Automatisk backup
Fra : Mr. quickhand

Dato : 01-12-03 18:51

Hej NG!

Jeg er på jagt efter et program som altid sørger for at mine 2 hardiske
altid har de samme data.

Den ene harddisk sidder i en skuffe og er derfor lige til at tage med hjem
til fyraften, men det ville jo
være smart hvis komputeren selv sørgede for at alle data var klonet (altid).

Er der nogen der har et forslag?

Venlig hilsen

Søren Ottosen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-12-03 19:08

"Mr. quickhand" <ket@nyka.dk> writes:

> [...]
> til fyraften, men det ville jo
> være smart hvis komputeren selv sørgede for at alle data var klonet (altid).

Jeg plejer at bruge rsync til opgaver i den stil, hvis det er over
netværk og RAID, hvis det er mellem diske i samme maskine. Jeg har
ikke gjort mig så meget i at bære diske med mig, som du beskriver, men
rsync er nok det bedste her.

/Rasmus

Eat right, exercise regularly, die anyway.

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 01-12-03 20:13

"Mr. quickhand" <ket@nyka.dk> wrote:

> [...]
> til fyraften, men det ville jo
> være smart hvis komputeren selv sørgede for at alle data var klonet (altid).

Jeg har en gammel pc stående i en anden bygning med en stor harddisk,
den laver automatisk backup af mine servere ved hjælpe af rsync
(rsync.samba.org)

rsync kan også bruges lokalt, og kan synce fx et dir med et andet, så
det kun er ændringer der bliver flyttet over. Meget effektivt. På den
måde syncer jeg ca 4Gb da en gan i timen, og der tager typist et par
minutter.

Det er selvfølgelig ikke real-time, men en hel/halv-timelig automatisk
sync, og endelig en manuel sync lige før du lukker ned, så er du lang
hen ad vejen.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 03-12-03 23:13

Ghost er et herligt program hvis du vil gøre det som du beskriver med en HDD
med hjem,
En skuffe i din PC. Disken i og start på den diskette og du kan "klone" den
PC disk over på backup disken.
En rigtig god løsning, med det tager lidt tid. Ghost er et Symantech
software og koster ikke ret meget. Nogle gange er det med i en "Airbag"
pakke til bundkort.

Håber du kan bruge svaret.
Mvh
Rene