BTCC Volvo 850 til brug på alm. vej
Fra : DJ Bobo

Dato : 02-12-03 13:39

Hér er et link til een, som vil sælge sin ombyggede 850 Kombi
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111128702236&top=10&
Volvo 855 Super Touring, Built as a Streel legal Copy of the Real Race
Car that where built from TWR and raced for Volvo 1994 in the BTCC
Serie by Richard Rydell. Complete and running in excellent condition.
Turn Key Ready!! Autobahn Toy!

Data:
2,5 Liter engine all Modified, Alu Intercooler, Manual M59 Gearbox
(Red.: 5 speed), Brembo/Porsche Brakes, Öhlins shocks, 3" Stainless
exhaust, Sparco Seats & Belts, Rollbar, And so on. The car have
Swedish Registration!
(desværre ingen billeder af interiøret, der sikkert er strippet...)

Små 150.000 kr for sådan et "uhyre", der vel sagtens "nedlægger" alt
på sin vej?

Volvo 850 Saloon BTCC:
"The 850 Saloon’s 1984cc in-line 5 cylinder DOHC engine was tuned up
close to 300 BHP, and the X-Trac developed six-speed transmission was
coupled to the engine for efficient transfer of this power to the
front wheels"

Bygget af www.samsteffansson.se
S.A.M. built 1993 the prototype for the Volvo 850 which competed
succesfully in the British Touring Car Championship, BTCC.

/Mogens

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-12-03 16:43

> Små 150.000 kr for sådan et "uhyre", der vel sagtens "nedlægger" alt
> på sin vej?

Den er da meget speciel må man sige, men "nedlægge" alt ved jeg nu ikke, det
er jo en sugemotor, og der skal ikke tunes meget på en original turbomodel
for at trække fra den. Men udseendet, det holder for enhver racerentusiast.

Niels

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 02-12-03 16:54

"Niels Bengaard" <bengaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er jo en sugemotor, og der skal ikke tunes meget på en original turbomodel
> for at trække fra den. Men udseendet, det holder for enhver

Men den lyder garanteret godt når den får lov at strække ud!!

Henrik

Fra : DJ Bobo

Dato : 02-12-03 17:17

On Tue, 2 Dec 2003 16:42:36 +0100, "Niels Bengaard"
<bengaard@hotmail.com> wrote:

>Det er jo en sugemotor

Hvad mener du med det?
Det er da en 2 liters turbo maskine, der ligger i bilen..

/Mogens

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-12-03 18:15

> Hvad mener du med det?
> Det er da en 2 liters turbo maskine, der ligger i bilen..

Skod hvor dårligt jeg læser.
Jeg læste kun den sidste del med hvordan den originale BTCC bil var, dvs.
med 2 liters sugemotor og X-trac gearkasse. Denne er jo med standard 2.5
liters turbomotor og gear. Det er som jeg husker det en normal bil der har
fået lidt klistermærker, en strippet kabine, et bur og lidt trim.
Jeg forveksler den med den ægte vare som også var på at se på træffet i
Vallåkra hvor billederne i annoncen er fra.

Niels

Fra : DJ Bobo

Dato : 02-12-03 18:19

On Tue, 2 Dec 2003 18:14:34 +0100, "Niels Bengaard"
<bengaard@hotmail.com> wrote:

>Skod hvor dårligt jeg læser.

:)

> [...]
>liters turbomotor og gear. Det er som jeg husker det en normal bil der har
>fået lidt klistermærker, en strippet kabine, et bur og lidt trim.

Han skriver ellers noget andet...

>Jeg forveksler den med den ægte vare som også var på at se på træffet i
>Vallåkra hvor billederne i annoncen er fra.

Denne ér svensk!

/Mogens

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-12-03 18:24

> Denne ér svensk!

Vallåkra træffet er i Sverige, har taget billeder af både den ægte og denne
på træffet i august. Den ægte er at se i dk.binaer.motor .

Niels

Fra : DJ Bobo

Dato : 02-12-03 18:50

On Tue, 2 Dec 2003 18:23:46 +0100, "Niels Bengaard"
<bengaard@hotmail.com> wrote:

>Vallåkra træffet er i Sverige, har taget billeder af både den ægte og denne
>på træffet i august. Den ægte er at se i dk.binaer.motor .

Det er jo ikke nogen kombi - altså en nyere end den helt ægte vare,
IMO

/Mogens

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-12-03 19:14

> Det er jo ikke nogen kombi - altså en nyere end den helt ægte vare,
> IMO

Med ægte mente jeg en fra BTCC og det er denne. Man kørte kun med
herregårdsudgaven i 1994 før man gik over til 850 sedan og så senere S40.
http://freespace.virgin.net/tjl.thegrove/volvohistory.htm

Så i mine øjne er det en ægte BTCC Volvo 850.

Niels

Fra : DJ Bobo

Dato : 02-12-03 19:47

On Tue, 2 Dec 2003 19:13:37 +0100, "Niels Bengaard"
<bengaard@hotmail.com> wrote:

>Med ægte mente jeg en fra BTCC og det er denne. Man kørte kun med
>herregårdsudgaven i 1994 før man gik over til 850 sedan og så senere S40.
>http://freespace.virgin.net/tjl.thegrove/volvohistory.htm

Jeg er helt med på historien omkring Volvo og BTCC. Jeg fulgte det
déngang på TV og valgte Sam Steffansson til tuning af min Volvo af
samme grund.

>Så i mine øjne er det en ægte BTCC Volvo 850.

OK...

/Mogens