Turbo +/-
Fra : LL

Dato : 02-12-03 11:16

Hej Gruppe

Jeg har en gammel (1987) G2 TD - med turboladetryksmåler. En ting jeg har
undret mig over, er; hvorfor skal man køre, for at skabe ladetryk???

Jeg mener, hvis man holder i tomgang og giver gas, uden at køre- uanset om
bilen er varme eller kold, giver det nærmest "undertryk" iflg.
ladetryksmåleren. Specielt hvis bilen er helt kold, kan jeg ved at give den
lidt på speederen, få den til at falde til -0,15 bar. Det samme sker hvis
bilen er varm, dog bliver undertrykket, eller hvad det er der sker, ikke så
stort. Men med det samme jeg sætter bilen i gear, og accelererer, skaber den
et possitivt ladetryk. Jeg har kigget på
http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm - men syntes ikke jeg fandt noget,
der kunne forklarer dette fænomen.

Håber der er et klog hovede herinde der kan fortælle mig hvordan dette
hænger sammen, og om det i det hele taget er normalt...

På forhånd tak

LL

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 02-12-03 11:30

> Håber der er et klog hovede herinde der kan fortælle mig hvordan dette
> hænger sammen, og om det i det hele taget er normalt...

Det er meget normalt.

Du skal måske bruge nogle ganske få hk for at slæbe motoren op i
omdrejninger i tomgang. Belastet er det en helt anden sag, her skal du
pludseligt bruge det hele.

Eksempel:(det her er ikke nogen videnskabelig forklaring vil jeg lige
pointere!!)

Du står med en skovl og skovler de der små flamingodimser man bruger til
emballage op i en container. Kræver ikke rigtigt nogen stor anstrængelse, og
dine muskler arbejder ikke ret hårdt, og trykket inden i musklen bliver ikke
så stort(groft sagt!).
Nu får du så lov at skovle blyhagl med samme skovl,samme container osv. Nu
er trækket i musklerne blevet voldsomt meget større og dermed også det
opnåelige tryk i musklen(igen groft sagt!).

Hvis der ikke er belastning på din motor behøver den selvsagt ikke arbejde
ret hårdt for at tage mange omdrejninger. Uden belsatning på motoren bliver
massen af røggas ikke så stor og der er derfor ikke hverken kræfter til,
eller behov for at trække turboladeren. Prøv at trille ud af en tom vej, med
relativt lave omdrejninger og lav konstant fart, og træd så lidt på bremsen
mens du holder farten. Nu belaster du motoren, og turboladeren vil omgående
begynde at hjælpe til.

Mvh
Henrik

Fra : Anders Møller

Dato : 02-12-03 12:10

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Eksempel:(det her er ikke nogen videnskabelig forklaring vil jeg lige
> pointere!!)

Ret god forklaring faktisk. Var selv igang med noget lign. som svar, men din
er faktisk bedre.

I øvrigt kan jeg i min Uno, når den er i frigear hvor jeg lader motoren
tager omdr. op til lige før begrænseren ved 6.800 rpm, få turboladeren til
at lade lidt.

(Altså med speeder i bund hurtigt..) Den når lige at lave 0,1 bars overtryk
og et ordentligt hvæs fra udstødningen ;)

--
Anders Møller
Fiat Uno

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 02-12-03 13:51

> [...]
>
> (Altså med speeder i bund hurtigt..) Den når lige at lave 0,1 bars
overtryk
> og et ordentligt hvæs fra udstødningen ;)

Du skal have en ballbearing turbo

Den kadett min kammerat byggede løber så let på turboladeren at luften
vælter ud af blowoff ventilen når motoren går tomgang. Han ringede til mig
og råbte helt vildt op om at han lavede ladetryk i tomgang. Mit svar tiul
ham var noget i retning af at nu var der vist hoppet en fyraftensbajer for
meget i vommen, men han var sgu noget påståelig.
Så det måtte jeg jo forbi og se, og ganske rigtigt, den laver sgi vitterligt
et ganske lille overtryk i tomgang.
To dap på gassen så skyder blowoffen temmeligt meget luft ud, allerede v.
3-4000 rpm. Pisse sjovt at køre i.

Samme turbo gav en 1,6liters rolla 345hk på rullerne. Så er nakkestøtter
virkeligt nødvendige.

Men det er ret fantastisk at se in real life hvor meget motorstyringen har
at sige mht spoolup tiden. Der kan godt nok hentes en del i spoolup ved at
justere lidt hist og pist, men det var også til at gøre med prog. sprøjt.

