : Tom

Dato : 03-12-03 22:57

> indtil det skete. Så det ender nok med at blive nogle dyre lærepenge,
> desværre.... :-/

det er skam også et kanon træk som bil producenterne har lavet med at fylde
motoren et stykke naturgummi med stærk begrænset levetid ....og så at de
stadig fortsætter med det.
Ingen kunde tænker over det med remmen når de står og køber en ny bil

--
Tom

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 03-12-03 23:00

On Wed, 3 Dec 2003 22:49:03 +0100, "Lars Haagen" <haagen@os.dk> wrote:

>Bilen er en 1,2 RL fra '92 som har gået cirka 350k.

Og så tænker du på at få lavet toppen!

/Mogens

Fra : Tom

Dato : 03-12-03 23:06

> Og så tænker du på at få lavet toppen!

den er vel kun lige kørt til

--
Tom

Fra : Lars Haagen

Dato : 04-12-03 00:18

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> den er vel kun lige kørt til

Enig, jeg ved ikke hvad jeg får og jeg ved hvad jeg har......

Den skal jo kun holde et år mere, hvad kan man få for 8100 som kan køre et
år uden de store ting?
Det er nu hvad den her har præsteret. Det der er lavet er bremserne og et
tændkabel og lidt nye dæk og olieskift, ellers har den kørt uden problemer.
Så det ville da være rart hvis jeg kunne vride et enkelt år mere ud af den
til der kommer lidt mere end SU på kontoen...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-12-03 23:22

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Og så tænker du på at få lavet toppen!

Den trænger da netop til en renovation ;)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-12-03 07:43

On Wed, 03 Dec 2003 23:22:11 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Den trænger da netop til en renovation ;)

Jow, jow - men _du_ ved sikkert, hvad der menes

/Mogens

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 04-12-03 08:36

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> wrote in message
> [...]

Hej Søren

Jeg har selv kørt 125tKm i min 1.4 på samme tandrem

/Jan

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 08:54

"Jan Mikkelsen" <jhm@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har selv kørt 125tKm i min 1.4 på samme tandrem

Det kan lade sig gøre, men det kan blive - som Lars har fundet ud af - dyrt,
hvis den springer... Har haft en Fiat Uno 1,4, hvor tandremmen sprang. Jeg
var heldig - det kostede en ny tandrem - den tikkede lidt mere bagefter, men
kører fint....

--
Mvh. Morten Fruergaard