Melde en fartsynder?
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-12-03 16:54

Kære NG

Jeg er næsten 100% sikker på at jeg får nogle høvl for dette her indlæg
men prøver nu alligevel.

En af mine "venner" kører utroligt "råddent" og kører også alt for
hurtigt og her snakker vi minimum 180 Km/t på både landevej og motorvej.

En af mine veninder har så været sammen med gutten her og bevidnet hans
kørsel og hun var mildest talt rædselsslagen over hans kørsel og han er
da også kørt galt her i lørdags og totalskadede sine forældres bil.

Men tænkte på, jeg har nogle chatlogs med ham hvor at han indrømmer at
have kørt for hurtigt, samt min venindes udsagn, men er det nok til at
få politiet til at gøre noget ved sagen eller skal de decideret se
ulykken ske før at de vil gøre noget som helst?

Og hvad med ulykken?, kan den på nogen måde medfører at personen for
frakendt sit kørekort. Det skal lige siges at han kun har det på prøve.
Men at dømme fra hans beskrivelse af selve ulykken ville jeg mene at han
har kørt hurtigere end hvad godt var. (kan godt smide hans "forklaring"
af ulykken hvis at folk er interesseret.
Flemming Jacobsen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 02-12-03 17:56

hvad er en "ven"?

hvis han er en ven er det så ikke bedre at prøve at tale til hans fornuft
istedet for at melde ham til politiet - det er da fint at bekymre sig, men
dette her lyder lidt hævn, "dit dumme svin" - agtigt... altid svært at
vurdere hvornår man skal melde folk.
--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Benjamin Skov Rasmus~

Dato : 02-12-03 18:05

"sniper_Nolight" <mailto:sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse
"Re: Melde en fartsynder?"

> [...]
> istedet for at melde ham til politiet - det er da fint at bekymre sig, men
> dette her lyder lidt hævn, "dit dumme svin" - agtigt... altid svært at

Jeg ville melde ham på stedet.
Med den kørsel som du beskriver, tror jeg ikke at det hjælper med snak.
Mange af dem der køre sådan fatter ikke noget som helst!!!!!!

Med venlig hilsen

Benjamin Skov Rasmussen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.165.153.197)

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 19:42

> [...]
> istedet for at melde ham til politiet - det er da fint at bekymre sig, men
> dette her lyder lidt hævn, "dit dumme svin" - agtigt... altid svært at

Men hvis en "ven" sniger den hjem i en brandert hva gør man så?
Hvad er forskellen på at trille bilen hjem i en brandert og på at køre
hasarderet? (jeg kan ikke se nogen forskel).

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mark Sandberg

Dato : 02-12-03 19:54

> Men hvis en "ven" sniger den hjem i en brandert hva gør man så?
> Hvad er forskellen på at trille bilen hjem i en brandert og på at køre
> hasarderet? (jeg kan ikke se nogen forskel).

Tjaee, hvis han ér kommet hjem og ingen skade har gjort på sin egen eller
andres person eller ejendele. Da ville jeg nok foretrække at holde en
dundertale om alt det skrækkelige han kunne have forvoldt. Samt gøre det
soleklart, at den slags kan venskabet ikke tolerere en gang til.

Ville du melde din egen kone, søn eller datter til politiet, nej vel.
Hvorfor så en ven, hvis det kan bringes til ophør på anden måde.

/Mark.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-12-03 20:01

Mark Sandberg wrote:

> Ville du melde din egen kone, søn eller datter til politiet, nej vel.
> Hvorfor så en ven, hvis det kan bringes til ophør på anden måde.

Jeg kan give en lille historie. Jeg er ret ferm til, at køre MC, til trods
for jeg ikke må (har ikke kørekort til den). Det er så noget jeg meget
sjældent udøver, da bøden samt en evt. regning for skade ville være for
stor.

Det interessante i denne sammenhæng er, at jeg har en ven som på et
tidspunkt sagde til mig, at hvis han nogensinde fandt ud af, at jeg kørte
uden kørekort, så ville han melde mig på stedet...

Jeg fik vist fortalt ham, at det ikke var min definition på venskab, og at
jeg ikke ville gøre det hvis jeg var ham...