Helt anden sag er det med volvoen. Turbo fra 1983 og k-jet gør ikke meget
for at få spoolup tiden ned, og den laver _bestemt_ ikke ladetryk før det er
nødvendigt

Hov....Uno turbo? Var det dig der skrev til mig på PP forleden?? Ang.
Megasquirt?

Henrik

Fra : Torben E

Dato : 02-12-03 15:28

> Du skal have en ballbearing turbo

Det er skam ikke nødvendigt, sådan gør min også.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Anders Møller

Dato : 02-12-03 17:23

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal have en ballbearing turbo

Næh. Den lille IHI lader der sidder på standart virker fint. En af mine
venner har lige fået en T25 BB på sin Punto GT (grundlæggende samme motor
som i min) og den lader først max. ved 4.600 omdr. Min lille bitte IHI lader
laver 0,9 bar ved 2.550 omdr. så jeg er ganske tilfreds. Før jeg fik skiftet
trykslangerne ud med silikoneslanger og en helt tæt blow-off på, ladede den
først max 1.000 omdr. senere.

> [...]
> justere lidt hist og pist, men det var også til at gøre med prog. sprøjt.

> Hov....Uno turbo? Var det dig der skrev til mig på PP forleden?? Ang.

Ja og ja. Grunden til at jeg vil have MS på Unoen istedet for den mekaniske
luftmængdemåler og langsomme sprøjtsystem fra Bosch, er netop at jeg vil
have motoren til at blive en bedre "suge motor" det vil sige, at jeg vil
have den til at køre bedre når turboen ikke lader. For opnår jeg dét, vil
laderen jo også få udstødningsgasserne kvikkere ned til sig, hvorfor den
også må lade tidligere. Endvidere er MS idéen fremkommet af en elendig og
tungnem speederrespons ved igangsætning. DET skal MS nok hjælpe på.

Hvorfor da ? ;)

--
Anders Møller
Fiat Uno

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 02-12-03 17:45

> [...]
> også må lade tidligere. Endvidere er MS idéen fremkommet af en elendig og
> tungnem speederrespons ved igangsætning. DET skal MS nok hjælpe på.

Ville lige tjekke om det var den samme uno der er tale om, og det er det jo

Det er ikke altid til at gennemskue om det er samme mand man taler med i det
ene forum, som det er i det andet, og så kan man jo komme til at dumme sig

Har du fået bestilt kittet fra "over there"?

Har vistnok fundet en god leverandør til kasserne til dem. Venter lige på
den første så jeg kan se om de passer ok, så er problemet med kasserne også
ude a verden til overkommelige penge.

Har du tjekket om der ligger et projekt ala dit "out there"? Kunne jo være
der var et godt grundlag at starte ud fra på nettet...evt på "MS-nordic".
Der er også nogle gutter med ret godt forstand på MS og endda på et lidt
mere,for de fleste, lettilgængeligt sprog.

Mvh
Henrik

Fra : Anders Møller

Dato : 02-12-03 17:54

> Det er ikke altid til at gennemskue om det er samme mand man taler med i
det
> ene forum, som det er i det andet, og så kan man jo komme til at dumme sig

Korrekt og godt du spurgte.

> Har du fået bestilt kittet fra "over there"?

Nej - overvejer dit.

> Har vistnok fundet en god leverandør til kasserne til dem. Venter lige på
> den første så jeg kan se om de passer ok, så er problemet med kasserne
også
> ude a verden til overkommelige penge.

Spændende. De der flotte alukasser ligesom på MS website?

> Har du tjekket om der ligger et projekt ala dit "out there"?

Well en gut fra klubben (fiat klub dk) har monteret MS på en Croma motor der
ligger i en Ritmo (2,0 8v turbo) som kører med samme dyser som Uno 1,4. Han
siger han aldrig har set den tager omdr. så hurtigt som efter monteringen af
MS. Du kender ham sikkert, han hedder Mads..

Han mener at hans MAP burde nogenlunde passer til grov-indkørsel af min
motor. Motorstyringen er tæt på identisk originalt. Multiplex boks til
tænding, der passer sig selv, og Bosch Le-Jetronic (mener jeg mig hedder)
til sprøjt. Fyføj sagde Mads, og sagde MS ville være PERFEKT til min lille
tændstikæske..

--
Anders Møller
Fiat Uno

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 02-12-03 18:40

> også
>
> Spændende. De der flotte alukasser ligesom på MS website?