Det korte af det lange... er man gode venner, i familie, kæreste eller
lign... man melder FANME ikke hinanden!!

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 02-12-03 23:45

> Det korte af det lange... er man gode venner, i familie, kæreste eller
> lign... man melder FANME ikke hinanden!!

Det er jeg meget uenig i. Jeg synes også det er en god ide at give en
advarsel først, men derefter ville jeg absolut melde. Jeg kunne ikke leve
med mig selv hvis jeg havde undladt at melde en, og det således delvis er
mit ansvar han slår en eller anden tilfældig ihjel.
Mvh
Anders O

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-12-03 02:13

On Tue, 02 Dec 2003 20:00:37 +0100, "Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det korte af det lange... er man gode venner, i familie, kæreste eller
>lign... man melder FANME ikke hinanden!!

Punkt 1:
han er ikke rigtigt min ven 100%

Punkt 2:
Han har begået dokumentfalsk for at få sit kørekort

Punkt 3:
har egt ikke noget imod at han kørte 180 Km/T hvis at han så kørte
ordentligt. Udfra hvad min veninde beretter så virker det meget som om
at han kører med hovedet under armen. Bare de 4 gange hun har været ude
at kører med ham har det været tæt på at gå galt 2 af gangene. Og
mistænker også lidt at han lidt selv også har en del af skylden i at han
kørte galt her i weekenden.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 20:03

> Ville du melde din egen kone, søn eller datter til politiet, nej vel.
> Hvorfor så en ven, hvis det kan bringes til ophør på anden måde.

NEJ jeg ville helt klart ikke melde familie eller venner til politiet, jeg
skrev også andet sted "gøre noget". Men hånden på hjertet s¨gavner det ikke
en meter at prøve at tale folk til fornuft.

(her prøvet det i flere tilfælde med bekendte og tidl. kollegaer)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-12-03 02:10

On Tue, 2 Dec 2003 19:53:35 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

> [...]
>
>Ville du melde din egen kone, søn eller datter til politiet, nej vel.
>Hvorfor så en ven, hvis det kan bringes til ophør på anden måde.

Trro desværre ikke at det kan bringes på behør på nogen måde. Jeg kan
godt forstå at folk får lyst til at kører hurtigt og har ikke noget imod
at folk kører 180 Km/t bare de udviser passende kontrol over bilen og er
ekstra påpasselige med andre billister.

Og hvis jeg kørte så råddent og nogle meldte mig. Ja sure jeg ville
blive sur. Men så igen så ville jeg nok også godt kunne se grunden til
det. altså at jeg er blevet meldt.
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-12-03 02:09

On Tue, 2 Dec 2003 19:42:08 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Men hvis en "ven" sniger den hjem i en brandert hva gør man så?
>Hvad er forskellen på at trille bilen hjem i en brandert og på at køre
>hasarderet? (jeg kan ikke se nogen forskel).

Ingen af mine venner får lov at snige den hjem i en brandart. Enten
bliver deres nøgler taget og de bliver sendt med en taxa hjem. Eller så
plejer jeg at kører dem hjem da jeg meget sjældent drikker. Men hvad de
gør når at jeg ikke er til stede kan jeg ikke gøre ret meget ved, men de
for en "skideballe" når at jeg finder ud af det.
Flemming Jacobsen

Fra : Brizz

Dato : 03-12-03 10:30

> Men hvis en "ven" sniger den hjem i en brandert hva gør man så?
> Hvad er forskellen på at trille bilen hjem i en brandert og på at køre
> hasarderet? (jeg kan ikke se nogen forskel).

Uden tvivl hvis man ikke kunne få nøglerne fra ham inden han kørte så er der
kun 112 tilbage og det er med det samme.

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 02-12-03 18:38

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har kørt hurtigere end hvad godt var. (kan godt smide hans "forklaring"
> af ulykken hvis at folk er interesseret.

Folk som ham, er tit helt uopnåelige, men bliv enige om at sige at han ikke
skal køre sådan, når han har jer med i bilen!
Jeg kører også tit jævnt hurtigt, men kører som regel altid pænt når jeg har
andre med, med enkelte undtagelser

Fra : Mark Sandberg

Dato : 02-12-03 20:07

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Folk som ham, er tit helt uopnåelige, men bliv enige om at sige at han
ikke
> skal køre sådan, når han har jer med i bilen!