Nej, finere endnu!
skal nok smide et billede når jeg får dem. At dømme efter omtalen skulle de
være usædvanligt fine, men lad mig lige se dem først.

> [...]
af
> MS. Du kender ham sikkert, han hedder Mads..

Mads...mads...mads...
.....Fra fyn??
I såfald ved jeg godt hvem det er. Snakker en del med een af hans
kammerater(golf1,8cl@198hkpå hjul/14,5km/l)

> [...]
> til sprøjt. Fyføj sagde Mads, og sagde MS ville være PERFEKT til min lille

Det er der vel ikke nogen der kan benægte
Mappet passet garanteret ret fint, blot kan der bliver lidt kuk med
versionen. Tror nok at mads kører med en lidt ældre version, så du skal
måske tage mappet manuelt, men det er ikke noget problem, blot tager det 5
minutter istedet for 15 sekunder.

Du kan også få mappet fra kadetten at lege med, hvis det skulle blive
nødvendigt.
Husk endeligt at din brændstoftryksregulator skal være 1:1. Endeligt ikke en
rising-rate regulator!!
Fuelmappet bliver meget besynderligt, og totalt ulogiskt at kigge på hvis
flowet gennem dyserne ikke er konstant(konstant trykfald henover dyserne!)
Det giver næsten sig selv: Hvis du har en trykregulator der feks hælder 2
bar mere bensintryk på for hver 1 bar ladetrykket stiger kommer mappet til
at se ud som om motoren skal have mindre bensin når der kommer tryk(fordi
dyserne pludseligt flower mere) og det er altså _lidt_ af en kamel at sluge
rent intuitivt!
Der kan man godt spilde et par aftener, hvis man ikke lige tænker sig om
Ydelsen stiger og stiger, men pulsbredden på dyserne skal være mindre og
mindre for at det kan køre....hmmm....klø_sig_selv_i_nakken.avi!
Lige en overgang troede man vist der var tale om en evighedsmaskine

Henrik

Fra : Anders Møller

Dato : 02-12-03 20:11

> Mads...mads...mads...
> ....Fra fyn??

Jup. Rasmussen. Ritmo-freak, hvis man da kan være det.

> [...]
> måske tage mappet manuelt, men det er ikke noget problem, blot tager det 5

Dét kan være. Den tid den sorg. Lad mig lige få fat i MS og få det samlet,
og lavet et fint ledningsnet. (Går jeg rimeligt meget op i!)

> Husk endeligt at din brændstoftryksregulator skal være 1:1. Endeligt ikke
en
> rising-rate regulator!!

Hvordan ved en som mig hvad min orig. standart fiat bosch ting er for en?
Min fornemmelse siger mig dog at trykket stiger med trykket i manifolden..

> [...]
> at se ud som om motoren skal have mindre bensin når der kommer tryk(fordi
> dyserne pludseligt flower mere) og det er altså _lidt_ af en kamel at

Nej, når du skriver det lyder det logisk nok ;)

> Der kan man godt spilde et par aftener, hvis man ikke lige tænker sig om

> Ydelsen stiger og stiger, men pulsbredden på dyserne skal være mindre og
> mindre for at det kan køre....hmmm....klø_sig_selv_i_nakken.avi!

Ja, det ville jeg nok stå af..!

Jeg er meget tændt på MS, så lad mig endelig komme i sving!

--
Anders Møller
Fiat Uno

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-03 19:34

> [...]
bremsen
> mens du holder farten. Nu belaster du motoren, og turboladeren vil

Bravo, du kunne blive den nye Jøgen Clevin.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 02-12-03 11:44

"LL" <lenn@Xwebspeed.dk> wrote in message
> Hej Gruppe
>
> Jeg har en gammel (1987) G2 TD - med turboladetryksmåler. En ting jeg har
> undret mig over, er; hvorfor skal man køre, for at skabe ladetryk???

Har du prøvet at holde speederen inde i nogle sekunder?
Hvis du bare giver et hurtigt tryk vil det give undertryk i turboen, idet
motoren forsøger at suge luften igennem turboen hurtigere end den kører. Du
skal jo tænke på at det er udstødningen som driver turboen rundt. Så der går
lige et stykke tid før turboen bliver "blæst" op i omdrejninger der svarer
til motorens...

Thore

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 02-12-03 13:42

> [...]
går
> lige et stykke tid før turboen bliver "blæst" op i omdrejninger der svarer

Uha!

Henrik