Hvis man absolut skal opdrage på andre, er et effektivt middel at bede om at
blive sat af bilen. Hvis ikke der kan køres på en måde, så alle kan tåle
turen. Hjælper det ikke fremover, er det vel bare holde sig fra den person
som chauffør, når der står køreture på programmet. Gjorde alle "vennerne" i
kredsen det, var det ikke længere "smart", at sætte vennernes liv og lemmer
på spil.

/Mark.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-12-03 02:26

On Tue, 2 Dec 2003 20:06:55 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

> [...]
>kredsen det, var det ikke længere "smart", at sætte vennernes liv og lemmer

Den der med at bede om at blive sat af bilem har jeg og 2 andre engang
bedt en af vores venner om da han havde lyst til at lege lidt. Det tog
han meget personligt og beordere os næsten ud af hans bil og så kunne vi
få lov til at gå 25 Km hjem. Men heldigvis virkede det da og han satte
farten ned og holdt op med at lege og vi kom hjem. Nogle måneder senere
totalskadede selsamme person sin bil da han lige skulle rette på et
sidespejl.
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-12-03 02:16

On Tue, 2 Dec 2003 18:37:45 +0100, "Thomas H."
<thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

> [...]
>skal køre sådan, når han har jer med i bilen!
>Jeg kører også tit jævnt hurtigt, men kører som regel altid pænt når jeg har

Samme indstilling har jeg. Jeg har 4 "indstillinger" jeg kører efter

1:
har jeg lyst til at kører hurtigt og mine passagere ikke vil, så bliver
der ikke kørt hurtigt

2:
Hvis mine passagere vil kører hurtigere og jeg ikke vil, bliver der
heller ikke kørt hurtigre.

3:
Først når at vi begge er enige så køres der hurtigere

4:
Når at jeg er alene kører jeg for det meste efter forholdene, men vil da
indrømme at jeg også til tider kører hurtigt og også for hurtigt. Men at
dømme udfra hvad folk generelt siger om min kørsel så virker det som om
at jeg har styr på det.
Flemming Jacobsen

Fra : Søren Christensen

Dato : 02-12-03 18:49

> [...]
> har kørt hurtigere end hvad godt var. (kan godt smide hans "forklaring"
> af ulykken hvis at folk er interesseret.

Køn ven du er!
Det var nok bedre at prøve at snakke med ham om det til at starte med
istedet for at dolke ham.

Venligst

Fra : Chr. L.

Dato : 02-12-03 19:08

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
>
> Køn ven du er!
> Det var nok bedre at prøve at snakke med ham om det til at starte med

hvis det at have samvittigheden og bekymringen om andres liv og lemmer,-er
at dolke en som er ligeglad med dette?...
jeg mener at kører totalt idiotisk er da 'dolke' alle og enhver anden på
vejen...

Chr.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 02-12-03 19:32

"Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at dolke en som er ligeglad med dette?...
> jeg mener at kører totalt idiotisk er da 'dolke' alle og enhver anden på

Og hvem skal så vurdere, hvad der er klogt, normalt eller idiotisk?

/Mark.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 02-12-03 19:59

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvem skal så vurdere, hvad der er klogt, normalt eller idiotisk?

Jeg kan ikke lade være at tænke på, at hvis man siger til fru Auken at man
har kørt 130 på en motorvej, ville hun udskrige en til at være fuldstændig
sindsyg og blottet for respekt for andre menneskeliv. Fortalte man det samme
til Thorkild Thyrring ville han næppe trække på skuldrene.

Mit spørgsmål er, hvordan ved vi om det er "fru Auken" eller "Thorkild
Thyrring" der har skrevet det oprindelige indlæg. Det er svært at vurdere om
det er rimeligt at anmelde andre, man skal blot være klar over at det vil
have konsekvenser for "venskabet" og måske også for en del af
omgangskredsen. Nogle vil finde det helt i orden, og resten vil have svært
ved at acceptere det.

At en veninde har følt sig utryg ved at køre med vedkommende er i mine øjne
ikke nok. Hvis hun var utryg, vil hastigheden formentlig også virke meget
højere end tilfældet var. Jeg har selv venner hvor jeg sover trygt i bilen,
selv om vi kører 200+ igennem tyskland, og jeg har venner, hvor jeg helst
ikke sætter mig ind i bilen, hvis den kan køre mere end 60.

Den der med, om man kan leve med ikke at have anmeldt ham, hvis han nu
alligevel kører nogen ned. Tænk hvis jeg nu anbefaler, at han ikke skal
anmeldes og vedkommende så ikke anmelder ham, og han så alligevel kører
nogen ned - er jeg så pludslig blevet medskyldig og skal tulle rundt med
dårlig samvittighed. Livet er for kort til at gå rundt og ærgre sig over det
man valgte fra, man skal i stedet glæde sig over det man valgte til.

eller sagt med andre ord - hvis du føler så meget for det, så anmeld ham.

mvh
Bendt

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 20:30

> [...]
> selv om vi kører 200+ igennem tyskland, og jeg har venner, hvor jeg helst
> ikke sætter mig ind i bilen, hvis den kan køre mere end 60.

hmm.. min. 180 på hovedvej virker af ret meget

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 02-12-03 21:12

> øjne
> bilen,
>
> hmm.. min. 180 på hovedvej virker af ret meget

Jo det må da indrømmes - derfor har jeg måske også lidt svært ved at tro på
det.

mvh
Bendt

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-12-03 02:22

On Tue, 2 Dec 2003 19:58:41 +0100, "Bendt Rasmussen"
<razz2@dutpost.tele.dk> wrote:

> [...]
>selv om vi kører 200+ igennem tyskland, og jeg har venner, hvor jeg helst
>ikke sætter mig ind i bilen, hvis den kan køre mere end 60.

Nu har selvsamme veninde prøvet at kører med mig bag rattet og det
første hun sagde da vi havde stoppet og var kommet ud af bilen var at
hun havde tiltro til min kørsel og godt turde lade mig kører hurtigere
med hende som passager.

Men normalt set er hun ikke typen der bliver nervøs med at kører med
folk. Men den der "ven" jeg snakker om er normalt meget usikker på sig
selv og jeg tror derfor at han forsøger at bevise sig selv om at han
godt kan kører bil. Og at sidde og fumle med mobiltelefon alt imens at
bilen slingre er nok ikke ligefrem tingen der gør hende mere tryg.

Det er jo lige netop på grund af alle de her "uduelige" bilister at vi
andre unge bøder så hårdt for vores forsikring som vi gør.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 19:32

> [...]
> at dolke en som er ligeglad med dette?...
> jeg mener at kører totalt idiotisk er da 'dolke' alle og enhver anden på

....og du har så evig ret. INTET venskab er det værd at udsætte andre folks
liv og lemmer for harsaderet kørsel. Det ville være uanstændigt IKKE at gøre
noget og kun lukke øjnene for det.
Tror heller ikke på at det ville gavne noget at prøve at tale manden til
"fornuft".
Man har fået betroet et kørekort med det ansvar for andre og sig selv som
følger med og det tyder da mildest talt på at han er total ligeglad både med
andre og sig selv, når han endda kører råddent med "gæster" i bilen.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-12-03 02:18

>Køn ven du er!
>Det var nok bedre at prøve at snakke med ham om det til at starte med
>istedet for at dolke ham.

Som sagt før.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-12-03 08:43

> [...]
>
> Køn ven du er!
> Det var nok bedre at prøve at snakke med ham om det til at starte med

Mener du også det hvis han kørte dit barn ned ?

Hvad hvis en af dine gode venner kørte spritkørsel, havde en af dine andre
gode venner med, kørte galt og passageren kom slemt til skade ?

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Leonard

Dato : 02-12-03 20:14

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>men er det nok til at
>få politiet til at gøre noget ved sagen eller skal de decideret se

Det er meget svært at få dømt nogen for at køre for hurtigt uden at
have en måling på dem, og en måling med dit eget stopur er ikke nok.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-12-03 21:45

Thunderbird [7100] wrote:

> Jeg er næsten 100% sikker på at jeg får nogle høvl for dette her
> indlæg men prøver nu alligevel.

Hvorfor høvl. Det lyder til at denne mand skal stoppes hurtigst muligt.

Kontakt fyrens forældre - undlad at sige hvad du hedder, men at knægten
kører som en sindssyg.

Kontakt også politiet, hvis du ved, han en aften kører en given strækning.

Endelig - kontakt idioten selv.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 02-12-03 22:09

> Hvorfor høvl. Det lyder til at denne mand skal stoppes hurtigst muligt.

Rækkefølgen og dine forslag bør ændres lidt:

Kontakt manden selv.

Kontakt mandens kæreste, venner m.m.

Kontakt fyrens forældre.

Kontakt politiet.

/Mark.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-12-03 22:30

Mark Sandberg wrote:

> Rækkefølgen og dine forslag bør ændres lidt:

Du har helt ret.

--
Jan W Nielsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-12-03 02:29

On Tue, 2 Dec 2003 22:09:28 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>Rækkefølgen og dine forslag bør ændres lidt:
>
>Kontakt manden selv.

Håber ikke at det bliver nødvendigt fremover da han som sagt forulykkede
i sine forældres bil og totalskadede den og slap fra det med både hans
eget og hans lillebrors liv i behold, når både Falck og Politi mente at
de begge 2 burde være omkommet.
Flemming Jacobsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-12-03 08:45

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

> [...]
> i sine forældres bil og totalskadede den og slap fra det med både hans
> eget og hans lillebrors liv i behold, når både Falck og Politi mente at

Nogle er så tykhudede efter sådan en tur, stadig tror det var deres egne
evner der reddede dem, og ikke rent held.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-12-03 14:26

On Wed, 3 Dec 2003 08:45:17 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

>Nogle er så tykhudede efter sådan en tur, stadig tror det var deres egne
>evner der reddede dem, og ikke rent held.

Han sagde til mig at han undvigede et tådyr der stod i en blindvinkel i
et sving. Og han sagde så at bilen røg over i det ene autoværn, for så
at blive kastet over i det andet, flyve 3 meter ud over en skænt og
rulle rundt.

Men den der del med at ryge fra det ene autoværn og til det andet siger
mig et eller andet sted at så har han godtnok kørt hurtigt for at det
kan ske, eller?
Flemming Jacobsen

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-12-03 15:03

> [...]
siger
> mig et eller andet sted at så har han godtnok kørt hurtigt for at det

Næh - det behøver han ikke at have gjort, det er enorme kræfter der
ligger bag en bil der kører 80-90Km/t, og det at kure/trille de 8-10
meter der er mellem autoværnene på alm. landeveje tager ca. 1-1½ sek med
25-30Km/t - og 30Km/t er faktisk ret hurtigt hvis man rammer en fast
genstand - prøv at tage en gammel Puch Maxi og drøn ind i en bil for
fuld skrue......
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Leonard

Dato : 03-12-03 20:20

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote:

>prøv at tage en gammel Puch Maxi og drøn ind i en bil for
>fuld skrue...

Må han øve sig på din bil?

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-12-03 01:13

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Må han øve sig på din bil?

Jepz - under betingelse af han tager den bagfra - jeg kunne godt bruge
en bagklap uden rust ...

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Kell

Dato : 10-01-04 03:44

En anmeldese om at det var selvforskyldt til forsikrings selskabet , og til
politiet.
så har han ikke råd til at køre bil i lang tid , og vores forsikrings
selskab sparer en masse penge
Så stiger vi måske ikke så meget til næste år .....

Og når han engang bliver voksen ,, har han lært det...

Måske lidt hårdt ...

Fra : Peter Weis

Dato : 02-12-03 21:37

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

> En af mine "venner" kører utroligt "råddent" og kører også alt for
> hurtigt og her snakker vi minimum 180 Km/t på både landevej og motorvej.

Jeg ville for så vidt ikke have noget mod at melde en "ven" hvis han
virkeligt var livsfarlig.
Men jeg ville have lidt dårlig samvittighed over ikke at have stillet ham
stolen for døren noget tidligere.
Så måske det ville ende med at jeg sagde at jeg fandt hans kørsel
uacceptabel, og at jeg ikke ville tøve med at melde ham hvis han fortsat
ville være til fare for sine omgivelser.

mvh
Peter